Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
361/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintasyöpä seulonnoissa kysytään, käytätkö hormonaalista hoitoa vaihdevuosioireisiin.

Miksi tätä kysytään?

Onko asialla vaikutusta???

No onhan se tiedossa että se lisää rintasyöpään sairastumisen riskiä, pitkäaikainen käyttö ainakin. Lukee varmaan ihan siinä lääkkeselosteessakin. Itse käytän siitä huolimatta, koska vaikka en käyttäisi, saatan silti sairastua.

Vierailija
362/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 45 v ja esivaihdevuosisssa syvällä mennään. 4 kk oli jo menkat pois ja toivoin että jäisivät kokonaan. Mutta paskat, lopulta tuli sellaiset ennätys-niagaravuodot että en ole ikinä kokenut. Tätä lienee odotettavissa jatkossakin, on kai tyypillistä että kun ovulaatioita ei enää tapahdu, kohdun limakalvo kasvaa ja kasvaa kunnes romahtaa omaan painoonsa ja vuotaa jättivuotoina ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei osaiskohan joku sanoa kuinka hyvin oman äidin vaihdevuosiin verraten voi nähdä tulevaisuuteen? Kuitenkin siitä pitäisi jotain osviittaa, mutta äitini kanssa ollaan niin erilaiset, että en sitten tiedä.

Äidilläni alkoi kuukautiset 12-vuotiaana, minulla 15-, lähes 16-vuotiaana.

Äidilläni oli aina ollut TOSI epäsäännöllinen kierto kunnes sai ensimmäisen lapsensa, itsekläni kierto on ollut aivan alusta asti säännöllinen, mutta pitkä, 31-35 pv.

Äidilläni alkoi vaihdevuosioireilu (melko lievät oireet) 47-vuotiaana, on aivan perusterve eikä tupakoi. Ei tarvinnut hormonikorvaushoitoja, tietenkin se kynnyskin on yksilöllinen. Viimeiset kuukautiset 52-vuotiaana.

Millonkahan minulla sitten alkaa vaihtarit ja kauankohan kestää?

Vierailija
364/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa jos sit tulee kauheesti verta. Nyt on aika sopivat 4 pv menkat. Ikä 40.

Vierailija
365/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosikuningatar kirjoitti:

katarii kirjoitti:

estrogeenilisä ei ole iästä kiinni.Itellä alko vaihtarit 4 vuotta sitte ja nyt olen 53.Aikani ihmettelin,4kk, kunnes marssin gynelle ja halusin hoidon asiaan.Siitä asti olen käyttänyt estrogeeni laastareita ja muistan vieläkin sen onnen ja riemun kun laastarit alkoi vaikuttaan,vajaassa viikossa,sain tavallaan itseni takaisin;kuumat aallot loppu ja mieli koheni entiselleen ja yllätys;iho sileni.

Ihana kuulla, että apua löytyy! Minulla alkoi tänä kesänä olemaan oireita. Nukun huonommin kuin ennen, hikoiluttaa enemmän, pms- oireet kuin helvetistä, masentaa eikä mikään kiinnosta...todella alavireinen olo. En ikinä uskonut, että näin surkeaksi voisi elo muuttua yhtäkkiä. Menen kohta kanssa lääkäriin ja haluan hormonihoitoa. Olen 48 ja menkat tulevat säännöllisesti.

Juuri nämä oireet olivat minullakin; heräilin yöllä hikisenä, masentaa, itkettää ja muutenkin mättää kaikki. Menin gynelle ja sain minipillerit jossa estrogeeniä ja keltarauhashormonia. Menkat tulee mullakin säännöllisesti ja ikää 47. Tsemppiä!

Vierailija
366/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetelkaa mitä ootte käyttäny oireisiin, luonnontuotteita, ruoka-aineita?!

Poimulehti on ainakin "naisen villiyrtti".

Vierailija
367/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Estrogel käytössä ja kuumat aallot vähentyneet, miltei loppuneet. Suosittelen!

Vierailija
368/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jstain tieteellisestä artikkelista, että jllain naisilla vaihdevuosien aikana ja jälkeen vako kuroutuu pikkuhiljaa umpeen tarpeettomana.

Vierailija
369/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kuukautisvuoto muuttunut esivaihdevuosien aikana? Olen vähän ihmetellyt, kun ennen oli runsas vuoto 1-3 pv, sitten niukkeni kunnes loppui. Viime vuosien aikana (olen nyt 40) on kääntynyt päinvastaiseksi, eli ensin tulee tuntua ja tiputtelua 3-4 pv ja sitten runsasta vuotoa 2-3 pv. Ihan kuin eivät meinaisi oikein päästä käyntiin. Kierto myös hiukan lyhentynyt, ennen oli useimmiten 30-34 pv, nyt 28-32 pv. Joskus myös ovulaation aikoihin tuhrua, tämäkin uutta. Papa otettu tänä vuonna ja kaikki ok.

En pelkää vaihdevuosia, runsaat vuotopäivät ovat kivuliaat ja lapsilukukin täynnä. Useimmilla sukulaisilla myös ollut helpot vaihdevuodet eivätkä ole syöneet hormoneja.

Vierailija
370/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 45 v ja raskaana.  Äidilläni alkoi myös tosi myöhään vaihdevuodet. 

Olen kuullut, että lasten saaminen yli 40-v myöhäistää myös vaihdevuosien alkamista. Onko tästä kokemusta?

Miten vaihdevuodet on vaikuttanut ulkonäköön? Vanhentuuko ulkoisesti? 

Ulkonäkö ja vanheneminen ovat kovin yksilöllisiä. 

Mutta sen tiedä, että raskaus ja imetys vanhentaa yli 45-vuotiasta naista vähintään yhtä paljon kuin vaihdevuodet. 

Nyt on kyllä väärää tietoa. Raskaushan on sellainen estrogeenipommi, että geeniperimässään tulppariskin perineet eivät siihen edes saa ryhtyä. Ja estrogeeni on nuoruushormoni naisilla, estrogeenin puute aiheuttaa ihon ohenemista, ryppyyntymistä, hiusten ohenemista yms.

Vasta mahdolliset yövalvomiset ja leikki-ikä vanhentavat, jos lapsi ei nuku hyvin ja on vilkas. Johtuu siis univajeesta. Omassakin naamassa näkyy heti onko saanut nukuttua vai ei.

Eli ensin estrogeeni pitää kauniina, mutta sitten iskee arki ja väsymys. Lopputulos vähintään sama kuin vaihdevuosilla, jotka tulee joka tapauksessa enemmin tai myöhemmin. 

Mitä oikein selität. Aiheena on vaihdevuodet. Suurin osa lapsista nukkuu hyvin eivätkä ole erityisen vilkkaitakaan, mutta vaihdevuosiin kyllä kuuluu univaikeudet.

Olen nukkunut koko ikäni tosi hyvin, kunnes nyt herään 4-5 välillä ja juuri kun olen saanut unen päästä kiinni uudelleen, pitää lähteä töihin. Heti kun olen nukkunut hyvin, naamasta häviää vuosia. Suurin osa vaihdevuosien henkisistä vaivoista voi johtua univaikeudesta. Itse tarvitsen ainakin 8 tuntia unta. Jos koko viikko menee 6 tunnilla, alkaa perjantaina olla olo kuin kamalassa krapulassa. Unohtelua, alavireisyyttä, jotka paranevat kun on pari yötä saanut taas nukuttua. 

Nukun ihan hyvin, jos saan nukkua heräämisen jälkeen vaikka kahdeksaan tai yhdeksään viikonloppuisin ja olo on silloin normaali. Onko teillä vinkkejä tuohon aamuyöhön, miten saisi nopeammin unen päästä kiinni?

Minulla on tuontyyppiseen unettomuuteen (ei ole johtunut hormoneista kylläkään) yllättävän hyvin youtubesta löytyvät iltameditaatiot ja ASMR. Sellainen tasainen, rauhoittava ääni ja silmät kiinni kuuntelu yleensä auttaa, ja jos joskus ei uni ole tullut niin olen kuitenkin levännyt ja rentoutunut. Voi kyllä joutua kokeilemaan ennen kuin löytyy sopivat videot.

Vierailija
371/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin menkat loppuvat siinä hieman päälle 50- vuotiaana. Liikunta, ja monipuolinen ruokavalio auttavat pms-oireisiin, en ole lääkkeitä tarvinnut vaihdevuosioireisiin.

Vierailija
372/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kuukautisvuoto muuttunut esivaihdevuosien aikana? Olen vähän ihmetellyt, kun ennen oli runsas vuoto 1-3 pv, sitten niukkeni kunnes loppui. Viime vuosien aikana (olen nyt 40) on kääntynyt päinvastaiseksi, eli ensin tulee tuntua ja tiputtelua 3-4 pv ja sitten runsasta vuotoa 2-3 pv. Ihan kuin eivät meinaisi oikein päästä käyntiin. Kierto myös hiukan lyhentynyt, ennen oli useimmiten 30-34 pv, nyt 28-32 pv. Joskus myös ovulaation aikoihin tuhrua, tämäkin uutta. Papa otettu tänä vuonna ja kaikki ok.

En pelkää vaihdevuosia, runsaat vuotopäivät ovat kivuliaat ja lapsilukukin täynnä. Useimmilla sukulaisilla myös ollut helpot vaihdevuodet eivätkä ole syöneet hormoneja.

Tuo on hyvin tavallista. Keskimäärin naisilla kierto on lyhimmillään 42-vuotiaana, ja tosiaan siis esivaihdevuosien ensimmäinen oire on usein kierron lyheneminen. Ovulaatiotuhrut yleistyy myös, jos estrogeenitaso on melko alhainen.

Osalla naisiahan on esivaihtareissa päinvastoin tavallista korkeampi estrogeeni, koska aivot yrittää piiskata munasarjoja vielä viimeisillä voimillaan toimimaan ja lopulta ne "ylitoimii". Itselläni oli näin, ja olin siis niitä jotka keski-iässä yllättäen olivat himokkaampia kuin koskaan, energisempiä kuin koskaan jne koska ihan ylimäärin estroa. 

Samallakin naisella eri kierroilla esivaihtareissa voi vaihdella hormonitasapaino ja samoin "oireet". Esim. matala estrogeeni, niin voi tulla ovulaatiotuhrua, klassisia vv-oireita, yleensä melko vähäinen vuoto joka painottuu kuukautisten loppupäiviin. Ylirunsas estrogeeni ilman ovulaatiota/progesteronien eritystä: pitkittynyt kuukautisten väli, minkä jälkeen tulee erittäin runsaat ja joskus pitkätkin (jopa 2 vkoa) kuukautisvuodot. Nämä kaikki yleensä on vaarattomia ja ihan ikäään kuuluvia. Lääkitä voi jos tahtoo, mutta itsekin valitsin vain kestää. Mulla ainoa ikävämpi oire koko prosessissa oli lopussa ne pitkien menkkavälien (kuukausia) jälkeen tulevat jättivuodot, joihin kirjaimellisesti tarvittiin vaippoja tamponien lisäksi.

Vierailija
373/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvin tavallista. Keskimäärin naisilla kierto on lyhimmillään 42-vuotiaana, ja tosiaan siis esivaihdevuosien ensimmäinen oire on usein kierron lyheneminen. Ovulaatiotuhrut yleistyy myös, jos estrogeenitaso on melko alhainen.

Osalla naisiahan on esivaihtareissa päinvastoin tavallista korkeampi estrogeeni, koska aivot yrittää piiskata munasarjoja vielä viimeisillä voimillaan toimimaan ja lopulta ne "ylitoimii". Itselläni oli näin, ja olin siis niitä jotka keski-iässä yllättäen olivat himokkaampia kuin koskaan, energisempiä kuin koskaan jne koska ihan ylimäärin estroa. 

Samallakin naisella eri kierroilla esivaihtareissa voi vaihdella hormonitasapaino ja samoin "oireet". Esim. matala estrogeeni, niin voi tulla ovulaatiotuhrua, klassisia vv-oireita, yleensä melko vähäinen vuoto joka painottuu kuukautisten loppupäiviin. Ylirunsas estrogeeni ilman ovulaatiota/progesteronien eritystä: pitkittynyt kuukautisten väli, minkä jälkeen tulee erittäin runsaat ja joskus pitkätkin (jopa 2 vkoa) kuukautisvuodot. Nämä kaikki yleensä on vaarattomia ja ihan ikäään kuuluvia. Lääkitä voi jos tahtoo, mutta itsekin valitsin vain kestää. Mulla ainoa ikävämpi oire koko prosessissa oli lopussa ne pitkien menkkavälien (kuukausia) jälkeen tulevat jättivuodot, joihin kirjaimellisesti tarvittiin vaippoja tamponien lisäksi.

Kiitos vastauksesta! Jotain tuollaista ajattelinkin, mutta yllättävän vähän löytyy tietoa vuodon muuttumisesta, paitsi ylimalkaisesti että niukkenee/runsastuu välillä. Toivon pärjääväni äidin tapaan ilman lääkkeitä, mutta jos menee vaikeaksi niin olen kyllä avoin niillekin. Mieluummin kuitenkin ilman (huonoja kokemuksia e-pillereistä nuorena), jos voin.

Vierailija
374/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta innostuneena tutkin menkkasovellustani, jota olen käyttänyt vuodesta 2014 alkaen. Hämmennyin hiukan, koska olenhan vasta 37, mutta juurikin 2014 vuonna kiertoni on ollut lyhyin - vain noin 17-21 päivää. Siitä ne on koko ajan pidenneet ja tällä hetkellä mennään 36 päivän kierrossa. 

Minulla kuukautiset alkoivat 9-vuotiaana. Voiko olla, että vaihdevuodetkin tai ainakin esi- alkavat jo näin aikaisessa vaiheessa? 

Vierailija
375/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi tämän vuoden alussa todella runsaat vuodot verrattuna normaaliin. Tuhrua 3-4 päivää ennen vuotoa. Nyt on kolmisen kuukautta olleet tosi niukat.

Alakerta on kuiva kuin kamelin kantapää, ja tuntuu inhottavalta. Ensimmäistä kertaa ei tullut ovulaatiolimaa, joten hiipumaan päin taitaa olla menossa.

Ikää 48v.

Hikoilua ja joskus punastelua ollut muutaman vuoden. Nukun kyllä ihan hyvin, veskissä nyt joutuu käymään yöllä yleensä kerran, harvoin kaksi.

Vierailija
376/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla vaihtarit jo ohi, niin miten niiden jälkeen elämä sujuu? Onko kaikki kuten ennen vaihtareita, siis nukutteko hyvin, oletteko pirteitä ja energisiä? Onko seksihaluja ja kostutteko? Jaksatteko painaa töitä entiseen malliin? Nouseeko paino helposti, onko tullut jotain terveysongelmia? Olen itse 50 v ja varmaan jonkinlaisia esioireita on nyt puolen vuoden sisään tullut; herään aamuyöllä ja on vaikea päästä enää uneen. Kk-kierto on lyhentynyt muutamalla päivällä. Outo oire on se, että n. viikko ennen menkkoja olen älyttömän pirteä, hyväntuulinen ja energinen, menkkojen jälkeen taas todella väsynyt ja haluton tekemään mitään. 

Libido heikkeni. Kostuminen jokseenkin kuten ennen. Häpykielen tuntoherkkyyden heikentyminen merkittävästi. Ylipainoa kyllä tulee ja siitä on vaikea päästä eroon.

Vierailija
377/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan henkisesti alkaneet vaihdevuodet. Olen 52 ja menkat suht normaalit, kuumia aaltoja ei ole, mutta miehet ei kiinnosta millään lailla, siis fyysisesti. Olen aina ollut aika himokas ja minun elämääni on hallinneet pikaihastumiset ja seksiseikkailut, nyt en kiinnosta muu kuin urheilu, perhejutut, kulttuuri, lukeminen, luonto, ystävät. Minusta tämä on jotenkin ihanan seesteistä jos vaan miehet tajuaisivat sen myös...olen siis periaatteessa sinkku, mut kyllä minulla on miespuolisia ystäviä ja työkavereita tietenkin ja olen aika suosittua seuraa...

Vierailija
378/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 ja aloittanut juuri hormonikorvaushoidon (suihke iholle). Hormonitasoni ja ultra todensivat, että vaihtarit vahvasti jo päällä. Ovat alkaneet arvelisin pari vuotta sitten.

Vierailija
379/983 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla naisilla on erilaiset vaihdevuodet. Minun kohdalle sattui aika pahat; rytmihäiriöitä, hiiriranne, tenniskyynärpää, jäätynyt olkapää, alaselkä, lonkat, polvet sökönä. Järkyttävä ahdistus aamulla, yö- ja päivähikoilut, silmien kuivuminen, hiusten lähtö, ikenien särkeminen, ihon kuivuminen ja ohentuminen... ja vaikka mitä lisää. Melkein kaikki tapahtui muutaman kuukauden aikana.

Minut pelasti se, että älysin mennä viimein viisaalle gynekologille kaikkien sydänlääkärien, silmälääkärien ja fysioterapeuttien jälkeen. Nyt on kierukka ja estrogeenigeeli käytössä ja kaikki em. oireet poissa. Hormoonivajeen syytä kaikki. Ja geeli ei aiheuta syöpää, eikä altista veritulpalle👍

Nyt voin hyvin, plussana vielä, että olen kasvoista nuorentunut vuosilla ja suurin osa rypyistäkin poistunut. Laitan välillä salaa sitä geeliä pikkuisen myös naamaan 😊

T. N53

.

Vierailija
380/983 |
24.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta. Vertaistuki on se juttu, joka saa havahtumaan omaan tilanteeseen. Nyt varaan hormonikorvaushoitoon perehtyneelle gynekologille ajan. Mulla Mirena-hormonikierukka, joten kuukautisvuodot jääneen pois( kaikilla ei näin käy), joten vaihdevuosien alkua sen vuoksi vaikea huomata. Satunnaisesti vain tullut tummaa tuhruvuotoa muutaman kk:n välein ja nyt ei sitäkään 1/2 vuoteen. Toista vuotta unihäiriöt, jatkuva heräily öisin, ja syynä hikoilupuuskat öisin ja sitten jäätävä palelu ja ihon nihkeys. Päiväsaikainen väsymys ja suorituskyvyn lasku. Nimet unohtuu. Töissä vielä pärjään, mutta töiden jälkeen iskee tajuton väsymys, sängynpohjalla illat vietän- perhe onneksi pakottaa 2-3 krt/vko juoksulenkille. Normaalipaino, mutta keskivartalolle pari kg kertynyt ja vyötärö kadonnut. Alavireisyys, itsetunnon lasku ja erityisesti aloitekyvyttömyys, vaikka ei masennusta. Ja joo, kilpirauhasrvot ym. ok.

Oon 49v, eka mammografia seulonta oli ok tänä vuonna. Nyt alkaa hormoonikorvaushoito. Kun on Mirenassa keltarauhashormoni, voi aloittaa pelkän estrogeenin iholle. Miksi ihmeessä oon lykännyt tätä näin pitkään ja kärsinyt oireista. Tää ketju havahdutti. Ja joo, ammatiltani oon erikoislääkäri....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan