Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (983)
Kun vaihdevuodet alkoivat, niin muutuitteko ”näkymättömiksi”? Eli kukaan mies ei noteeraa? Vs. Tinder miehet, joilla kiinnostus 22-vuotiaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko väsymys vaihdevuosioire?
Meneekö se joskus ohi?
Mua niin väsyttää ja kuukautiset tulee enää harvakseltaan.
Erittäin tavallinen oire. Mulla kesti pari vuotta, sitten meni ohi kun menkat oli kokonaan loppuneet eli olleet vuoden jo pois. Väsymystä voi helpottaa luontaistuotteilla ja kofeiinilla sekä ottamalla tarvittaessa päiväunia.
Vierailija kirjoitti:
Kun vaihdevuodet alkoivat, niin muutuitteko ”näkymättömiksi”? Eli kukaan mies ei noteeraa? Vs. Tinder miehet, joilla kiinnostus 22-vuotiaisiin.
No en oo huomannut. Tosin mulla on mies ja hyvinhän tuo noteeraa. Ja ihan samalla tavalla saan miehiltä huomiota kuin ennenkin, mutta ei se huomion saaminen ole mua kyllä enää ainakaan pariinkymmeneen vuoteen kiinnostanut sen enempää. Mistä ne miehet tietää, milloin jonkun vaihdevuodet on alkaneet? Ei mulla ainakaan näy mitenkään ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö se joskus ohi?
Erittäin tavallinen oire. Mulla kesti pari vuotta, sitten meni ohi kun menkat oli kokonaan loppuneet eli olleet vuoden jo pois. Väsymystä voi helpottaa luontaistuotteilla ja kofeiinilla sekä ottamalla tarvittaessa päiväunia.
Mitkä luontaistuotteet auttavat väsymykseen? Mielelläni kokeilisin. Käyn vyöhyketerapiassa ja se auttaa suurimpaan osaan vaihtarivaivoista (nukkumista parantanut paljon, parempi mieliala, vatsa toimii paremmin, päänsäryt loppuivat, vähemmän hikoilua), mutta tuohon väsymykseen en ole saanut helpotusta ainakaan vielä. Kofeiini ei kyllä mulle sovi, se saa kasvot punoittamaan ja tulee hikiaalto kohta kahvinjuonnin jälkeen. Kiitos, jos vastaat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö se joskus ohi?
Mitkä luontaistuotteet auttavat väsymykseen? Mielelläni kokeilisin. Käyn vyöhyketerapiassa ja se auttaa suurimpaan osaan vaihtarivaivoista (nukkumista parantanut paljon, parempi mieliala, vatsa toimii paremmin, päänsäryt loppuivat, vähemmän hikoilua), mutta tuohon väsymykseen en ole saanut helpotusta ainakaan vielä. Kofeiini ei kyllä mulle sovi, se saa kasvot punoittamaan ja tulee hikiaalto kohta kahvinjuonnin jälkeen. Kiitos, jos vastaat!
Ruusujuuri "peruslääkityksenä" 3 kertaa päivässä uutemuodossa + tarvittaessa kolapähkinää "boosteriksi" jos väsy iski esim. iltapäivästä töissä yhtäkkiä kovana. Nämä on väsymykseen parhaimmat.
Muuten vv-oireisiin salvia- ja puna-apila tuntuivat hyviltä ja toimivilta yrttihoidoilta. Salvia auttoi ainakin sellaiseen mulla olleeseen tasaiseen kuumotukseen, ei niinkään kuumia aaltoja vaan jatkuva kuumotus ja hikoilu.
Onko kellään tämmöstä vaivaa liittyen vaihdevuosiin: illalla nukahdan hyvin, mutta herään n. kolmen tunnin kuluttua nälkäisenä ja hikisenä. Siis riippumatta siitä mihin aikaan ja mitä olen syönyt. Tämä toistuu joka yö 2-3 kertaa, on pakko käydä aina syömässä jotain. Yöllä myös janottaa ja suu on ihan rutikuiva, joten on pakko myös juoda lasillinen vettä ja sitten tietysti kohta pissattaa. Päivällä näitä oireita ei ole ollenkaan, ei hikoiluta, nälkä on normaalisti, ei janota erityisesti. Verensokeri mulla on ennemmin alhainen kuin korkea.
Tai siis arvelen liittyvän vv-oireisiin, kun kuukautiskierto on lyhentynyt viimeisen vuoden aikana monella päivällä ja vuoto on niukempaa ja tämä vaiva on tullut samaan aikaan. Kamalaa kun ei koskaan nuku kokonaisia öitä, pelkkiä lyhyitä pätkiä levottomasti. Pelkästä väsymyksestä jo itkettää, vaikka muuten en ole masentunut. Töistä ei tahdo tulla mitään, kun ei vaan pää toimi ja tuntuu, että on fyysisesti niin väsynyt, että kohta varmaan kaatuu. Kuviossa vaativa työ, teini-ikäiset lapset, vanhat paljon apua tarvitsevat vanhemmat, tuntuu, että olen ihan loppu.
Voiko liittyä vaihdevuosiin jos kuukautiset ovat olleet poissa yli 2 kuukautta? Raskaana en voi olla. Ikää minulla 45-vuotta. Siksi ihmettelen että nytkö jo?
Menkat loppuivat 37 vuotiaana. Ei mitään aaltoja ikinä tullut
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tämmöstä vaivaa liittyen vaihdevuosiin: illalla nukahdan hyvin, mutta herään n. kolmen tunnin kuluttua nälkäisenä ja hikisenä. Siis riippumatta siitä mihin aikaan ja mitä olen syönyt. Tämä toistuu joka yö 2-3 kertaa, on pakko käydä aina syömässä jotain. Yöllä myös janottaa ja suu on ihan rutikuiva, joten on pakko myös juoda lasillinen vettä ja sitten tietysti kohta pissattaa. Päivällä näitä oireita ei ole ollenkaan, ei hikoiluta, nälkä on normaalisti, ei janota erityisesti. Verensokeri mulla on ennemmin alhainen kuin korkea.
Tai siis arvelen liittyvän vv-oireisiin, kun kuukautiskierto on lyhentynyt viimeisen vuoden aikana monella päivällä ja vuoto on niukempaa ja tämä vaiva on tullut samaan aikaan. Kamalaa kun ei koskaan nuku kokonaisia öitä, pelkkiä lyhyitä pätkiä levottomasti. Pelkästä väsymyksestä jo itkettää, vaikka muuten en ole masentunut. Töistä ei tahdo tulla mitään, kun ei vaan pää toimi ja tuntuu, että on fyysisesti niin väsynyt, että kohta varmaan kaatuu. Kuviossa vaativa työ, teini-ikäiset lapset, vanhat paljon apua tarvitsevat vanhemmat, tuntuu, että olen ihan loppu.
Mulla on myös tuota. Paitsi, ettei ole nälkä. Mutta suu on kuiva aina kun yöllä herää mutta en kuulemma kuorsaa. Herään lähes joka yö n. 3 tunnin kuluttua ja käyn vessassa ja juon ja sitten valvon 1-1.5 tuntia ennen kuin saan taas unta. Ja sittenpä olenkin päivisin ihan väsynyt kun aamulla pitää kuitenkin herätä suht aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös tuota. Paitsi, ettei ole nälkä. Mutta suu on kuiva aina kun yöllä herää mutta en kuulemma kuorsaa. Herään lähes joka yö n. 3 tunnin kuluttua ja käyn vessassa ja juon ja sitten valvon 1-1.5 tuntia ennen kuin saan taas unta. Ja sittenpä olenkin päivisin ihan väsynyt kun aamulla pitää kuitenkin herätä suht aikaisin.
Sama täällä. Ihan ensimmäinen oire taisi olla kauhea suun kuivuminen yöllä ja heräily. Mittailin tietenkin verensokeria kuukausitolkulla ja juoksin lääkärissä. Parani sekin sitten kokonaan, kun sain hormonikorvaushoidon. N53
Vierailija kirjoitti:
Voiko liittyä vaihdevuosiin jos kuukautiset ovat olleet poissa yli 2 kuukautta? Raskaana en voi olla. Ikää minulla 45-vuotta. Siksi ihmettelen että nytkö jo?
Miten niin nytkö jo ? Ihan normaali ikä vaihdevuosien alkamiselle. Minulla sama homma alkoi 44-vuotiaana, menkat muuttuivat epäsäännöllisiksi, tuli öisin kuumia aaltoja yms. Täysi asiaan kuuluvaa muutosta 40 ikävuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä nukahdan klo 22 ja sitten herään klo 02 aikaan ja nukun pätkissä. Hiilaritankkaus (vaalea leipä) ja lämmin juoma aamuyöstä saavat nukahtamaan uudelleen. Kiloja tulee lisää pari/vuosi ja vyötärö kadonnut. Kyllä hikoilu/palelukuviokin öisin herättää. Mutta hiilarit unilääkkeenä toimii. En tartte unilääkettä enkä hormooneita. Onko vaalea leipä pahempi juttu kuin unilääke/hormonit?
Miten horminikorvaushoito vaikuttaa ihoon- siliääkö rypyt ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne miehet tietää, milloin jonkun vaihdevuodet on alkaneet? Ei mulla ainakaan näy mitenkään ulospäin.
Menetetystä ulkonäöstä: rypyt, ohenevat hiukset, turpoava keskivartalo, hikisinä hohtavat kasvot, väsymys ja nuutunut olemus ja raivarit. Siitä ne sen tietävät.
Erittäin tavallinen oire. Mulla . Väsymystä voi helpottaa luontaistuotteilla ja kofeiinilla sekä ottamalla tarvittaessa päiväunia.[/quote]
Töiden jälkeen ruokaa ja kaadun sänkyyn klo 18. Ylitöitäkin päivittäin ja vaativa työ. Nukun kuin tukki ja herään klo 20 aikaan ja koko yö menee sitten valvoessa. Mut se hetki, kun kaadun vuoteeseen ja tiedän putoavani uneen... se on päivän paras hetki. Vaikka viekin yöunen.
Vaikuttaako estrogeeni aineenvaihduntaan ts laihtuuko sen avulla.. minulla ei muita oireita kuin se, että vatsan seudullle on alkanut kerääntyä ylimääräistä (olen aina ollut hoikka, urheillut ja syönyt terveellisesti) jota en saa millään pois. Tämän takia olisin valmis kokeilemaan hormoonihoitoa.
Jos on ollut vaihdevuosiin hormonikorvaushoito, niin kuinka kauan ootte sitä jatkaneet? Onko tullut sivuvaikutuksia ja minkälaisia? Ootteko joutuneet keskeyttämään sivuvaikutusten vuoksi? Tuleeko vierotusoireita, kun lääkkeet lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako estrogeeni aineenvaihduntaan ts laihtuuko sen avulla.. minulla ei muita oireita kuin se, että vatsan seudullle on alkanut kerääntyä ylimääräistä (olen aina ollut hoikka, urheillut ja syönyt terveellisesti) jota en saa millään pois. Tämän takia olisin valmis kokeilemaan hormoonihoitoa.
Hulavanteella sain vyötärön takaisin: 5 cm lähti kesä aikana, kun joka toinen pv 15 min pyöritin. Varmaan muutti ryhtiä ja turvotus laskeutui alemmas, paino ei Jukalla laskenut eikä vaihdevuosioireet helpottaneet.
49-v ja vuosi sitten viimeiset kuukautiset ja karmeat oireet edelleen: kuumat aallot, kiukkuisuus, lihominen. En uskalla ottaa hormoneita, syöpä pelottaa.