Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?

Vierailija
18.03.2019 |

Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?

Kommentit (692)

Vierailija
541/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut varmasti satoja kirjoja ja pyöräillyt tuhansia kilometrejä omalla kotiseudullani, eikä tämä silti ole mielestäni mitenkään verrattavissa matkusteluun. Itselleni matkustelu tuo virkistävän maisemanvaihdoksen normaalista arjesta ja arjesta irrottautumisen, eikä siihen riitä se kirjan luku sohvalla, kun ne samat tiskit odottaa tiskaamista ja ruokaakin pitäisi välillä kokata. Loma on irtiottoa ja lepoa normaalista arjesta.

Vierailija
542/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta maksaa kun kuulee vähän väliä, että matkalla on taisteltu luteiden ja pilaantuneiden ruokien kanssa. Luksusta luvataan ja kaiken kukkuraksi lennot myöhässä sekä meno- että paluumatkalla. Turistirysistä puhumattakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En matkaile, koska minulla on liian vähän ylimääräistä rahaa. Suurin syy on kuitenkin se, ettei minulla ole matkakumppania. Yksin en lähde. Säästämällä ja vielä enemmän pihistelemällä saisin kyllä jonkun pienen matkan rahat kasaan muutaman vuoden välein, mutta kun se kaveri puuttuu. 

Matkailu on kyllä nyt viime vuosina yleistynyt tuttavieni keskuudessa, useimmilla siitä syystä, että lapset ovat aikuistuneet, ja rahaa jää itselle enemmän. Toiset taas ovat saavuttaneet työelämässä parempia asemia tai ihan vain kertyneiden työvuosien ansiosta palkat nousseet ja rahaa on enemmän käytettävissä. Toisilla sekä että. 

He matkustelevat puolisoidensa ja ystäväpariskuntien kanssa. Oma puoliso ei liikahda kotonta mihinkään, ja niin hyvää ystävää ei ole, että pääsisin mukaan lomalle. 

Onpas jotenkin surullisen kuuloista sinun elämäsi. Ei ole hyvää ystävää ja puolisokin vain istuu sohvalla. Mitä jos menisitte puolison kanssa vaikka MM-kisoihin katsomaan jääkiekkoa? Tai vuokratkaa kesämökki ja menkää kalastamaan. Tai sitten menet yksin seuramatkalle, jossa on opas aina kaverinasi ja muitakin yksinäisiä, joihin voi tutustua. Kaikki on järkätty valmiiksi ja voit vaan kävellä perässä.

Ei mun puoliso istu sohvalla. On aktiivinen monella tavalla ja harrastaa paljon, mutta ei halua matkustella. Kumpikaan meistä ei ole kiinnostunut jääkiekosta, joten ei mennä. Mökki meillä on ja kalastetaan, tänään viimeksi pilkillä. Seuramatkoja olenkin katsellut, ja se voisi olla vielä joku päivä mun juttu. Toistaiseksi olen halunnut käyttää rahaa omaan harrastukseeni, valitettavasti en voi pienillä tuloilla valita sekä matkaa, että harrastusta.

Harmillinen tilanne että on kallis harrastus, meillä harrastukset on ilmaisia. Tai no kalastus, marjastus, sienestys, korttipelit, lukeminen jne.

Voisitteko pihistää ruokailuissa ja juomissa? Tai laittaa vaikka mökkinne vuokralle lisätuloja varten? Kannattaa myös myydä turha tavara pois vaikka vintedissä.

Vierailija
544/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan matkustelua yli kaiken, ja kyllä mielestäni tuntuu vähän kummalta, että joku ei ole lainkaan kiinnostunut näkemään kaikkia niitä upeita kokemuksia ja elämyksiä, mitä maailma voi tarjota, vaan haluaa nähdä ne samat kulmat ja konnut aina uudelleen ja uudelleen. Mutta toki tämä pätee toisin päin: ne, jotka eivät matkusta, tuntuvat olevan hyvinkin kärkkäitä kritisoimaan niitä, jotka matkustavat.

Ei elämässä ole kyse vain itsestä ja omista haluista.

Jotkut välttävät matkustelua kaikkien yhteiseksi parhaaksi ja tulevien sukupolvien, kuten lastenlasten parhaaksi.

Vierailija
545/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta maksaa kun kuulee vähän väliä, että matkalla on taisteltu luteiden ja pilaantuneiden ruokien kanssa. Luksusta luvataan ja kaiken kukkuraksi lennot myöhässä sekä meno- että paluumatkalla. Turistirysistä puhumattakaan.

Olen käynyt 25 eri maassa usealla eri mantereella, monessa noista maista käyty useampaa kertaa. Tuona aikana ei ole kertaakaan tullut luteita eikä ruokamyrkytystä. Kerran on ollut yksi peruttu lento (vaikeiden sääolojen vuoksi) ja mikään muista lennoista ei ole myöhästynyt tuntia enempää.

Vierailija
546/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei.

Vierailija
547/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutos on huuhaata, mutta länsieuroopassa on turha matkustaa, samaa paskaa monikulttuurisuutta joka maassa.

Vierailija
548/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan matkustelua yli kaiken, ja kyllä mielestäni tuntuu vähän kummalta, että joku ei ole lainkaan kiinnostunut näkemään kaikkia niitä upeita kokemuksia ja elämyksiä, mitä maailma voi tarjota, vaan haluaa nähdä ne samat kulmat ja konnut aina uudelleen ja uudelleen. Mutta toki tämä pätee toisin päin: ne, jotka eivät matkusta, tuntuvat olevan hyvinkin kärkkäitä kritisoimaan niitä, jotka matkustavat.

Jotkut välttävät matkustelua kaikkien yhteiseksi parhaaksi ja tulevien sukupolvien, kuten lastenlasten parhaaksi.

Ja jotkut taas välttävät lasten ja lastenlasten hankkimista liikakansoituksen ja ympäristön hyvinvoinnin vuoksi.

Vierailija
549/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei elämässä ole kyse vain itsestä ja omista haluista.

Jotkut välttävät matkustelua kaikkien yhteiseksi parhaaksi ja tulevien sukupolvien, kuten lastenlasten parhaaksi."

Paljonko suuret ikäluokat on välttäneet matkustelua ja ajatelleet yhteistä hyvää ja lastenlasten tulevaisuutta? Kyllä sinne Kanariansaarille on painettu jo vuosikymmeniä, mutta tästäkin taas syyllistetään nuorempia sukupolvia. Eläkeläisiähän osa noista paikoista on täynnä, kelpaa reissata kun pääsi nuorena ja terveenä eläkkeelle, eikä ahdista ilmasto.

Vierailija
550/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin keskiluokkainen trendi eikä mikään uusi. Niin kauan kuin muistan on matkailu ollut statusta. 

En tiedä, ehkä nuorena on hyvö nöhdä maailmaa mutta sivistyneistö ei lentele ylettömästi ilmastosyistäkään.  Suomi, pohjoismaat, baltia...joskus Eurooppa....riittää mainiosti. Sen sijaan usein osataan kieliä ja tunnetaan kohteen historia ja tiedetään mitä halutaan siellä nähdö.

No toi on ihan höpöä, minun erittäin varakas isäkin ei huvita matkustella yhtään. Joku keskiluokka alempi vissiin kuvittelee saavuttavansa jotain kateutta itselleen tolla.

Samaa mieltä. Omalla isänikin on hyvin varakas, mutta ei pahemmin matkustele. Vuosia sitten osti Italiasta hienon talon, mutta ei jaksanut oikein olla siellä, omien sanojensa mukaan viihtyy paljon paremmin pilkillä tai kalastamassa keskellä järveä.

Vierailija
551/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän noita matkustelijoita lähinnä idiootteina. Kuka vttu haluaa mennä kaiken maailman neekerimaihin, jossa varastetaan kaikki ja kadut on täynnä kulkukoiria- ja kissoja. Ihan riittämiin tuli nähtyä sitä meininkiä joskus. Olkoot paskaväki siellä omissa etelänmaissaan.

Vierailija
552/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En matkaile, koska minulla on liian vähän ylimääräistä rahaa. Suurin syy on kuitenkin se, ettei minulla ole matkakumppania. Yksin en lähde. Säästämällä ja vielä enemmän pihistelemällä saisin kyllä jonkun pienen matkan rahat kasaan muutaman vuoden välein, mutta kun se kaveri puuttuu. 

Matkailu on kyllä nyt viime vuosina yleistynyt tuttavieni keskuudessa, useimmilla siitä syystä, että lapset ovat aikuistuneet, ja rahaa jää itselle enemmän. Toiset taas ovat saavuttaneet työelämässä parempia asemia tai ihan vain kertyneiden työvuosien ansiosta palkat nousseet ja rahaa on enemmän käytettävissä. Toisilla sekä että. 

He matkustelevat puolisoidensa ja ystäväpariskuntien kanssa. Oma puoliso ei liikahda kotonta mihinkään, ja niin hyvää ystävää ei ole, että pääsisin mukaan lomalle. 

Onpas jotenkin surullisen kuuloista sinun elämäsi. Ei ole hyvää ystävää ja puolisokin vain istuu sohvalla. Mitä jos menisitte puolison kanssa vaikka MM-kisoihin katsomaan jääkiekkoa? Tai vuokratkaa kesämökki ja menkää kalastamaan. Tai sitten menet yksin seuramatkalle, jossa on opas aina kaverinasi ja muitakin yksinäisiä, joihin voi tutustua. Kaikki on järkätty valmiiksi ja voit vaan kävellä perässä.

Ei mun puoliso istu sohvalla. On aktiivinen monella tavalla ja harrastaa paljon, mutta ei halua matkustella. Kumpikaan meistä ei ole kiinnostunut jääkiekosta, joten ei mennä. Mökki meillä on ja kalastetaan, tänään viimeksi pilkillä. Seuramatkoja olenkin katsellut, ja se voisi olla vielä joku päivä mun juttu. Toistaiseksi olen halunnut käyttää rahaa omaan harrastukseeni, valitettavasti en voi pienillä tuloilla valita sekä matkaa, että harrastusta.

Harmillinen tilanne että on kallis harrastus, meillä harrastukset on ilmaisia. Tai no kalastus, marjastus, sienestys, korttipelit, lukeminen jne.

Voisitteko pihistää ruokailuissa ja juomissa? Tai laittaa vaikka mökkinne vuokralle lisätuloja varten? Kannattaa myös myydä turha tavara pois vaikka vintedissä.

Ei mun harrastus ole ylettömän kallis, mulla on vaan ihan todella pienet tulot. Puolisolla on hyvät tulot. Mutta kiitos myötätuntoisista ajatuksista kuitenkin. Tämä nyt on ihan mun henk.koht. 'ongelma', tai edes ongelma. Pärjään kyllä matkustamattakin, mulla on mielekäs elämä kyllä muuten, mutta joskus vielä olisi kiva päästä käymään ainakin yhdessä maassa, josta haaveilen. 

Vierailija
553/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista kakkendaalia jauhettiin vuosikymmeniä sitten, kun matkustaminen oli harvinaisempaa. Nykyään lähes kaikki on matkustelleet tai matkustelevat, kukin tyylillään. Jauhamiset liittyy enemmän lentämisen ja ilmastonmuutoksen kaltaisikn juttuihin. Olisiko nämä sun työkaverit jotain menneille vuosikymmenille jääneitä boomereita?

Vierailija
554/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelin 20 vuotta. Nyt pidän taukoa ja säästän rahaa. En jaksa lentokenttiä yms

Vierailija
555/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuus ja maailmankuvan avartaminen ovat todella hyviä juttuja. Myös oman terveyden ja hyvinvoinnin kannalta, mm. vähentää jossain määrin muistisairauden riskiä ja edistää henkistä terveyttä. Mutta ei se todellakaan edellytä mitään himomatkailua. Ihan lähimpään metsäänkin matkailu avartaa ja lisää ymmärrystä, jos osaa pysähtyä, katsoa ja havainnoida. Puhumattakaan lähiseudusta ja kotimaan matkailusta. Joillakin on vaan sellainen vamma, että pitää päästä kauas ja pois, eikä mikään lopulta riitä. Kai tuolle joku diagnoosikin on. Mutta ei sairaita yksilöitä kannata kuunnella yhtään.

Olen itsekin kyllä matkaillut ja toki siten konkreettisesti näkee, että eri maissa ihmisillä on erilaisia tapoja ja kulttuureja. Pohjimmiltaan kaikki ihmiset ovat kuitenkin hyvin samanlaisia, eikä tuo ole pidemmän päälle yhtään kiinnostavaa. Kaikki ihmisen muokkaama ja keksimä tuntuu iän myötä vaan enemmän ajan hukkaamiselta.

Vierailija
556/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän noita matkustelijoita lähinnä idiootteina. Kuka vttu haluaa mennä kaiken maailman neekerimaihin, jossa varastetaan kaikki ja kadut on täynnä kulkukoiria- ja kissoja. Ihan riittämiin tuli nähtyä sitä meininkiä joskus. Olkoot paskaväki siellä omissa etelänmaissaan.

Kulkukissat ja koirat ovat söpöjä

Vierailija
557/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun harrastus ole ylettömän kallis, mulla on vaan ihan todella pienet tulot. Puolisolla on hyvät tulot. Mutta kiitos myötätuntoisista ajatuksista kuitenkin. Tämä nyt on ihan mun henk.koht. 'ongelma', tai edes ongelma. Pärjään kyllä matkustamattakin, mulla on mielekäs elämä kyllä muuten, mutta joskus vielä olisi kiva päästä käymään ainakin yhdessä maassa, josta haaveilen. 

Voisitko pyytää mieheltäsi synttärilahjaksi vaikka viikonloppureissua Budapestiin. Ei maksa montaa sataa euroa ja syöminen siellä halvempaa kuin Suomessa. Ja jos haluat lisätienestejä niin keinoja on monenlaisia. Lapsenvahtikeikkoja ja muuta.

Vierailija
558/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei elämässä ole kyse vain itsestä ja omista haluista.

Jotkut välttävät matkustelua kaikkien yhteiseksi parhaaksi ja tulevien sukupolvien, kuten lastenlasten parhaaksi."

Paljonko suuret ikäluokat on välttäneet matkustelua ja ajatelleet yhteistä hyvää ja lastenlasten tulevaisuutta? Kyllä sinne Kanariansaarille on painettu jo vuosikymmeniä, mutta tästäkin taas syyllistetään nuorempia sukupolvia. Eläkeläisiähän osa noista paikoista on täynnä, kelpaa reissata kun pääsi nuorena ja terveenä eläkkeelle, eikä ahdista ilmasto.

Teiniangstia pukkaa! En minä, kun ei nekään!

Sitä kutsutaan kehitykseksi, tieto lisääntyy ja toimitaan eri tavoin kuin ennen. Siis jos osataan, eikä haluta olla aivottomia pysähtyneitä. Toiseksi kyllä ne boomerit vaan matkusti nuoruudessa paljon paljon vähemmän. Siitä yksinkertaisesta syystä, että matkustaminen oli silloin suhteessa tuloihin paljon kalliimpaa.

Vierailija
559/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelin 20 vuotta. Nyt pidän taukoa ja säästän rahaa. En jaksa lentokenttiä yms

Lentokentällä voi tehsä ihan samaa kuin kotonakin. Paitsi ei tarvitse siivoilla. Itellä ainakin omat eväät ja puhelin mukana, niin kuin kotonakin. Vessassa käyn jos tarttee. En mä kotona muutenkaan ikinä mitään ihmeellistä tee. Räplään puhelinta tai syön.

Vierailija
560/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa vaan ylpeitä ja tyytyväisiä te, joilla ei ole tarvetta matkustella. Kaikki raha ja aika tähän palaa, mutta kun ei vaan pysty pysymään yhdessä paikassa pitkää aikaa.