Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
Hep, alkoi varmaan 43-vuotiaana. Nyt olen niistä nauttinut jo melkein neljä vuotta. Ikävin oire on matala mieliala ja itkuisuus. suren jotain todella vanhoja asioita yhtäkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että ketju sattui silmään juuri nyt. Minulla on ikää vasta 44 v. Hormonikierukan takia ei menkkoja. Tänä kesänä olen kuitenkin saanut pari riesaa, jotka iskee öisin. Toinen on levottomat jalat. Se on tunne, että on pakko liikutella jalkoja. Toinen on kuumat aallot. Olen pari kertaa herännyt ihan likomärkänä. Tosin meillä sisällä on ollut joka +26 astetta kuumimpina öinä. Mutta kun olen herännyt, joudun käymään suihkussa ja vaihtamaan lakanat. Naamaa myös kuumottaa, vaikken olisi päivällä ollut auringossa. Epäilen syyksi kuumia aaltoja.
b
Levottomat jalat on tunnettu raudanpuutteen oire. Mittauta ferritiini. Hb ei kerro veresi rautapitoisuudesta. Se voi olla ok, ja silti rautavarastosi tyhjä. Jotta pääsisit eroon levottomista jaloista, tulee ferritiinin olla yli 100 nmol/l.
Anoppi kärsi pitkään levottomista jaloista. Sai siihen lääkityksenkin.
Myöhemmin hänellä todettiin vaikea anemia, jonka aiheuttajaksi paljastui syöpä. Se oli aiheuttanut verenvuotoa. Valitettavasti se oli ehtinyt levitä laajalle alueelle, eikä sitä voitu enää hoitaa.Aika karua kuulla, että levottomat jalat johtuvat raudanpuutteesta. Yksi pieni verikoe riittävän varhain olisi voinut nopeuttaa syövän löytymistä.
Niin. Ikävää, että anoppisi tielle osui tietämättömiä lääkäreitä. Yhä löytyy lääkärikuntaa, joiden mielestä ferritiini ei ole merkityksellinen asia. Tuhahdellaan asian esille ottaville potilaille ja pidetään rautavaraston tilaa muoti-ilmiönä. Ehkä rautatablettien tuoma apu ei kiinnosta, koska samoihin vaivoihin on olemassa lääkkeitä, jotka puolestaan lihottavat lääkejättien osakkaiden pankkitilejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että ketju sattui silmään juuri nyt. Minulla on ikää vasta 44 v. Hormonikierukan takia ei menkkoja. Tänä kesänä olen kuitenkin saanut pari riesaa, jotka iskee öisin. Toinen on levottomat jalat. Se on tunne, että on pakko liikutella jalkoja. Toinen on kuumat aallot. Olen pari kertaa herännyt ihan likomärkänä. Tosin meillä sisällä on ollut joka +26 astetta kuumimpina öinä. Mutta kun olen herännyt, joudun käymään suihkussa ja vaihtamaan lakanat. Naamaa myös kuumottaa, vaikken olisi päivällä ollut auringossa. Epäilen syyksi kuumia aaltoja.
b
Levottomat jalat on tunnettu raudanpuutteen oire. Mittauta ferritiini. Hb ei kerro veresi rautapitoisuudesta. Se voi olla ok, ja silti rautavarastosi tyhjä. Jotta pääsisit eroon levottomista jaloista, tulee ferritiinin olla yli 100 nmol/l.
Anoppi kärsi pitkään levottomista jaloista. Sai siihen lääkityksenkin.
Myöhemmin hänellä todettiin vaikea anemia, jonka aiheuttajaksi paljastui syöpä. Se oli aiheuttanut verenvuotoa. Valitettavasti se oli ehtinyt levitä laajalle alueelle, eikä sitä voitu enää hoitaa.Aika karua kuulla, että levottomat jalat johtuvat raudanpuutteesta. Yksi pieni verikoe riittävän varhain olisi voinut nopeuttaa syövän löytymistä.
No ei se noin yksioikoista ole. Minulla on levottomat jalat ja kädet. Ferritiini huitelee taivaissa yli 400...
Ei mikään ole. Mutta levottomat jalat ovat silti tyypillinen raudanpuutteen oire. Varmasti on muitakin syitä. Ferritiinin määrityksen yhteydessä pitäisi aina ottaa herkkä CRP, sillä matala-asteinenkin tulehdus voi moninkertaistaa ferritiiniarvon virheellisesti.
Olen 60 kymppinen eikä ole vielä alkaneet.,,👍
Vierailija kirjoitti:
Olen 60 kymppinen eikä ole vielä alkaneet.,,👍
Vieläkin kuukautiset? Ou nou....
52 v loppui kuukautiset kuin seinään ja siitä alkoi huimaus, kylmät ja kipeät jalat, krampit, ahdistuneisuus, hiustenlähtö ym. Otan hormoneja ja tätä on jatkunut nyt lievempänä jo 5 vuotta. Ei ole mukavaa ja toivon, että tämä on joskus vielä ohi.
Kohta kalju 57 v
Halut riippuvat ihan kumppanista. Kokeilkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.
No, hae hormonihoitoa. Sitä
Ne muutkin.En missään nimessä, en aio käyttää mitään hormoneita. Luomuna mennään.
Niin kauan menet kuin kykenet. Niin minäkin tein kunnes en enää kyennyt edes kävelemään koska jalkapohjat olivat niin kipeät. Eli työkyvytön olin.
53 vuotiaana kuukautiset temppuili, 54 vuotiaana kuumotusta naamalla ja hikitippaa otsalla, illalla kuumotti päänalue. kuukautiset loppu, ja mielialan heilahdukset
Ikinä en hikoillut päivällä tai yöllä. Nukuin yöni hyvin. Ei kummemmin vaivannut. Loppui 56 vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Halut riippuvat ihan kumppanista. Kokeilkaa.
Saako kokeilla sinun kumppania? ;-)
Vaihdevuodet on kyllä maailman typerin keksintö. Täysin hyödytön jota ei muilla eläimillä esiinny.
Miten vaihdevuodet näkyy ulkonäössä, muuttuuko sitä yhdessä yössä ruttuiseksi rusinaksi vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Eläinperäinen thyroid kilpirauhaslääke poisti pms oireet kun tasoittaa hormonituotantoa. Normi käypähoito lääkärit eivät muka ole kuulleetkaan asiasta.
Tää on vanha viesti, johon vastaan. Ilmoitan silti teille kanssasisarille, että PMS- oireet meni mulla kuriin kun aloin syödä multi B-vitamiinia. Siis ei sitä B12, vaan sellaista, jossa on useampaa B-vitamiinia B1-B12. Yksi näistä oli se sama (foolihappo), jota raskaana olevillekin suositellaan vahvasti.
Olen vielä nuori (31v), mutta kuukautiskierto tasoittui ja sain PMS- oireita vähennettyä tuon avulla.
Pohdiskelen, voisiko pitkäaikainen vitamiini- ja kivennäisainevajaus saada ihmisen vanhenemaan nopeammin?
Tuosta multi B-vitamiinista sain apua myös koronan aiheuttamaan jälkitilaan eli siihen karmeaan uupumukseen. Aloin ovulaation aikaan ottaa PMS takia B-vitamiinia ja huomasin samalla, että 2-3 viikkoa ollut koronaväsymykseni on poissa.
Olin 45-vuotias, kun alkoi se järjetön hikoilu. Olen vaihtanut yöpuvun ja sänkyvaatteet monina öinä. Hikoilu on sellaista, että olen tukka märkänä. Seuraavaksi palelee. En voi käyttää hormonikorvaushoitoa sairastetun rintasyövän vuoksi.
Vaihdevuodet ovat yksilöllinen asia. Jotkut eivät saa mitään oireita, toiset sitten joutuvat keksimään erilaisia selvitymiskeinoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaihdevuodet näkyy ulkonäössä, muuttuuko sitä yhdessä yössä ruttuiseksi rusinaksi vai miten?
Ei muutu. Iho voi vähän kuivua jolloin sellaista pientä pintakuivuusryppyä voi ainakin talviaikaan tulla, jonka kuitenkin saa pois esim. hyaluronihapposeerumilla ja hyvällä voiteella. Osalla hiukset vähän harvenee ja ohenee, osalle sitten palaa ennalleen kun kuukautiset on kunnolla loppuneet. Sitä ihan samaa omaa tahtiaan se ikääntyminen ulkoisesti menee eikä mitään romahdusta tapahdu. Ei ne hormonikorvaushoitojen syöjätkään sen nuoremman näköisiä ole kuin ne jotka ei käytä hoitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.
No, hae hormonihoitoa. Sitä
Ne muutkin.En missään nimessä, en aio käyttää mitään hormoneita. Luomuna mennään.
Yllätys että paljon alapeukkuja. En minä keltään muilta ole hormoneja kieltämässä, itse vaan en niitä halua. Miksi se olisi huono asia? Pärjään oireideni kanssa erinomaisesti eikä ne haittaa elämääni.
Ehkä muut ovat sitä mieltä, että hormoonittomuuden uhoaminen on aika tyhmää siinä vaiheessa, kun oireet ovat vielä vain pelkkiä kuumia aaltoja. Mitään takuita ei nimittäin ole, etteivätkö vaihdevuosioireesi voisi muuttua sellaisiksi, että melkein polvillasi rukoilet hormoneja lääkärissä.
Todella ikävästi kirjoitettu. Kukaan ei mielestäni ole uhonnut 'hormoonittomuudellaan'. Sen sijaan sinä vaikutat toivovan kirjoittajalle vaihdevuosioireiden hankaloitumista.
Miksi sinulle on ongelma se, että joku pärjää ilman hormonikorvaushoitoa? Kyllä kai jokainen älyää kääntyä lääkärin puoleen siinä vaiheessa, kun olotila alkaa käydä sietämättömäksi.No, joillekin uhoamistahan on se, että sanoo että ei itsellensä halua hormoneja. Sitä ilmeisesti pitää itseään jotenkin parempana silloin..
En minä tiedä mitä paremmuutta siinä on, kuten ei siinäkään että olen halunnut synnyttää ilman mitään kivunlievitystä. Oma keho, saa päättää mitä tekee. En ole lapsuuden jälkeen käyttänyt mitään lääkkeitä koska en halua. Ei siinä ole mistään paremmuudesta kyse, vaan omasta periaatteesta.
Alkoi vähän yli 50v.Kohtu poistettiin vuosia sitten.Yöllä oli hikoilua ei päivisin.Yö unet välillä todella huonoja.En aloittanut hormonihoitoa tai kokeiin niin hirvee päänsärky.Onko apteekin hormooniton lääke hyvä.Tuntuu ,että hirveän kuivat limakalvot ja välillä pistävä haju.Farmaseutti suositteli jos lääkäri kirjoittaisi siihen reseptin koska saa kelakorvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Olen vm -75 eli 44 tänä vuonna ja mulla on nyt noin vuoden ajan vaihdevuosioireena ollut kuukautiskierron lyheneminen.
Tyypillisesti kierto on nyt 24-25 päivää (ennen vanhaan oli 30 päivää). Joinakin kuukausina kiero on ollut nyt 21 päivää.
Hulluinta tässä on miehen suhtautuminen. Miten teidän miehet suhtautuu vaihdevuosioireisiin?
Mun mies on mulle tosi vihainen. Kuulemma koko ajan on kuukautiset. Epäilee että keksin kuukautiset että ei tarvitsisi harrastaa seksiä (ei ole totta). On myös tosi vihainen kun mulla on nyt muutaman kerran kuukautiset alkaneet lomamatkan aikana lyhentyneen kierron vuoksi, kuulemma lomatunnelma on pilalla kun ei voi harrastaa lomalla seksiä mun kuukautisten vuoksi.
Jos sanon, että en voi sille mitään että kuukautiset tulee silloin kun tulee niin mies vaan tuhahtaa ja vaihtaa aihetta. Minusta tämä ei ole normaalia, ajatuksia?
Miehesi on tietämätön ja lapsellinen. Toisaalta: mitä ne menkat muka estää?
No ei se noin yksioikoista ole. Minulla on levottomat jalat ja kädet. Ferritiini huitelee taivaissa yli 400...