Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?

Vierailija
18.03.2019 |

Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?

Kommentit (692)

Vierailija
521/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin keskiluokkainen trendi eikä mikään uusi. Niin kauan kuin muistan on matkailu ollut statusta. 

En tiedä, ehkä nuorena on hyvö nöhdä maailmaa mutta sivistyneistö ei lentele ylettömästi ilmastosyistäkään.  Suomi, pohjoismaat, baltia...joskus Eurooppa....riittää mainiosti. Sen sijaan usein osataan kieliä ja tunnetaan kohteen historia ja tiedetään mitä halutaan siellä nähdö.

No toi on ihan höpöä, minun erittäin varakas isäkin ei huvita matkustella yhtään. Joku keskiluokka alempi vissiin kuvittelee saavuttavansa jotain kateutta itselleen tolla.

Sinusta siis alempi keskiluokka matkustelee, jotta joku olisi kateellinen? Aika hassu väite.

Vierailija
522/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin keskiluokkainen trendi eikä mikään uusi. Niin kauan kuin muistan on matkailu ollut statusta. 

En tiedä, ehkä nuorena on hyvö nöhdä maailmaa mutta sivistyneistö ei lentele ylettömästi ilmastosyistäkään.  Suomi, pohjoismaat, baltia...joskus Eurooppa....riittää mainiosti. Sen sijaan usein osataan kieliä ja tunnetaan kohteen historia ja tiedetään mitä halutaan siellä nähdö.

No toi on ihan höpöä, minun erittäin varakas isäkin ei huvita matkustella yhtään. Joku keskiluokka alempi vissiin kuvittelee saavuttavansa jotain kateutta itselleen tolla.

Sinusta siis alempi keskiluokka matkustelee, jotta joku olisi kateellinen? Aika hassu väite.

Joo eihän ihmiset tietenkään itse halua matkustaa, pelkästään kateuden herättämisen takia lähtevät ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioottimaista, matkusteleminen ei ole mikään "nykyajan buumi". Ihminen on matkustanut aina. Ne ihmiset, joilla on ollut pätäkkää, ovat matkustaneet aina. Ne, joilla ei ole ollut, eikä ole eikä tulevaisuudessakaan ole pätäkkää, eivät matkustele yhtään mihinkään.

Vierailija
524/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tuo mielipide kuulosti kateellisen wt:n kommentilta. Eli itse on kateellinen matkusteleville, ja siksi näin naurettava ajatus tulee mieleen.

Facen lomakuvat on sitten asia erikseen, varmasti joidenkin tarkoitus onkin herättää kateutta niillä.

Vierailija
525/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hel :) siellä ne oman elämän sankarit esim. nytkin miettii m.m. dupaissa, että mitenhän pääsisi kotiin. Vanha kansa sanoi, että kyllä maailma opettaa ja näin se tekee.

Vierailija
526/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmaan joku torikammoa poteva incel, jolle jo lähikauppaan lähtö on ylivoimaista. Hän on myös persaukinen, koska ahdistuu myös kahviloista.

Kuule, kaikenlaista mainostetaan niille joilla on rajaa. Jos ja kun sulla on niin älä vi tus sa katsele mainoksia. Ne yrittää myydä sulle jotain, mutta ei ole pakko ostaa.

Ja jos kuvittelet että sen takana on joku salaliitto, olet oikeassa. Kyse on porvarioikeiston salaliitosta, jolla kahmitaan tavallisilta ihmisiltä viimeisetkin pennoset omaan taskuun. Sen nimi on markkinatalous.

Vierailija
527/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perämökkipersuja vollotuttaa kun tekis mieli reissata mutta mieli ei uskalla ja lompakko on tyhjä.

Menkää töihin, laiskat äijät saatana.

Vierailija
528/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttää. Iso osa jengistä vain mässäilee ja irstailee samoissa hotelleissa mutta eri maissa. Miten ihmeessä sellainen voi avartaa yhtään mitään muuta kuin korkeintaa heidän suoltaan.

Vierailija
529/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turismi on teollisuutta. Pskotaan yhä uusia ja uusia alueita ja kulttuureita rahan takii. Jotkut kaupungit ovat jo sietämättömiä ja niistä häviää se persoonallisuus, mikä niissä alunperin viehätti.

Tosin väestönvaellukset muuttavat kaupunkeja muutenkin geneerisiksi, toistensa kaltaisiksi paikoiksi. Ihan sama oletko Englannissa, Ranskassa tai Slovakiassa, samat ulkkikset, samat narkkikauppiaat, samat romanit, samat taskuvarkaat... 

Ennen matkustettiin Lontooseen, jossa käytiin katsomassa englantilaisia bändejä, shoppailtiin englantilaisissa pikkubutiikeissa, kirjakaupoissa, divareissa, käytiin englantilaisissa pubeissa, käytiin katsomassa englantilaista jalkapallojoukkuetta, jossa englantilaiset kamppailivat valioliigan voitosta. Nyt matkustetaan Lontooseen katsomaan intialaisia, pakistanilaisia, karibialaisia, somalialaisia, arabialaisia, puolalaisia ja niitä samoja vaateketjuja kuin kaikkialla muualla, pubeissa on vain turisteja, kun englantilaisilla ei ole varaa asua lähelläkään keskustaa, englantilaisissa joukkueissa pelaa kaikkia muita paitsi englantilaisia, ja yritetään väistellä ullkkistaustaisten jengien puukkohyökkäyksiltä. 

Sanoisin, että tuo on taantumaa, ei eteenpäin kehittymistä. Jotenkin keskiaikaista on sävyltään tämä nykyaika.

Vierailija
530/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tuo mielipide kuulosti kateellisen wt:n kommentilta. Eli itse on kateellinen matkusteleville, ja siksi näin naurettava ajatus tulee mieleen.

Facen lomakuvat on sitten asia erikseen, varmasti joidenkin tarkoitus onkin herättää kateutta niillä.

Johtunee ehkä siitä, että nuorempana kun matkustin vuosikausia uskomattomissa maisemissa, oli Havaijia, Australiaa, fidjiä, Balia, Aasiaa, Eurooppaa jne. Niin ei mua saa kyllä mitenkään kateelliseksi millään parin viikon bikini-paratiisi-Facebook+kattokaa mä sukellan ja nään haikaloja -julkaisuilla :D Ihan tavallista elämää se on :D En ymmärrä että kukaan olisi kateellinen toisen elämästä. Kaikki tehkööt omalla elämällä mitä huvittaa.

Vierailija
531/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nyt toki kateellinen voi miettiä, miksi kadehtii. Toki hän syyttää tuntemastaan kateuden tunteesta muita :D

Koska hänellä on surkea itsetunto ja taipumusta narsismiin.

Vierailija
532/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan matkustelua yli kaiken, ja kyllä mielestäni tuntuu vähän kummalta, että joku ei ole lainkaan kiinnostunut näkemään kaikkia niitä upeita kokemuksia ja elämyksiä, mitä maailma voi tarjota, vaan haluaa nähdä ne samat kulmat ja konnut aina uudelleen ja uudelleen. Mutta toki tämä pätee toisin päin: ne, jotka eivät matkusta, tuntuvat olevan hyvinkin kärkkäitä kritisoimaan niitä, jotka matkustavat.

Vierailija
533/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turismi on teollisuutta. Pskotaan yhä uusia ja uusia alueita ja kulttuureita rahan takii. Jotkut kaupungit ovat jo sietämättömiä ja niistä häviää se persoonallisuus, mikä niissä alunperin viehätti.

Tosin väestönvaellukset muuttavat kaupunkeja muutenkin geneerisiksi, toistensa kaltaisiksi paikoiksi. Ihan sama oletko Englannissa, Ranskassa tai Slovakiassa, samat ulkkikset, samat narkkikauppiaat, samat romanit, samat taskuvarkaat... 

Ennen matkustettiin Lontooseen, jossa käytiin katsomassa englantilaisia bändejä, shoppailtiin englantilaisissa pikkubutiikeissa, kirjakaupoissa, divareissa, käytiin englantilaisissa pubeissa, käytiin katsomassa englantilaista jalkapallojoukkuetta, jossa englantilaiset kamppailivat valioliigan voitosta. Nyt matkustetaan Lontooseen katsomaan intialaisia, pakistanilaisia, karibialaisia, somalialaisia, arabialaisia, puolalaisia ja niitä samoja vaateketjuja kuin kaikkialla muualla, pubeissa on vain turisteja, kun englantilaisilla ei ole varaa asua lähelläkään keskustaa, englantilaisissa joukkueissa pelaa kaikkia muita paitsi englantilaisia, ja yritetään väistellä ullkkistaustaisten jengien puukkohyökkäyksiltä. 

Sanoisin, että tuo on taantumaa, ei eteenpäin kehittymistä. Jotenkin keskiaikaista on sävyltään tämä nykyaika.

Kyllä siellä Lontoota löytyy edelleen: 

kivoja kirjakauppoja

https://www.cntraveller.com/gallery/best-london-bookshops

pieniä butiikkeja

https://www.timeout.com/london/shopping/the-50-best-shops-in-london

ja perinteisiä pubeja

https://www.timeout.com/london/bars-and-pubs/the-best-pubs-in-london

Vierailija
534/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perämökkipersuja vollotuttaa kun tekis mieli reissata mutta mieli ei uskalla ja lompakko on tyhjä.

Menkää töihin, laiskat äijät saatana.

Työttömänä on aikaa matkustella. Itse matkustin pari vuotta ansiosidonnaisella, ja joka kuukausi jäi säästöön vielä 300€. Vaikka joka päivä join alkoholia ja tupakkaa meni. Ei matkustelu tarkoita automaattisesti kallista, Australiassa sai esim. 3l viinin alle kympillä. Balilla jaksoin hetken pitää rahapäiväkirjaa ja 20€ meni päivässä hostelliin, jossa oli uima-allas+aamiainen, veteen+alkoholiin+limuun+tupakkaan+snäkseihin+ostoksiin+liikkumiseen ja buffet-illalliseen johon kuului rajaton määrä alkoholia ja erilaisia ruokia 3h ruokailun aikana. Aina vähällä sitä pärjää. Mutta siis lentojakin saa edullisesti skyscannerista ja tosiaan 20€/päivä on kuukaudessa noin 600€. Paljon pelkästään sun vuokra maksaa Suomessa? Ilman sähkölaskuja, ruokia, alkoholia, tupakkaa, herkkuja jne

Vierailija
535/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkaile, koska minulla on liian vähän ylimääräistä rahaa. Suurin syy on kuitenkin se, ettei minulla ole matkakumppania. Yksin en lähde. Säästämällä ja vielä enemmän pihistelemällä saisin kyllä jonkun pienen matkan rahat kasaan muutaman vuoden välein, mutta kun se kaveri puuttuu. 

Matkailu on kyllä nyt viime vuosina yleistynyt tuttavieni keskuudessa, useimmilla siitä syystä, että lapset ovat aikuistuneet, ja rahaa jää itselle enemmän. Toiset taas ovat saavuttaneet työelämässä parempia asemia tai ihan vain kertyneiden työvuosien ansiosta palkat nousseet ja rahaa on enemmän käytettävissä. Toisilla sekä että. 

He matkustelevat puolisoidensa ja ystäväpariskuntien kanssa. Oma puoliso ei liikahda kotonta mihinkään, ja niin hyvää ystävää ei ole, että pääsisin mukaan lomalle. 

Vierailija
536/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En matkaile, koska minulla on liian vähän ylimääräistä rahaa. Suurin syy on kuitenkin se, ettei minulla ole matkakumppania. Yksin en lähde. Säästämällä ja vielä enemmän pihistelemällä saisin kyllä jonkun pienen matkan rahat kasaan muutaman vuoden välein, mutta kun se kaveri puuttuu. 

Matkailu on kyllä nyt viime vuosina yleistynyt tuttavieni keskuudessa, useimmilla siitä syystä, että lapset ovat aikuistuneet, ja rahaa jää itselle enemmän. Toiset taas ovat saavuttaneet työelämässä parempia asemia tai ihan vain kertyneiden työvuosien ansiosta palkat nousseet ja rahaa on enemmän käytettävissä. Toisilla sekä että. 

He matkustelevat puolisoidensa ja ystäväpariskuntien kanssa. Oma puoliso ei liikahda kotonta mihinkään, ja niin hyvää ystävää ei ole, että pääsisin mukaan lomalle. 

Ja siis ei ärsytä muiden matkustelu, ovat matkansa ansainneet. 

Vierailija
537/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua enemmänkin ärsyttävät Vihreät, jotka ideologiansa mukaan tuputtavat kansalaisille, että ei saa ajaa autoa ja ei saa lentää lentokoneella, aivan hetkeä ennen kuin itse hurauttavat veronmaksajien piikkiin taksilla lentokentälle, josta lentävät taas jonnekin maapallon toiselle puolelle "ilmastokokoukseen".

"Me" vastaan yksi tapaus. Näin sitä verrataan tapahtumia ja tehdään niistä yleistyksiä.

Vierailija
538/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo eihän ihmiset tietenkään itse halua matkustaa, pelkästään kateuden herättämisen takia lähtevät ;)

Ja vielä maksavatkin siitä!

Vierailija
539/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas jotenkin surullisen kuuloista sinun elämäsi. Ei ole hyvää ystävää ja puolisokin vain istuu sohvalla. Mitä jos menisitte puolison kanssa vaikka MM-kisoihin katsomaan jääkiekkoa? Tai vuokratkaa kesämökki ja menkää kalastamaan. Tai sitten menet yksin seuramatkalle, jossa on opas aina kaverinasi ja muitakin yksinäisiä, joihin voi tutustua. Kaikki on järkätty valmiiksi ja voit vaan kävellä perässä.

Vierailija
540/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas jotenkin surullisen kuuloista sinun elämäsi. Ei ole hyvää ystävää ja puolisokin vain istuu sohvalla. Mitä jos menisitte puolison kanssa vaikka MM-kisoihin katsomaan jääkiekkoa? Tai vuokratkaa kesämökki ja menkää kalastamaan. Tai sitten menet yksin seuramatkalle, jossa on opas aina kaverinasi ja muitakin yksinäisiä, joihin voi tutustua. Kaikki on järkätty valmiiksi ja voit vaan kävellä perässä.

Ei mun puoliso istu sohvalla. On aktiivinen monella tavalla ja harrastaa paljon, mutta ei halua matkustella. Kumpikaan meistä ei ole kiinnostunut jääkiekosta, joten ei mennä. Mökki meillä on ja kalastetaan, tänään viimeksi pilkillä. Seuramatkoja olenkin katsellut, ja se voisi olla vielä joku päivä mun juttu. Toistaiseksi olen halunnut käyttää rahaa omaan harrastukseeni, valitettavasti en voi pienillä tuloilla valita sekä matkaa, että harrastusta.