Sinä, joka kuvaat lapsiasi someen
Olisi mielenkiintoista kuulla, miksi koet tarpeelliseksi jakaa joka päivä kuvia lapsestasi/lapsistasi puolitutuille ja vieraille ihmisille. Olen joskus muutama vuosi sitten tästä tehnyt aloituksen, mutta en saanut muita vastauksia, kuin "koska haluan", "mitä se sulle kuuluu" jne.
Ihan tosissani ihmettelen tätä asiaa. Itselläni kaksi alle kouluikäistä lasta, enkä ole kokenut tarpeelliseksi jakaa heidän kasvutarinaa instagramiin.
Nykyään AI:n aikakaudella lasten kuvien jakaminen voi olla myös vaarallista.
Miettikää miksi.
Nyt sinä aktiivinen somemamma (tai isä), miksi koet tarpeelliseksi jakaa kuvia ja tietoa siitä rakkaimmastasi? Altistaa heidät arvostelulle ja kiusaamiselle , ehkä jollekin pahemmallekin.
Rehellisiä vastauksia perusteluilla, kiitos!
Kommentit (18)
Heillä ei ole omaa elämää ja mielenkiinto kaikkeen muuhun kadotettu kuin lapsiin ja perhe-arjesta selviytymiseen.
Youtubessa olen ihmetellyt tätä et mammat kuvaa päivittäin videoita ja perheet näkyy, mies on usein se ketä ei näytetä.Missä lasten oikeusturva?
Mammat takoo rahaa?Lasten elämä netissä?
Täyttyy olla jonkin sortin debiili että nykypäivänä näin vielä toimii. Joskus ajattelen, että nämä ihmiset häiriintyneinä toivovat salaa jotakin pedari-iskua.
Juu en kyllä jaksa seurata ketään joka jakaa joka päivä sisältöä jälkikasvustaan.
Kertoo ihmisestä kaiken oleellisen, eli impulsiivinen, itsekäs ja kykenemätön ajattelemaan lapsen tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Täyttyy olla jonkin sortin debiili että nykypäivänä näin vielä toimii. Joskus ajattelen, että nämä ihmiset häiriintyneinä toivovat salaa jotakin pedari-iskua.
Täytyy kyllä olla tynnyrissä elänyt jos ei ole törmännyt varoituksiin siitä, mitä AI voi tehdä lasten kasvokuvilla. Joka puolellahan tästä on varoiteltu ja paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, taidat itse olla häiriintynyt kun tuollaista kuvittelet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, taidat itse olla häiriintynyt kun tuollaista kuvittelet!
Tottahan tuo kommentoija kirjoitti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on AI:n aikakausi?
Aikakausi, jolla on helppo muokata lapsesi hirveisiin, sairaita ihmisiä viehättäviin tilanteisiin.
En kuvaisi ikinä lapsia someen jos mulla sellaisia olisi, mutta miettikääpä jos kukaan ei niin tekisi. Eikö olisi perin outoa, että lapsia ei näkyisi missään netissä, aivan kuin eivät olisi osa normaalia elämää? Ihan yhtä lailla niitä näkyy katukuvassakin joten miksi ei voisi näkyä myös somessa? Henk.koht. tietojen jakaminen ja kylpykuvat yms tietysti eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla ei edes ole lapsia.
Ja sinä olet ilmeisesti tällainen somemamma joka jakaa lapsensa potallakin käymiset someen, koska kattokaa nyt kuinka söpö se on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä olla tynnyrissä elänyt jos ei ole törmännyt varoituksiin siitä, mitä AI voi tehdä lasten kasvokuvilla. Joka puolellahan tästä on varoiteltu ja paljonkin.
AI ei muuten tee sitä, vaan sen sairas käyttäjä. :) ja sellainen sairas ihminen voi vaikka vainota ja kuvata haluamiaan lapsia ulkona. AI osaa luoda käyttäjän toivomia kuvia, joten tuskin kenenkään pedarin tarvitsee netistä välttämättä enää lasten kuvia edes kaivaa vihjaamaasi tarkoitukseen.
Tässäkään asiassa ongelma ei ole ne vanhemmat ja normaalit kuvat, vaan se päästään vialla oleva henkilö joka käyttäisi kuvia mahdollisesti erikoisiin tarkoituksiin.
Mä laitoin lasten kuvia facebookiin kymmenen vuotta sitten. Mun mielestä oli kiva kertoa tutuille (n.100 kpl), mitä meidän perheelle kuuluu. Lomamatka, hauska tapahtuma, joku merkkipäivä. Ehkä lapsista 2-5 kuvaa vuodessa, ja sellaisia, että ovat edustavia. Tykkäsin myös katsoa tutuilta vastaavia kuvia. Kun lapset kasvoi, yhteinen tekeminen väheni, niillä on omat somet, eikä mun mielestä ollut enää julkisesti kivaa kertoa isompien lasten asioista edes muutamalla sanalla ja kuvalla, ne kun ovat nolona lähes kaikesta.
Tuttavapiirissä on sitten niitä, jotka jakaa lastensa kylpykuvat, uimakuvat, kuvia sairaana olevista tai tapaturman saaneista lapsista, itkevistä ja naama ruualla tahrituista lapsista... sitä en ymmärrä.
Miksi kyttäät lasten kuvia netissä? Ei kukaan pakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on AI:n aikakausi?
Aikakausi, jolla on helppo muokata lapsesi hirveisiin, sairaita ihmisiä viehättäviin tilanteisiin.
Mutta mikä on A ja mikä on I ?
Minusta lapset saisi kuvata mammojaan samalla tavalla someen. Katsokaa, äijällä on tänään kiukkupäivä, näin se mököttää! Nyt äiti itkee! Äitillä tuli plöröt housuun, kun vatsa sekaisin. Tässä äiti nukkuu. Jne.
Miltä tuntuisi mammasta tämä?
En ole aktiivinen somemamma, eikä omaa jälkikasvua löydy, mutta pakko nyt kommentoida, koska olen itse ihmetellyt samaa.
Eräs tuttu sai jokin aika sitten kolmannen lapsen ja tuttavan instagram-tili on vuodessa muuttunut tämän vauvan sometiliksi.
Samantien voisi laittaa profiilikuvaan tämän vauvan kuvan, koska muuta sisältöä ei tule, eikä ilmeisesti ole tulossa.
Ei kiinnosta seurata Pirkko-Inkerin sotkuista ruokailuhetkiä. Mykistin tyypin, luulen monen tehneen samoin.