Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko käynyt Heurekan ruumisnäyttelyssä? Tykkäsitkö?

Vierailija
25.03.2013 |

Mietin että voiko sinne viedä 10-vuotiaan lapsen ja mahdollisesti helposti pyörtyvän aviomiehen.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 21:11"]

En mene, koska näyttelyn järjestäjällä ollut ongelmia kiinalaisten vankien teloituksiin liittyen. Nuo preparoinnit tehdään Kiinassa.

[/quote]

Tuo polemiikki liittyy aivan eri näyttelyyn, ei tuohon Heurekassa olevaan. Maailmalla kiertää useita samankaltaisia näyttelyitä, joten kun huhuja kuulee niin kannattaa ottaa selvää asiasta tarkemmin eikä mustamaalata joka näyttelyä.

Me käytiin katsomassa. Todella mielenkiintoinen! Suosittelen, ehdottomasti :)

Vierailija
2/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis noita näyttelyitähän on vaikka kuinka monta meneillään paraikaa ympäri maailmaa. Kuinka monta niitä ruumiita on täytynytkään säilöä! Ja mainoskuvista päätellen on tehty samannäköisiä hahmoja eri paikkoihin.

En mä tiedä, jotenkin ällöä, että on tehty tuolla tavalla bisnestä kuolleilla ihmisillä. Ei tuolla tekijällä ole aikomuksena ihmisiä sivistää vaan tahkoa rahaa. Ja mitäs ne kuolleet siitä on saaneet? Tai kuolleiden omaiset?

Haiskahtaa epäeettiseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 12:52"]

Siis noita näyttelyitähän on vaikka kuinka monta meneillään paraikaa ympäri maailmaa. Kuinka monta niitä ruumiita on täytynytkään säilöä! Ja mainoskuvista päätellen on tehty samannäköisiä hahmoja eri paikkoihin.

En mä tiedä, jotenkin ällöä, että on tehty tuolla tavalla bisnestä kuolleilla ihmisillä. Ei tuolla tekijällä ole aikomuksena ihmisiä sivistää vaan tahkoa rahaa. Ja mitäs ne kuolleet siitä on saaneet? Tai kuolleiden omaiset?

[/quote]

Jos kuolleet ovat itse ennen kuolemaansa ilmaiseet halunsa päätyä näyttelyyn what´s the big deal? Varmasti säilömisprosessit sun muut maksaa isoja summia, joten ymmärrettävää on, ettei näyttely ilmaiseksi maailmalla kierrä. Mieluummin minä tuollaiseen rahani laitan kun sirkukseen tai elokuvateatterilippuun. 

Vierailija
4/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Kiinajuttu? Mitä teloituksia? Kertokaa?

Itse en halua mennä ja joudun kovasti miettimään, että päästänkö 8v lapseni sinne koulun mukana vai en. Olen aika varma, että itse en olisi halunnut 8-vuotiaanan nähdä ruumiita, en todellakaan. Lapseni on hyvin herkkä ja näkee painajaisia aika helposti, esim. elokuvista, jota 6-7-vuotaait sisarukset pitävät "ihan lällyinä". Että en tiiä? 

Mitä tekisitte mun asemassa? Lapsi tietenkin itse haluaa mennä, kun "muutkin menevät".

Päästäisitö itse tokaluokkalaisen ko. näyttelyyn?

Vierailija
5/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 12:59"]

[/quote]

Jos kuolleet ovat itse ennen kuolemaansa ilmaiseet halunsa päätyä näyttelyyn what´s the big deal? Varmasti säilömisprosessit sun muut maksaa isoja summia, joten ymmärrettävää on, ettei näyttely ilmaiseksi maailmalla kierrä. Mieluummin minä tuollaiseen rahani laitan kun sirkukseen tai elokuvateatterilippuun. 

[/quote]

Oon samaa mieltä. Me ollaan ajauduttu entistä kauemmaksi omasta ruumiistamme ja ihmisbiologiasta vaikka juuri niiden pitäisi olla tutuimpia ja läheisimpiä. Meillä kaikilla on nahka, luita, lihaksia, jänteitä, silmät, sisäelimet, sukupuolielimet, me kaikki synnymme ja kuolemme joskus. Nämä ovat aivan normaaleja ihmiselämään liittyviä asioita. Miksi pelätä niitä? Miksi lapset eivät saisi niitä ymmärtää? Vieraantuminen omista juurista ei ole koskaan hyväksi.

Vierailija
6/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraantuminen omasta kehosta ei ole hyvä asia, mutta ihmisen kuuluu olla vieraantunut oman kehon sisäelimistä. Vai oliko teistä kantaäiti Eeva sellainen, jolla maksa ja haima rötköttivät rennosti ihon ulkopuolella?

Joudun työni vuoksi olemaan tekemisissä anatomian kanssa, mutta en todellakaan koe käsitellessäni sisäelimiä, että ihan luonnollistahan tämä. Toki se on työni, mutta luonnollista se ei ole. Luonnollista on kaikki, minkä näemme ilman veistä ja sahaa. Vähän koomistakin, miten tällaista gorea ja tirkistelynhalua puolustellaan "luonnollisuudella".

Vierailija
7/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Sirkuksessa niille klovneille sentään maksetaan jotain...

Vierailija
8/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:00"]

Mikä Kiinajuttu? Mitä teloituksia? Kertokaa?

Itse en halua mennä ja joudun kovasti miettimään, että päästänkö 8v lapseni sinne koulun mukana vai en. Olen aika varma, että itse en olisi halunnut 8-vuotiaanan nähdä ruumiita, en todellakaan. Lapseni on hyvin herkkä ja näkee painajaisia aika helposti, esim. elokuvista, jota 6-7-vuotaait sisarukset pitävät "ihan lällyinä". Että en tiiä? 

Mitä tekisitte mun asemassa? Lapsi tietenkin itse haluaa mennä, kun "muutkin menevät".

Päästäisitö itse tokaluokkalaisen ko. näyttelyyn?

[/quote]

Meidän ekaluokkalainen on myös "herkkä", mutta ei nähnyt näyttelyn jälkeen painajaisia eikä jäänyt muitakaan "traumoja". Ruumiit eivät oikeastaan edes näytä aidoilta vaan ennemminkin muovisilta. Minä kyllä päästäisin lapsen, varsinkin jos koulun mukana menee. Näyttely ei ole missään nimessä pelottava tai ällöttävä.

Kiina-huhut liittyvät säilömismenetelmän keksineeseen saksalaiseen patologiin (?), joka on ollut järjestämässä muutamia vastaanvanlaisia näyttelyitä. Joissakin niistä on ollut esillä Kiinan hallituksen lahjoittamia ruumiita. Kun ruumiiden alkuperää on alettu selvittämään tarkemmin, niin on saatu selville että Kiina lahjoittaa tieteelliseen käyttöön myös vankiloista saamiaan ruumiita. Teoriassa on siis mahdollista että teloitettujen ruumiita on päätynyt tieteen käyttöön ja sitä kautta myös joihinkin niistä näyttelyistä. Tämän tultua selville, Kiinan kautta saadut ruumiit poistettiin näyttelyistä.

Heurekassa esillä olevat ruumiit eivät siis ole Kiinan hallituksen lahjoittamia vaan yksityisihmisten näyttelyyn testamenttaamiaan ruumita. Ymmärtääkseni suurin osa tuossa näyttelyssä esillä olevista ruumista ovat Euroopasta ja Amerikasta. Minä en näe näyttelyssä mitään väärää, päinvastoin. Kun ensimmäisen kerran kuulin huhuja teloitettujen ruumista, etsin tietoa netistä ja otin muutakin kautta asiasta selvää. Minusta monet skandaloituvat näyttelystä aivan liikaa ja turhaan ja kauhistelevat Kiina-asiaakin tietämättä asian todellista laitaa. Kannattaa oppia olemaan kriittinen eikä aina uskoa kaikkea mitä puhutaan, varsinkin jos aihe on polemiikkia herättävä.

Vierailija
9/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:03"]

[/quote]

[/quote]

Oon samaa mieltä. Me ollaan ajauduttu entistä kauemmaksi omasta ruumiistamme ja ihmisbiologiasta vaikka juuri niiden pitäisi olla tutuimpia ja läheisimpiä. Meillä kaikilla on nahka, luita, lihaksia, jänteitä, silmät, sisäelimet, sukupuolielimet, me kaikki synnymme ja kuolemme joskus. Nämä ovat aivan normaaleja ihmiselämään liittyviä asioita. Miksi pelätä niitä? Miksi lapset eivät saisi niitä ymmärtää? Vieraantuminen omista juurista ei ole koskaan hyväksi.

[/quote]

Ja tätä vieraantumistako paikkaa se, että menemme katsomaan muoviin säilöttyjä ruumiita, jotka on aseteltu irvokkaisiin asentoihin?

Vierailija
10/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:16"]

Vieraantuminen omasta kehosta ei ole hyvä asia, mutta ihmisen kuuluu olla vieraantunut oman kehon sisäelimistä. Vai oliko teistä kantaäiti Eeva sellainen, jolla maksa ja haima rötköttivät rennosti ihon ulkopuolella?

Joudun työni vuoksi olemaan tekemisissä anatomian kanssa, mutta en todellakaan koe käsitellessäni sisäelimiä, että ihan luonnollistahan tämä. Toki se on työni, mutta luonnollista se ei ole. Luonnollista on kaikki, minkä näemme ilman veistä ja sahaa. Vähän koomistakin, miten tällaista gorea ja tirkistelynhalua puolustellaan "luonnollisuudella".

[/quote]

Niin totta!

Vierailija
11/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aika erikoista, miten erilainen suhtautumisesi on ihmisruumiseen. Minä olen töissä patologian laitoksella ja joka kerta kun tulee mietittyä että käsissä on samanlainen maksa tai sydän kuin omani, niin ajattelen miten ihmeellistä ne ovatkaan ja miten me kaikki olemme rakentuneet samoista osista, vaikka päällepäin niin ei aina uskoisikaan. Myös mikroskoopin äärellä olen monesti miettinyt samaa ja sitä miten kaikki kiteytyy yhteen soluun. Mielestäni on surullista, jos simppeleistä tosiasioista vieraannutaan noin paljon.

Vierailija
12/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo saa varmaan monet arvostamaan omaa kroppaansa. Jos vaikka tupakoja näkee aidot tervan mustaamat keuhkot (ei mitään valokuvaa) niin ehkä alkaa ajattelemaan mitä tekee. Samoin lihava voi miettiä miksi ei liiku ja pilaa itsensä ja terveytensä.

Ja tiedoksi kaikille: tuhannet ihmiset ovat jonossa lahjoittamaan ruumiinsa ko. tarkoitukseen, joten heillä ei todellakaan ole mitään tarvetta nyysiä ruumiita Kiinan vankiloista. Kyllä: niin oli tapahtunut mutta asiaan puututtiin heti kun se saatiin selville. Joten valikoimaa riittää, en näe mitään pahaa siinä jos joku jossain päin maailmaa haluaa antaa kroppansa esittelykäyttöön kuoltuaan. Kannattaa muistaa sekin, että moni lahjoittaa muutenkin ruumiinsa tieteelle, minusta ei ole eroa siinä onko näyttelyssä vai opetusmateriaalina vai petrimaljassa kuoltuaan. Itse asiassa moni pitää tieteelle lahjoittamista jopa epäilyttävämpänä, koska siinä kuolleen soluja ym. saatetaan monistaa ja siinä mielessä osa ihmisestä elää "loputtomiin" kun soluja käytetään tutkimuksissa.

Vierailija
13/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja tätä vieraantumistako paikkaa se, että menemme katsomaan muoviin säilöttyjä ruumiita, jotka on aseteltu irvokkaisiin asentoihin?

[/quote]

Vai ovatko ne kuitenkin luonnollisia asentoja? Ihmiset -ja ruumiimme- harrastavat vaikka mitä elämän aikana. Seksi on luonnollinen asia samoin kuin vaikka voimistelu ja kortinpeluu ovat normaalia ajanvietettä. Mikä niissä on irvokasta? Ja jos joku tahtoo ruumiinsa esille näyttelyyn, niin miten se sinulta on pois?

Vierailija
14/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vai ovatko ne kuitenkin luonnollisia asentoja? Ihmiset -ja ruumiimme- harrastavat vaikka mitä elämän aikana. Seksi on luonnollinen asia samoin kuin vaikka voimistelu ja kortinpeluu ovat normaalia ajanvietettä. Mikä niissä on irvokasta? Ja jos joku tahtoo ruumiinsa esille näyttelyyn, niin miten se sinulta on pois?

[/quote]

Tuossa tosiaan viittaan ruumiilla kroppaamme, vartaloomme, joka siis harrastaa meidän "mukana".

edellinen

Vierailija
15/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:27"]

[/quote]

Aika erikoista, miten erilainen suhtautumisesi on ihmisruumiseen. Minä olen töissä patologian laitoksella ja joka kerta kun tulee mietittyä että käsissä on samanlainen maksa tai sydän kuin omani, niin ajattelen miten ihmeellistä ne ovatkaan ja miten me kaikki olemme rakentuneet samoista osista, vaikka päällepäin niin ei aina uskoisikaan. Myös mikroskoopin äärellä olen monesti miettinyt samaa ja sitä miten kaikki kiteytyy yhteen soluun. Mielestäni on surullista, jos simppeleistä tosiasioista vieraannutaan noin paljon.

[/quote]

Samanlaisia ajatuksia minulla on, mutta ei se liity tähän keskusteluun sillä lääkärin ammatti on monessa mielessä poikkeuksellinen.

Vierailija
16/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä ruumiita sitten esitellä ruumiina? Miksi ne on pitänyt asetella asentoihin. Vai kuinka monen kuolleen olette nähneet pelaavan korttia? Tuo on makaaberia ja kaupallista viihdettä ja ihmiset perustelevat tirkistelynhaluaan sillä, että näyttely on niin "opettavainen".

Mitäs uutta opitte ihmiskehosta siinä näyttelyssä? Kyllä minä jo tiedän, että ihmisellä on sydän, verisuonet, luut, jne. Ja tiedän, miltä ne näyttävät.

Näyttely jatkaa vain 1700-1800-lukujen kiertävien friikkishow-näyttelyiden perinnettä. Niissä oli säilötty sikiöitä ja epämuodostuneita ihmisiä ja teloitettuja vankeja ja muumioita, joita ihmisille esiteltiin maksusta. Ei  tuo näyttely ole sen kummempi.

Niiden ihmisten elimet olisi muuten myös voitu käyttää oikeasti lääketieteellisiin tarkoituksiin. Vaikka pelastamaan jonkun elämä.

Vierailija
17/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:30"]

Tuo saa varmaan monet arvostamaan omaa kroppaansa. Jos vaikka tupakoja näkee aidot tervan mustaamat keuhkot (ei mitään valokuvaa) niin ehkä alkaa ajattelemaan mitä tekee. Samoin lihava voi miettiä miksi ei liiku ja pilaa itsensä ja terveytensä.

Ja tiedoksi kaikille: tuhannet ihmiset ovat jonossa lahjoittamaan ruumiinsa ko. tarkoitukseen, joten heillä ei todellakaan ole mitään tarvetta nyysiä ruumiita Kiinan vankiloista. Kyllä: niin oli tapahtunut mutta asiaan puututtiin heti kun se saatiin selville. Joten valikoimaa riittää, en näe mitään pahaa siinä jos joku jossain päin maailmaa haluaa antaa kroppansa esittelykäyttöön kuoltuaan. Kannattaa muistaa sekin, että moni lahjoittaa muutenkin ruumiinsa tieteelle, minusta ei ole eroa siinä onko näyttelyssä vai opetusmateriaalina vai petrimaljassa kuoltuaan. Itse asiassa moni pitää tieteelle lahjoittamista jopa epäilyttävämpänä, koska siinä kuolleen soluja ym. saatetaan monistaa ja siinä mielessä osa ihmisestä elää "loputtomiin" kun soluja käytetään tutkimuksissa.

[/quote]

Tuo on niin totta. Ihmiset eivät tunnu ajattelen asiaa pidemmälle vaan mieluummin päättävät "tämä on väärin, naapurin Liisa selitti ja kertoi minulle niin". Helpompaahan se on, mutta aika harmillista jos ei vaivauduta ajattelemaan asiaa itse. Monet uskonnot perustuvat juuri kaiken uuden tyrmäämiseen kerta istumalta ja haluttomuuteen ajatella kriittisesti omilla aivoillaan. Yllättävää että sivistyneessä Suomessakin monet meistä toimivat tuolla tavalla.

Vierailija
18/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vitun väliä minne sun ruumis menee? Biomassaa se vaan on. Hyvä jos menee tieteen sekä tällaisen tieteen populärisoinnin tukemiseen.

Vierailija
19/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:40"]

Miksei niitä ruumiita sitten esitellä ruumiina? Miksi ne on pitänyt asetella asentoihin. Vai kuinka monen kuolleen olette nähneet pelaavan korttia? Tuo on makaaberia ja kaupallista viihdettä ja ihmiset perustelevat tirkistelynhaluaan sillä, että näyttely on niin "opettavainen".

Mitäs uutta opitte ihmiskehosta siinä näyttelyssä? Kyllä minä jo tiedän, että ihmisellä on sydän, verisuonet, luut, jne. Ja tiedän, miltä ne näyttävät.

Näyttely jatkaa vain 1700-1800-lukujen kiertävien friikkishow-näyttelyiden perinnettä. Niissä oli säilötty sikiöitä ja epämuodostuneita ihmisiä ja teloitettuja vankeja ja muumioita, joita ihmisille esiteltiin maksusta. Ei  tuo näyttely ole sen kummempi.

Niiden ihmisten elimet olisi muuten myös voitu käyttää oikeasti lääketieteellisiin tarkoituksiin. Vaikka pelastamaan jonkun elämä.

[/quote]

Luulen että ideana on näyttää miltä ruumiimme näyttää tehdessämme päivän askareita (harrastaessamme eri urheilulajeja, pelatessamme korttia, maatessamme, rakastellessamme yms). Minusta kaikki oli luonnollista ja aika paljon opin uuttakin esim. verenkierrosta ja keuhkoista. Lihakset olivat suurempia ja niitä oli enemmän kuin mitä olin kuvitellut peruskoulun ja lukion biologian tuntien pohjalta.

Ei kai kaikkien ruumiita voida käyttää pelastamaan ihmishenkiä? Ei syöpäsairas kai voi esim. luovuttaa elimiä?

Vierailija
20/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:46"]

Mitä vitun väliä minne sun ruumis menee? Biomassaa se vaan on. Hyvä jos menee tieteen sekä tällaisen tieteen populärisoinnin tukemiseen.

[/quote]

Aivan. Ja jos yksikin tupakoija lopettaa tupakoimisen tai näyttelyssä kävijä alkaa elämään arvostaen kroppaansa edes hitusen enemmän kaiken tuon nähtyään, niin mielestäni sekin on jo tosi hyvä asia.