Oletko käynyt Heurekan ruumisnäyttelyssä? Tykkäsitkö?
Mietin että voiko sinne viedä 10-vuotiaan lapsen ja mahdollisesti helposti pyörtyvän aviomiehen.
Kommentit (77)
Kriittisyyttähän se juuri osoittaa, ettei lähde massan (edes koulun) mukana paikkoihin, joihin ei halua mennä, eikä päästä lapsiakaan sinne, jos kokee, ettei se ole heille tarpeen. Tai jos epäilee, ettei lapsi kestä sitä.
Luin HS:n tekstin vuodelta -07, siinä kerrottiin, että Saksassa näyttely on kielletty koululuokilta.
Ja jos tutustutte Heurekan oppaisiin, luette sieltä seuraavaa: opasta ei ole saatavilla (kuulokkeista voi joytain kuunnella), eikä suuria ryhmiä voi ohjata yhtäaikaa, koska näyttely on rakennettu polun muotoon. On täysin mahdotonta valvoa suurta lapsimäärää yhtäaikaa.
jos laittaisin lapseni noita katsomaan, olisin itse ehdottomasti mukana.
Menkää ja ihmetelkää näyttelyyn ketkä haluatte, mutta on naurettavaa syyttää kritiikittömiksi ihmisiä, jotka uskaltavat arvostella näyttelyä ja sen tarkoitusperiä.
Katsokaapa body worlds.com sivuilta, minkä näköinen tyyppi on näyttelyn perustaja. Sitten teette googlessa kuvahaun bodyworlds tai ruumisnäyttely. Läydätte oksettavan kuvan, jossa tämä hattupää väsäilee ruumiiden kanssa...
Ihmettelen, että Heureka, joka pitäisi olla lapsi- ja perheystävällinen, tukee tämmöistä "tiedettä"!
No, joku kiittää ja se on Heurekan kassalipas ;)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 20:09"]
Kriittisyyttähän se juuri osoittaa, ettei lähde massan (edes koulun) mukana paikkoihin, joihin ei halua mennä, eikä päästä lapsiakaan sinne, jos kokee, ettei se ole heille tarpeen. Tai jos epäilee, ettei lapsi kestä sitä.
Luin HS:n tekstin vuodelta -07, siinä kerrottiin, että Saksassa näyttely on kielletty koululuokilta.
On myös melko naurettavaa haukkua näyttelyä, vaikka ei oikeastaan ole käsitystä mistä puhuu. Laitatko linkin tuosta oksettavasta kuvasta jossa hattupää väsäilee ruumiiden kanssa? Yritin googlettaa, mutta ei osunut silmään...
Ja jos tutustutte Heurekan oppaisiin, luette sieltä seuraavaa: opasta ei ole saatavilla (kuulokkeista voi joytain kuunnella), eikä suuria ryhmiä voi ohjata yhtäaikaa, koska näyttely on rakennettu polun muotoon. On täysin mahdotonta valvoa suurta lapsimäärää yhtäaikaa.
Menkää ja ihmetelkää näyttelyyn ketkä haluatte, mutta on naurettavaa syyttää kritiikittömiksi ihmisiä, jotka uskaltavat arvostella näyttelyä ja sen tarkoitusperiä.
Katsokaapa body worlds.com sivuilta, minkä näköinen tyyppi on näyttelyn perustaja. Sitten teette googlessa kuvahaun bodyworlds tai ruumisnäyttely. Läydätte oksettavan kuvan, jossa tämä hattupää väsäilee ruumiiden kanssa...
Ihmettelen, että Heureka, joka pitäisi olla lapsi- ja perheystävällinen, tukee tämmöistä "tiedettä"!
[/quote]
[/quote]
Oho, en tiedä mitä tuon edellisen viestin kanssa kävi, sori!
Typerää on myös haukkua näyttelyä vaikka ei ole mitään käsitystä millainen se todella on. Esimerkiksi tässä keskustelussa kaikki jotka ovat todella käyneet paikanpäällä katsomassa kyseisen näyttelyn, ovat kehuneet sitä. Mielummin luotan sellaisen sanaan, joka on nähnyt näyttelyn, eikä ainoastaan lukenut tai kuullut puhuttavan siitä. Laita linkkiä tuosta oksettavasta kuvasta, jossa hattupää väsäilee ruumiiden kanssa! Yritin googlettaa, mutta ei osunut silmään.
En vaan ymmärrä tuota jeesustelua noiden ruumiiden käytöstä. Jos ihminen on kerta antanut ruumiinsa kyseiseen käyttöön, eikö silloin olisi epäkunnioittavaa olla käyttämättä sitä? En tajua mikä tuossa nyt on niin järkyttävää ja epäeettistä.
Kyllä, pari joka siellä on harrastamassa seksiä on ollut pari myös IRL ja ovat antaneet luvan tähän
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:40"]
Miksei niitä ruumiita sitten esitellä ruumiina? Miksi ne on pitänyt asetella asentoihin. Vai kuinka monen kuolleen olette nähneet pelaavan korttia? Tuo on makaaberia ja kaupallista viihdettä ja ihmiset perustelevat tirkistelynhaluaan sillä, että näyttely on niin "opettavainen".
[/quote]
Ei erilaiset ruumiinosat, jänteet ym. näy selvästi jos ruumis vain seisoo tai makaa.
kävin lauantaina. oli kiinnostava, voisi kuvitella että lääketieteenopiskelijoille hyödyllinen, vaikka ne varmaan näkee noita elimiä muutenkin. itseänin on aina kiinnostanut, mitä ihmisen sisällä on ja miten kroppa oikein toimii. vieläkin ajoittain pohdin olisiko sittenkin pitänyt lukea lääkäriksi. lääketiede kiinnostaa kovasti.
mukana oli 9-vuotias tyttö, joka oli näyttelystä mainoksia nähtyään vaatinut moneen kertaan päästä sinne. 5-vuotiasta emme kuitenkaan ottaneet mukaan (oli kyllä heurekassa mukana, näyttely on hyvin eristetty muusta näyttelyalueesta, sinne ei siis eksy vahingossa).
joku kysyi hajuista. kyllä ne vähän haisi.
in
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 20:44"]
On myös melko naurettavaa haukkua näyttelyä, vaikka ei oikeastaan ole käsitystä mistä puhuu.
-anteeksi, mihin perustat väitteesi, etteioikeastaan ole käsitystä mistä puhun? Aika pitkä teksti tulisi, jos alkaisin tähän analysoimaan jokaisen argumentin, jolla "haukun" näyttelyä (naiivi sana tuo haukun ;))
Miksi otat itseesi, jos jotkut arvostelevat /"haukkuvat" näyttelyä? Onko se sinulta jotenkin pois=)?
-kirjoita Googleen: ruumisnäyttely kuva - sieltä löytyy. Neljäs tai viides rivi.
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 20:44"]
On myös melko naurettavaa haukkua näyttelyä, vaikka ei oikeastaan ole käsitystä mistä puhuu.
-anteeksi, mihin perustat väitteesi, etteioikeastaan ole käsitystä mistä puhun? Aika pitkä teksti tulisi, jos alkaisin tähän analysoimaan jokaisen argumentin, jolla "haukun" näyttelyä (naiivi sana tuo haukun ;))
Miksi otat itseesi, jos jotkut arvostelevat /"haukkuvat" näyttelyä? Onko se sinulta jotenkin pois=)?
-kirjoita Googleen: ruumisnäyttely kuva - sieltä löytyy. Neljäs tai viides rivi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Okei, en kohdistanut sanojani pelkästään sinulle vaan myös nille, jotka suureen ääneen kauhistelevat että onpas oksettavaa ja kamalaa kun on ruumiita harrastamassa seksia ja blaablaa, joiden teksteistä tosiaan paistaa läpi se, etteivät ole oikeastaan perehtyneet näyttelyn sisältöön juurikaan, täytyy vain päästä kauhistelemaan ja pätemään.
Niin, ja niitä argumentteja tosiaan on aiheellista käyttää, jos rupeaa kritisoimaan jotain. Dorkaa suorastaan tuo "Minä voisin perustella tämän vaikka millä, mutta tulisi ihan liikaa kirjoitettavaa" :D
Joo, ei ole haukkuminen minulta pois, kunhan kerroin mielipiteeni, kuten sinäkin. Kyllä minä keskustelen ja jopa ärsyynnynkin asioista vaikka ne "eivät ole minulta pois". Aika suppeat olisi keskustenaiheet meikäläisellä jos kaiken pitäisi koskettaa minua erityisesti.
Eikä tämä aihe nyt itsessään minua hetkauta. En vain noin ylipäätään ymmärrä ihmisiä, jotka ovat huutamassa omia (negatiivisia) mielipiteitään joka väliin tietämättä mistä puhuvat. Sinä kutsuit sitä kriittiseksi ajatteluksi, minä kutsun sitä ennakkoluuloksi.
Enhän ole edes maininnut, olenko käynyt näyttelyssä vai en! Ja edelleen, veikkaan, että tiedän näyttelystä vähintäänkin yhtä paljon kuin sinä :D Varsinkin, jos aihe ei sinua itsessään hetkauta. Minua hetkauttaa, ja olen ottanut siitä selkoa.
Kerroin, että LAPSIA en laittaisi yksin sinne. Sehän oli tämän ketjun alkuperäinen kysymys?
Voin tähän laittaa tuon hattupää- kuvan lisäksi pointin, miksi en halua että lapseni sinne menisi: he tietävät, että olen menettänyt vauvat raskausviikoilla 9 ja 13 ja en tahdo, että he näkevät vastaavan kokoiset sikiöt lasikupeissa.
PS: löysitkö jo sen hattupää kuvan? Tai niitä on montakin...mutta yksi oksettavin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 22:24"]
Enhän ole edes maininnut, olenko käynyt näyttelyssä vai en! Ja edelleen, veikkaan, että tiedän näyttelystä vähintäänkin yhtä paljon kuin sinä :D Varsinkin, jos aihe ei sinua itsessään hetkauta. Minua hetkauttaa, ja olen ottanut siitä selkoa.
Kerroin, että LAPSIA en laittaisi yksin sinne. Sehän oli tämän ketjun alkuperäinen kysymys?
Voin tähän laittaa tuon hattupää- kuvan lisäksi pointin, miksi en halua että lapseni sinne menisi: he tietävät, että olen menettänyt vauvat raskausviikoilla 9 ja 13 ja en tahdo, että he näkevät vastaavan kokoiset sikiöt lasikupeissa.
PS: löysitkö jo sen hattupää kuvan? Tai niitä on montakin...mutta yksi oksettavin.
Aihe kuin aihe niin ärsyttää tämä ennakkoluuloinen asenne joka monilla tuntuu olevan. "En ole käynyt enkä mene! Koska: HYYYI!"
Joo, löysin kuvan, on oksettava. Ja ymmärrän hyvin myös sen, miksi joku ei halua lapsiaan sinne viedä. Ei ollutkaan tarkoitus hyökätä mitenkään erityisesti sinua vastaan, tunnut tietävän näyttelystä paljon enemmän kuin minä. Ehkä osoitin avautumiseni väärälle tyypille. Olit siinä näppärästi viimeisenä viestiketjussa tai jotain.
Nyt nukkumaan! Hyviä öitä.
No mä en kyllä löytänyt mitään erikoista hattupää-kuvaa? Mut ei se niin vakavaa.
Itseä häiritsee, miksi niistä ruumiista on tehty sellaisia "räjäytyskuvia". Viipaloitu vaikka sieltä täältä ihoa pois raitoina, nostettu aivot kummallisesti kallon päälle, jne. Jätetty mulkosilmät paikoilleen. Niistä tulee kyllä sellainen olo, että on tavoiteltu jotain friikkishow-meninkiä.
Onko siellä näyttelyssä tarkkaan sitten selostettu niitä elimiä ja ruumiintoimintoja? Eli onko tehty tieteelliseksi - vai onko noi vaan "patsaina" siellä nuo hahmot? Kun olen ymmärtänyt, että niitä on vaan yritetty asettaa viihteellisiin asentoihin ja sitten vieressä on jotain mietelauseita.
ruumisnäyttely kuva
^ tuo sanapari googleen. Hattupäinen mies on koko shown perustaja.
Minä ymmärsin, että hattupää-kuvalla tarkoitettiin kuvaa, jossa kaksi ruumista rakasteluasennossa, nainen miehen päällä, ja tämä hattupää (perustaja?) sahaa naisen vatsaa. Aika hmm... halveeraavaa?
joo, on selostettu elinten toimintaa, eivät ole "pelkkiä patsaita"]
Niin paljonko sinne on sisäänpääsymaksu? Entä kauanko näyttely vielä kestää?
Joo,joo googlella löytää, en jaksa.
"Hattupää-perustaja" on vakavasti sairas ja tulee päätymään myös sinne näyttelyyn kunhan aika koittaa.
Minusta ei ole halventavaa ja ne "räjäytyspatsaat" aittoivat ainakin itseäni hahmottamaan monia osia sisältäpäin
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:00"]
Mikä Kiinajuttu? Mitä teloituksia? Kertokaa?
Itse en halua mennä ja joudun kovasti miettimään, että päästänkö 8v lapseni sinne koulun mukana vai en. Olen aika varma, että itse en olisi halunnut 8-vuotiaanan nähdä ruumiita, en todellakaan. Lapseni on hyvin herkkä ja näkee painajaisia aika helposti, esim. elokuvista, jota 6-7-vuotaait sisarukset pitävät "ihan lällyinä". Että en tiiä?
Mitä tekisitte mun asemassa? Lapsi tietenkin itse haluaa mennä, kun "muutkin menevät".
Päästäisitö itse tokaluokkalaisen ko. näyttelyyn?
[/quote]
Meidän ekaluokkalainen on myös "herkkä", mutta ei nähnyt näyttelyn jälkeen painajaisia eikä jäänyt muitakaan "traumoja". Ruumiit eivät oikeastaan edes näytä aidoilta vaan ennemminkin muovisilta. Minä kyllä päästäisin lapsen, varsinkin jos koulun mukana menee. Näyttely ei ole missään nimessä pelottava tai ällöttävä.
Kiina-huhut liittyvät säilömismenetelmän keksineeseen saksalaiseen patologiin (?), joka on ollut järjestämässä muutamia vastaanvanlaisia näyttelyitä. Joissakin niistä on ollut esillä Kiinan hallituksen lahjoittamia ruumiita. Kun ruumiiden alkuperää on alettu selvittämään tarkemmin, niin on saatu selville että Kiina lahjoittaa tieteelliseen käyttöön myös vankiloista saamiaan ruumiita. Teoriassa on siis mahdollista että teloitettujen ruumiita on päätynyt tieteen käyttöön ja sitä kautta myös joihinkin niistä näyttelyistä. Tämän tultua selville, Kiinan kautta saadut ruumiit poistettiin näyttelyistä.
Heurekassa esillä olevat ruumiit eivät siis ole Kiinan hallituksen lahjoittamia vaan yksityisihmisten näyttelyyn testamenttaamiaan ruumita. Ymmärtääkseni suurin osa tuossa näyttelyssä esillä olevista ruumista ovat Euroopasta ja Amerikasta. Minä en näe näyttelyssä mitään väärää, päinvastoin. Kun ensimmäisen kerran kuulin huhuja teloitettujen ruumista, etsin tietoa netistä ja otin muutakin kautta asiasta selvää. Minusta monet skandaloituvat näyttelystä aivan liikaa ja turhaan ja kauhistelevat Kiina-asiaakin tietämättä asian todellista laitaa. Kannattaa oppia olemaan kriittinen eikä aina uskoa kaikkea mitä puhutaan, varsinkin jos aihe on polemiikkia herättävä.
[/quote]
Hei, tiesitkö, että Heurekan näyttely on juuri tuon kyseisen mainitsemasi "saksalaisen patologin" näyttely, ei mikään muu "maailmalla kiertävä ruumisnäyttely".
"Body Worlds on saksalaisen tohtori Gunther von Hagensin luoma näyttelykokonaisuus, jossa aidot plastinoidut ihmisruumiit ja elimet mahdollistavat ainutlaatuisen tavan tutustua ihmisen anatomiaan."
Lähde: Heurekan kotisivut http://www.heureka.fi/fi/bodyworlds
Saksalainen patologi = hattupää, joka kaiken keksi.
Jos olisi todellakin pitäytynyt anatomian esittämisessä, eikä olisi liittänyt mukaan muita pervouksia, ehkä jotenkin voisin ymmärtää hänen "harrastuksensa" ja bisneksensä.
Nyt noissa seksikuvissa koko idea mätänee.
Sorry, Heureka. Ette saa nyt kovin hyvää mainontaa.
Ovatkohan ne seksiasentoihin väännetyt hemmot tienneet, että heidät esitetään sitten niin. Olisi aika ikävää luovuttaa ruumiinsa tieteelle ja päätyä sitten näyttelyyn tuollaisessa yhteydessä ties kenen toisen kanssa. Ja siinä ollaan ja pysytään.