Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär paljastui kiusaajaksi - nyt huutaa ja raivoaa

Vierailija
18.03.2019 |

Selvisi viime viikolla, että 15.v tyttäreni on muutaman muun tytön kanssa kiusannut luokkalaistaan tyttöä. On jätetty pois porukasta, piiloteltu kenkiä ja vaatteita, salakuvaamista jne. Tämä selvisi, kun opettaja otti yhteyttä ja tänään sitten iltapäivällä mennään selvittelemään tilannetta.
Itse olen hyvin pettynyt lapseen ja itseeni. Itse kun olen ollut koulukiusattu, niin olen yrittänyt kasvattaa lapsistani fiksuja ja muut huomioon ottavia. Tuntuu uskomattoman pahalta, että oma lapsi on kiusaaja.
Mutta perjantaina kun asia selvisi, keskustelimme isänsä kanssa tietysti ja yritettiin selvittää asiaa. Tytär selitti niitä perus, että "nokun muutkin" ja "emmä ollu ainoo", ihankun se olisi joku syy tai oikeutus. Tyttäreltä lähti sitten puhelin ja läppäri takavarikkoon. Isänsä vei vielä tv:nkin pois tyttären huoneesta. Ja siitähän sitten reimu repes, alkoi haukkuminen, sossuilla uhkailu, kiristäminen jne jos ei saa puhelinta takaisin. Isänsä otti tänään puhelimen ja läppärin mukaan töihinsä ja jättää sinne, koska tytär on yrittänyt penkoa kaikki kaapit ja etsiä. Nyt sitten haukkuu ja mököttää ja näyttää mieltään. Ei mm suostu syömään ja kävikin sitten lauantaina mäkkärissä (kotiarestista huolimatta). Otettiin sitten myös pankkikortti takavarikkoon. Huutaa, että kidutamme häntä ja viemme hänen oikeutensa, että hän tekee lastensuojeluilmoituksen.
Viimepäivät ovat olleet aika h*lvettiä ja tuntuu, etten tunne enää lastani. Rakastan häntä tietysti, mutta tuntuu niin pahalta katsoa, miten ilkeä hän on. Emme kasvattaneet hänestä itsekästä, ilkeää kiusaajaa, mikä hän nyt kuitenkin on. En oikein tiedä miten olla. Pelottaa oikein miten iltapäivä menee.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, kirjoitan tunnekouhun vallassa, pakko avautua.

Kommentit (853)

Vierailija
801/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkä ketju. Ja aika paljon jankutusta, en tiedä voiko enää mitään lisätä mitä ei olisi jo sanottu ja moneen kertaan.

Paitsi hyvä ap! Voimia ja kyllä se vielä iloksi muuttuu <3

Vierailija
802/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneilma on käsin kosketletavissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittamalla käsi tytön harteille ja sanomalla, että minä en hylkää sinua, minäkin olen tehnyt virheitä, kaikki ihmiset ovat epätäydellisä, kyllä tästä selvitään. Minä haluan kuulla sinun näkökulman. Minä haluan myös että ymmärrät miltä kiusaaminen kiusatusta tuntuu. Onko sinua kiusattu? Onko sinut sivuutettu? Onko sinuun suhtauduttu epäempaattisesti? Eikö kukaan välitä sinun tunteista? Jos minä välitän sinun tunteista niin varmaan sinäkin välität kiusatun tunteista? 

Tyttö voi myös kokea että loukkaat hänen fyysisyyttään ja kilahtaa siitä, jopa syyttä vaikka mistä. Tuossa iässä jos kaverit on se ykkösjuttu elämässä ei halua kuulla että vanhempi ei hylkää vaan haluaa että ei joudu eroon kavereistaan, vanhemmista viis.

Tuollainen tenttaus voi tuntua rajojen rikkomiselta, tunkeudut emotionaaliselle alueelle ilman lupaa.

Että "tunkeudut emotionaaliselle alueelle ilman lupaa"?? Keskusteluthan käydään nimenomaan emotionaalisella tasolla. Jos ihminen on suuttunut, pettynyt, surullinen, vihainen - nämä on kaikki emotinaalisella alueella. Vain räjähtely-tunneilmaisuko on sallittua? 

Lapset ei koskaan halua menettää vanhempien rakkautta, ei edes suuttuneina. 

Suuttuneena ei ajattele loogisesti. Ja kun teini splittaa, vanhempi on se paha ja inhottava. Juu niin käydään mutta vallankäyttöähän se on emotionaalinenkin vallankäyttö.

Vai ajatteletko että koska olet vanhempi on sinulla oikeus kysellä lapseltasi intiimejä kysymyksiä ihan milloin ja miten vain? 

Eikö rakkauteen oman lapsen kohdalla kuulukaan (rajojen) kunnioitus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannullinen kirjoitti:

Laittamalla käsi tytön harteille ja sanomalla, että minä en hylkää sinua, minäkin olen tehnyt virheitä, kaikki ihmiset ovat epätäydellisä, kyllä tästä selvitään. Minä haluan kuulla sinun näkökulman. Minä haluan myös että ymmärrät miltä kiusaaminen kiusatusta tuntuu. Onko sinua kiusattu? Onko sinut sivuutettu? Onko sinuun suhtauduttu epäempaattisesti? Eikö kukaan välitä sinun tunteista? Jos minä välitän sinun tunteista niin varmaan sinäkin välität kiusatun tunteista?

Entä näin ei-nuorena? Saako sinulta kysyä miltä susta tuntuu? Onko sinua kiusattu? Sivuutettu? Välittääkö kukaan? sun tunteista?  

Olet inhottava, sinulla ei ole oikeutta tunkeutua alueelleni.

Tämä on sitä keskustelua. Minusta sinä olet ihana. Kaikki sinun tunteesi ovat oikeita juuri sinulle. 

Vierailija
804/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi splittauksen. Sitä eivät kaikki taida käsittää että monen teinin päässä asiat todella ovat täysin mustavalkoisia, hyviä tai pahoja. Esim juuri kaverit hyvä, vanhemmat paha. Vaikea siinä on asiallista keskustelua saada aikaan kun toinen kokee kaiken riistona, vähättelynä, tyhmyytenä jne.

Vierailija
805/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä: pikkulapsen kanssa saa aikaan hedelmällisemmän ja tasapainoisemman keskustelun kuin taantuneen teinin, tosiasia se on vaikka jotkut yrittävät vääntää sen teinin aliarvioimiseksi ja aikuisen vallanhaluksi.

Vierailija
806/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekö teidän mielestänne auttaa asiaa, että vastavuoroisesti kiusaatte omaa lastanne  ja viette kaikki pois, knnykät, läppärit ja tv:t  ja vielä kotiarestikin päälle ? Kiusaaminen on väärin toki, mutta teidän rangaistukset ovat järjettömät. Asioista keskustellaan, että mitä tehdään ja miten jatkossa toimitaan, sekä ihan anteeksipyyntöä kiusatulle. Sulkekaa vielä pimeään lukittuun koppiin niin kyllä se kakara jossain vaiheessa nöyrtyy. sitähän te teette, eli nöyryytätte vastavuoroisesti omaa lastanne.

Samaa mieltä. Rankaisette liikaa. Ei kaikkia somevälineitä saa viedä. 

Keskustelua asiasta. Ei tuo kiusaaminenkaan ole aina ihan yksiselitteinen juttu. Jos muutkin ... joo. Neuvokaa nyt hyvänen aika lastanne ettei muiden ideoita saa seurata jos ne hulluja ja epäeettisiä.

On kuitenkin sellainenkin juttu että ei ihan kaikien kanssa todellakaan tarvitse seurustella ja kaveerata mutta kiusaaminen on kiellettyä. 

Jonkinverran on siedettävä kaikenlaisia tyyppejä.

Pyytäkää lastanne ajattelemaan miltä tuollainen kiusaaminen itsestä tuntuisi.

Vierailija
807/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

bb98 kirjoitti:

Muistan kun meillä oli samat kuviot vähän aikaa sitten. Pikkusisko oli toiminut lähes samoin. Otettiin pois läppäri ja puhelin rangaistukseksi.

Noh, sisko se huusi päin ja sylki vanhempiaan ja uhkasi myydä itteään.

Myi itteään ja sitten hankki itselle ihan tuliterän iphonen (ei olisi ollut vanhemmilla varaa) ja tuliterän parin tonnin läppärin.

Aika hiljaa on vanhemmat olleet. Siskoni osaa kyllä pitää vanhemmat ruodussa :D:D:D

Itse kirjoittelen intistä.

Aika paha murrosikä sillä on. Oli jäänyt kiinni kantsustakin äskettäin ja nyt uhkaillaan sossuilla ja lasuila.

Ei ehkä kannattaisi murtaa itsetuntoisen teinin egoa, pahentaa vaan niitä oireita. Se tappelee vastaan kovempaa. Kyllähän pelkkä huomautus riittää ja osaa ne siinä iässä ajatella että ehkä tuli kiusattua ja se on väärin.

Tollaset läppärien ottamiset ja henk.koht puhelimen vienti raivostuttaa kenet tahansa.

Sanoisin että seuraavaksi ap:n tyttö ehkä kostaa huumekokeilulla tms.

Ai, pelkkä huomautus riittää?

Tuossa tapauksessa vanhemmat voi hyvin soittaa 112 ja pyytää viranomaisten apua, koska ne kuuluvat poliisin työkuvaan ja arkipäivään. Siinä tilanteessa nuorelle ei "huomautella" vaan faktat lyödään pöydälle, tuli teinille pahamieli vai ei tai raivosi tai ei.

Ja sitten kun huumekosto on käyty läpi, seuraavaksi tulee varkaudet, pahoinpitelyt, rikokset jne. Ja rikosrekisteri estää koulun ja työelämän ja vuokra-asunnot ja sitten ollaankin kadulla, ilman asuntoa ja ruokaa.

Oletko tosissasi? Kysehän on kannabiskokeilusta? Ja täällä haukutaan narkkariksi ja huoraksi tuollaisen takia. Ei kukaan voi varmaksi sanoa miten sai rahat puhelimeen tai läppäriin.

Miten täällä oikein reagoidaan näin hysteerisesti.

Ihan alkoholikokeiluun verrattava asia. Valitettavan yleinen nykyään tässä avoimessa maailmassa.

Itse vedin pussikaljakännejä 80-luvun alussa lähimetsässä ja vanhemmat vain nauroivat, vaikka aika holhoava ilmapiiri siihen aikaan yleisesti oli.

Vierailija
808/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös tieteellisesti tutkittu että teini-ikäisen empatiakyky alenee. Ei ihan oikeasti ymmärrä eikä välitä miltä jostakusta tuntuu vaikka ne omat tunteet ovatkin maailman tärkeimmät.

Yksilöitä tietysti kaikki ovat eli poikkeuksia löytyy aina ja jana on lavea.

Vierailija
809/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ainakaan vanhemmassa  vika. kirjoituksesi oli ihanan aito. Ehkä jos selittäisit lapselle sen miten asian itse koet?  Kertoisit siitä miten sinua kiusattiin ja miten pahalta se tuntui.  Ihanaa että on olemassa äitejä jotka NÄKEE ja huomaa lapsensa viat! Eikä peittele niitä! 

Vierailija
810/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

bb98 kirjoitti:

Muistan kun meillä oli samat kuviot vähän aikaa sitten. Pikkusisko oli toiminut lähes samoin. Otettiin pois läppäri ja puhelin rangaistukseksi.

Noh, sisko se huusi päin ja sylki vanhempiaan ja uhkasi myydä itteään.

Myi itteään ja sitten hankki itselle ihan tuliterän iphonen (ei olisi ollut vanhemmilla varaa) ja tuliterän parin tonnin läppärin.

Aika hiljaa on vanhemmat olleet. Siskoni osaa kyllä pitää vanhemmat ruodussa :D:D:D

Itse kirjoittelen intistä.

Aika paha murrosikä sillä on. Oli jäänyt kiinni kantsustakin äskettäin ja nyt uhkaillaan sossuilla ja lasuila.

Ei ehkä kannattaisi murtaa itsetuntoisen teinin egoa, pahentaa vaan niitä oireita. Se tappelee vastaan kovempaa. Kyllähän pelkkä huomautus riittää ja osaa ne siinä iässä ajatella että ehkä tuli kiusattua ja se on väärin.

Tollaset läppärien ottamiset ja henk.koht puhelimen vienti raivostuttaa kenet tahansa.

Sanoisin että seuraavaksi ap:n tyttö ehkä kostaa huumekokeilulla tms.

Jaksan aina taivastella, kuinka nykyajan teinitytöt on aivan mahdottomia. Tämä ilmiö on tuttu töiden kautta. Ei olisi minulla tullut 13-16 vuotiaana mieleenkään, että lähtisin myymään itseäni ja ilmoittaisin siitä vanhemmille. Nykyään tuollaista ei hävetä ollenkaan, tytöt oikein kilpailee kuka on tienannut viikon aikana eniten seksillä tai alastonkuvilla. Tehdään kaikki että saadaan kalleinta materiaa. Vanhemmat ovat aivan samanlaisia, minun ikäiset eli päälle kolmikymppiset äidit ja isät postaavat selfieitä jatkuvalla syötöllä ja omituisia instastoryja naurettavalla eestaas-kelaus -efektillä.

Olen huolissani myös omasta sukupolvestani. 

Kapitalismia. Ihannoidaan tavaraa ja rahaa pitää löytyä.

Minun nuoruudessa sosialismi ja konservatiiviset arvot olivat järkkymätön kivijalka.

Nykyään ihanteena on materia ja makea elämä.

Tämä nykyinen nuoriso tulee laillistamaan huumausaineetkin. Se on selvä juttu.

Milloin tämä sinun nuoruutesi oli?

Itse veikkaisin sitä aikakautta kun kokoomus oli oppositiossa huutelemassa.

Vierailija
811/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli pakko hypätä tänne ketjun (tämänhetkiselle) hännälle, mahdottoman paljon luettavaa sekä tolkuttomasti negatiivisiä kommentteja, sorsimista ja nälvimistä smh

eli siis: hei AP, olisi kiva kuulla kuulumisia (sori jos olen missannut sen)!! miten teillä on mennyt? onko tytär rauhottunu? =O

Vierailija
812/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku vieras kirjoitti:

oli pakko hypätä tänne ketjun (tämänhetkiselle) hännälle, mahdottoman paljon luettavaa sekä tolkuttomasti negatiivisiä kommentteja, sorsimista ja nälvimistä smh

eli siis: hei AP, olisi kiva kuulla kuulumisia (sori jos olen missannut sen)!! miten teillä on mennyt? onko tytär rauhottunu? =O

Sama täällä, itsekään en jaksanut lukea läpi tuota kaikkea jankkausta. Olisi kyllä kiva kuulla, että mitä aloittajalle kuuluu ja onko teinin kanssa päästy minkäänlaiseen keskusteluyhteyteen.

Vierailija
813/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oma telkkari, älykännykkä, pädi ja pankkikortti noin nuorena…. onneksi minun lapsuuteni oli erilainen. AP, lapsesi on ylihemmotelty psykopaatti.

Anteeksi vain, mutta mistä nykyisin edes löytää muita kuin älypuhelimia? Jotain NMT-puhelimiako nuorelle pitäisi museoista haalia?  Ja yleensä perheen vanha telkkari ja digiboxi siirtyy sinne nuoren huoneeseen, kun olkkariin hankitaan uusi laite. Pädi ostettiin jokaiselle nuorelle muutama vuosi sitten, kun ei ollut varaa ostaa MacBookkia tms. kannettavaa tietokonetta. Yläasteen läksyjä joutuu aikapaljon tekemään tietokoneella. Ja voihan pädi olla isän tai äidin perintöä. "Kaikilla" nuorilla on pankkikortti (Visa Electron). Pankit myöntävät ne hyvin nuorille ja niitä käyttää kaikki. Ei kukaan enää kulje kilo markkoja taskussa. 

Joten älä sinä lapseton eläkeläinen väitä ketään ylihemmotelluksi. 

Vierailija
814/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna jo puhelin takaisin tytölle, jos et halua sen tekevän itsaria tai sekoavan lopullisesti..

Vierailija
815/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna jo puhelin takaisin tytölle, jos et halua sen tekevän itsaria tai sekoavan lopullisesti..

On kyllä ihan hirveästi liioittelua tässä ketjussa.

Vierailija
816/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on tainnut muutama entinen koulukiusaaja eksyä tähän ketjuun kommentoimaan.

Vierailija
817/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut koko ketjua lukea läpi koska keskustelu alkoi toistaa itseään aika nopeasti.

Minua on kiusattu ala-asteella ja ylä-asteella, sen jälkeen opinnoissa tuli vastaan porukan ulkopuolelle sulkeminen. Eli tämä viesti ei tule kiusaajalta vaan kiusatulta.

Mun mielestä on ok rangaista nuorta kun tällaisesta jää kiinni. Mutta se tulisi tapahtua sen keskustelun jälkeen, ja nuorelle tulisi selittää miksi rangaistaan ja kuinka rangaistaan. Eli ensin keskustellaan siitä kiusaamisesta, selvitetään sitä. Nuorelle voi sanoa että tapahtuneen takia menettää esim. kännykän x ajaksi. Mielestäni on parempi selitttää kuinka pitkä rangaistus on, eikä mitään että saat sitten takaisin kun nöyristelet tarpeeksi/satun sille tuulelle. Kyllähän vankilareissullakin vanki tietää kuinka pitkään istuu, ei tuomari sano että no pääset ulos kun osoitat tarpeeksi katumusta.

Nuori voi myös olla hädissään että hänen viestejä luetaan/puhelinta pengotaan ja siitä voi sanoa suoraan nuorelle jos se ei ole suunnitelmissa. 

Nuorilla on aika lyhyt pinna niin rangaistuksen jälkeen voi mennä pitkäkin hetki että nuori rauhottuu tarpeeksi puhumaan asiasta. Ymmärrän tässä vanhempia mutta nuorella murrosikä vaikeuttaa tilanteen käsittelyä ja tunteiden hallintaa ja se tulisi ottaa huomioon. Kun nuoren kanssa on saatu rauhassa selvitettyä tilanne ja hänkin ymmärtää miksi rangaistaan ja mitä on tehnyt väärin niin tilanne varmasti selviäisi vähemmillä mutinoilla ja kapinoinnilla.

Vierailija
818/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo ole itse teinejä, jotka tänne kirjoittelevat siitä, että jokaisen ihmisen ihmisoikeuksiin kuuluvia älypuhelinta, läppäriä, 150 euron shoppailurahaa, mopoautoa ja ripsipidennyksiä ei todellakaan voi ottaa rangaistuksena pois teiniltä. Muutoin Amnesty kutsutaan paikalle! :´D 

Vierailija
819/853 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein toimittu. Tavaroiden takavarikkoa pitää jatkaa ainakin vuosi.

Vierailija
820/853 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia aloittajalle. Minunkin poika jäi juuri kiinni kunnon valehtelusta ja tuli ennenkaikkea itseeni pettynyt olo.