Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (982)
Ihan kaikkia kommentteja en lukenut, joten saatan kommentoida samoja juttuja kuin joku muukin, joten anteeksi. Olen kohta 62-vuotias. Vaihdevuosioireet alkoivat yht'äkkiä 48-vuotiaana, kun lapsi muutti pois kotoa. Luulen, että henkinen puoli vauhditti prosessia. Kuukautiset eivät loppuneet, vaan koko ajan tiputti. Gynekologi laittoi Mirena-kierukan ja tilanne korjaantui. Mirena blokkaa monet vaihdevuosioireet - olen kuullut - ja niin kävi minullekin eli ei muita oireita, kun noin 52-vuotiaana outo kahden viikon jännittynyt jakso. Ikään kuin odotin koko ajan, että jotain tapahtuisi, mutta mitään ei tapahtunut tietenkään. Pelkkä tunne siis. Kävin gynellä ja hän totesi munasarjojen toiminnan loppuneen. Tämän jälkeen ei mitään vaihdevuosioireita ole ollut, ei kuumia aaltoja tai muuta. Mutta. Yksi oire on, joka jäi pysyväksi mielestäni ja se on heikko lämmön sieto. Erityisesti loppukesän kosteat helteet ovat entistä pahempia, samoin juhlat, joissa paljon ihmisiä. Samoin alkoholi sai alkuvuosina hien kihoamaan otsalle, samoin jännittävät tilanteet. Jotenkin siis lämmin ilma, alkoholi ja sosiaalisten tilanteiden pieni jännitys saa olon nihkeäksi, vaikka varsinaisia selviä kuumia aaltoja ei olekaan ollut. Lisäksi olen kuullut, että atoopikoilla on vähemmän hikoilua vaihdevuosissa, mutta ehkä se on legendaa.
Onko niin, että lapsenteon mahdollisuus loppuu jo noin 5 vuotta ennen vaihdevuosia. Jostain luin näin. Uskaltaako siihen luottaa ehkäisykeinona?
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.
No, hae hormonihoitoa. Sitä
Ne muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.
No, hae hormonihoitoa. Sitä
Ne muutkin.
En missään nimessä, en aio käyttää mitään hormoneita. Luomuna mennään.
Vierailija kirjoitti:
Jos epäilee vaihdevuosien alkaneen, niin pitääkö mennä lääkäriin/ gynelle? Olen 44-v ja nyt mennyt muutama kk ilman kuukautisia. Viimeiset 20 v kuukautiset olleet säännölliset joten jotain kummaa tässä nyt on. Ennen loppumista muutamat menkat oli todella runsaat ja jotain välivuotojakin oli, alkuvuodesta. Toinen selitys, jos ei olekaan vaihdevuodet, niin koronarokotteet. Kolmosrokotteen jälkeen alkoi noi runsaat vuodot ja sit loppui kokonaan.
Itselläni myös toisen koronarokotteen jälkeen kuukautiskierto sekosi, tuli muistihäiriöitä ja hikoilua. Voi olla tietysti sattumaakin ja esivaihdevuosioireita, mutta tuntuu että kaikki alkoi rokotteista. Olen 46v.
Säästyyrahaa kirjoitti:
Alakulo, saamattomuus, päänsärky, hartiakipu eli omat vaihdevuosioireet näin 46-vuotiaana.
Ei kiinnosta vaatteet, tukanväri, kynsienväri yms turhuus enemmän henkinenpuoli elämässä kuin rauha, luonto, eläimet ja hyväruoka. Tuo ulkonäkökeskeisyydestä irtipääsy oli vapauttavaa
Hassua, miten paljon oireet voivat vaihdella. Olen edelleen yhtä ulkonäkökeskeinen kuin ennenkin. Minua kiinnostavat muoti, kauneus ja uudet asut. Olen tosi tyytyväinen omaan ulkonäkööni ja mielestäni elän elämäni parasta aikaa. Vierelläni on myös mies, joka on ihan täydellinen kumppani:)
Oon kohta 44. Käytän hormonikorvaushoitoa, joka on parantanut elämänlaadun. Kannattaa lukea Maija Kajanin kirja vaihdevuosista arvoisat naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos epäilee vaihdevuosien alkaneen, niin pitääkö mennä lääkäriin/ gynelle? Olen 44-v ja nyt mennyt muutama kk ilman kuukautisia. Viimeiset 20 v kuukautiset olleet säännölliset joten jotain kummaa tässä nyt on. Ennen loppumista muutamat menkat oli todella runsaat ja jotain välivuotojakin oli, alkuvuodesta. Toinen selitys, jos ei olekaan vaihdevuodet, niin koronarokotteet. Kolmosrokotteen jälkeen alkoi noi runsaat vuodot ja sit loppui kokonaan.
Itselläni myös toisen koronarokotteen jälkeen kuukautiskierto sekosi, tuli muistihäiriöitä ja hikoilua. Voi olla tietysti sattumaakin ja esivaihdevuosioireita, mutta tuntuu että kaikki alkoi rokotteista. Olen 46v.
No ei tasan johdu koronarokotteista vaan vaihdevuosista, ootte nyt vaan siinä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Oon kohta 44. Käytän hormonikorvaushoitoa, joka on parantanut elämänlaadun. Kannattaa lukea Maija Kajanin kirja vaihdevuosista arvoisat naiset.
Laastarit auttaa.
Vinkkinä. Ei tarvitse mennä kalliille gynelle pulittaakseen maltaita että saa estrogeeni korvaushoidon. Minä sain sen reseptin terveyskeskuksen omalääkäriltä. Ensin käytin vahvempia pillereitä ja nyt pärjään jo miedommalla laastarilla ja jotkut puolittavat sen saksilla joka oli hyvä vinkki jos oireet lievenevät +60v tienoilla. Aion käyttää laastaria niin pitkään kun tarve vaatii ja olen nyt 57v. Mielialat eivät heittele laidasta laitaan ja on paljon parempi olo. Kokonaan ne eivät ole hiki puuskia vieneet mutta paljon helpompaa on. Kyllä suosittelen kokeilemaan ja jos yksi ei sovi niin voi vaihtaa niitä kunnes sopiva löytyy.
Aiheuttaako korona kierron epäsäännöllisyyttä vai alkaako vaihdevuodet lähestyä? Olen päälle 40 ja koronan jälkeen kierto lyhentynyt noin viikolla...
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako korona kierron epäsäännöllisyyttä vai alkaako vaihdevuodet lähestyä? Olen päälle 40 ja koronan jälkeen kierto lyhentynyt noin viikolla...
Epäilisin ennemmin esivaihdevuosia. Estrogeeni tasot alkavat laskemaan. Ja voi kai ne mittauttaakkin verikokeella.
Milloin FSH-arvo kannattaa mitata?
Jos naisella on selvät vaihdevuosioireet, FSH:ta ei tarvitse mitata hormonihoidon aloittamiseksi.
FSH-arvo kannattaa mitata, jos naisella on estrogeenin vähyyteen sopivia oireita, mutta kuukautiset ovat säännölliset tai niitä ei ole kohdun poiston tai hormonikierukan käytön takia. Kun FSH-arvo on yli 20, elimistössä on turhan vähän estrogeenia.
Jos FSH on alle 20, mutta naisella on estrogeenin vähyyteen sopivia oireita, hän voi kokeilla estrogeenia. Kuukauden tai parin kuluessa selviää, onko siitä apua.
Jos hormoniepätasapaino näkyy hankalina PMS-oireina, hoitoon riittää useimmiten pieni estrogeeniannos ennen kuukautisia ja vuodon alkupäivinä.
https://rosie.fi/ika-vaihdevuodet/vaihdevuosien-monet-oireet-milloin-fs…
Jos on ihan selvät oireet niin mitään mittauksia ei tarvita.
Jännä että ketju sattui silmään juuri nyt. Minulla on ikää vasta 44 v. Hormonikierukan takia ei menkkoja. Tänä kesänä olen kuitenkin saanut pari riesaa, jotka iskee öisin. Toinen on levottomat jalat. Se on tunne, että on pakko liikutella jalkoja. Toinen on kuumat aallot. Olen pari kertaa herännyt ihan likomärkänä. Tosin meillä sisällä on ollut joka +26 astetta kuumimpina öinä. Mutta kun olen herännyt, joudun käymään suihkussa ja vaihtamaan lakanat. Naamaa myös kuumottaa, vaikken olisi päivällä ollut auringossa. Epäilen syyksi kuumia aaltoja.
Vierailija kirjoitti:
Voipihan se olla niinkin, että Koronan seuraus. Minulla unet vaikuttaa kiertoon. Jos nukun hyvin, menkkojen väli on 25 päivää. Jos nukun levottomasti, väli voi lyhentyä 22 päivään.
Minulla alkoi vaihdevuodet 42-vuotiaana oikein vauhdilla, kumma kyllä myös kuukautiset loppuivat kuin seinään samaan aikaan. Se hikoilu oli aivan älytöntä yötä päivää ja muutenkin vaikea olo. Kun lääkäri kysyi haluanko Estrogeeni hormooneja niin sanoin että tottakai, en kuulu niihin joiden mielestä tälläistä pitää vain kestää koska sehän on osa naisen elämää,, Söin muistaakseni vuoden, pari, sitten päätin kokeilla joko pärjään ilman ja hyvin meni ja menee vieläkin (olen nyt 61)
Mulla alkoi vaihdevuodet virallisesti noin 4 kk ennen kuin täytin 50 vuotta.
45 vuotiaana aloin yöhikoilla ja haista "tädiltä", sain ihmeellisiä mielialan muutoksia ym. ym. Hormonikierukan vaihtoaikaa aloin epäillä, menin gynelle, joka totesi että ehei, kohtu täynnä appelsiinin kokoisia myoomia, vehe poistoon. Puolen vuoden leikkausjonossa olon jälkeen 70-luvun designmaljakon muotoinen hirviö poistettiin sisuksistani. Munarakkulat jätettiin ja nyt vuotta myöhemmin vaihdevuodet on peruttu.
Tosin olen uhannut surffata ne kuumat aallot ja löytää niistä huumoria vaikka väkisin. Ehkä vain uhoan.
Vierailija kirjoitti:
45 vuotiaana aloin yöhikoilla ja haista "tädiltä", sain ihmeellisiä mielialan muutoksia ym. ym. Hormonikierukan vaihtoaikaa aloin epäillä, menin gynelle, joka totesi että ehei, kohtu täynnä appelsiinin kokoisia myoomia, vehe poistoon. Puolen vuoden leikkausjonossa olon jälkeen 70-luvun designmaljakon muotoinen hirviö poistettiin sisuksistani. Munarakkulat jätettiin ja nyt vuotta myöhemmin vaihdevuodet on peruttu.
Tosin olen uhannut surffata ne kuumat aallot ja löytää niistä huumoria vaikka väkisin. Ehkä vain uhoan.
Mitä toi tarkoittaa? M53
51 ikää ja vaihdevuodet jo ohi. Menkkoja ei ole ollut 2 vuoteen. Ehkäisy silti vielä käytössä varmuuden vuoksi ainakin vuoden. Näin lekuri suositteli.