Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
501/983 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheinta on tukka,entinen kautaaltaan 60cm pitkä tukka hapsottaa ohimoilta ja riippuu ohuena hamppuna 😡 vähempikin ärsyttää.

Lisäksi mediassa kaikki naiset iso tukkaisia lisäkkeineen,mutta en tiedä miten ne pysyy päässä.

Vierailija
502/983 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla. Olin 44, kun kuukautiset jäivät pois ja oireita oli jokunen vuosi ennen kuukautisten loppumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/983 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävä ummetus! Aiemmin ei koskaan mitään vatsaongelmia. 50v alkoi hiustenlähdöllä ja hikoilulla ja nyt tämä vatsa 52v.. jännityksellä odotan mitä kivaa seuraavaksi.

Vierailija
504/983 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä loppui kanssa ennen viittäkymmpiä ja ajattelin että jess...

Mutta sen jälkeen alkoikin kaikki muu paska..

Suvussa sydän ja verisuonitauteja ja kakkos tyypin diabetesta..

Kylä nuo menkat suojaa paljon naista kaikelta paskalta!!

Painoin 62kg/165pitkä..

Paino nousi kahdessa vuodessa kahdeksan kiloa vaikka en syönyt mitään enempää

sitten tulikin kakkostyypin diabetes ja verenpainetauti!!

Vierailija
505/983 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kohtu suurien myoomien vuoksi poistettu jo 36-vuotiaana. Terveet munasarjat jätettiin. Nyt olen 42-vuotias ja hikoilen öisin niin että yöpaita on aamuyöstä aivan märkä ja pakko riisua. Tälläistä ei ollut ennen leikkausta. Olen miettinyt liittyykö siis esivaihdevuosiin. Muita oireita ei ole.

Mistä voin tietää vaihdevuosien alkamisesta kun kuukautisia ei ole? 

Vierailija
506/983 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merppi kirjoitti:

Minulta on kohtu suurien myoomien vuoksi poistettu jo 36-vuotiaana. Terveet munasarjat jätettiin. Nyt olen 42-vuotias ja hikoilen öisin niin että yöpaita on aamuyöstä aivan märkä ja pakko riisua. Tälläistä ei ollut ennen leikkausta. Olen miettinyt liittyykö siis esivaihdevuosiin. Muita oireita ei ole.

Jos verensokeri ok niin hyvin paljon mahdollista että vaihdevuosi hikoilua..

Paljon saa lukea että ne keneltä kohtu poistettu alkaa kova hikoilu kun hormoni toiminta sekoaa?

Vierailija
507/983 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireet (äkilliset mielialan vaihtelut, lämmönsäätelyongelmat ja unettomuus öisin, alapään kuivuus) alkoivat jo alle 5-kymppisenä. Gynelle menin 52v, kun menkat alkoi sekoilemaan (pientä vuotoa 3vk/kk). Lääkevastaisena aloin kuitenkin käyttämään Femostonia ja Ovestin-emätinpuikkoja, liukkarin lisäksi. Elämänlaatu parani huomattavasti!

Nyt 56v käytän edelleen Ovestinia, salvia-teetä ja liukkaria. Lisäksi liikuntaa ja aktiivista elämää uuden miehen kanssa. Nyt vaihdevuodet on vaihtuneet viihdevuosiksi...

Toivon kaikkea hyvää kaikille vanheneville naisille !!!

P.S.  Ei saa jäädä tuleen makaamaan!

Vierailija
508/983 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien havaittiin verikokeen perusteella alkaneen 44v, viim menkat 48v.

Vierailija
509/983 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55 ja käyttänyt nyt muutaman kuukauden hormonia. Mun orgasminsaanti on vaikeutunut tosi paljon!!! Olin todella herkkä ennen.

Onko muilla tätä ongelmaa?

Vierailija
510/983 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kuukautisten muuttuminen runsaammiksi ennakoida vaihdevuosien lähestymistä? Eräänlainen loppukiri 😂 Lisäksi ennen ei ole ollut juurikaan PMS-oireita. Nyt aina yhden, kahden päivän ahdistus ja pimahdukset. Muuten mieliala hyvä.

Olen 45v. Sterilisaatio tehtiin muutama vuosi sitten. Paino on vähän laskenut (n 55kg) viime aikoina eikä ole mitään sairauksia.

Nuo kuukautiset vain rassaa, kun koko elämä on mennyt niin, että eivät ole haitanneet elämää. Rautaa saa syödä..

Vierailija
511/983 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihdevuosien alkua voi todeta millään verikokeella. Näin sanoi gynekologian professori, jonka vastaanotolla omien oireiden vuoksi kävin. Ne on ne oireet ja kuukautiskierronntilanne, mitkä asian ratkaisee. Jos on hormonikierukka, eikä siksi lainkaan kuukautisia, sitten arvioidaan oireiden perusteella, onko aihetta hormonikorvaushoitoon.

Vierailija
512/983 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 48 vee alkoi pikkuhiljaa mielialan vaihtelut, raivarit ja hankalat uniongelmat, aamuyön heräily, valvominen, hikinen ja tuskainen olo ja päässä pyöri työkuorma ym. stressitekijät.

Sitten aloin laittaa kännykän ja netin kiinni klo 18 ja kävin lenkillä ja aloin syödä iltaisin reilun ateria kasvis-salaattipainotteisena ja jätin kaikki herkut illasta ja paino laski muutaman kg/n ja uniongelma korjaantui. Kun aloin nukkua täydet yöunet ilman heräilyä, kaikki muutkin ongelmat lievittyivät. Ajattelen, että isoin ongelma oli netti, melkein addiktio se mulle oli. Tärkeintä oli vieroittua.

Vierailija
513/983 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi vaihdevuodet 40 vuotiaana. Kyllä keskussairaalan gynet ovat otattaneet useita verikokeita, joista ovat todenneet, että en puhu paskaa vaan vaihdevuodet ovat alkaneet.

Ompa tyhmiä keskussairaalan lääkäreitä, kun turhia kokeita ottavat..

Vierailija
514/983 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 48 vee alkoi pikkuhiljaa mielialan vaihtelut, raivarit ja hankalat uniongelmat, aamuyön heräily, valvominen, hikinen ja tuskainen olo ja päässä pyöri työkuorma ym. stressitekijät.

Sitten aloin laittaa kännykän ja netin kiinni klo 18 ja kävin lenkillä ja aloin syödä iltaisin reilun ateria kasvis-salaattipainotteisena ja jätin kaikki herkut illasta ja paino laski muutaman kg/n ja uniongelma korjaantui. Kun aloin nukkua täydet yöunet ilman heräilyä, kaikki muutkin ongelmat lievittyivät. Ajattelen, että isoin ongelma oli netti, melkein addiktio se mulle oli. Tärkeintä oli vieroittua.

Mulla samat ongelmat kuin sulla, ite oon ihan netti riippuvainen, lihonu älyttömästi, ja vituttaa ja ahdistaa. Jotain pitäs tehdä.

Vierailija
515/983 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireet voivat myös jäädä tulematta.

T. N 59

Vierailija
516/983 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merppi kirjoitti:

Jos verensokeri ok niin hyvin paljon mahdollista että vaihdevuosi hikoilua..

Paljon saa lukea että ne keneltä kohtu poistettu alkaa kova hikoilu kun hormoni toiminta sekoaa?

Kohtuni poistettu jo 15 vuotta sitten enkä ole kärsinyt minkäänlaisista vaihdevuosioireista.

Vierailija
517/983 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 nyt ja todennäköisesti mulla on ainakin esivaihdevuodet menossa. Mulla on hormonikierukka, joten menkkoja tulee harvemmin. Mielialaoireita on kyllä. Raivarit, mielialojenheittely, aloitekyvyttömyys, yöhikoilua tiettynä aikana kuusta. Olen ajatellut, että ne kuuluu naisen elämään ja näillä mennään.

Vierailija
518/983 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanheneminen on syvältä☹ vaihdevuodet on varmaan alkaneet kun ensin alkoi silmät kuivua, sitten menkat runsastuivat ja viimeksi alkoivat yöhikoilu niin ja eipä unohdeta hiekkaa "tavarassa" tunnetta😤😤😤

Vierailija
519/983 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa tämä on, vielä kun menkat kokonaan loppuisi.

Vierailija
520/983 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v eikä ole vieläkään alkaneet.

Mutta onko jotain oireita?

En ole tuo 52 v, vaan olen 63 v ja kerronpa seuraavaa:

Ensimmäiset vv-oireet alkoivat jo n.46-47 vuotiaana ja ne olivat psyykkisiä. Minusta tuli itkuherkkä ja mielialat heittelivät kuin vuoristoradan vaunu.

Kuukautiset loppuivat vasta 55-vuotiaana kokonaan.

Nyt päälle kuuskymppisenä tulee vieläkin lieviä kuumotuskohtauksia lähes päivittäin.

Olen jo niin tottunut/alistunut tähän, etten enää muista millaista elämä oli ennen vaihtareita. Seksihalut kadonneet vasta viime vuonna. Tosin, jos olisi kohde niille, ehkä vielä palautuisivat. Psyyke kummasti tasoittunut viime vuosina eli jotain hyvääkin. Olen nykyään seesteinen ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän