Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?
Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?
Kommentit (692)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turismi on teollisuutta. Pskotaan yhä uusia ja uusia alueita ja kulttuureita rahan takii. Jotkut kaupungit ovat jo sietämättömiä ja niistä häviää se persoonallisuus, mikä niissä alunperin viehätti.
Tosin väestönvaellukset muuttavat kaupunkeja muutenkin geneerisiksi, toistensa kaltaisiksi paikoiksi. Ihan sama oletko Englannissa, Ranskassa tai Slovakiassa, samat ulkkikset, samat narkkikauppiaat, samat romanit, samat taskuvarkaat...
Ennen matkustettiin Lontooseen, jossa käytiin katsomassa englantilaisia bändejä, shoppailtiin englantilaisissa pikkubutiikeissa, kirjakaupoissa, divareissa, käytiin englantilaisissa pubeissa, käytiin katsomassa englantilaista jalkapallojoukkuetta, jossa englantilaiset kamppailivat valioliigan voitosta. Nyt matkustetaan Lontooseen katsomaan intialaisia, pakistanilaisia, karibialaisia, somalialaisia, arabialaisia, puolalaisia ja niitä samoja vaateketjuja kuin kaikkialla muualla, pubeissa on vain turisteja, kun englantilaisilla ei ole varaa asua lähelläkään keskustaa, englantilaisissa joukkueissa pelaa kaikkia muita paitsi englantilaisia, ja yritetään väistellä ullkkistaustaisten jengien puukkohyökkäyksiltä.
Sanoisin, että tuo on taantumaa, ei eteenpäin kehittymistä. Jotenkin keskiaikaista on sävyltään tämä nykyaika.
Kyllä siellä Lontoota löytyy edelleen:
kivoja kirjakauppoja
https://www.cntraveller.com/gallery/best-london-bookshops
pieniä butiikkeja
https://www.timeout.com/london/shopping/the-50-best-shops-in-london
ja perinteisiä pubeja
https://www.timeout.com/london/bars-and-pubs/the-best-pubs-in-london
On, on, mutta päällimmäisenä ovat romanialaiset taskvarkaat, mustat ja arabijengit. Yleinen sekasorto ja sotkuisuus. Katso vanhoja filmejä 60-luvun Lontoosta. Se oli mahtava paikka. Nykyään pelkkä tunkio.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä varastetaan kaikki jopa ostokset viedään käsistä jo ostarilla .
Kun lainaus ei onnistunut kysynpä sinulta mikä on se maa, jossa sinulta varastetaan kaikki - ostokset käsistä ja ostarillakin varastetaan, Kerro.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan sivistynyt ihminen enää tue turismia ja tuhoa maapalloa lentämällä.
Irtiottoa voi ihminen välillä kaivata, mutta ihan kotomaassakin on vieraita kaupunkeja, hotelleja ja luontokohteita.
"Ei kukaan sivistynyt ihminen enää tue turismia ja tuhoa maapalloa lentämällä.
Irtiottoa voi ihminen välillä kaivata, mutta ihan kotomaassakin on vieraita kaupunkeja, hotelleja ja luontokohteita. "
Pimeässä pohjoismaassa voi talvella mennä kuukausia ettei näe vilaustakaan auringosta. Ei siinä harmaudessa paljoa mikään Kuopioon matkustaminen piristä :D Yhden ulkomaan lomareissun avulla voi saada rutkasti energiaa talveen, ei ihme että suuri osa kansasta popsii masennuslääkkeitä.
Kysykää Suomen tyhmimmältä, neiti näpsäkältä, väkäleuka ei näytä päivääkään yli kuusikymppiseltä!
Miettiikö nämä muiden maiden köyhien ihmisten olosuhteista ahdistuvat myös ihan kotimaan köyhiä, sairaita ja jopa ihmiskaupan uhreja? Osaatteko samaistua myös heidän elämäänsä? Vai onko tämä jotain oman sädekehän kiillotusta, eikö noita heikompiosaisempia ihmisiä voi ihan kotimaassakin pällistellä? Miksi pitää lentää kauas vieraaseen maahan, jotta voi surkutella maailman köyhiä? Niinpä.
Suomen köyhyys ei ole mitään verrattaessa moniin muihin maihin missä ei ole oikeastaan mitään sosiaaliturvaakaan. Absoluuttisesti täysin eri verrata oikeasti köyhien maiden oloja Suomen köyhiin, jotka sentään saavat tukia. Suomessakin köyhiä on, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Köyhyyden lisäksi monissa maissa ei ympäristöasiat paljon paina. Jossakin Intiassa tai Balilla aivan järkyttävän likaista ja ympäristö saastunutta. Mutta hei, minä olen kuningasturisti ja ei mitään väliä. Sillä aikaa Suomessa syyllistetään kun joku lämmittää puilla niin että saisi edes lämpimässä asunnossa asua. Olen siis tuon alkuperäisen viestin kirjoittaja. Ja kyllä minä teen lahjoituksia niin ihmisten kuin eläintenkin hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Miettiikö nämä muiden maiden köyhien ihmisten olosuhteista ahdistuvat myös ihan kotimaan köyhiä, sairaita ja jopa ihmiskaupan uhreja? Osaatteko samaistua myös heidän elämäänsä? Vai onko tämä jotain oman sädekehän kiillotusta, eikö noita heikompiosaisempia ihmisiä voi ihan kotimaassakin pällistellä? Miksi pitää lentää kauas vieraaseen maahan, jotta voi surkutella maailman köyhiä? Niinpä.
Suomen köyhyys ei ole mitään verrattaessa moniin muihin maihin missä ei ole oikeastaan mitään sosiaaliturvaakaan. Absoluuttisesti täysin eri verrata oikeasti köyhien maiden oloja Suomen köyhiin, jotka sentään saavat tukia. Suomessakin köyhiä on, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Köyhyyden lisäksi monissa maissa ei ympäristöasiat paljon paina. Jossakin Intiassa tai Balilla aivan järkyttävän likaista ja ympäristö saastunutta. Mutta hei, minä olen kuningasturisti ja ei mitään väliä. Sillä aikaa Suomessa syyllistetään kun joku lämmittää puilla niin että saisi edes lämpimässä asunnossa asua. Olen siis tuon alkuperäisen viestin kirjoittaja. Ja kyllä minä teen lahjoituksia niin ihmisten kuin eläintenkin hyväksi.
Miksi tuo ylempi kirjoittaja sitten matkusti Balille saastuttamaan paikallista luontoa? Eikö netistä olisi voinut katsoa kotona videoita intialaisten köyhien oloista tai lukea kirjasta? Mikä pakotti matkustamaan tuonne?
Jännä, että nämä pahimmat moraalisaarnat tulee aina niiltä jotka on itse nuorempana menneet ja lennelleet pitkin maailmaa. Vanhemmalla iällä sitten tuomitaan nuoremmat, jotka haluaa myös matkustella ja kokea omalla vuorollaan, kun itse on valaistuttu matkustelun varjopuolista. Tekopyhää toimintaa.
Ketä kiinnostaa? Juntit lentäköön mihin huvittaa, älykkäät löytävät muutakin tekemistä. Instaa hei!
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että nämä pahimmat moraalisaarnat tulee aina niiltä jotka on itse nuorempana menneet ja lennelleet pitkin maailmaa. Vanhemmalla iällä sitten tuomitaan nuoremmat, jotka haluaa myös matkustella ja kokea omalla vuorollaan, kun itse on valaistuttu matkustelun varjopuolista. Tekopyhää toimintaa.
Aina kato voi vedota siihen, että ei silloin tiedetty. Nyt nuoremmat tietää ja silti matkustaa.
Matkustaminen ja lentäminen ei ole mukavaa, enkä halua sitä tehdä, ja aurinkorannat ei ole koskaan kiinnostaneet. Mutta haluan käydä maailmalla erilaisissa taidemuseoissa, aistia niiden tunnelman, viipyä pitkään jonkun puhuttelevan teoksen edessä, kuunnella ihmisten monenkielisiä keskusteluja ja ihailla näiden upeiden rakennusten miljöitä. Noihin paikkoihin pääsee yleensä ainoastaan lentämällä, ja sen tähden on kai pakko luopua näistä matkoista. Plussana vielä, taidemuseoissa ei tarvitse koskaan kuunnella ns. örinäturistien metelöintiä.
Ihmistä ei ole luotu istumaan sisällä kotona. Suomessa tämä on illuusio (ihmiset istuu sisällä 8kk vuodesta odottaen kesää) . Kun ihminen alkaa istumaan kotona, sieltä lähteminen on aina vaan vaikeampaa. Ihminen alkaa viihtyä kotona yksin, mutta jos katsotaan mitä elimistössä tapahtuu, se ei ole yksilölle hyvästä. Vähän kuin vanki vankilassa sopeutuu ja vapauduttuaan haluaa takaisin vankilaan. Tähän asiaan löytyy tutkittua tietoa. Olen itse havainnut saman ilmiön. Voisin istua kotona vaikka 3 kuukautta putkeen ja sohva on niin kiva paikka. Mutta elääkö silloin? Ei elä. Suurin osa kotona selaa kännykkää eli he täyttää kyllä sitä tyhjiötä mitä kutsutaan elämäksi ja saa siitä dopamiinia. Mutta kun aletaan viimeisinä päivinä kysymään yksilöltä, oletko tyytyväinen elämääsi niin kyllä ne on kaikkein onnellisimpia ihmisiä ketkä osasi elää ja nauttia elämästä. Halusi kokea ja nähdä uutta, oppia uutta ja olla sosiaalisia. Työssäni kohtaan yksin asuvia vanhuksia ja voin sanoa että he eivät nauti siitä. Ja sen katsominen on tuskaa. Ihmisellä on sosiaalisen ihmisen aivot ja uusien asioiden näkeminen ja kokeminen on ihmiselle luontaista. Mutta ei matkustelu ihmisestä parempaa tee. Se opettaa arvostamaan erilaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä ei ole luotu istumaan sisällä kotona. Suomessa tämä on illuusio (ihmiset istuu sisällä 8kk vuodesta odottaen kesää) . Kun ihminen alkaa istumaan kotona, sieltä lähteminen on aina vaan vaikeampaa. Ihminen alkaa viihtyä kotona yksin, mutta jos katsotaan mitä elimistössä tapahtuu, se ei ole yksilölle hyvästä. Vähän kuin vanki vankilassa sopeutuu ja vapauduttuaan haluaa takaisin vankilaan. Tähän asiaan löytyy tutkittua tietoa. Olen itse havainnut saman ilmiön. Voisin istua kotona vaikka 3 kuukautta putkeen ja sohva on niin kiva paikka. Mutta elääkö silloin? Ei elä. Suurin osa kotona selaa kännykkää eli he täyttää kyllä sitä tyhjiötä mitä kutsutaan elämäksi ja saa siitä dopamiinia. Mutta kun aletaan viimeisinä päivinä kysymään yksilöltä, oletko tyytyväinen elämääsi niin kyllä ne on kaikkein onnellisimpia ihmisiä ketkä osasi elää ja nauttia elämästä. Halusi kokea ja nähdä uutta, oppia uutta ja olla sosiaalisia. Työssäni kohtaan yksin asuvia vanhuksia ja voin sanoa että he eivät nauti siitä. Ja sen katsominen on tuskaa. Ihmisellä on sosiaalisen ihmisen aivot ja uusien asioiden näkeminen ja kokeminen on ihmiselle luontaista. Mutta ei matkustelu ihmisestä parempaa tee. Se opettaa arvostamaan erilaisia asioita.
Niin ja sitten toisaalta nähdäkseen, kokeakseen ja oppiakseen uutta ei tarvitse matkustaa minnekään. Tänään ennen auringonlaskua seisoin ihan vain omalla pihalla katselemassa ja kuuntelemassa mustarastaan laulua. En ole tällaista aiemmin kokenut maaliskuun kahdeksantena.
En mene muiden mukana jos mua kiinnostaa niin lähden reissuun ja oon jo aika paljon matkustelut eri kokoonpanoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta keksii jatkuvasti tapoja voida tuntea itsensä paremmaksi kuin muut. Nyt on vallalla tämä matkustelukulttuuri. Veikkaisin kuitenkin, että hyvin harva näistä mielensä avartajista lähtisi yhtään minnekään, ellei somea olisi.
Vain narsisteja ärsyttää jos joku uskoo olevansa hyvä jollain tavalla. Vaikkapa nauttii matkustelusta. Narsisti on heti ihan että se luulee olevansa parempi, en kestä, minähän matkustan, minähän olen käynyt matkalla, ei se ole minua parempi, eikä ää minähän minähän
Kyllä. Ex-mies muutti ensin Aasiaan eromme jälkeen. Viihtyi siellä muutaman kuukauden, sitten muutti bikinifittnes tyttäystävön kanssa yhteen. Erosta oli tuossa vaaiheessa alle puoli vuotta. Mulle jäi lasten hommat ihan täysin, opintolainat, vuokrasopimukset, mielenterveyden ongelmat. Tällä hetkelläkin ukko pärrää jossain Balilla ja siellä suunnalla naisystävänsä kanssa ja minä olen edelleenkin pinteessä näiden nuorten aikuisten kanssa, jotka eivät omillaan pärjää. Plus ettäse ex syyttää minua kaikista lasten ongelmista. No, ainakin hänellä nyt tömä maailma avautuu ja matkaa pukkaa matkan perään. Kivempi huolehtia uuden kumppanin jälkikasvusta, katsoa miten asettuvat uuteen ympäristöön ja olla siellä mukana monta kuukautta sen sijaan, että huolehtisi omista lapsista. Leveä hymy naamalla ja facebookissa kaikki on hyvin.
Ei ärsytä. Minuun ei mitkään buumit vaikuta vaan elän omaa elämääni.
Meidän perhe matkustaa siksi, että me aikuiset saamme nollata kaikki työasiat. En ajattele sitä niinkään maailmankuvan avartamisena. Lisäksi kotitöistä saa silloin hetkeksi vapaata ja pääsee valmiiseen pöytään syömään jonkun muut laittamaa ruokaa. Somekuvia emme koskaan laita, emmekä millään muullakaan tavalla mainosta matkustamista.
Ei matkustaminen ole mikään nykypäivän juttu. Omat vanhempani ovat syntyneet v. 1941 ja 1944 ja he kiertelivät paljon maailmaa ennen perheen perustamista ja myöhemmin perheen kanssa. Siis kun olin lapsi, kävimme kerran vuodessa ns. etelän lomalla, pari kertaa vuodessa Ruotsin risteilyllä ja hiihtolomalla aina Lapissa laskettelemassa. Lisäksi keski-Euroopan maat tulivat jo lapsena tutuiksi. Olen syntynyt v. 1972.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe matkustaa siksi, että me aikuiset saamme nollata kaikki työasiat. En ajattele sitä niinkään maailmankuvan avartamisena. Lisäksi kotitöistä saa silloin hetkeksi vapaata ja pääsee valmiiseen pöytään syömään jonkun muut laittamaa ruokaa. Somekuvia emme koskaan laita, emmekä millään muullakaan tavalla mainosta matkustamista.
Ei matkustaminen ole mikään nykypäivän juttu. Omat vanhempani ovat syntyneet v. 1941 ja 1944 ja he kiertelivät paljon maailmaa ennen perheen perustamista ja myöhemmin perheen kanssa. Siis kun olin lapsi, kävimme kerran vuodessa ns. etelän lomalla, pari kertaa vuodessa Ruotsin risteilyllä ja hiihtolomalla aina Lapissa laskettelemassa. Lisäksi keski-Euroopan maat tulivat jo lapsena tutuiksi. Olen syntynyt v. 1972.
Rahastahan se on kiinni. Ei ollut minun vanhemmillani moiseen varaa. Toisaalta kielitaidottomina tuskin olivat muutenkaan innokkaita lähtemään.
Nyt olen itse samassa tilanteessa, että rahaa matkustamiseen ei ole. Nuorena lapsettomana tuli jonkun verran nähtyä maailmaa.
Ei. Tehkööt jokainen mitä huvittaa kunhan ei rikota lakia.