Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi parempi raskaana: 30 tupakkaa päivässä vai nikotiinilaastari?

Vierailija
26.03.2013 |

Olen raskaana viikoilla 11+3. Yrityksiä lopettaa tupakointi on jo monia, muttei pysyviä. En kaipaa nyt niitä "Kyllä kerrasta pystyy lopettamaan!" -huutoja, minä en pysty. Olen todella riippuvainen tupakasta, enkä koskaan edes harkitsisi lopettamista, ellen olisi raskaana... Ehkä se on siksikin vaikeaa, ettei minulla ole mitään motivaatiota itseni vuoksi lopettaa. Nautin polttamisesta. Pelkään vain lapseni puolesta, ja siksi haluan eroon riippuvuudesta!

Olen yrittänyt lopettaa nikotiinipurkan, inhalaattorin ja pelkän tahdonvoiman avulla. En pysty. Parin päivän sisällä olen raivoava hullu, kun riippuvuusoireet ja hormonit heittelee, ja haen tupakkia. Joskus nuorempana olin pari viikkoa lakossa nikotiinilaastarin avulla, mutta neuvolasta sanottiin, että sitä ei saa käyttää.

Miksi nikotiinilaastaria ei saisi käyttää? Onko se oikeasti huonompi vaihtoehto kuin polttaa iso aski päivässä? En pysty edes vähentämään, ahdistun heti. Olen vain pari päivää polttamatta ja hermona, sitten poltan normaalisti viikon, kunnes häpeä ja viha tätä riippuvuutta kohtaan taas kohoaa, ja pelko lapsen puolesta, ja sitten olen taas sen pari päivää polttamatta.

Apua?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tohon voi sanoa mitään. 

t. lopetin kun plussasin.

Vierailija
2/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä voi kysyä neuvolasta? Kyllä raskaana olevalle suositellaan mieluummin nikotiinikorvaushoitoa kuin tupakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan. Lapsen myrkyttämistä.

No hienosti tuhot on tapahtuneet,...

Vierailija
4/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta väliinpitämättömyyttä :(

Ja kyllä irti pääsee jos vaan halua on, sulla ei taida olla. Säälin lastasi. Todella.

Vierailija
5/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan itsekästä.

Vierailija
6/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku lääkäri vois arvioida onko terveellisempää vauvalle polttaa vai käyttää esim. jotain lääkettä. En muista minkä niminen lääke, mutta on joku mikä tekee kai tooosi huonon olon jos sitä ottaa ja tupakoi. Niin että sen avulla kuulemma pystyy helposti lopettamaan. Itse en oo kokeillu.

Ja onhan toi huono juttu vauvalle, ja itse oon aina lopettanu ninku seinään ku oon plussannu, mutta tiedän monia joiden vauvat on selvinny raskausajasta ilman vaurioita vaikka äiti onkin tupakoinu. Ei toi jatkuva stressaaminenkaan hyvää tee. Puhu lekurin kanssa ja ellei ratkasua löydy etkä pysty lopettaan, niin lopeta ainakin stressaaminen. =)

Vierailija
7/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikotiinilaastarista ei saa ainakaan vaarallista häkää, toisin kuin tupakasta. Kyllä sinä pystyt siihen. Tiedän että ei ole helppoa. Ensimmäinen viikko on vaikein, mutta sen jälkeen helpottaa, lupaan sen

Vierailija
8/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että nikotiinilaastari olisi tupakkaa parempi vaihtoehto. Ainakin "Raskaana ja Rappiolla"-sarjassa brittiäidille laitettiin nikotiinilaatari, jottei polttaisi odotusaikana. Röökissähän on häkää ja myrkkyjä nikotiinin lisäksi.

Vierailija
9/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muuten kertoanut neuvolassa kuinka paljon poltat päivässä? Varmasti suosittelevat laastaria, sillä sen kanssa riskit ovat lievemmät.

Vierailija
10/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisit hypnoosihoitoa tupakanpolton lopettamiseksi, ei ainakaan olis haitallista vauvalle!

Vierailija
11/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lääke taisikin olla CHAMPIX ja vaikuttava-aine Varenikliini

Vierailija
12/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laastarissa ei ainakaan ole häkää, joka vähentää sikiön hapensaantia.

Vierailija
13/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotin kaksosia. Tupakoin silloin ja kaksosraskaus oli luomu. Ja aika yllätys, en meinannut uskoa itsekään sitä, tuntui epätodennäköiseltä kun ei lähisuvussa niitä ole kellään. Niin vain minä odotin kaksosia.

Vähensin tupakointia plussattuani ja varhaisultran jälkeen vielä enemmän (siinä samassa yhteydessä ruskuaispusseja näkyi kaksi). Kuitenkin pian, olisikos ollut rv9 tms, vihlaisi kovaa alavatsasta ja sitten alkoi pikkuhiljaa vuoto. Menin heti sairaalaan ja siellä todettiin että toinen alkioista on poistumassa elimistöstä eikä sydän lyö. Toinen kuitenkin tuntuu olevan vielä hyvin kiinnittynyt ja syke näkyy. Kysyivät tupakoinko ja kerroin tupakoivani. Sanoivat että jos nyt vielä jatkan niin toinenkin tulee satavarmasti pois.

En sen hetken jälkeen polttanut yhdenyhtä tupakkaa. Sain yhden terveen lapsen normaaliaikaisena mutta hyvin pienenä. En tiedä minkä verran tuo tupakointi vaikutti kaikkeen, mutta seuraavan raskauden aikana en polttanut enää ollenkaan.

Hankkiudu eroon siitä myrkystä!

Vierailija
14/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sä ap aiot sitten olla kun vauva on syntynyt? poltatko sisällä sen vieressä? samalla kun imetät? jätät sen yksin kun menet ulos röökille?

Vierailija
15/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni nikotiinikorvaushoitoa (eli myös laastarit) suositellaan jos raskaanaoleva polttaa yli 20 tupakkaa päivässä. Sen mukaan sun kannattaisi kokeilla niillä laastareilla, mutta jos pystyt niin ota laastari yöksi pois ja laita aamulla heti uusi + lisäksi nikotiini-imeskelytabletit tai -purkat. Kysy vielä neuvolalääkäriltä asiasta, hän tietää paremmin kuin terveydenhoitaja.

Vierailija
16/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lohdutuksen sana sulke, siis sulle: olen polttanut j kaikkien kolmen raskausaikana ja ovat terveu terveitä ja fiksuja. toki en ole siitöä siis siitö. siis en ole siitä ylpeä. perhanan typerä luuri, kun ei korjaa virheitä!

Vierailija
17/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kirjaa Stumppaa tähän, mulle se toi pisimmän tupakoimattomuuskauden raskausaikana.

Vierailija
18/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tosiaan toivon, että menet jollekin lääkärille kysymään asiasta. Täytyy olla parempi keino kuin polttaa 30 tupakkaa päivässä, lääke tai nikotiinilaastari/purkka.

Samaten huolestuttaa jo nyt syntyvän vauvan puolesta, toivottavasti et vedä röökiä vaunulenkeillä tai muuten lapsen lähellä. Passiivinen tupakointi on todella myrkkyä sekin.

Vierailija
19/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ihmettelen, jos sulle on sanottu neuvolassa, ettet saa käytää nikotiinilaastaria. Sehän on huomattavasti pienempi paha tupakointiin verrattuna.

Vierailija
20/37 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy nyt hakea parasta mahdollista hoitoa tohon riippuvuuteesi. Eli kerro rehellisesti sama minkä kerroit täälläkin. Ei toi hermoraunionakaan oleminen ole sikiölle hyväksi. Eli sun pitää saada kunnon, sulle räätälöity nikotiinikorvaushoito. Totta helvetissä se on parempi kuin runsas tupakointi. Se neuvolatyyppi ei oo vaan ymmärtänyt, kuinka kammottavan riippuvainen myrkystä olet.