Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (983)
Luulin, että mun unihäiriön syy on kännykällä öisin viihtyminen, mutta kyllä se taitaa olla niin, että vaihdevuosioireet herättää ja ahdistaa ja sitten sitä lievittääkseen menee puhelimelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea neljää sivua enempää kommentteja. Näyttää siltä että hyvin yksilölliset on oireet. Minulle tuli pelkät uniongelmat 49-vuotiaana. Piti aloittaa hormonihoito, joka auttoi unettomuuteen. Nyt 50-vuotiaana halusin vaihtaa hormoniin, jolla kuukautiset jää pois. Kuukautisia tuli silti ja gynekologi totesi että minulla kypsyy yhä munasoluja. Eli olen yhä esivaihdevuosissa. Nyt kokeillaan geeliä plus kuukautiset keltarauhastableteilla kahden kuukauden välein. Saas nähdä sopiiko tämä vaihtoehto ja pitääkö unet hyvinä.
Vähän samanlainen tilanne kuin itselläni, mutta olen miettinyt, että ehkä ne uniongelmat eivät sittenkään tule vv:stä, vaan jostain muusta. Gynekologi on minullekin sanonut vuosi sitten, että munasarjat ovat vielä ihan aktiivisia molemmat puoliskot ja kk muutos on vain se, että vuoto on niukempi ja ennen niin säännölliset kk muuttuneet epäsäännöllisiksi.
En voi hormoneja käyttää, joten olen käyttänyt unettomuuteen vain pitkävaikutteista melatoniinia. Heräilyä ei kuitenkaan ole joka yö, niin harmittaa ottaa tuo melatoniini niin usein, siinäkin saattaa olla jotain haittavaikutuksia pitkässä käytössä, koska on uusi lääke.
Minäkään en ole voinut auramigreenin takia käyttää yhdistelmäpillereitä veritulppavaaran takia. Tästä syystä en käsittääkseni voi myöskään käyttää estrogeenia hormonikorvaushoitona.
Minulla on kuitenkin tälläkin hetkellä käytössä progesteronilääkitys osan ajasta, mikä vie hikipuuskat pois. En tiedä, voiko tuota käyttää pitkän päälle vv-oireita poistamaan, nyt siis on muu syy. Onko täällä ketään muuta auramigreenitapausta, miten vv-oireita on hoidettu?
Mulla on ollut aurallinen migreeni jo 14 vuotta, mutta olen siltikin saanut luvan käyttää hormonilaastaria vaihtareihin. Ensi vuonna 5-kymppiset ja perusteelliset tutkimukset papoineen ja mammografioineen, joten täytyy kysellä taas, että miten kauan uskaltaa käyttää hormoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea neljää sivua enempää kommentteja. Näyttää siltä että hyvin yksilölliset on oireet. Minulle tuli pelkät uniongelmat 49-vuotiaana. Piti aloittaa hormonihoito, joka auttoi unettomuuteen. Nyt 50-vuotiaana halusin vaihtaa hormoniin, jolla kuukautiset jää pois. Kuukautisia tuli silti ja gynekologi totesi että minulla kypsyy yhä munasoluja. Eli olen yhä esivaihdevuosissa. Nyt kokeillaan geeliä plus kuukautiset keltarauhastableteilla kahden kuukauden välein. Saas nähdä sopiiko tämä vaihtoehto ja pitääkö unet hyvinä.
Vähän samanlainen tilanne kuin itselläni, mutta olen miettinyt, että ehkä ne uniongelmat eivät sittenkään tule vv:stä, vaan jostain muusta. Gynekologi on minullekin sanonut vuosi sitten, että munasarjat ovat vielä ihan aktiivisia molemmat puoliskot ja kk muutos on vain se, että vuoto on niukempi ja ennen niin säännölliset kk muuttuneet epäsäännöllisiksi.
En voi hormoneja käyttää, joten olen käyttänyt unettomuuteen vain pitkävaikutteista melatoniinia. Heräilyä ei kuitenkaan ole joka yö, niin harmittaa ottaa tuo melatoniini niin usein, siinäkin saattaa olla jotain haittavaikutuksia pitkässä käytössä, koska on uusi lääke.
Minäkään en ole voinut auramigreenin takia käyttää yhdistelmäpillereitä veritulppavaaran takia. Tästä syystä en käsittääkseni voi myöskään käyttää estrogeenia hormonikorvaushoitona.
Minulla on kuitenkin tälläkin hetkellä käytössä progesteronilääkitys osan ajasta, mikä vie hikipuuskat pois. En tiedä, voiko tuota käyttää pitkän päälle vv-oireita poistamaan, nyt siis on muu syy. Onko täällä ketään muuta auramigreenitapausta, miten vv-oireita on hoidettu?
Mulla on ollut aurallinen migreeni jo 14 vuotta, mutta olen siltikin saanut luvan käyttää hormonilaastaria vaihtareihin. Ensi vuonna 5-kymppiset ja perusteelliset tutkimukset papoineen ja mammografioineen, joten täytyy kysellä taas, että miten kauan uskaltaa käyttää hormoneita.
Olen saanut aivoinfarktin tuolla combolla. Muita riskitekijöitä ei ollut kuin aurallinen migreeni, ei ylipainoa, kolesterolia, korkeaa verenpainetta.
Mulla parikymppisenä yhdistelmäpillerit ja niiden aikana ilmaantui airallinen migreeni. Söin pillereitä vuosia, kun en tajunnut yhteyttä. Sitten kun pillerit lopetin kun perheen perustin, jäi migreeni pois. Nyt 50-v ja vaihdevuodet. Muuten terve, migreeniä ei 30 vuoteen. Mammografia ok. Voinko aloittaa hormonikorvaushoidon? Hormonikierukka on.
Jos on Mirena-kierukka, niin mikä vaihdevuosien hormonikorvaushoito kannattaa aloittaa?
Mitä toi FSH mittaus maksaa? Entä gyn uä ja vastaanotto? Tekeekö terveyskeskuslääkärit näitä ja aloittako hoitoja? Entä työterveys? Vai pitääkö maksaa ite??? Tää on isoa väestöryhmää koskeva asia. Pitäisi saada hoitoa köyhänkin?
Huomaa, että tämä on vain naisten juttu. Olisi tutkittu lääketieeessä ja tilastoja löytyisi , jos vaiva olisi miesten.
Esim. mitään tilastoa ei löydy siitä korreloiko kuukautisten alkamisikä ja loppumisikä toisiinsa. En myöskään löydä mitään dataa siitä, että kuinka yleistä on kuukautiset vielä 55-vuotiaana (itsellä on). Eli millainen hajonta ja mediaani on asialla.
Keskimääräinen menopaussi sentään löytyy ja se on suomalaisnaisilla jo täällä mainittu 51 vuotta. Tosin kuukautisten loppumisiän määritelmäkin vaihtelee kryptisesti.
Jossain sanotaan, ,että kuukautisten loppuminen lasketaan siitä päivästä, ,kun kuukautiset ovat olleet poissa puoli vuotta yli 50-vuotiaana ja vuosi alle 50-vuotiaana.
Okei, joku voi pitää vähäpätöisenä tätä faktanhakua.
Kuitenkin paljon merkityksettömimmistä asioistakin löytyy promilletarkkoja tutkimuksia.
Minäkin olen kaivannut muutkin tietoa kuin tuota iänikuista hormonikorvaushoitoa.
Eikös se nyt jo ole riittävää hormikorvausta jos syö e-pillereitä vai vieläkö jotakin siihen pitää lisää ottaa? Ihmettelen vaan noita muutamaa aiempaa kirjoitusta.
Haluaisin tietää vaihdevuosien etenemisaikataulusta. Mitä on odotettavavissa minkäkin vaiheen jälkeen ja missä ajassa. Sellaista tietoa ei oikein löydy. Toki se on jokaisen yksilöllinen kokemus mutta kai siitä silti jotakin faktaa tai todennäköisyyksiä voisi olla.
Tämä on taas näitä aiheita, että koska naiset, niin mitään hormonikorvausta parempaa hoitomuotoakaan ei ole. Pillereitä nassuun taas vai ja ole hiljaa?
Mua jotenkin kyllästyttää naisten vaivojen ainainen vähättely.
Onko väsymys vaihdevuosioire?
Meneekö se joskus ohi?
Mua niin väsyttää ja kuukautiset tulee enää harvakseltaan.
Väsymys on ihan tyypillinen oire, ja sen myötä aloitekyvyttömyys, itsetunnon lasku...
Kun on perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvola, niin pitäisi olla myös ilmainen vaihdevuosiajan terveyspalvelut. Töissä pitää jaksaa yli 65-vuotiaaksi, ja tahti ja tehokkuusvaatimukset vain kiihtyvät. Menetetään tehokasta työaikaa ja elämänlaatua kun naiset eivät edes ymmärrä huonon voinnin taustalla vaihdevuosioireta- puhumattakaan, että saisivat niihin hoitoa
Minulla alkoi vaihdevuodet 43 vuotiaana . Kuumat aallot tuli ensin ja kuukautiset tai siis kierto muuttui kunnes loppuivat kokonaan melko pian .
Kokeilin hormoonilääkitystä mutta erinäköisten uhkakuvien vuoksi lopetin reilun viikon päästä. Pari kertaa kokeilin luontaistuotteita mutta päätin luomuna kärsiä . Nyt ri ole ollut moneen vuoteen mitään ja olen 52 vuotias .
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kuumat aallot jo noin 42-vuotiaana. Alkuun niiitä tuli vain viikko ennen menkkoja eli PMS-vaivojen aikaan. Varsinainen menopaussi eli menkkojen loppuminen ei ole vieläkään tullut, ikää nyt 48. Taitaa mennä kuten äidilläni, joka joutui 10 vuotta kärsimään ns. esivaihdevuosioireita (kierto sekaisin, kuumat aallot, epämääräiset kivut kropassa, limakalvojen kuivuus) ennen kuin lopulta loppui kierto ja vaivat.
sain vauvan yli 43 v. Ekan.
Vierailija kirjoitti:
No kuulostaa siltä etten olekaan mikään harvinaisuus, ajattelin että mulla on alkamassa ihan liian aikaisin. Tosiaan nyt ihan yhtäkkiä alkaneet sellaiset äkilliset kuumuus/hikikohtaukset, oikein polttaa naamaa ja kaulaa. Ällöttävää. Ehkä katselen josko ne vaikka meniskin ohi, alkoi jo masentaa kun mietin jos loppuelämä on tämmöstä.
Ap
Riippuu siitä, kuinka kauan elät. Vaihdevuosioireilla on taipumuksena helpottaa ennen 60 ikävuotta.
Vierailija kirjoitti:
Onko väsymys vaihdevuosioire?
Meneekö se joskus ohi?
Mua niin väsyttää ja kuukautiset tulee enää harvakseltaan.
Voihan se väsymyskin olla vaihdevuosioire, mutta mieheni (ammatiltaan lääkäri) sanoi, että nykyisin yli puolet väsymyksen takia vastaanotolle tulevista on sairastunut joko diabetekseen tai esidiabetekseen. Sen saa nopeasti selville labrakokeilla.
Toinen tyypillinen väsymyksestä kärsivä saa liian vähän laadukasta yöunta. Syitä siihen on tietysti monia: aamuyön heräily, uniapnea, kilpirauhasen toiminnan häiriöt, digiriippuvuus, liian myöhään nukkumaan meno, stressi. Näiden taustalla on monesti se juurisyy (esim. liiallinen työkuorma, ylipaino, oman unentarpeen aliarviointi).
siis mitkä....hmmm turhaa vouhotusta !! mul ei mitään oo koskaan ollu ! että ei kaikilla oo mitään oireita
Satun tuntemaan kaksi tyyppiä, joille vaihdevuodet tulivat jo 25-vuotiaina. Pari viikkoa kuukautisia yhteen soittoon, ja se oli sitten siinä. Kumpikin tuttu eri yhteyksistä, eivät sukua keskenään.
Jos on vaihdevuodet alkaneet, niin kuinka kauan ne kestivät? Jos hormonihoito tehosi, niin Kuinka kauan käytitte sitä? Miten lopetus onnistui? Tuleeko vierotusoireita?
Voihan se väsymyskin olla vaihdevuosioire, mutta mieheni (ammatiltaan lääkäri) sanoi, että nykyisin yli puolet väsymyksen takia vastaanotolle tulevista on sairastunut joko diabetekseen tai esidiabetekseen. Sen saa nopeasti selville labrakokeilla.
Toinen tyypillinen väsymyksestä kärsivä saa liian vähän laadukasta yöunta. Syitä siihen on tietysti monia: aamuyön heräily, uniapnea, kilpirauhasen toiminnan häiriöt, digiriippuvuus, liian myöhään nukkumaan meno, stressi. Näiden taustalla on monesti se juurisyy (esim. liiallinen työkuorma, ylipaino, oman unentarpeen aliarviointi).[/quote]
Tosi hyviä pointteja, mut just mieslääkäri ei tunnista vaihdevuosia. Mulla oli huono rasituksensieto, hengästyminen, väsymys, tykyttely. Tehtiin kuormituskoe, sydämen uä, holter, sydämen MRI, lopulta varjoainekuvaus sepelvaltimoihin, keuhkojen hrtt, keuhkofunktiokokeet, unisalkkututkimus, valtava määrä labraa - nää kaikki eri mieslääkäreiden määräämiä. Ei löytyny mitään.
Sitten tuli vastaan päivystyksessä naislääkäri, joka sanoi, että vaihdevuodet ja kehotti gynelle. Laitettiin hormonikierukka ja estrogel-geeliä iholle. Olen parantunut. Ja juoksu kulkee ja lisäksi rypyt silinnet, hiukset kiiltää ja mieliala on hyvä.
Jos kostuminen ja kuivat limakalvot ongelma, niin oma hyväksi havaittu keino on Ceralan suihkemainen ihoöljy tai jopa Natusan vauvan ihoöljy. Kevyt pyyhkäisy riittää ja homma kulkee...