Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
341/983 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä vaihtarien jälkeen sujuu mainiosti. En tosin nuku mitenkään erityisen hyvin, mutta en ole koskaan nukkunut. Lapsesta lähtien yöt ovat olleet katkonaisia. Siihen tottuu, eikä se häiritse elämää.

Työt sujuvat todella hyvin, en huomaa eroa nuorempaan itseeni. Tunnen oloni energiseksi ja olen entiseen tapaan innostunut työstäni. Tämä kyllä varmasti on osin sen ansiota, että teen toimistotyötä. Fyysisessä työssä asiat voisivat olla toisin.

Yhden asian moni luultavasti katsoo isoksi miinukseksi: seksihalut tyssäsivät vaihdevuosiin ihan tyystin. Valtava muutos hormonitoiminnassa. Koska olen sinkku, tämä ei kuitenkaan ole itselleni millään tavoin ongelma.

t. Vastaaja nro 9

Kiitos vastauksestasi ja mukava kuulla, että elämä sujuu hienosti! Onko asiat mielestäsi paremmin vai yhtä hyvin kuin ennen vaihtareita?( Mua tietysti pelottaa tuo haluttomuus, koskapa olen naimisissa...) 

t. se kyselijä

Siinä mielessä paremmin, että kuukautisista eroon pääseminen oli niin hienoa. Ne olivat itselleni iso riesa, joka kuukaudesta pari viikkoa oli tietynlaista kärsimysaikaa.

Mutta ikääntyminen tietysti vie veronsa (olen nyt 62). Vaikka olen ihan hyväkuntoinen, kyllä sen huomaa fyysisissä asioissa. Lihasvoiman väheneminen näkyy vaikka siinä, että tiukkoja korkkeja ei enää millään tahdo saada auki, ja kauppakassit ovat yhtäkkiä entistä painavampia.

Summa summarum sanoisin kuitenkin, että yhtä hyvin menee kuin ennen vaihdevuosia. Ikähän tuo mukanaan myös tyyneyttä ja viisautta.  :)

Ihmettelen miksi niin moni kärsii kuulautisista, jos ne aiheuttavat ongelmia. Miksi odottaa vaihdevuosiin? Miksei hormonikierukkaa, mimipillereitä tai kohdun limakalvon polttoa?

Vierailija
342/983 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä vaihtarien jälkeen sujuu mainiosti. En tosin nuku mitenkään erityisen hyvin, mutta en ole koskaan nukkunut. Lapsesta lähtien yöt ovat olleet katkonaisia. Siihen tottuu, eikä se häiritse elämää.

Työt sujuvat todella hyvin, en huomaa eroa nuorempaan itseeni. Tunnen oloni energiseksi ja olen entiseen tapaan innostunut työstäni. Tämä kyllä varmasti on osin sen ansiota, että teen toimistotyötä. Fyysisessä työssä asiat voisivat olla toisin.

Yhden asian moni luultavasti katsoo isoksi miinukseksi: seksihalut tyssäsivät vaihdevuosiin ihan tyystin. Valtava muutos hormonitoiminnassa. Koska olen sinkku, tämä ei kuitenkaan ole itselleni millään tavoin ongelma.

t. Vastaaja nro 9

Kiitos vastauksestasi ja mukava kuulla, että elämä sujuu hienosti! Onko asiat mielestäsi paremmin vai yhtä hyvin kuin ennen vaihtareita?( Mua tietysti pelottaa tuo haluttomuus, koskapa olen naimisissa...) 

t. se kyselijä

Siinä mielessä paremmin, että kuukautisista eroon pääseminen oli niin hienoa. Ne olivat itselleni iso riesa, joka kuukaudesta pari viikkoa oli tietynlaista kärsimysaikaa.

Mutta ikääntyminen tietysti vie veronsa (olen nyt 62). Vaikka olen ihan hyväkuntoinen, kyllä sen huomaa fyysisissä asioissa. Lihasvoiman väheneminen näkyy vaikka siinä, että tiukkoja korkkeja ei enää millään tahdo saada auki, ja kauppakassit ovat yhtäkkiä entistä painavampia.

Summa summarum sanoisin kuitenkin, että yhtä hyvin menee kuin ennen vaihdevuosia. Ikähän tuo mukanaan myös tyyneyttä ja viisautta.  :)

Ihmettelen miksi niin moni kärsii kuulautisista, jos ne aiheuttavat ongelmia. Miksi odottaa vaihdevuosiin? Miksei hormonikierukkaa, mimipillereitä tai kohdun limakalvon polttoa?

En voi käyttää hormonaalista ehkäisyä missään tilanteissa. Kuukautiset eivät ole runsaat joten en pääse limakalvojen polttoon. Niinpä, miksi odottaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/983 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

katarii kirjoitti:

estrogeenilisä ei ole iästä kiinni.Itellä alko vaihtarit 4 vuotta sitte ja nyt olen 53.Aikani ihmettelin,4kk, kunnes marssin gynelle ja halusin hoidon asiaan.Siitä asti olen käyttänyt estrogeeni laastareita ja muistan vieläkin sen onnen ja riemun kun laastarit alkoi vaikuttaan,vajaassa viikossa,sain tavallaan itseni takaisin;kuumat aallot loppu ja mieli koheni entiselleen ja yllätys;iho sileni.

Ihana kuulla, että apua löytyy! Minulla alkoi tänä kesänä olemaan oireita. Nukun huonommin kuin ennen, hikoiluttaa enemmän, pms- oireet kuin helvetistä, masentaa eikä mikään kiinnosta...todella alavireinen olo. En ikinä uskonut, että näin surkeaksi voisi elo muuttua yhtäkkiä. Menen kohta kanssa lääkäriin ja haluan hormonihoitoa. Olen 48 ja menkat tulevat säännöllisesti.

Vierailija
344/983 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 49v ja kuumat aallot alkoivat aika äsken, n 1,5 kk sitten. Menkat tulevat edelleen säännöllisesti.

Vierailija
345/983 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 4-kymppisenä.

Vierailija
346/983 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

44-vuotiaana tuli menopaussi. Ei muita oireita kuin menkkojen loppuminen.

Vierailija
347/983 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin tähän ketjuun koukkuun ja oli pakko lukea kaikki kommentit. Olen 43 ja nyt vasta tajusin, että vaihdevuodet voivat tulla hetkellä millä hyvänsä. Jotenkin en ole osannut ajatella niitä.

Ehkäisynä käytän Zarelle-minipillereitä. Viimeksi, kun uusin reseptin, hoitaja sanoi, että minun kannattaa syödä niitä myös vaihdevuosien aikana. Ne kuulemma hillitsevät oireita. Silloinkin vähän hämmennyin hoitajan puheista..

Tämä keskustelu paljasti sen, että en olekaan ikinuori. Valitettavasti.

Vierailija
348/983 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules ,ihan lähes kaikilla ,99%:sesti.

Vierailija
349/983 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lääkärissä masennuslääkkeen vaihtarioireisiin 😂

Minulla unettomuutta,kiukkua,hartiat jumissa,hiustenlähtöä,

suolisto sekaisin ja kierto pidentynyt.

Eikun uudelleen kerjäämään estrogeenia.

Ovestin auttaa iholle,mutta helvetin kallista lätkiä tuubi viikossa.

Vierailija
350/983 |
20.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille YouTubesta seuraamaan Menopause Taylor- nimistä gynekologia. Informatiivinen kanava

Vierailija
351/983 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vielä mitään oireita, olen 50 v. Kuukautiset säännölliset ja samanlaiset kuin ennenkin. Niistä voisin luopua, mutta tietenkään en välitä ottaa vastalahjaksi hikoilua, unettomuutta yms. Kymmenisen vuotta sitten mulla oli kyllä tuollaisia oireita, mutta pidin niitä stressin aiheuttamana. Aloitin vhh-ruokavalion ja olen sen pitänyt, voisikohan sillä olla jotain tekemistä sen kanssa, että ei ole vielä vaihtarioireita? Äidilläni kuukautiset loppuivat 48-v ja siskolla 49-v. Ja molemmilla oli oireita jo monta vuotta etukäteen. Niin ja käyn monenlaisissa luontaishoidoissa, ehkä silläkin on vaikutusta. No, aivan sama mistä johtuu, mutta olen tyytyväinen ja yritän olla ajattelematta koko asiaa. 

Vierailija
352/983 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin, että helpostipa menevät vaihdevuodet ilman mitään hoitoja. Joskus hikoiluttaa, mutta mitäs tuosta, aika harvoin kuitenkin. Kuukautiset olivat jo yli vuoden poissa ja olin tyytyväinen. Vuoden jälkeen sitten iski perinteiset oireet, mutta en osannut enää odottaa kuukautisia, mutta sieltähän ne kesän kunniaksi ilmaantuivat eli ovatko pahimmat vaihdevuosioireet sittenkin vasta tulossa ja ennätin huokaista helpotuksesta liian aikaisin? 53 v.

Minulla sama juttu, hyvin lieviä oireita, kuukautiset pois puoli vuotta ja nyt taas suht säännöllistä. Ei ikinä mitään suuria hormonimielialaheilahteluja (PMS, synnytykset ym), jospa menopaussikin menisi yhtä helposti N57v

Vierailija
353/983 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla vaihdevuodet alkaneet. Onko kuukautisten alkamisiällä tai kierron pituudella mitään yhteyttä vaihdevuosiin? Kuulin joskus, että naisella on tietty määrä munasoluja ja, kun ne loppuu alkaa vaihdevuodet. Siitä voisi laskelmoida , että jos nuorena alkaneet menkat ja lyhyt kierto, niin vaihdevuodet alkaa nuoremana. Ja Vanhana alkaneet kuukautiset pitkällä kierolla, niin silloin alkais myöhään. Onko kokemuksia?

Vierailija
354/983 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 45

vuotiaana loppui menkat, onneksi. Lämmin on ollut kolme vuotta=kesät/talvet kesävaatteissa

Vierailija
355/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuotisen naisen kanssa siemenet menee hukkaan. Nää hommat pitää vaan tietää..

Vierailija
356/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla vaihdevuodet alkaneet. Onko kuukautisten alkamisiällä tai kierron pituudella mitään yhteyttä vaihdevuosiin? Kuulin joskus, että naisella on tietty määrä munasoluja ja, kun ne loppuu alkaa vaihdevuodet. Siitä voisi laskelmoida , että jos nuorena alkaneet menkat ja lyhyt kierto, niin vaihdevuodet alkaa nuoremana. Ja Vanhana alkaneet kuukautiset pitkällä kierolla, niin silloin alkais myöhään. Onko kokemuksia?

Jostain luin että se olisi juuri päinvastoin. Eli varhain alkaneet kestäisivät myös pidempään. Kuulostaa ikävältä mutta toisaalta ne joiden hedelmällinen aika (tai se aika kun on kuukautiset) on pidempi, ovat myös vanhuusiällä kauemmin suojassa mm. muistiongelmilta.

Vierailija
357/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireet alkoivat 47 vuotiaana ja kuukautiset loppuivat 51 vuotiaana.

Kauheinta minulla oli se, että silloin 47 vuotiaana hormonitason lasku vaikutti kilpirauhasarvoihin eli

minulle tuli kilpirauhasenvajaatoiminnan oireita. Hoidin asian homeopaattisella hoidolla ja sen jälkeen olen voinut hyvin. Jokaisen vaihdevuosi-ikäisen naisen kannattaa tutkituttaa kilpirauhasarvot, koska kaikki oireet eivät aina johdu hormonitason laskusta. Seksihaluihin vaihdevuosilla ei ole ollut mitään vaikutusta eli haluan seksiä ihan niinkuin aina ennenkin. Yksi asia, mikä tuli esiin vaihdevuosiaikoihin, että kaipasin tosi paljon omaa rauhaa ja toiveena oli välillä muuttaa yksin asumaan. Moni avioero tässä iässä saattaa olla aivan turha, kannattaa odottaa, että hormonitoiminta tasoittuu ja tehdä isommat ratkaisut kuukautisten loppumisen jälkeen, etenkin jos puolisossa ei ole mitään vikaa.

Vierailija
358/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain lääkärissä masennuslääkkeen vaihtarioireisiin 😂

Minulla unettomuutta,kiukkua,hartiat jumissa,hiustenlähtöä,

suolisto sekaisin ja kierto pidentynyt.

Eikun uudelleen kerjäämään estrogeenia.

Ovestin auttaa iholle,mutta helvetin kallista lätkiä tuubi viikossa.

Tutkituta kilpirauhasarvot, kilpirauhasen vajaatoiminnassa kärsii unettomuudesta +

hiusten lähdöstä.

Vierailija
359/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni sai hormonihoitoa menopaussiin gynegologiltaan. Söi pillereitä monta vuotta.

Sitten sairastui syöpään ja kuoli.

Onkohan noilla hormoneilla vaikutusta syöpäriskiin?

Vierailija
360/983 |
22.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpä seulonnoissa kysytään, käytätkö hormonaalista hoitoa vaihdevuosioireisiin.

Miksi tätä kysytään?

Onko asialla vaikutusta???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi