Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
Vierailija kirjoitti:
Säästyyrahaa kirjoitti:
Alakulo, saamattomuus, päänsärky, hartiakipu eli omat vaihdevuosioireet näin 46-vuotiaana.
Ei kiinnosta vaatteet, tukanväri, kynsienväri yms turhuus enemmän henkinenpuoli elämässä kuin rauha, luonto, eläimet ja hyväruoka. Tuo ulkonäkökeskeisyydestä irtipääsy oli vapauttavaaHassua, miten paljon oireet voivat vaihdella. Olen edelleen yhtä ulkonäkökeskeinen kuin ennenkin. Minua kiinnostavat muoti, kauneus ja uudet asut. Olen tosi tyytyväinen omaan ulkonäkööni ja mielestäni elän elämäni parasta aikaa. Vierelläni on myös mies, joka on ihan täydellinen kumppani:)
Sama juttu minulla, kiinnostus ulkonäköön ei ole hävinnyt, haluan olla omassa ikäluokassani hyvännäköinen nainen edelleen. Ja olenkin koska pidän huolta itsestäni. Ja hyvä mies löytyy täältäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 vuotiaana aloin yöhikoilla ja haista "tädiltä", sain ihmeellisiä mielialan muutoksia ym. ym. Hormonikierukan vaihtoaikaa aloin epäillä, menin gynelle, joka totesi että ehei, kohtu täynnä appelsiinin kokoisia myoomia, vehe poistoon. Puolen vuoden leikkausjonossa olon jälkeen 70-luvun designmaljakon muotoinen hirviö poistettiin sisuksistani. Munarakkulat jätettiin ja nyt vuotta myöhemmin vaihdevuodet on peruttu.
Tosin olen uhannut surffata ne kuumat aallot ja löytää niistä huumoria vaikka väkisin. Ehkä vain uhoan.
Mitä toi tarkoittaa? M53
No semmoiselta hiessä eltaantuneelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.
No, hae hormonihoitoa. Sitä
Ne muutkin.En missään nimessä, en aio käyttää mitään hormoneita. Luomuna mennään.
Yllätys että paljon alapeukkuja. En minä keltään muilta ole hormoneja kieltämässä, itse vaan en niitä halua. Miksi se olisi huono asia? Pärjään oireideni kanssa erinomaisesti eikä ne haittaa elämääni.
Mulla loppui kuukautiset 40-vuotiaana. Silloin myös kuumia aaltoja ja menin gynekologille, jossa todettiin ultralla ja verikokeilla, että on menopaussi. Siitä lähtien hormonikorvauslääkitys. Ikää nyt 47 v.
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui kuukautiset 40-vuotiaana. Silloin myös kuumia aaltoja ja menin gynekologille, jossa todettiin ultralla ja verikokeilla, että on menopaussi. Siitä lähtien hormonikorvauslääkitys. Ikää nyt 47 v.
Hormonilääkityksestä sen verran, että sen tarkoituksena on vähentää osteoporoosin riskiä. Varsinkin, kun menopaussi tullut "nuorella iällä".
Omat esivaihtarini alkoivat ollessani 43 -vuotias. Limakalvot kuivuivat, sydän muljahteli, kärsin ahdistuneisuudesta ja uniongelmista, kierto lyheni lyhenemistään ja vuodot alkoivat olla muotoa monsuuni. En ollut ärtynyt, mutta provosoiduin nopsaan sellaisesta, mikä nykyään ei liikuttaisi ollenkaan. Sairaushistoriani vuoksi hormonikorvaushoito ei tullut kysymykseenkään, joten minulle määrättiin jos vaikka mitä lääkitystä oireistoa suitsimaan. Monien erinäisten vaiheiden jälkeen rautavarastoni todettiin typötyhjiksi. Pitkällisen rautakuurin aikana pääsin eroon kaikista elämääni kurittaneista vaivoista. Nykyisin kärsin kuumotteluista vain, jos rautatasoni pääsee laskemaan syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonilääkityksestä sen verran, että sen tarkoituksena on vähentää osteoporoosin riskiä. Varsinkin, kun menopaussi tullut "nuorella iällä".
Osteoporoosiriski eliminoidaan riittävällä D-vitamiinin saannilla. Verikoe kertoo veren kalsidolipitoisuuden, jonka pitäisi olla yli 100 nmol/l.
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako korona kierron epäsäännöllisyyttä vai alkaako vaihdevuodet lähestyä? Olen päälle 40 ja koronan jälkeen kierto lyhentynyt noin viikolla...
Vuotohäiriöiden ja sairastetun covidin yhteydestä on raportoitu ja uutisoitukin.
Menkat loppui 47-vuotiaana, nyt 59. Iho parani, mieliala tasaantui. Paljon hyvää. Sai vanhan itsensä takaisin. Mutta kuuma tulee helposti, vaikka kuumia aaltoja ei olekaan. Nukkumisen tukena on lievät lääkkeet. Sappikivet tulivat myös. Ja lähtivät. Vaiva liittyy naisen hormoneihin. Vaihdevuodet eivät ole kauhea juttu. En ole käyttänyt mitään vaihdevuosilääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.
Ne muutkin.En missään nimessä, en aio käyttää mitään hormoneita. Luomuna mennään.
Yllätys että paljon alapeukkuja. En minä keltään muilta ole hormoneja kieltämässä, itse vaan en niitä halua. Miksi se olisi huono asia? Pärjään oireideni kanssa erinomaisesti eikä ne haittaa elämääni.
Ehkä muut ovat sitä mieltä, että hormoonittomuuden uhoaminen on aika tyhmää siinä vaiheessa, kun oireet ovat vielä vain pelkkiä kuumia aaltoja. Mitään takuita ei nimittäin ole, etteivätkö vaihdevuosioireesi voisi muuttua sellaisiksi, että melkein polvillasi rukoilet hormoneja lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat lienevät näitä Fb:n Vaihdevuodet -ryhmän hormonikorvaushoito -uskovia, joiden jumala on hormoniguru Maija Kajan.
Oon itse sillä kannalla, että syöpävaarallinen hormonikorvaushoito on viimeinen keino. Eka kokeillaan kaikki mahdolliset muut jutut.
Nyt näyttää olevan sellainen hormonihypetys menoillaan, että kaikki fiksut ihmiset käyttävät hkh:ta, koska siten ehkäistään sydän-ja verisuonitauteja, osteoporoosia, dementiaa ym.
Unohdetaan sujuvasti, että vaihdevuodet ovat luonnollinen osa naisen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä muut ovat sitä mieltä, että hormoonittomuuden uhoaminen on aika tyhmää siinä vaiheessa, kun oireet ovat vielä vain pelkkiä kuumia aaltoja. Mitään takuita ei nimittäin ole, etteivätkö vaihdevuosioireesi voisi muuttua sellaisiksi, että melkein polvillasi rukoilet hormoneja lääkärissä.
Todella ikävästi kirjoitettu. Kukaan ei mielestäni ole uhonnut 'hormoonittomuudellaan'. Sen sijaan sinä vaikutat toivovan kirjoittajalle vaihdevuosioireiden hankaloitumista.
Miksi sinulle on ongelma se, että joku pärjää ilman hormonikorvaushoitoa? Kyllä kai jokainen älyää kääntyä lääkärin puoleen siinä vaiheessa, kun olotila alkaa käydä sietämättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Millainen vaikutus vaihdevuosilla on ollut migreeniin teillä, jotka kyseisestä vaivasta kärsitte? Muistelen lukeneeni, että joillain migreenioireet helpottavat tai jopa katoavat, mutta joillain vaiva pahenee. Mistähän se riippuu? Ja jos oikein muistan, niin hormonikorvaushoito voi ainakin pahentaa.
Minulla ollut aurallisia migreenikohtauksia murrosikäisestä alkaen. Vuosia olivat melko hyvin hallinnassa esto- ja kohtauslääkkeillä, mutta nyt esivaihdevuosissa taas karanneet käsistä. Olen lukenut migreenikohtausten ottavan näillämain loppukirin ennen laantumista. Kohtaukset ovat onneksi lyhenemään päin, vaikka esioireet rajuja (aivoinfarktia muistuttavia).
mulla loppui ne 55 vuotiaana.Nyt olen lähes 70 ja ei ikinä mitään kuumia aaltoja eikä muitakaan vaivoja.Olen ajatellut,että se voisi johtua siitä,että en ole koskaan käyttänyt hormoneja.Enole kovin liikunnallinen ja ylipainoakin hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ikävästi kirjoitettu. Kukaan ei mielestäni ole uhonnut 'hormoonittomuudellaan'. Sen sijaan sinä vaikutat toivovan kirjoittajalle vaihdevuosioireiden hankaloitumista.
Miksi sinulle on ongelma se, että joku pärjää ilman hormonikorvaushoitoa? Kyllä kai jokainen älyää kääntyä lääkärin puoleen siinä vaiheessa, kun olotila alkaa käydä sietämättömäksi.
No, joillekin uhoamistahan on se, että sanoo että ei itsellensä halua hormoneja. Sitä ilmeisesti pitää itseään jotenkin parempana silloin..
Vierailija kirjoitti:
Jännä että ketju sattui silmään juuri nyt. Minulla on ikää vasta 44 v. Hormonikierukan takia ei menkkoja. Tänä kesänä olen kuitenkin saanut pari riesaa, jotka iskee öisin. Toinen on levottomat jalat. Se on tunne, että on pakko liikutella jalkoja. Toinen on kuumat aallot. Olen pari kertaa herännyt ihan likomärkänä. Tosin meillä sisällä on ollut joka +26 astetta kuumimpina öinä. Mutta kun olen herännyt, joudun käymään suihkussa ja vaihtamaan lakanat. Naamaa myös kuumottaa, vaikken olisi päivällä ollut auringossa. Epäilen syyksi kuumia aaltoja.
b
Levottomat jalat on tunnettu raudanpuutteen oire. Mittauta ferritiini. Hb ei kerro veresi rautapitoisuudesta. Se voi olla ok, ja silti rautavarastosi tyhjä. Jotta pääsisit eroon levottomista jaloista, tulee ferritiinin olla yli 100 nmol/l.
Vierailija kirjoitti:
Menkat loppui 47-vuotiaana, nyt 59. Iho parani, mieliala tasaantui. Paljon hyvää. Sai vanhan itsensä takaisin. Mutta kuuma tulee helposti, vaikka kuumia aaltoja ei olekaan. Nukkumisen tukena on lievät lääkkeet. Sappikivet tulivat myös. Ja lähtivät. Vaiva liittyy naisen hormoneihin. Vaihdevuodet eivät ole kauhea juttu. En ole käyttänyt mitään vaihdevuosilääkitystä.
Sappikivet eivät liity millään tavalla naisen hormoneihin. Niitä esiintyy naisilla noin 30 ikävuodesta eteenpäin ja miehillä keskimäärin 10 vuotta myöhemmin. Lihavuus, rasvainen ruokavalio, nopea laihduttaminen ja runsas alkoholinkäyttö ovat riskitekijöitä.
47 alkoi, nyt 53v uskon että vaihdevuodet ovat takana, ainakin reilusti paremmalla puolella. Nuorempana nukuin hyvin mutta ne ajat ovat kyllä menneet, nukkuminen on vaihtelevaa. Seksihalut ovat tallella mutta kostuminen on kyllä kuivahtanut. Elämä on muuten monella tapa helpompaa kuin ennen. 😊
Vierailija kirjoitti:
mulla loppui ne 55 vuotiaana.Nyt olen lähes 70 ja ei ikinä mitään kuumia aaltoja eikä muitakaan vaivoja.Olen ajatellut,että se voisi johtua siitä,että en ole koskaan käyttänyt hormoneja.Enole kovin liikunnallinen ja ylipainoakin hieman.
Eihän hormoneja tarvitse käyttää. Vaikka sinulla on ikää jo tuon verran ja biologian tunnit luultavasti kouluaikaan olleet yksinkertaistettuja, niin eikö jokainen ihminen yleensä ole kuullut, että ihminen tuottaa hormoneja aivan luonnostaan? Ihminen ei voisi edes syntyä maailmaan ilman hormoneja, koska kuukautiskierto ei toimi ilman niitä, halut eivät toimi ilman niitä, synnytys ei käymisty ilman hormoneja, nainen ei voi imettää ilman hormoneja jne.
Mulla oli 44- vuotiaana tasan samanlaiset oireet ja se oli ennen rokotteita. Ihan normaalit vaihdevuosioireet. Ei rokotteiden syyksi kaikkea voi laittaa .