Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
301/983 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä kenellä alkoi vaihdevuodet aikaisin, milloin kuukautiset alkoi?Minulla alkoi 11vuotiaana ja vaihdevuosi oireilu 43v,minulla oli myös todella iso myooma joka teki järkyt vuodot ,kun se poistettiin loppui menkat samalla,kuulemma jos alkaa aikaisin kuukautiset voi odottaa että vaihdevuodetkin alkaa aikaisin...

Sen verran vielä että olin helpottunut kun loppuivat mutta en enää ,kaikki sydän oireet ja verenpaine taudit tuli sitten pari vuotta loppumisen jälkeen ja järkky ylävatsan lihominen..eipä ne toki kaikille tule mutta jos on suvussa niin varmaan tulee,hormonihoitohan suojaa sydäntä mutta itse en ole niitä ottanut eli sairaammaksi tulin kun loppuivat.

Vierailija
302/983 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla jatkuvia tulehduksia? Olen koko elämäni ollut terve myös emättimestä, mutta nyt 45 v. on jatkuvasti tulehdusta tulehduksen perään. Milloin on hiiva, milloin vaginoosi. Luin, että vaginoosi voi liittyä vaihdevuosiin, toisaalta epäilyttää jos saan mieheltäni jatkuvasti tulehduksia. En haluaisi heittää ilmoille epäilyksiä syyttä, jos tosiaan on niin, että tulehduskierre voi johtua ihan minusta itsestäni. Jouduin viime talvena syömään kaksi antibioottikuuria, sen jälkeen tämä alkoi. Toisaalta mies on viikot töissä toisella paikkakunnalla...

Muitakin vaihdevuosioireita toki on, kuten kuivuminen. Miten jossain niin kuivassa voi kuitenkin tulehdukset muhia, en ymmärrä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/983 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 43, ei oireita.

Tästä ois saanu hienon gallupin, muutaman vuoden ikäeron ryhmillä.

Vierailija
304/983 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on kyllä virtsatietulehduksia ollut mutta en tiiä johtuuko verensokerista?Itse aina ihmetellyt tuota kuivumista mistä puhutaan en ole ikinä huomannut sellaista aina olut sama kosteus?

Vierailija
305/983 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri täyttänyt 50 vuotta. Kuukautisia ei ole ollut moneen vuoteen, kun mulla on hormonikierukka. Harrastan kestävyysliikuntaa, maratoneja. Paino ei ole muuttunut, hiukset on paksut ja pitkät toistaiseksi, harmaita kyllä pukkaa.Iho on aika kuiva, ja vähän on nivelkipuja. Kuumia aaltoja ei vielä ole tullut.

Vierailija
306/983 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin automaattivaihteiseen autoon. Loppui manuaalinvaihteisen vatkaaminen.

Vierailija
307/983 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi olla kuumia aaltoja sen verran, että häiritsi. Öisin heräilin useamman kerran ja hikoilin oikein kunnolla. Päätinlisätä soijaa ruokavalioon, lähinnä tofua ja soijajogurttia. Hikoilu loppui muutamassa päivässä, yöunet ovat palanneet. Olen syönyt kaksi annosta per päivä (yksi jogurtti, yksi tofuannos) ja nyt laskenut yhteen annokseen päivässä. Kuumat aallot eivät ole tulleet takaisin.

En tiedä onko psykosomaattista vai mitä, mutta mulla toimii. Toivottavasti. Ne aallot alkoivat olla tosi kurjia.

Vierailija
308/983 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus ja huimaus ainoat oireet.

Voin olla vaikka kuinka väsynyt mutten nukahda.

Suomessa ei osata hoitaa hormonien haittoja.

Syötetään särky ja unilääkkeitä.

Vanhat mummot tarviis estrogeenia eivät unilääkettä.

Vierailija
309/983 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla jatkuvia tulehduksia? Olen koko elämäni ollut terve myös emättimestä, mutta nyt 45 v. on jatkuvasti tulehdusta tulehduksen perään. Milloin on hiiva, milloin vaginoosi. Luin, että vaginoosi voi liittyä vaihdevuosiin, toisaalta epäilyttää jos saan mieheltäni jatkuvasti tulehduksia. En haluaisi heittää ilmoille epäilyksiä syyttä, jos tosiaan on niin, että tulehduskierre voi johtua ihan minusta itsestäni. Jouduin viime talvena syömään kaksi antibioottikuuria, sen jälkeen tämä alkoi. Toisaalta mies on viikot töissä toisella paikkakunnalla...

Muitakin vaihdevuosioireita toki on, kuten kuivuminen. Miten jossain niin kuivassa voi kuitenkin tulehdukset muhia, en ymmärrä...

Myös nuo vaginoosilääkkeet aiheuttaa samanlaisen reaktion kuin antibiootit eli tuhoavat PH-tasapainon. Kannattaa käyttää maitohappobakteereita, että saat taas luonnolliseen tasapainoon PH:t. Tästä mainitsi gyne kerran mulle, oli kyllä avuksi. 

Ikävä juttu, jos tarttee miestä epäillä :(  Oletko kysynyt asiasta? Voittehan käyttää kondomia, ei ole hyväksi syödä koko ajan lääkkeitä, koska ne tosiaan tuhoavat hyvätkin bakteerit. Vagisan maitohappobakteereista ei ole mitään haittaa, voit laittaa vaikka joka päivä sellaisen. On vain hyväksi tukemaan tasapainoa.

Vierailija
310/983 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v ja kierto heittelee miten sattuu. Oli menkat pois 2kk ja nyt ne taas tuli. Vosi loppua jo kun minulla on kohdussa myös niitä myoomia niin elän toivossa että vaihdevuodet saa ne kutistumaan.

Vierailija
311/983 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimenopaussi alkoi kuumina aaltoina ja pinnan kiristymisenä viime syksynä 46,5-vuotiaana. Sain gyneltä käsivarren iholle Lenzetto-nimistä suihkutettavaa hormonia, joka auttoi parissa viikossa. Käytin sitä pari kuukautta, ja pärjäsin koko kevään ilman lääkettä. Nyt kuumotus alkoi joku viikko sitten uudelleen ja aloin taas käyttää suihketta. Se auttaa aika hyvin sekä hikoiluun että v*tutukseen, suosittelen jos hormonien käytölle ei ole mitään lääketieteellistä estettä. 

Vierailija
312/983 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että tulehduskierre johtuu miehestä. Minulla oli sama, kun jossain vaiheessa oli useita kumppaneita samaan aikaan. Erilaiset bakteerikannat ei aina sovi toisilleen ja kierre on valmis. Vaadi miestäsi käyttämään jatkossa kumia ja kysy, miksi hän tartuttaa sinulle tulehduksia nykyään.

Vierailija
313/983 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tässä mietin, että vieläköhän tarvitsen ehkäisyä...tekisi mieli olla ilman kumia. Olen 50-v ja kuukautiset on muuttuneet erilaisiksi viimeisen vuoden aikana. Välillä kierto on tavallista pidempi ja välillä lyhyempi, ensin on aina monta päivää tuhruttelua ja sitten hyvin runsasta vuotoa 2 päivää ja sitten vielä niukkaa pari-kolme päivää, ennen ei ollut tuhruttelua ja oli runsasta vuotoa 3 päivää ja sitten vähäisempää vielä toiset 3 päivää. Nukun vähän huonommin kuin ennen, mutta nyt kun olen käynyt muutaman kerran vyöhyketerapiassa, olen nukkunut taas lähes yhtä hyvin kuin aiemmin. Lievää hikoilua on, mutta ei joka päivä ja öisin vain kuukautisten yhteydessä, eikä silloinkaan kovin runsasta. Muita oireita ei ole.

Tämän ikäisen raskautuminen on tietysti harvinaista, mutta eihän sitä tiedä, jos oikein huono mäihä kävisi, ei taida uskaltaa kuitenkaan. 

Vierailija
314/983 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua. Ja mä olen 44 ja raskaana...

42 ja raskaana, onnistuiko sinulla luomuna?

Pelottaako raskausmyrkytys, verenpaine, vauvan pienipainoisuus ja kromosomihäiriöt? Sillä minua pelottaa, ja paljon.

Hushus mummoäidit sinne toiseen ketjuun vaan.

Tämä ketju on meille vaihdevuosi matameille.

Ja tietty niille jotka ovat samassa iässä mutta e i v ä t todellakaan tunne vielä mitään mummoiän kremppoja.

Vierailija
315/983 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

42 olin kun menkat loppui. Jotkut siinä vaiheessa vasta alkaa haaveilemaan lapsista.

Mä sai viidennen lapseni 47-vuotiaana. Nyt oon 52 ja säännöllinen kierto edelleen.

Kyllä sä vielä yhen pienen kerkeet pyöräyttämään. Eihän toi 52 ole vielä mikään ikä.

Vierailija
316/983 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tässä mietin, että vieläköhän tarvitsen ehkäisyä...tekisi mieli olla ilman kumia. Olen 50-v ja kuukautiset on muuttuneet erilaisiksi viimeisen vuoden aikana. Välillä kierto on tavallista pidempi ja välillä lyhyempi, ensin on aina monta päivää tuhruttelua ja sitten hyvin runsasta vuotoa 2 päivää ja sitten vielä niukkaa pari-kolme päivää, ennen ei ollut tuhruttelua ja oli runsasta vuotoa 3 päivää ja sitten vähäisempää vielä toiset 3 päivää. Nukun vähän huonommin kuin ennen, mutta nyt kun olen käynyt muutaman kerran vyöhyketerapiassa, olen nukkunut taas lähes yhtä hyvin kuin aiemmin. Lievää hikoilua on, mutta ei joka päivä ja öisin vain kuukautisten yhteydessä, eikä silloinkaan kovin runsasta. Muita oireita ei ole.

Tämän ikäisen raskautuminen on tietysti harvinaista, mutta eihän sitä tiedä, jos oikein huono mäihä kävisi, ei taida uskaltaa kuitenkaan. 

Sulla on esivaihdevuodet.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
317/983 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmettelen tätä tiukkaa hormonihoidon vastustamista. Elämme nykyisin niin pitkään, että ehdimme saada vaihdevuosioireita, valtimontukkeumia ja syöpiä. Ettekö antaisi hoitaa syöpää, sillä sehän on ihan luonnollinen juttu vuosien kertyessä.

Vierailija
318/983 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, alkoi n 44 vuotiaana. Ei ollut muita oireita , kuin illalla ja joskus yöllä piti riipasta pusero pois , kun tuli hieman lämmän ja sitten taas sai hetken kuluttua sai laittaa takaisin. Ei tullu mieleenkään, että olisi alkanut vaihdevuodet , koska oireet olivat noin mitättömät. Olin hyvinkin lukenut aiheesta.

Okei , näin jatkui ehkä kymmenen vuotta ja sitten ei mitään muuta. Nyt siitä on jo yli kakskyt vuotta.Sekin lienee geeneissä, sillä sisarillani on sama juttu ( meitä on monta).

Ei kaikille tarvitse tulla vaivoja. Hoikka olen ja liikun kohtuullisesti.

Kenellä vaan alkoholi lisää öisiä ym hikoilua luonnollisesti, pienikin määrä.

Vierailija
319/983 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46. Vuoden sisällä alkanut kierto heittelehtimään. Ennen oli kuin kello. Nyt on pisin paussi, vappuna tuli aprillipäivänä alkoivat viime menkat. Rtesti on ollut negatiivista. Perimenopaussiko se se? P.S. Sain lapsen 42 -vuotiaana.

Vierailija
320/983 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ihmettelen tätä tiukkaa hormonihoidon vastustamista. Elämme nykyisin niin pitkään, että ehdimme saada vaihdevuosioireita, valtimontukkeumia ja syöpiä. Ettekö antaisi hoitaa syöpää, sillä sehän on ihan luonnollinen juttu vuosien kertyessä.

Aivan älytön vertaus. Vaihdevuosioireet eivät johda hoitamattomana kuolemaan - ja hormonihoidothan sitä paitsi lisäävät syöpäriskiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän