Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (983)
[/quote]Hulavanteella sain vyötärön takaisin: 5 cm lähti kesä aikana, kun joka toinen pv 15 min pyöritin. Varmaan muutti ryhtiä ja turvotus laskeutui alemmas, paino ei Jukalla laskenut eikä vaihdevuosioireet helpottaneet.[/quote]
Kuka tämä Jukka on 😀?
Mulla myös tullut tuota äärimmäistä suun kuivuutta erityisesti öisin. Herään niin että suu on vailla yhtään kosteutta. Lisäksi silmät on joka aamu rutikuivat, sattuu oikein avata. Alapään limakalvot ei kestä edes vessapaperia. Onneksi sentään olen sinkku, niin ei seksiä tarvi kestää.
Vierailija kirjoitti:
Hulavanteella sain vyötärön takaisin: 5 cm lähti kesä aikana, kun joka toinen pv 15 min pyöritin. Varmaan muutti ryhtiä ja turvotus laskeutui alemmas, paino ei Jukalla laskenut eikä vaihdevuosioireet helpottaneet.
Kuka tämä Jukka on 😀?
Jukka Larm?
37-vuotiaana alkoi esivaihdevuosioireet ja jatkuvat edelleen. Täytän jokusen kk:n päästä 41. Hormonikierukka on mutta ei ole vaikuttanut oireisiin. Ennen ovista ja menkkoja unet menee surkeiksi, valvon yöllä monta tuntia ja hikoiluttaa. Tosi raivostuttavaa. Kierrot myös tosi lyhyitä, kesällä tosin tuli jo yksi superpitkä kierto. Pelkään jo varsinaisia vaihtareita, jos noista paskoista öistä tulee silloin jokaöinen vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut vaihdevuosiin hormonikorvaushoito, niin kuinka kauan ootte sitä jatkaneet? Onko tullut sivuvaikutuksia ja minkälaisia? Ootteko joutuneet keskeyttämään sivuvaikutusten vuoksi? Tuleeko vierotusoireita, kun lääkkeet lopettaa?
Minulla on vaikeisiin oireisiin ollut nyt n. 3 vuotta hormonikorvaushoito, Mirena-kierukka ja Estrena geeli. Huonoja Sivuvaikutuksia ei ole tullut, mutta hyviä on; iho sileä ja terveen värinen, hiukset paksut, kaikki vaikeat oireet nivelkivuista rytmihäiriöihin poissa ja mieli iloinen ja virkeä olo, pitkät, syvät unet öisin. Elämänlaatu on kohentunut ”ennalleen”.
Jouduin kerran olemaan lääkepulan takia 3 vrk ilman geeliä ja samat vaihdevuosioireet alkoivat palailla pikkuhiljaa. En halua lopettaa näitä hoitoja ennen kuin vaihdevuodet on todellakin ohi. N53
Ikä 54, mies. Alkoi jo pari vuotta sitten. Ihan kaameat.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän. Mun miehellä on myös ja muuttuu vuosi vuodelta ilkeämmäksi ja rupsahtaneemmaksi. Ei suostu lääkäriin hakemaan testosteronia vaikka oma tuotanto on nollassa. Täyttää kohta 54 vuotta, pakko vaihtaa nuorempaan. N53
Onko kenelläkään ollut vv-oireina hiustenlähtö? Itseltä on lyhyessä aikaa lähtenyt todella paljon hiuksia ja päälaki loistaa harvojen hiusten lomasta. Johtuu kuulemma vaihdevuosista, mutta en ole kuullut kelläkään muulla tällaista olleen. Liekkö nuo kasvavat enää edes takaisin..
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään ollut vv-oireina hiustenlähtö? Itseltä on lyhyessä aikaa lähtenyt todella paljon hiuksia ja päälaki loistaa harvojen hiusten lomasta. Johtuu kuulemma vaihdevuosista, mutta en ole kuullut kelläkään muulla tällaista olleen. Liekkö nuo kasvavat enää edes takaisin..
Kyllä toi on yksi oireista, mutta yksin esiintyessä harvinainen, yleensä on muitakin. Pelkkä hiustenlähtö voi liittyä anemiaan, kilpirauhasvaivoihin ym. Mulla vaihdevuosissa oli kuumat aallot, väsymys, unihäiriö, vuotohäiriöt ja kyllä hiukset oheni, hiusraja pakeni, hiusten kiilto sammuivat myös iho oli samea. Estrogel korjasi kaikki oireet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tiedän. Mun miehellä on myös ja muuttuu vuosi vuodelta ilkeämmäksi ja rupsahtaneemmaksi. Ei suostu lääkäriin hakemaan testosteronia vaikka oma tuotanto on nollassa. Täyttää kohta 54 vuotta, pakko vaihtaa nuorempaan. N53
Oisko kuitenkin masennusta. Mielialalääke ton korjaa. Onko miehillä muka vaihdevuodet?? Niillähän fertiliteetti säilyy
Mullakin on tämän vuoden aikana ruvennut lähtemään paljon hiuksia muiden oireiden lisäksi. Kuukautiset edelleen, vaikkakin heittelee ja tulee milloin sattuu ja määrä aina arvoitus. Ikää 48v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toi on yksi oireista, mutta yksin esiintyessä harvinainen, yleensä on muitakin. Pelkkä hiustenlähtö voi liittyä anemiaan, kilpirauhasvaivoihin ym. Mulla vaihdevuosissa oli kuumat aallot, väsymys, unihäiriö, vuotohäiriöt ja kyllä hiukset oheni, hiusraja pakeni, hiusten kiilto sammuivat myös iho oli samea. Estrogel korjasi kaikki oireet
Ei ole anemiaa eikä kilpirauhasvaivoja, nämä suljettiin jo lääkärissä pois. Mutta ei ole kyllä ollut mielestäni mitään muitakaan oireita mitkä voisivat liittyä vaihdevuosiin, paitsi että hikoilen ehkä herkemmin kuin aiemmin. Lääkäri määräsi minipillerit, jotka kuulema nyt auttavat tuohon hikoiluun ja hiustenlähtöön, jos tämä on vaihdevuosipohjaista.
Lähinnä olen miettinyt, että kasvavatkohan nuo hiukset enää takaisin ollenkaan, kun niitä on niin paljon lähtenyt ja näyttää niinkuin uutta ei edes nousisi :(
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Minoksisiili-liuos auttaa. Reseptillä. On myös Lodine tabletti. Verenpainelääke, sivuvaikutus lisääntynyt karvankasvu: ripset, hiukset - kaikki
Vaihdevuosissa keljuinta on lihominen: syömistä koko ajan vähennän ja kiloja kertyy, ja vielä keskivartalolle.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosissa keljuinta on lihominen: syömistä koko ajan vähennän ja kiloja kertyy, ja vielä keskivartalolle.
Rypyt ja ihon veltostuminen on ihan yhtä tylsää. Kasvojen kohotukseen säästän. Pidän itseni laihana -salaatilla ja kahvilla elän. Ulkonäön menetys on kova juttu ja surullista. Mutta painon voi itse päättää ja siihen vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi oireisiin unettava mielialalääke ja yöuni tasaantui ja päivissä energiaa
Ensi vuonna 50, ei vielä mitään merkkejä vaikkareista, ei lapsia
Ensi v 50 ja oireet alkoi 5 v sitten ja HRT-hoitoa 2-3 v ja nyt jo lääkkeet lopetin ja oireeton pari v.
Kiitos tiedosta, olenkin miettinyt tuota hulavannetta, taidan kokeilla! Juuri 15 min olen ajatellutkin että ehkä riittäisi joka päivä muun liikunnan lisäksi.