Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko käynyt Heurekan ruumisnäyttelyssä? Tykkäsitkö?

Vierailija
25.03.2013 |

Mietin että voiko sinne viedä 10-vuotiaan lapsen ja mahdollisesti helposti pyörtyvän aviomiehen.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko uusia käyneitä ihmisiä?

Vierailija
42/77 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:16"]

Vieraantuminen omasta kehosta ei ole hyvä asia, mutta ihmisen kuuluu olla vieraantunut oman kehon sisäelimistä. Vai oliko teistä kantaäiti Eeva sellainen, jolla maksa ja haima rötköttivät rennosti ihon ulkopuolella?

Joudun työni vuoksi olemaan tekemisissä anatomian kanssa, mutta en todellakaan koe käsitellessäni sisäelimiä, että ihan luonnollistahan tämä. Toki se on työni, mutta luonnollista se ei ole. Luonnollista on kaikki, minkä näemme ilman veistä ja sahaa. Vähän koomistakin, miten tällaista gorea ja tirkistelynhalua puolustellaan "luonnollisuudella".

[/quote]

Aika ahdasmielistä mun mielestä. Tämä jos mikä on luonnollista ja jokaisen on hyvä tietää miten elimet toimivat ja oikeesti tajuta se, kuinka tärkeetä on elää terveellisesti ja elimiä säästäen. Kävin itse avokkini kanssa näyttelyssä ja vertaillessamme tupakoitsijan ja tupakoimattoman keuhkoja, en voinut olla kuuntelematta vanhemman pariskunnan jutustelua siitä, kuinka näkemänsä vaan vahvistaa ajatusta lopettaa tupakointi. Kaikin puolin mahtava ja ainutlaatuinen tapa tutustua ihmisen anatomiaan! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraantuminen omasta kehosta ei ole hyvä asia, mutta ihmisen kuuluu olla vieraantunut oman kehon sisäelimistä. Vai oliko teistä kantaäiti Eeva sellainen, jolla maksa ja haima rötköttivät rennosti ihon ulkopuolella?

Joudun työni vuoksi olemaan tekemisissä anatomian kanssa, mutta en todellakaan koe käsitellessäni sisäelimiä, että ihan luonnollistahan tämä. Toki se on työni, mutta luonnollista se ei ole. Luonnollista on kaikki, minkä näemme ilman veistä ja sahaa. Vähän koomistakin, miten tällaista gorea ja tirkistelynhalua puolustellaan "luonnollisuudella".

[/quote]

Aika ahdasmielistä mun mielestä. Tämä jos mikä on luonnollista ja jokaisen on hyvä tietää miten elimet toimivat ja oikeesti tajuta se, kuinka tärkeetä on elää terveellisesti ja elimiä säästäen. Kävin itse avokkini kanssa näyttelyssä ja vertaillessamme tupakoitsijan ja tupakoimattoman keuhkoja, en voinut olla kuuntelematta vanhemman pariskunnan jutustelua siitä, kuinka näkemänsä vaan vahvistaa ajatusta lopettaa tupakointi. Kaikin puolin mahtava ja ainutlaatuinen tapa tutustua ihmisen anatomiaan! :)

Vierailija
44/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen näyttelyssä reilu 3 v. lapseni kanssa, joka kyselee aivoista ym. Lapsi ei ollut kauhistunut vaan kiinnostunut. Paljonhan on kyse siitäkin, miten mukana oleva aikuinen näyttelyn "myy" lapselle (kuten joku jo mainitsikin) ja siitä, millaisesta lapsesta (ja aikuisesta!) on kyse. Herkän lapsen kanssa menisi varmaankin mieluummin itse kuin päästäisiin isossa ryhmässä. Ja onhan se helpompi jutella lapsen kanssa aiheesta, jos on nähnyt näyttelyn itsekin.

Näyttelyssä ei ollut mielestäni mitään irvokasta, sekin lienee katsojan silmässä. Jos kiinnostaa, kannattaa mennä ja jos ei pystykään jäämään, mennä tutustumaan muihin näyttelyihin.

Vierailija
45/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku muukin kysyi, että onko siellä eläimiä? 

Vierailija
46/77 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi lastani sinne koulun mukana. Itsellä tokaluokkalainen tyttö ja tuntuu, että ahdistuisi. onneksi koulussakin sitten päätetiin, että tuohon näyttelyyn ei sitten mennä.

Vierailija
47/77 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en löytänyt ruumisnäyttely kuva -haulla mitään kuvaa mistään hattupäästä. Ja joka tapauksessa, näyttelyn perustajan ulkonäön perusteella olette siis sitä mieltä, että oksettavaa? Hyvä av-mamat! Tällaista logiikan riemuvoittoa en olisi edes teiltä uskonut löytäväni!

Vierailija
48/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mielestäni erittäin mielenkiintoinen. Siististi ja asiallisesti tehty, ei revittelyä puoleen eikä toiseen. Pidän itseäni herkkänä ihmisenä, mutta näyttely ei aiheuttanut ahdistusta tai huonoa oloa. Pisti kyllä miettimään monenlaisia asioita. Suosittelen ehdottomasti kaikille aikuisille. Meillä oli seurueessa lapset 8 ja 4 - isompi kävi mielenkiinnolla katsomassa, mutta pienempi ei jaksanut. 

Vierailija
49/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eläimiä en ainakaan minä nähnyt. Tai taisi siellä olla joku ankan verisuonisto (?) tai jotain, mutta ei varsinaisia eläinten ruumiita.

Vierailija
50/77 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran: 63 luepa tarkemmin, mistä kritiikki kumpuaa. Ei hattupään ulkonäöstä, vaan teoistansa.

Ja ruumisnäyttely kuva - osumista aukeaa vain osa kuvista; kun klikkaat otsikkoa, saat kuvasarjaa enemmän. 4. tai 5. rivi, sieltä mm. löytyy yksi törkeä kuva. Josta en löydä mitään järjellä selitettävää syytä, miksi tämmöistä tehdään, ja sallitaan??

Vierailija
51/77 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo törkykuvat tuo mieleen nekrofilian :(

Vierailija
52/77 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
53/77 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2013 klo 13:00"]

Mikä Kiinajuttu? Mitä teloituksia? Kertokaa?

Itse en halua mennä ja joudun kovasti miettimään, että päästänkö 8v lapseni sinne koulun mukana vai en. Olen aika varma, että itse en olisi halunnut 8-vuotiaanan nähdä ruumiita, en todellakaan. Lapseni on hyvin herkkä ja näkee painajaisia aika helposti, esim. elokuvista, jota 6-7-vuotaait sisarukset pitävät "ihan lällyinä". Että en tiiä? 

Mitä tekisitte mun asemassa? Lapsi tietenkin itse haluaa mennä, kun "muutkin menevät".

Päästäisitö itse tokaluokkalaisen ko. näyttelyyn?

[/quote]

Meidän ekaluokkalainen on myös "herkkä", mutta ei nähnyt näyttelyn jälkeen painajaisia eikä jäänyt muitakaan "traumoja". Ruumiit eivät oikeastaan edes näytä aidoilta vaan ennemminkin muovisilta. Minä kyllä päästäisin lapsen, varsinkin jos koulun mukana menee. Näyttely ei ole missään nimessä pelottava tai ällöttävä.

Kiina-huhut liittyvät säilömismenetelmän keksineeseen saksalaiseen patologiin (?), joka on ollut järjestämässä muutamia vastaanvanlaisia näyttelyitä. Joissakin niistä on ollut esillä Kiinan hallituksen lahjoittamia ruumiita. Kun ruumiiden alkuperää on alettu selvittämään tarkemmin, niin on saatu selville että Kiina lahjoittaa tieteelliseen käyttöön myös vankiloista saamiaan ruumiita. Teoriassa on siis mahdollista että teloitettujen ruumiita on päätynyt tieteen käyttöön ja sitä kautta myös joihinkin niistä näyttelyistä. Tämän tultua selville, Kiinan kautta saadut ruumiit poistettiin näyttelyistä.

Heurekassa esillä olevat ruumiit eivät siis ole Kiinan hallituksen lahjoittamia vaan yksityisihmisten näyttelyyn testamenttaamiaan ruumita. Ymmärtääkseni suurin osa tuossa näyttelyssä esillä olevista ruumista ovat Euroopasta ja Amerikasta. Minä en näe näyttelyssä mitään väärää, päinvastoin. Kun ensimmäisen kerran kuulin huhuja teloitettujen ruumista, etsin tietoa netistä ja otin muutakin kautta asiasta selvää. Minusta monet skandaloituvat näyttelystä aivan liikaa ja turhaan ja kauhistelevat Kiina-asiaakin tietämättä asian todellista laitaa. Kannattaa oppia olemaan kriittinen eikä aina uskoa kaikkea mitä puhutaan, varsinkin jos aihe on polemiikkia herättävä.

[/quote]

Hei, tiesitkö, että Heurekan näyttely on juuri tuon kyseisen mainitsemasi "saksalaisen patologin" näyttely, ei mikään muu "maailmalla kiertävä ruumisnäyttely".  

"Body Worlds on saksalaisen tohtori Gunther von Hagensin luoma näyttelykokonaisuus, jossa aidot plastinoidut ihmisruumiit ja elimet mahdollistavat ainutlaatuisen tavan tutustua ihmisen anatomiaan."

Lähde: Heurekan kotisivut http://www.heureka.fi/fi/bodyworlds  

[/quote]

Aivan, mutta hänenn järjestämiään näyttelyitä on maailmalla useita tälläkin hetkellä kiertämässä. Heurekan näyttely ei kuitenkaan ole se näyttely, joiden ruumiiden alkuperä oli epäselvä.

Vierailija
54/77 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 22:04"]

[/quote]

[/quote]

Oih, ne keuhkot olivat aika pysäyttävät! Jokaisen tupakoitsijan -ja tupakoimattomankin- kannattaisi käydä vertaamassa niitä. Minulle tuli sama fiilis kuin sinulle, jotenkin osaan arvostaa enemmän kroppaani ja siitä tekee nyt mieli huolehtia paremmin. Ehdottomasti hyödyllinen näyttely!

Vierailija
55/77 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 22:22"]

[/quote]

Mitkä törkykuvat? Minä en löydä mitään sellaisia vai tarkoitatko sitä "patsasta" jossa pari rakastelee? Sehän on aivan normaalia, miksi muka törkeää? Ei hyvää päivää..mitä ihmeen kukkahattutätejä te oikein olette, jos kaksi rakastelevaa henkilöä saavat noin kiihdyksiin? Seksuaalisuus on täysin luonnollinen juttu.

Vierailija
56/77 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä näyttelyssä myös eläimiä? Googlen kuvahaulla "Bodyworlds" löytyi elefantteja, poroja, apinoita ja todella upeassa asennossa oleva hevonen. Noiden takia voisin harkita sinne menemistä. Ihmiselimistö ei ole niin kiinnostava, että maksaisin sen katselusta.

Vierailija
57/77 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin. En nähnyt seksiasentoja tai hahmoa sahailemassa naista... Mistähän moinen käsitys muodostunut. Erittäin pysäyttävä näyttely, eritoten siinä mielessä, että saa käsityksen siitä, kuinka monimutkainen ja ihmeellinen kokonaisuus ihme nimeltä ihminen on.

Vierailija
58/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 22:22"]

[/quote]

Mitkä törkykuvat? Minä en löydä mitään sellaisia vai tarkoitatko sitä "patsasta" jossa pari rakastelee? Sehän on aivan normaalia, miksi muka törkeää? Ei hyvää päivää..mitä ihmeen kukkahattutätejä te oikein olette, jos kaksi rakastelevaa henkilöä saavat noin kiihdyksiin? Seksuaalisuus on täysin luonnollinen juttu.

Kyllä, ELÄVIEN ihmisten.

Miksi sitten esim lasten koulukirjoissa, joissa käsitellään ihmisen biologiaa, ei ole edes piirroskuvia aiheesta?

Jos lapselle näytettäisiin tuommoinen "patsas" (!) elävillä henkilöillä, kyseessä olisi lapsen hyväksikäyttö.

Nyt, kun sama tehdään kuolleilla = luonnollista sinun mielestä. Just...

[/quote]

Vierailija
59/77 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka- ja ekaluokkalaiset tytöt olivat mukanani näyttelyssä. Pitivät todella paljon ja sanoivat että onpa mielenkiintoista nähdä mitä meidän sisällä on. Tiesivät että ovat oikeita ruumiita. Luonnollinen asiahan se on. Kävimme myös katsomassa pari yhdynnässä, ei lapset edes huomanneet mitään erikoista. Olivat suihkussa seisten niin eivät näyttäneet mitenkään rivoilta. Suosittelen myös lapsille, ja kun on aikuinen mukana joka osaa selittää, niin ei mitenkään pelottava kokemus.

Vierailija
60/77 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia, mielipiteitä?