Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
321/983 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kohtu on poistettu niin vaihtiksista pääsee helpolla. Näin ole kuullut.

Luulisi että silloin voisi ainakin melko huoletta käyttää lisäestrogeenia koska ei tarvitse kohdun limakalvojen vuoksi ottaa vastapainoksi myös progesteronia joka on se todellinen rintasyövän riskin kasvattaja.

Vierailija
322/983 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 eikä toistaiseksi ole mitään oireita. Kuukautiset ovat edelleen säännölliset ja kierto saman pituinen kuin nuorempana. Ovuloin myös joka kuukausi (ovulaatiokivut tuntuvat edelleen 14 pv ennen kuukautisia). Äidilläni loppuivat kuukautiset kuin seinään 56-vuotiaana ilman mitään esioireita tai kierron muutoksia eikä hän senkään jälkeen huomannut kuumia aaltoja. Käytti kyllä sen jälkeen muutaman kuukauden hormonikorvaushoitoa gynekologin painostuksesta, mutta koki, että hoidosta tuli jotenkin huono olo ja lopetti sen. Olo pysyi ihan normaalina myös noiden hormoneiden lopetuksen jälkeen eikä alkuaankaan kokenut hormoneita tarvitsevansa, kun ei mitään hankalia oloja ollut. Äidinäiti sai viimeisen lapsensa 51-vuotiaana eli luultavasti myös hänellä menopaussi alkoi tavallista myöhemmin. En tiedä minkä ikäisenä kuukautiset loppuivat, mutta hänkään ei äitini mukaan kärsinyt mistään oireista. Aika näyttää kulkeeko oireettomasti menopaussiin siirtyminen suvussa.

Ap, onko sinulla vielä äitiä tai tätejä, jolta kysellä. Monesti nämä asiat menevät vähän perinnöllisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/983 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä,masennus,rauhottavat,kipu syötetään suomessa kuin leipää,mutta hormonit ovat vaarallisia 😨

Hormonit tekevät ihmisen.Yhä nuoremmilla alkaa menopaussi synnyttämyyden,puutteellisen ravinnon (matala rasvaprosentti) ja liian treenin takia,estrogeeni laskee jo nuorilla.

Ei turhaan kehonrakentajilla 80-luvulla kasvaneet viiksikarvaa.

Jokainen tarvitsisi oman gynen,yleislääkärit ei ymmärrä mitään.

Munasarjat pitää tutkia ultralla,verikoe turha tässä diagnoosissa.

Vierailija
324/983 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin esikoiseni 35-vuotiaana ja kuopuksen 40-vuotiaana.

Töissä homerakennuksessa, jossa lopulta alettiin tehdä homesaneerausta. (Ja kaikki asioista ymmärtävät tietävät, että ainoa oikea "saneeraus" olisi polttaa koko rakennus maan tasalle).

45-vuotiaana loppuivat menkat. Monesta lähteestä lukenut, että homesairauksista kärsivillä loppuvat kuukautiset normaalia aiemmin. Ilmeisesti keho jo valmistautuu loppumiseensa...

Ei sen kummempia vaihdevuosiaoireita, kun en ko paikassa enää joudu työskentelemään.

Vierailija
325/983 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niitä hormoneja nyt vaan niin napsita vaikka kuinka olisi vaihtarioireita. Eikä ole omasta halusta kiinni vaan minulla on veren hyytymishäiriö niin hormoneja ei anneta. Yksi spontaani veritulppa on jo ollut reidessä.

Vierailija
326/983 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 vuotiaana loppui. Ei kuumia aaltoja. Nyt 49v.

Vierailija
327/983 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että helpostipa menevät vaihdevuodet ilman mitään hoitoja. Joskus hikoiluttaa, mutta mitäs tuosta, aika harvoin kuitenkin. Kuukautiset olivat jo yli vuoden poissa ja olin tyytyväinen. Vuoden jälkeen sitten iski perinteiset oireet, mutta en osannut enää odottaa kuukautisia, mutta sieltähän ne kesän kunniaksi ilmaantuivat eli ovatko pahimmat vaihdevuosioireet sittenkin vasta tulossa ja ennätin huokaista helpotuksesta liian aikaisin? 53 v.

Vierailija
328/983 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä. Vaimonvaihdon vuodet alkaneet!

Vierailija
329/983 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla jatkuvia tulehduksia? Olen koko elämäni ollut terve myös emättimestä, mutta nyt 45 v. on jatkuvasti tulehdusta tulehduksen perään. Milloin on hiiva, milloin vaginoosi. Luin, että vaginoosi voi liittyä vaihdevuosiin, toisaalta epäilyttää jos saan mieheltäni jatkuvasti tulehduksia. En haluaisi heittää ilmoille epäilyksiä syyttä, jos tosiaan on niin, että tulehduskierre voi johtua ihan minusta itsestäni. Jouduin viime talvena syömään kaksi antibioottikuuria, sen jälkeen tämä alkoi. Toisaalta mies on viikot töissä toisella paikkakunnalla...

Muitakin vaihdevuosioireita toki on, kuten kuivuminen. Miten jossain niin kuivassa voi kuitenkin tulehdukset muhia, en ymmärrä...

Kuivuus nimenomaan altistaa tulehduksille. Limakalvojen immuunipuolustus on silloin heikko. Aivan sama juttu kuivan suun kanssa, tulee helpommin reikiä hampaisiin.

Vierailija
330/983 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää muttei nukuta,päivät horroksessa.

Ihmiset ärsyttää,tukka lähtee,kivut lisääntyneet,niskat jumissa jne

Vierailija
331/983 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuumia aaltoja vielä, pikkaisen heittoa kierrossa. T: toukokuussa 50v.

Sama täällä, synttärit kohta mullakin. Onnea! Mutta raivo on iskenyt jo vuosia herkästi, liittyneekö tähän asiaan.

Kiitos, huomenna ois tää tärkeä rajapyykki. Nyt varmaan kolmet viimeiset kuukautiset menneet noin viiden viikon kierrolla, ei haittaa yhtään.

Tuolloin 13.5. alkoi edelliset kuukautiset, eli tänään 7 viikkoa sitten. Pari päivää ollut kovat alavatsakivut ajoittain, mutta mitään ei tapahdu.

Yleensä pari päivää etukäteen tulee vähän vaaleanpunaista vuotoa.

Joko kohta saisi alkaa tai sitten kipujen olisi syytä muuten mennä ohi....

Vierailija
332/983 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 36v kun sain lapsen,siihen jäi menkat ja muut. EI mulla ole ollut mitään kuumia enempää kuin kylmiäkään aaltoja,ihan tavallisesti mennään. Nyt kohta 65v. Ei mitään vikaa alakerrassa.

Yläkerrasta en mee niin takuuseen  ahahahahha

Vierailija
333/983 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 kohta plakkarissa, ja gyne kirjoitti viime viikolla Caprilon- ja Cerazette-reseptit, kun uikutin hälle hillittömistä vuodoista ja kiukunpuuskista.

Caprilon on loppunut koko maasta, joten se ei ole vielä apuna tässä. Cerazetten aloittaminen jännittää, koska sivuoireluettelo lupasi lihomista, hiustenlähtöä ja mielialanvaihteluita.

En ole oikein sinut koko homman kanssa. Ärsyttää.

Vierailija
334/983 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

47 kohta plakkarissa, ja gyne kirjoitti viime viikolla Caprilon- ja Cerazette-reseptit, kun uikutin hälle hillittömistä vuodoista ja kiukunpuuskista.

Caprilon on loppunut koko maasta, joten se ei ole vielä apuna tässä. Cerazetten aloittaminen jännittää, koska sivuoireluettelo lupasi lihomista, hiustenlähtöä ja mielialanvaihteluita.

En ole oikein sinut koko homman kanssa. Ärsyttää.

Minulle ei Cerazettesta ole ainakaan tullut mitään sivuoireita, useamman vuoden olen niitä syönyt. Ikää 49 ja nyt on vaan alkanut tulla iltaisin lieviä kuumia aaltoja, pitäisi kai pillerit lopettaa vai uskaltaako niitä vielä syödä? Lisääntyykö syöpäriski?

Vierailija
335/983 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin, että helpostipa menevät vaihdevuodet ilman mitään hoitoja. Joskus hikoiluttaa, mutta mitäs tuosta, aika harvoin kuitenkin. Kuukautiset olivat jo yli vuoden poissa ja olin tyytyväinen. Vuoden jälkeen sitten iski perinteiset oireet, mutta en osannut enää odottaa kuukautisia, mutta sieltähän ne kesän kunniaksi ilmaantuivat eli ovatko pahimmat vaihdevuosioireet sittenkin vasta tulossa ja ennätin huokaista helpotuksesta liian aikaisin? 53 v.

Minulla kävi myös näin, että kuukautiset oli pois noin viime syksystä saakka eikä mitään pahempia vaivoja ollut lukuun ottamatta satunnaisia hikoilupuuskia. Kesäkuussa tuli kuitenkin vielä yhdet kuukautiset ja nyt on taas oireet aivan kuin kuukautiset olisivat alkamassa. Ehdin jo olla onnellinen kuukautisten loppumisesta ja vähäisistä oireistani. 

Vierailija
336/983 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 vuotias, minulla alkoi kuumat aallot suunnilleen 45 vuotiaana, enkä edes tajunnut yhdistää niitä esivaihdevuosioireiksi vasta kuin lähempänä 50 vuotis synttäreitäni : ).

Öisin oli niska märkänä ja peittoa piti potkia pois , päivisin tuli yhtäkkiä kuin olisin ollut kuumassa saunassa vaatteet päällä. Ärsyttäviä kuumuuspuuskia ihan missä tilanteissa sattui. Huonontuneet yöunet, nukun ekat pari tuntia sikeästi, kunnes ilman syytä herään ja sen jälkeen uni on rikkonaista, kevyttä koiran unta.

Nyt on vuotohäiriöitä, menkat kyllä tulee edelleen, mutta jää päälle. Pitäisi saada varattua tutkimuksiin aika, ettei vain ole mitään vialla. Mutta en jaksa. Veto on pois. Työ vie kaikki voimat, kotona en jaksa kuin sohvalla maata. Onneksi ei ole miestä, erohan tässä tulisi nyt viimistään, kun akka on kuin märkä rätti kuvainnollisesti jos joskus kirjaimellisestikin. Seksihaluja kyllä olisi, paljonkin,  ihme juttu sinänsä.  Nivelkipuja ynnä muita selittämättömiä kipuja on ollut viimeisen vuoden ajan joka päivä. Ei ole helppoa naisen elämä, varsinkaan kun vanhenee. Voimia naiset!.

Vierailija
337/983 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauaisin eroon kuukautisista ja jotakin merkkejä vaihdevuosista. Tällaisessa välitilassa oleminen on kamalaa. Olen jo 49v. ja raskauden pelko syö mieltä. Tulin keväällä ehkäisystä huolimatta raskaaksi, mutta se päättyi toisella kuulla keskenmenoon. Tunneryöppy järkytyksestä haikeuteen oli sellaista, etten halua koskaan enää kokea. Ennemmin hikoilisin itseni märäksi ja pyörisin unettomana vuoteessa...

Vierailija
338/983 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 v. Lähes puoli vuotta oli kuukautiset jo pois, nyt on tullut säännöllisesti jo pari kertaa. Puoli vuotta sitten oli jonkun päivän kestävä hikoiluvaihe, mutta meni ohi, nyt lievää kuumotusta välillä nukkumaan mennessä. Väillä on epämääräistä väsymystä ja pahaa oloa, toisaalta elämässä myös isoja murheita kun edeltävä sukupolvi on kuolemassa. Jospa pääsen suht vähällä noista vaihdevuosioireista 

Vierailija
339/983 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

estrogeenilisä ei ole iästä kiinni.Itellä alko vaihtarit 4 vuotta sitte ja nyt olen 53.Aikani ihmettelin,4kk, kunnes marssin gynelle ja halusin hoidon asiaan.Siitä asti olen käyttänyt estrogeeni laastareita ja muistan vieläkin sen onnen ja riemun kun laastarit alkoi vaikuttaan,vajaassa viikossa,sain tavallaan itseni takaisin;kuumat aallot loppu ja mieli koheni entiselleen ja yllätys;iho sileni.

340/983 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

57-vee ja viimeisimmät menkat olivat keväällä, toivottavasti jäivätkin viimeisiksi. Kuumia aaltoja on ehkä ollut, etenkin öisin, mutta voi olla, että oli vaan muuten liian lämmintä peiton alla. En ole oikeastaan huomannut mitään sen kummempaa oireilua. Aloitin vuosi sitten teholiikunnan ja olo on oikeastaan paljon parempi nyt, kun ei ole vatsamakkaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä