Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havahduin tämän ketjun myötä ajattelemaan, että kamalaa, tämä aihehan koskee pian jo minuakin eikä olekaan mikään mummukeskustelu. Aika järkkyä. Olen 43, mutta vielä ei mitään merkkejä.
Minä olen saman ikäinen, ja havahduin siihen, että tässähän voi mennä vielä 10 vuotta, voi kilin kellit. Minulla on epäsäännöllinen kierto, hikoilua sun muuta perussairauden takia, ja elättelin toivoa että tämä olisi kuitenkin vaihdevuosioireita ja pääsisin menkoista eroon (en voi käyttää mitään hormoneja, en edes kierukkaa). Gyneni kyllä sanoi viimeksi, että "vielä 10 vuotta vuotoja jäljellä", mutta en tahtonut uskoa.
En uskonut, että kellään voi olla vielä yli 50-vuotiaana menkat, vaikka olen tietysti tiennyt tavallaan teoriassa, että näin on. Mutta että about kaikilla, kuten tässä ketjussa.
Ne (esi)vaihdevuosioireet voi kyllä alkaa jo 10 vuotta ennen menkkojen loppua. Mulla alkoi 42-vuotiaana, nyt ikää 48 ja vielä ne menkat vaan tulee. Epäsäännöllisesti, välillä 21 päivän välein ja joskus 3 kk välein, muttta kumminkin.
Itselläni edelleen Nuvaring käytössä eikä menkkoja ole siis ollut vuosiin. Eli se selkein merkki, muutokset kuukautisissa on poislaskettu merkki. Nyt kesällä silti kaikkea muuta pientä, joten nyt on lähtölaskenta alkanut. Olen 47v.
Huomasin ensimmäisen harmaan hiussuortuvan otsalla. Jalkaterien nivelet ovat olleet nyt kesästä alkaen kipeät. Yllätyin että nivelkivut ovat yksi vaihdevuosien oire. Nevödööd. Nyt alkanut myös muutamia sormen niveliä särkemään. Syyskuusta alkaen olen käyttänyt 2x viikossa ovestinpuikkoja, kun gyne totesi että olen kuiva. Joo, huomasin kyllä kesän aikana että limakalvot ovat aikaisempaa kuivemmat ja siitä tuli pientä kutinaa. Piti myös ravata tiheämmin vessassa yöllä. Vain vähäistä yöhikoilua. Olen aina ollut se maailman pahin vilukissa. Silti makkari kylmänä ja ilkosillaan pukkaa välillä vähän olemaan hiki. Mutta onneksi se on vähäistä.
Nuo ovestinpuikot vain sattuva olemaan sellaisia, että valutessaan ulos kutittaa älyttömästi. Häiritsee vähän nukkumistakin. Pitäisi jotenkin saada se puikko tungettua syvemmälle, jotta ei kaikki valu ulos. Pikkuhousunsuojia olen puikon aikana käyttämään.
N47
Vierailija kirjoitti:
Kollageeni tehty eläimistä. Tietääkseni naudasta tai kalasta. Suosittelen. Annoin lahjaksi ystävälle, hänkin kehuu sen vaikutusta.
En ole koskaan käyttänyt mitään ryppyvoiteita kasvoihin. Saatan olla ryppyinen 67 v nainen, mutta mitäpä tuosta.
Saat halvempaa kollageenia liivatelehdistä -tai keittämällä luista lientä, tai syömällä kamaraa tai aladobia.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni edelleen Nuvaring käytössä eikä menkkoja ole siis ollut vuosiin. Eli se selkein merkki, muutokset kuukautisissa on poislaskettu merkki. Nyt kesällä silti kaikkea muuta pientä, joten nyt on lähtölaskenta alkanut. Olen 47v.
Huomasin ensimmäisen harmaan hiussuortuvan otsalla. Jalkaterien nivelet ovat olleet nyt kesästä alkaen kipeät. Yllätyin että nivelkivut ovat yksi vaihdevuosien oire. Nevödööd. Nyt alkanut myös muutamia sormen niveliä särkemään. Syyskuusta alkaen olen käyttänyt 2x viikossa ovestinpuikkoja, kun gyne totesi että olen kuiva. Joo, huomasin kyllä kesän aikana että limakalvot ovat aikaisempaa kuivemmat ja siitä tuli pientä kutinaa. Piti myös ravata tiheämmin vessassa yöllä. Vain vähäistä yöhikoilua. Olen aina ollut se maailman pahin vilukissa. Silti makkari kylmänä ja ilkosillaan pukkaa välillä vähän olemaan hiki. Mutta onneksi se on vähäistä.
Nuo ovestinpuikot vain sattuva olemaan sellaisia, että valutessaan ulos kutittaa älyttömästi. Häiritsee vähän nukkumistakin. Pitäisi jotenkin saada se puikko tungettua syvemmälle, jotta ei kaikki valu ulos. Pikkuhousunsuojia olen puikon aikana käyttämään.
N47
Käytä vagifem/vagidonna pieniä emätintabletteja. Ajaa saman asian eikä valu mitään.
Kyllä se vaan niin on, että jos vaihtarit alkaa jo alle 50 v., elämäntavoissa on jotain häikkää. Tupakointi, juopottelu ...
Vierailija kirjoitti:
Olen vm -75 eli 44 tänä vuonna ja mulla on nyt noin vuoden ajan vaihdevuosioireena ollut kuukautiskierron lyheneminen.
Tyypillisesti kierto on nyt 24-25 päivää (ennen vanhaan oli 30 päivää). Joinakin kuukausina kiero on ollut nyt 21 päivää.
Hulluinta tässä on miehen suhtautuminen. Miten teidän miehet suhtautuu vaihdevuosioireisiin?
Mun mies on mulle tosi vihainen. Kuulemma koko ajan on kuukautiset. Epäilee että keksin kuukautiset että ei tarvitsisi harrastaa seksiä (ei ole totta). On myös tosi vihainen kun mulla on nyt muutaman kerran kuukautiset alkaneet lomamatkan aikana lyhentyneen kierron vuoksi, kuulemma lomatunnelma on pilalla kun ei voi harrastaa lomalla seksiä mun kuukautisten vuoksi.
Jos sanon, että en voi sille mitään että kuukautiset tulee silloin kun tulee niin mies vaan tuhahtaa ja vaihtaa aihetta. Minusta tämä ei ole normaalia, ajatuksia?
Mieheni voisi mennä itseensä. En ole vielä tavannut miestä, jota menkat olisi haitannut. Tosin otanta on pienehkö.
Mulla loppui kuukautiset 46-vuotiaana. Oli aina epäsäännölliset, mutta nyt jäi sitten kokonaan pois.
Olen ihan terve, liikun, syön terveellisesti enkä polta. Tosin lapsiakin jo kuusi, joten yli oltua ihan riittävästi raskaanakin.
Yritin laihduttaa vaihdevuosien aikana, mutta se ei onnistunut millään. Toivottavasti nyt onnistuu, kun hormonitoiminta taas tasaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan niin on, että jos vaihtarit alkaa jo alle 50 v., elämäntavoissa on jotain häikkää. Tupakointi, juopottelu ...
Totta varmasti pitkälti. Omassa lähipiirissä niillä, joilla menkat loppuneet noin 52-vuotiaana, elämäntavoissa ei ongelmia.
Olen nyt 57-vuotias.
Hormonikierukka laitettiin 47 vuotiaana. Silloin oli vaivana aivan tulvivat kuukautiset. (4 lasta saatu 25 - 34 -vuotiaana).
Kierukka hiljalleen lopetti kuukautiset. Ihanaa aikaa.
En siis tiedä miten pitkään olisi kestänyt muuten.
En käytä mitään valmisteita.
Ns kuumia aaltoja ollut muutamana yönä iässä 54 - 56. Mutta vain silloin kun olen illalla syönyt sokeripitoisia.
Olen raitis, en polta. Hoikka. Syön kuitenkin isoja annoksia ja monipuolisesti. Fyysinen työ.
Kostun, iho hyvä.
Mitä myöhemmin vaihtarit alkaa, sen parempi. Vaihdevuodet vanhentaa naista aivan älyttömästi ja sydän rasittuu.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti tekee kumpaakin ja tais olla 56v kun vaihtarit alkoi.
Suurin osa naisista siirtyy vaihtareihin 50+-ikäisenä ... luulisin.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa naisista siirtyy vaihtareihin 50+-ikäisenä ... luulisin.
Oliko sulla joku pointti tähän itsestäänselvyyteen?
Kaikilla, esivaihevuodet alkaa kaikilla naisilla ennen 50 ikävuotta, vaikka kuukautiset jatkuisivat yli 60v:ksi. Siksi naiset, joilla alkaa esimenopaussi heti 40 täytettyään ei ole poikkeus. Vaihevuosioireiden määrässä taas on kovasti variaatiota; siinä missä monelle hormonilääkitys tuntuu välttämättä, osa ohittaa vaihdevuodet melkein huomaamatta, vaikka kaikille ne tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla, esivaihevuodet alkaa kaikilla naisilla ennen 50 ikävuotta, vaikka kuukautiset jatkuisivat yli 60v:ksi. Siksi naiset, joilla alkaa esimenopaussi heti 40 täytettyään ei ole poikkeus. Vaihevuosioireiden määrässä taas on kovasti variaatiota; siinä missä monelle hormonilääkitys tuntuu välttämättä, osa ohittaa vaihdevuodet melkein huomaamatta, vaikka kaikille ne tulevat.
Välttämättömältä tai ainakin helpottavalta
Mulla ikää 47 ja gyne sanoi, että vielä näkyy nätisti ja runsaasti munarakkuloita olevan.
52 v Vikat menkat.Vaihdevuosi oireet voi kysyy mitä ne on,paitsi punavuodet loppui.
Vierailija kirjoitti:
Mutta menopaussi (kuukautiset lakkaavat) on yleensä kait yli viisikymppisenä.
Viime kesänä alkoi vaihdevuodet 47 vuotiaana,koska jouduin kasvainten vuoksi leikkaukseen.Poistettiin kohtu ja munasarjat samalla.Heti ensimmäisenä yönä sairaalassa, alkoi kova hikoilu.
Nyt on puolisen vuotta mennyt ja on ollut kaikenlaisia oireita,en voi käyttää hormooneita,koska on tuo syöpä riski niin korkea.
Mutta toistaiseksi, olen pärjäillyt näinkin.Toiset päivät on huonompia kuin toiset ja aina koitan jaksaa ajatella niin,että huomenna se parempi päivä varmasti taas on.
Esivaihdevuodet alkoivat n.40 vuotiaana.
Minä olen saman ikäinen, ja havahduin siihen, että tässähän voi mennä vielä 10 vuotta, voi kilin kellit. Minulla on epäsäännöllinen kierto, hikoilua sun muuta perussairauden takia, ja elättelin toivoa että tämä olisi kuitenkin vaihdevuosioireita ja pääsisin menkoista eroon (en voi käyttää mitään hormoneja, en edes kierukkaa). Gyneni kyllä sanoi viimeksi, että "vielä 10 vuotta vuotoja jäljellä", mutta en tahtonut uskoa.
En uskonut, että kellään voi olla vielä yli 50-vuotiaana menkat, vaikka olen tietysti tiennyt tavallaan teoriassa, että näin on. Mutta että about kaikilla, kuten tässä ketjussa.