Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
461/983 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painon kanssa on vaikeuksia jo nyt, nimenomaan vyötärön paisumisen. Vaikka liikkuu kuinka ja kontrolloi syömisiä, ei enää laihdu. 

Paino nousee täälläkin ja kaikki menee keskivartaloon. Mulla ongelma kuitenkin väsymys ja syöminen. Töiden jälkeen ihan loppu ja samalla karmea hiilarit ja herkkuhimo. Syön kyllä aamupalan,lounaan ja monta välipalaa. Kotona lämminruoka ja sitten alkaa mässäys: pakko saadA pullaa, suklaata,jätskiä tai karkkia. Ihan addiktio. Ja sitten suklaapatukan jälkeen se sammuu, mutta pettynyt ja inho itseä kohtaan. Ja aamulla naama turvoksissa ja farkut kiristää. Ja mulla tosiaan päivänmittaan runsas ja monipuolinen ruokailu, eikä pitkiä ateriavälejä tai mitään sellaista tyyppiselitystä illan syöpöttelylle.

Suosittelen, että kokeilisit ketoruokavaliota.

Vierailija
462/983 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52v eikä ole vieläkään alkaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/983 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.

Miksi kärsi koska menopaussiin on monenlaisia hoitoja. Itse käytän lenzetto estrogeenisuihketta ja minulta on myös kohtu poistettu.

Vierailija
464/983 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tällä palstalla ei kellään.

Täällä on vaan mitä korkeimpia laatunaisia, jotka ovat itse synnyttäneet tai tuntevat useamman jotka ovat synnyttäneet tai sitten tietävät tulevaisuudessa synnyttävänsä vielä 55-vuotiaana.

Ja miehiä he eivät tarvitse mihinkään, etenkään siittämiseen.

Tai oli täällä yks, joka halus että mies käy nuolemassa hänelle orkun ja sitten tohtorit voivat hedelmöittää Hänen Korkeutensa.

Sulla ainakin on vaihtarit parhaimmillaan/pahimmillaan menossa, vaikka olisit täysin iätön ja sukupuoleton.  

Vierailija
465/983 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v eikä ole vieläkään alkaneet.

Mutta onko jotain oireita?

Vierailija
466/983 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

52 v ja oireita ollut aika tasan siitä lähtien kun täytin 50 v. Sitä ennen ei kerrassaan mitään. Sitten vaan alkoi huonot yöunet ja hirveät hikoilut, itkuisuus, masentuneisuus, jatkuva väsymys ja aikaansaamattomuus. Olin jo menossa lääkäriin, kun ystävä kertoi saneensa apua salviatableteista. Kokeilin niitä ja tsädäm! Hikoilut loppui n. viikossa ja ihan yhdellä tabletilla. Samalla parani yöunetkin, kun ei enää herännyt hikikylvyssä. Sellaista pientä kuumotusta on välillä ylävartalolla, mutta niin vähäistä, että en edes huomaa. Nyt on menkat olleet puolisen vuotta pois. Siihen asti epäsäännölliset tuon 1,5 v. 

Vyöhyketerapiasta koen myös saaneeni apua, aina kun käyn hoidossa (3 vk:n välein nyt), niin nukun n. viikon kuin tukki, sitten alkaa unet taas vähitellen huonontua, mutta nukun silti koko ajan paremmin kuin ennen salviaa. Lonkkakivut ovat jääneet sinne vyöhyketerapeutin pöydälle ihan kokonaan, nekin sain riesaksi kun 50 v täytin, liittyneekö hormoneihin vai muutenko vaan sattui, enpä tiedä.

Mutta kaksi asiaa on, johon en ole apua löytänyt, toinen on limakalvojen kuivuus ja ohentuminen. Joo, apua saa liukkarista, mutta ei sitäkään viitsi koko ajan käyttää, siis noin päiväkäytössä, kun on silloinkin kuiva kuin Sahara, kirvelyäkin on välillä. Toinen, edelliseen liittyvä on täydellinen haluttomuus seksiin. Se ei vaan kiinnosta ollenkaan, ihan kuin olis yhtäkkiä häipynyt mielestäkin kokonaan. Eihän se muuten mitään, mutta kun miehellä on vielä haluja, vaikka on ne hänelläkin iän myötä vähentyneet reippaasti. Haluaisin vielä haluta, edes joskus. Löytyisköhän näihin mitään luontaishoitoa?? Muuten olen terve, normaalipainoinen, harrastan liikuntaa, kaikki ok. Harmittaa vietävästi ja varsinkin miehen puolesta tuo mun haluttomuus.

Vierailija
467/983 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaispa jo!!! Olen 40 ja menkat vituttaa! 

Vierailija
468/983 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tää sitä nyt on. Olen alkanut kuorsata, keskivartaloon on ilmestynyt panturoita ja olen saanut myös kainaloläskit. Kasvojen ihohuokoset on kuin kuun kraaterit, ja naama rasvoittuu lisäksi niin, että kiilto upeasti suurentaa kraaterit optisesti.Toki iho on samaan aikaan pintakuiva, vaikka uiskentelee talissa ja huokoset huohottaa avoimina. Tupakoitsijan pussit silmänalusien alla, vaikka en tupakoi eikä ole varsinaisia silmäpusseja. Ne pussit on siinä silmäpussipaikan alla poskissa. Kiva.

Rypyt ei haittaa, mutta juonteet kyllä. Näytän vihaiselta ja katkeralta, vaikka en ole kumpaakaan. Hiuksia lähtee ja ne on muuttuneet ruman värisiksi ja kiillottomiksi. Hikoilen kuin seppä ahjonsa äärellä. Mikään dödö ei pidä. Kaikki mitä suusta menee alas, lihottaa, närästää, aiheuttaa ummetusta tai ripulia ja vie yöunet, sikäli kuin muutenkaan nukkuisin hikilammikossa.

Yhtäkkiä jalkateriin ilmestyi vaivaisenluut, vaikken ole koskaan korkeita tai liian ahtaita kenkiä käyttänyt ja olen kiinnittänyt kävelytapaani huomiota. Tissit laskeutuivat vyötärölle. Vatsa on alkanut pömpöttää, ja se pömpöttää vaikka kuinka olisi syömättä tai tekisi vatsalihasliikkeitä. Emätintulehduksia on jatkuvasti, joten seksiä ei voi harrastaa. Puuttuu enää virtsankarkailu, sitten paletti on täydellinen.

Ikää 45.

Vierailija
469/983 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaispa jo!!! Olen 40 ja menkat vituttaa! 

Minulla vaihdevuodet tulivat ja menivät lähinnä yöhikoilun merkeissä. Iho ja hiukset kuivuivat ilmeisesti pysyvästi. Olin kärsinyt runsaista ja kivuliaista kuukautisista teinistä lähtien ja muutamat viimeisimmät kuukautiset olivat sellaista verenvuodatusta, että Tenan paksut housuvaipat tulivat hyvin tutuiksi. Välillä jo meinasin lähteä kivuissani päivystykseen.

Sitten yhtäkkiä menkat ja hormonaalisen vaihteluun liittynyt makeanhimo loppui kuin seinään. Sen jälkeen keho ei ole huutanut joka kuukausi suklaata kuten se teki ennen menkkoja. Olen viimeksi syönyt suklaata jouluna konvehtina lähinnä muiden seurana. Muuten ei ole mennyt euroakaan mihinkään omaan makeaan.

Vierailija
470/983 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin kuumia aaltoja hedelmöityshoitojen aikaan, kun lääkkeillä sekoitettiin kroppa totaalisesti. Olivat karseita. Odotan kauhulla, että ne alkavat luonnostaan uudelleen. Mikään perspirantti ei estänyt hikoilua. Ikää on minulla nyt 43 vuotta. Tukka on alkanut harmaantua jo alle nelikymppisenä.

Vierailija
471/983 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilää 46 ja menkat runsastuneet ja vuotoväli lyhentynyr, että alamäki on nyt alkanut😒

Vierailija
472/983 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 47v. Tein just sellaisen fsh-pikatestin (jaettiin jossainnilmaiseksi). Sen mukaan mulla on esivaihdevuodet. Kuukautiset tulevat kyllä normaalisti eikä mitään oireita.

Vierailija
473/983 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 48v, mielialavaihtelut ja univaikeudet, kuukautiset jäi pois mutta vatsassa sellainen turvonnut olo kuin juuri ennen kuukautisia koko ajan. Aloitin hormonikorvaushoidon ja nuorenin kerrasta 10 vuotta, kukoistin ja seksi maistui, kiinnostuneita miehiä riitti, ainoa huono puoli että kuukautiset alkoi uudestaan. Viisi vuotta korvaushoitoa tuli täyteen ja vuodot ärsytti entistä enemmän ja miehetkin alkoi väsyttämään, lopetin korvaushoidon. Aluksi kuumotteli säänöllisesti, tasaantui noin 1 kk epäsäännölliseksi, vuodot loppui kuin seinään, nyt ei miehet kiinnosta, on jotenkin tosi seesteinen olo, aivan kuin olisi päässyt vankilasta, ei mitään tarvetta miellyttää ketään, eikä kärvistellä missään suhdesotkuissa. Hormonipitoisia emätinpuikkoja käytän kaksi kertaa viikossa, ne vie kuivuuden ja kutinan pois, lääkäri sanoi että hormonimäärä on niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä. Olen kohta 55v, nivelkivut ja nivelten jäykkyys on välillä kurjaa, syön magnesiumia.

Vierailija
474/983 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää hyvät naiset kynnelle älkää arvailla vaihdevuosien asioita itsekseen.voi tulla paljon tuhoja joita ei voi jälkeenpäin korjailla.nimimerkki käynyt 15v kynenhoidossa ja seki asiat kunnossa ja hyhä yöuni myös.8

Vierailija
475/983 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tällä palstalla ei kellään.

Täällä on vaan mitä korkeimpia laatunaisia, jotka ovat itse synnyttäneet tai tuntevat useamman jotka ovat synnyttäneet tai sitten tietävät tulevaisuudessa synnyttävänsä vielä 55-vuotiaana.

Ja miehiä he eivät tarvitse mihinkään, etenkään siittämiseen.

Tai oli täällä yks, joka halus että mies käy nuolemassa hänelle orkun ja sitten tohtorit voivat hedelmöittää Hänen Korkeutensa.

Jaa sillä tavalla määrittelet naisen "laadun". Oletpa etova tyyppi.

Vierailija
476/983 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alle kolmekymppisenä kohdunpoiston jälkeen

Vierailija
477/983 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 50v,ei mitään merkkejä vaihdevuosista.

Vierailija
478/983 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset oireet olivat jo n. 48-vuotiaana eli ns. kuumat aallot ja yöhikoilu. Tosin lievänä, en ruvennut punoittamaan eivätkä hikikarpalot valuneet naamalla. 

Kuukautiset ovat kuitenkn vasta nyt loppumassa. Olen 55-vuotias. Huhtikuussa oli viimeiset kunnolliset -- niukat mutta kuitenkin selvä vuoto pari päivää. Sen jälkeen on ollut pari kertaa sellaiset, että tullut yhtenä päivänä hieman verta. En tiedä voiko näitä enää laskeakaan kuukautisiksi?

Sama kuin yhdellä kirjoittajalla täällä, että juonteet ja kasvojen valahtaminen on kauheaa katsottavaa. Enimmäkseen sitä tietysti joutuvat katselemaan muut, koska peiliä välttelen kuin ruttoa. Suupielet roikkuvat alaspäin kuin olisin jatkuvasti suunnattoman v-tutuksen tilassa. Eli joudun hymyilemään posket kireänä, jos haluan olla normaalin näköinen. 

Tästä varmaan tulee meidän keski-ikäisten akkojen maine tympeinä ja kiukkuisina. Sitä se ei ole, vaan yksinkertaisesti monilla naamanilme muuttuu äkäiseksi juonteiden vuoksi. 

Vierailija
479/983 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51, eikä mitään oireita. Minulla on ollut Mirena vuodesta 2002, eli sen jälkeen ei ole kuulautisia ollut.

Olen nukkunut kyllä vähän katkonaisesti muutaman vuoden. Kävin vuosi sitten työterveydessä, olin sata varma että minulla on vaihdevuodet, mutta verikokeiden perusteella ei ole. Sain Triptyliä unta tukemaan. Sitä otan ajoittain, eli enää ei mitään oireita. Ihokaan eo i ole vielä -kop kop kop- veltostunut.

Vierailija
480/983 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset loppu ennen 50-v. Miehen mukaan olen tasasen kiukkunen luonne, joten siitäkään ei ole voinut päätellä mitään. Nyt 60-v ja tullut kuumia aaltoja tai dementia iskee tms.

Kävin 55-v tarkastuksessa gynellä ja hän onnitteli ja sanoi, että olen niitä, joilla munasarjojen toiminta kuihtuu pikku hiljaa ja menopaussin oireita ei edes tule.

Nyt ilmeisesti lakannut kokonaan ja siitä nuo kuumat aallot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi