Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
Vierailija kirjoitti:
Ikää 49, menkat loppui kokonaan jo yli 5 v sitten ja kaikki vv-oireet myös. Nopeasti tapahtui kaikki.
Mä toivon, että olisin yhtä onnekas. Menkat alkoivat myöhään, mikä ilmeisesti tarkoittaa matalaa estrogeenitasoa, jolloin myös vaihdevuosien pitäisi alkaa aikaisemmin.
Mulla alkoi lievät kuumat aallot joskus 47 vuoden iässä. Myös kuukautiset alkoivat ilmaantua harvemmin. En ihan tarkkaan enää muista, milloin viimeiset kuukautiset tulivat, mutta siitä on nyt jo varmaan viisi vuotta. Nyt olen 55-vuotias ja on niin ihanaa, kun ei ole mitään vaihdevuosioireita, ei vuotoa, kuumia aaltoja tai mitään mielialahäiriötä.
Ultrattiin 45v:nä ja vielä olisin voinut hedelmöityä, nyt vuotta myöhemmin menkat edelleen normaalisti, ainoa mikä muutos niin vuoto niukempaa kuin nuorena. Välissä oli hormonikierukka yli 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää 49, menkat loppui kokonaan jo yli 5 v sitten ja kaikki vv-oireet myös. Nopeasti tapahtui kaikki.
Mä toivon, että olisin yhtä onnekas. Menkat alkoivat myöhään, mikä ilmeisesti tarkoittaa matalaa estrogeenitasoa, jolloin myös vaihdevuosien pitäisi alkaa aikaisemmin.
Minkä ikäinen olet nyt? Mulla menkat loppuivat jo n. 40 v. En edes muista tarkkaan milloin, en tajunnut niin pitää kirjaa, kun olivat epäsäännölliset. Olisin ollut tyytyväinen ilman menkkoja, mutta gynen mielestä tarvitsen korvaushoitoa vielä vuosia, koska estrogeenin puute haurastuttaa luita. Valitettavasti suvun naisilla on osteoporoosia, joten aloitettiin korvaushoito, mikä tiesi "kuukautisten" tuloa takaisin.
En jaksanut lukea koko pitkää ketjua, joten vastaus ehkä sieltä löytyis. Mutta kysyn muitenkin. Olen 45v ja kaikenlaista pientä oireilua ollut mm. yöheräilyä, muutamia kertoja herään yöllä kun on kuuma, ihmeellisiä kuumotuspäiviä, limkalvot suussa ja alapäässä arat, halut kadonneet jne. MUTTA syön minipillereitä ja kuukautisia ei ole ollut kunnollisia ainakaan vuoteen. Jotain hyvin, hyvin pientä ruskeahkoa vuotoa välipäivinä. Mistä nyt sitten voin tietää onko vaihdevuodet ja onko kuukautiset loppuneet niiden vai pillereiden takia 🤔
Mä luulin n. 38-vuotiaana, että mulla on alkamassa vaiihdevuodet, koska limakalvot alkoi temppuilemaan ja kuukautisetkin (tyhjennysvuoto) oli välillä pois. Käytin hormonaalista ehkäisyä, kuvittelin aikaisemmin että ne nyt ainakin pitää vaihdevuosioireet poissa enimmäkseen. Gyne sanoi ettei e-pillereitä käytettäessä pysty päättelemään mitään vaihdevuosista, sen näkee vasta sitten kun lopettaa. Kehotti käyttämään paikallisestrogeenia, koska ei kuulemma kannata lopettaa ehkäisyä.
No, puolentoista vuoden jälkeen väsyin tosi karseisiin limakalvo-oireisiin ja kipuihin, jotka ei menneet pois paikallisestrogeenilla. Lopetin ehkäisyn, jota olin käyttänyt teinistä asti, sillä en todellakaan tarvinut ehkäisyä, sillä limakalvoni eivät kestäneet kevyttäkään koskeutusta. Parin kuukauden päästä siitä alkoivat omat kuukautiset. Kuivahtanut ja ryppyyntynyt iho palasi normaaliksi, limakalvot alkoivat toipua, jo nuorena alkanut masennus väistyi. Nyt vuoden jälkeen on todella terve olo. Ei ollutkaan vaihdevuodet alkamassa.
Halusin siis kertoa, että hormonaalinen ehkäisy voi kuivattaa ja aiheuttaa vaihdevuosityyppistä oireilua. Yhdistelmäehkäisypillerien hormonit ei ole omien kaltaisia, joten ei voi luottaa siihen että ne hoitavat alkavia vaihdevuosioireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm, tuskin se kaikilla tuon saman kaavan mukaan menee. Itselläni alkoi menkat myös myöhään, 15-vuotiaana, mutta ei ole vielä mitään vaihdevuosioireita, ikä nyt 50.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko pitkää ketjua, joten vastaus ehkä sieltä löytyis. Mutta kysyn muitenkin. Olen 45v ja kaikenlaista pientä oireilua ollut mm. yöheräilyä, muutamia kertoja herään yöllä kun on kuuma, ihmeellisiä kuumotuspäiviä, limkalvot suussa ja alapäässä arat, halut kadonneet jne. MUTTA syön minipillereitä ja kuukautisia ei ole ollut kunnollisia ainakaan vuoteen. Jotain hyvin, hyvin pientä ruskeahkoa vuotoa välipäivinä. Mistä nyt sitten voin tietää onko vaihdevuodet ja onko kuukautiset loppuneet niiden vai pillereiden takia 🤔
Et voikaan tietää.kannattaa käydä gynellä normaalissa tarkastuksessa.
En ymmärrä, miten korvaushoito palauttaa joillekin seksihalut, samaa estradiolia siinä kai on kuin ehkäisypillereissäkin. Ja e-pillerit tunnetusti vähentävät naisen haluja. Todistaa vain, että suurin seksielin on kuitenkin aivot?
Olen syönyt nyt vuoden korvaushoitoa unen laadun parantamiseksi, vaikka kuukautiset edelleen on säännölliset. Korvaushoito ei vaikuta menkkoihin mitenkään, ne tulee ajallaan. Halujen väheneminen korvaushoidon takia ei haittaa, sillä olen sinkku ja miehet on tässä iässä jo niin vaikeita että annan seksin olla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten korvaushoito palauttaa joillekin seksihalut, samaa estradiolia siinä kai on kuin ehkäisypillereissäkin. Ja e-pillerit tunnetusti vähentävät naisen haluja. Todistaa vain, että suurin seksielin on kuitenkin aivot?
Olen syönyt nyt vuoden korvaushoitoa unen laadun parantamiseksi, vaikka kuukautiset edelleen on säännölliset. Korvaushoito ei vaikuta menkkoihin mitenkään, ne tulee ajallaan. Halujen väheneminen korvaushoidon takia ei haittaa, sillä olen sinkku ja miehet on tässä iässä jo niin vaikeita että annan seksin olla.
Ikä jäi mainitsematta. Olen 49 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että ketju sattui silmään juuri nyt. Minulla on ikää vasta 44 v. Hormonikierukan takia ei menkkoja. Tänä kesänä olen kuitenkin saanut pari riesaa, jotka iskee öisin. Toinen on levottomat jalat. Se on tunne, että on pakko liikutella jalkoja. Toinen on kuumat aallot. Olen pari kertaa herännyt ihan likomärkänä. Tosin meillä sisällä on ollut joka +26 astetta kuumimpina öinä. Mutta kun olen herännyt, joudun käymään suihkussa ja vaihtamaan lakanat. Naamaa myös kuumottaa, vaikken olisi päivällä ollut auringossa. Epäilen syyksi kuumia aaltoja.
b
Levottomat jalat on tunnettu raudanpuutteen oire. Mittauta ferritiini. Hb ei kerro veresi rautapitoisuudesta. Se voi olla ok, ja silti rautavarastosi tyhjä. Jotta pääsisit eroon levottomista jaloista, tulee ferritiinin olla yli 100 nmol/l.
Anoppi kärsi pitkään levottomista jaloista. Sai siihen lääkityksenkin.
Myöhemmin hänellä todettiin vaikea anemia, jonka aiheuttajaksi paljastui syöpä. Se oli aiheuttanut verenvuotoa. Valitettavasti se oli ehtinyt levitä laajalle alueelle, eikä sitä voitu enää hoitaa.
Aika karua kuulla, että levottomat jalat johtuvat raudanpuutteesta. Yksi pieni verikoe riittävän varhain olisi voinut nopeuttaa syövän löytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole samaa ainetta e-pillereissä kuin hormonikorvaushoidossa.
vikat punaviikot oli vielä 52vuotiaana,eikä mitään oirettakaan vaihdevuosista ,eikä edelleenkään.Maailman parhain olo,mutta haluisin menkat kun ne suojaa sydäntä.Mutta ne oli ja meni,kovat semmoiset olikin ja pitkäkestoiset viikko
53v ja viime vuonna kahdet kk, nyt just alkoi tälle vuodelle kolmannet. Ei muita oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole samaa ainetta e-pillereissä kuin hormonikorvaushoidossa.
Joitakin ehkäisypillereitä käytetään korvaushoitona, esim. Qlairaa. Samat on hormonit, käytetäänpä mihin tarkoitukseen vaan.
Vierailija kirjoitti:
Saat tietää käymällä gynekologilla eli ultrassa. Munasarjojen koko ja aktiivisuus kertovat missä vaiheessa olet. Jo epämääräisen vuodonkin takia pitäisi käydä gynellä.
Joku verikoe kertoo myös onko vaihdevuodet alkamassa.
Kuukautiset loppuivat 48-vuotiaana. Sen jälkeen on tullut ihan mahdoton hikoilu. Mulla valuu siis naamasta ja päästä hiki koko ajan, vaikka en edes tekisi mitään. Puhumattakaan jos teen jotain, niin hiukset on hetkessä hiestä märät :( Elämä ollut tälläistä nyt reilun puolitoista vuotta.
Täytän syksyllä 51 v enkä huomaa mitään vaihdevuosiin liittyviä oireita, kiertokin on edelleen sama ja säännöllinen.
Odottelen siis vielä milloin oireet tulee itsellekin.
En ole käyttänyt e-pillereitä sen jälkeen kun sain kolmannen lapseni 29 vuotiaana, sain kolmesta eri e-pilleri merkistä näönhämärtymisiä ja kahteen kertaan tutkittiin onko veritulppa jalassa. En enää sitten kokeillut vaihtoehtoja.
Vähän pelottaa mitä on edessä ja miten reagoin mahdollisesti tarvittavaan korvaushoitoon.