Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti täällä kilpirauhasen vajaatoiminnasta.Itse syönyt nyt lääkettä puolitoista vuotta.Välillä tuntuu onko tuo tyroksiini auttanut vähän vaihdevuosiin.En ainakaan hikoile niin paljon.Yöt nukkunut paremmin.Ennen lääkettä oli tullut painoa ja nyt laskussa.Hormonilääkitystä en aloittanut.
Millaisilla arvoilla sait lääkityksen?
Itsellä T4v 12, mutta koska TSH 1.5, ei lääkitä.
Paino nousee nousemistaan....
Kohtu poistettu vuosi. Olen vanhentunut tässä ajassa kymmenen vuotta. Särkee päätä, hiukset ohenee ohenemistaan, väsyttää ja naama riippuu, että kylläpä kannatti. Tehdä en jaksa mitään. Kovassa vuodossa oli hb aina alle 100 silti jaksoi eikä ollut tälläinen nuutunut olo.
Vähän ärsyttää, että pakotettiin moiseen poistoon.
Enhalunnutalunperin kirjoitti:
Kohtu poistettu vuosi. Olen vanhentunut tässä ajassa kymmenen vuotta. Särkee päätä, hiukset ohenee ohenemistaan, väsyttää ja naama riippuu, että kylläpä kannatti. Tehdä en jaksa mitään. Kovassa vuodossa oli hb aina alle 100 silti jaksoi eikä ollut tälläinen nuutunut olo.
Vähän ärsyttää, että pakotettiin moiseen poistoon.
* Vuosi sitten. Ei toimi pää.
Tekeekö enää siis mieli seksiä vaihdevuosien jälkeen 45v eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset loppuivat 48-vuotiaana. Sen jälkeen on tullut ihan mahdoton hikoilu. Mulla valuu siis naamasta ja päästä hiki koko ajan, vaikka en edes tekisi mitään. Puhumattakaan jos teen jotain, niin hiukset on hetkessä hiestä märät :( Elämä ollut tälläistä nyt reilun puolitoista vuotta.
Minulla loppui myös saman ikäisenä, välillä oli ihan hirveää, nyt onneksi ei enää niin märkänä ole, vaikka muuten on kuuma. Olen laskenut että kun olen 51 nyt, niin enää seitsemän vuotta. Korvaus hoitoa en saa sukurasitteiden takia.
Luin, että epäterveelliset elintavat tai ylipaino esimerkiksi aikaistavat menopaussin ajankohtaa: 50 <
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Kuukautiseni alkoi 13 vuotiaana,olivat kuin kello aina saman aikan alkoi 28 päivä .Lopuivat kuin seinään 53 vuotiaana. Ainakin kahdella sisarellani karseat vuodot ja kivut koko aikuisiän.Kunnes jossain 38- 40 vuoden iässä,Heidän kohtu poistettin.Laadukaampi elämä ja tietysti hormoni lääkitytys pälle.
Haluaisin tietää millaisia apukeinoja vaivoihin on hormonikorvaushoidon lisäksi? Onko joku löytänyt luontaistuotteen, vitamiinin tai muun jolla voisi parantaa hyvinvointiaan?
Alkaako kuukautisten loppuessa näyttää mieheltä?
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa miesten kyvykkyys on loppunut enemmin kuin naisten halut. Osa käyttää sinistäpilleriä. Eli tekee mieli seksiä.
Ylipaino, alko minimiin, rakastelua säännöllisesti ja itselle sopivaa liikuntaa päivittäin, ei ole vielä tullut mitään vaihtisvaivoja. Toki jo ikääntyminen tuo muutenkin omat rapistumiset meille jokaiselle mukanaan. Sekin on vai elämää.
N55v.
Viimeiset kuukautiseni tulivat 42 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Silloin alkaa vasta parhaat naintivuodet monilla naisilla.
Alunperin luonto on tarkoittanut, että nainen kuolisi menopaussin koittaessa ....
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 44 ja ainoa muutos on kierron lyheneminen ja vuodon runsastuminen niin että haittaa normaalia elämää. Parin päivän ajan joudun vaihtamaan siteen puolen tunnin välein (käytän isointa yösidettä). Olen toimistotöissä joten pääsen onneksi vessaan niin usein. Joudun kyllä lähtemään esim. kokouksista tämän takia noin puolen tunnin välein. Viime kuukautisten aikaan oli työtehtävän takia pakko istua työpöydän ääressä tunti, ja kun siitä nousin tunsin että nyt hulahti ja vessaan kävellessä tunsin kun reisien sisäpuoli ja housut kastuivat. Siinä sitten siivosin itseäni pienessä vessakopissa jossa ei ole käsisuihkua. Ja pystyin istumaan vasta kun olin varma että housut on taas kuivat eivätkä tahraa tuolia (mustat housut tietysti). Koko elämä on suunniteltava kalenterin kanssa. En tiedä miten selviän jos kierto vielä menee epäsäännölliseksi ja kuukautiset tulee miten sattuu ja alkaa kestää viikkokausia.
Ehkä tähän liittyen olen ollut viime vuodet entistä väsyneempi, kunto on huonontunut selvästi, hengästyn ihan järkyttävästi rappuja noustessa. Hikoilua ei ole ollut, päinvastoin. Ennen esim. salilla hikoilin tosi runsaasti, nyt se on vähentynyt selkeästi. Ehkä en vaan jaksa treenata yhtä kovaa kuin ennen.
Tässä sitten hyvin klassinen esimerkki siitä, miten ferritiini saadaan nopeasti pohjalukemiin, eikä sitä saa korjatuksi ennen kuin järjettömät kuukautiset lopetetaan pillereiden, kierukan tai jonkun muun avulla. Itselläni tämä vv-esivaihe kesti monta vuotta, enkä lopulta jaksanut käydä edes kävelyllä. Alhainen ferritiini aiheuttaa myös masennuksen kaltaisen tilan. Tilanteeseen ei auta rautainfuusio ja on täysin mahdotonta ottaa purkista niin paljon rautaa kuin vuodat ulos. Minipillerit auttoivat minulla ja niiden vuoksi kuukautiset onneksi loppuivat. 47v.
Kuukautisten tihentymistä on ilmennyt ja pissavaivoja.
Miesten vaihtarit tuntuvat, näkyvät kuuluvat:
Vanha vihainen turhautunut ärtyisä köpöttelevä kävelytyyli.
Ei sex, koska ... Hmm.
Oma käsi. Sillä sujuu.
Menkat loppui viiskymppisenä. Tuli niin kovia hikiaaltoja että menin lääkäriin. Jotain hormonipuikkoja se määräsi. En ruvennutkaan käyttämään niitänyt oon jo 57 v.ja tuntuu että vähitellen helpottaa nuo hikikohtaukset.
Joku kirjoitti täällä kilpirauhasen vajaatoiminnasta.Itse syönyt nyt lääkettä puolitoista vuotta.Välillä tuntuu onko tuo tyroksiini auttanut vähän vaihdevuosiin.En ainakaan hikoile niin paljon.Yöt nukkunut paremmin.Ennen lääkettä oli tullut painoa ja nyt laskussa.Hormonilääkitystä en aloittanut.