Oletko käynyt Heurekan ruumisnäyttelyssä? Tykkäsitkö?
Mietin että voiko sinne viedä 10-vuotiaan lapsen ja mahdollisesti helposti pyörtyvän aviomiehen.
Kommentit (77)
Olen käynyt, tosi mielenkiintoinen!
Itse vähän pelkäsin myös mennä sinne, ei ollut minkäänlaista ongelmaa itseni, miehen tai 11-vuotiaiden lasten suhteen. Toisekseen, eiväthän he laittaisi ikärajaksi 7 vuotta, jos olisi jotenkin kauhua.
Yksi siellä oli vähän enemmän surullinen juttu, äiti ja lapsi kuolleena kohtuun. Samoin oli eri ikäisiä sikiöitä sekä keskosia. Tämän alueen pystyi halutessaan kiertämään hyvin, oli väliseinällä erotettuna, joten sinne täytyi varta vasten "mennä".
Voi viedä 10-vuotiaan, mä kävin 5- ja 8-vuotiaan kanssa. Eniten järkyttyi 38-vuotias mies. Melko muovisilta ne näytti, koska ovat niin jäykän ja kuivan näköisiä. Surullinen olo tuli niistä pikku sikiöistä jotka ovat päätyneet ihmisten pällisteltäviksi, muut aikuisten ruumiithan on testamentattu sinne omasta tahdosta.
Hyvin opettavainen ja havainnoiva näyttely ihmeellisestä ihmisruumiista. Vein näyttelyyn oman ja mieheni teini-ikäiset pojat, huoneen jossa oli rakasteleva pari suihkussa pojat kiersivät kaukaa mutta muuten katselivat kiinnostuneina, jopa niitä sikiöitä
Olen käynyt, näyttely oli mielenkiintoinen. Joku Heurekan tyyppi kiersi näyttelyssä ja kertoi, että sikiöt ovat vanhoja, osa satakin vuotta, ja ne on alun perin säilötty formaliiniin. Raskaana olleen naisen tarina oli, että hän oli nuorena testamentannut ruumiinsa, myöhemmin oli tullut raskaaksi ja sairastunut syöpään. Kumpaakaan ei voitu pelastaa. Eniten näyttelyn jälkeen jäi mietityttämään, miten se plastisointi toimii, mielestäni sitäkin olisi voinut valaista hieman. Googlellahan se selvisi, mutta olisi ollut kiva tietää jo niitä kroppia katsoessa.
Olen käynyt ja sinne vaan. Ei ole irvokas vaan hieno.
Plastinoinnista saa lisää tietoa Heurekan omilta sivuilta.
En mene, koska näyttelyn järjestäjällä ollut ongelmia kiinalaisten vankien teloituksiin liittyen. Nuo preparoinnit tehdään Kiinassa.
Harkitaan kyllä menemistä, koska varmasti se on mielenkiintoinen, mutta... (tämä on tyhmä kysymys, kysyn silti) haiseeko siellä jotenkin pahalta? Kun jotenkin kammottaa kamalasti ajatus jos siellä haisisi vähänkään miltään ruumiilta? Siis toki tajuan että ne on huolellisesti käsitelty säilymään, mutta silti tuli tämmöinen mieleen kun katsoin Pixelistä siitä pätkän. Sitten jätän kyllä todellakin väliin jos vähänkään on niin. Miten oli, kävijät?
Ei haissut miltään. Ja oli tosi mielenkiintoinen näyttely. 5-vuotiaalle kerroin, että ovat muovista tehtyjä malleja, ja siltä todella näyttävätkin. Ei minusta millään muotoa järkyttävää materiaalia, ei ainakaan aikuiselle eikä tuonikäiselle lapselle, jolle voi asian selittää vähän "kaunistellen". Pienessä koululaisessa ehkä herättää enemmän kysymyksiä.
Mitä uutta tuolla oppii anatomiasta? Oikeasti? Enemmän kuin katsomalla vaikkapa Hellraiserin loppukohtauksen?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 21:19"]
Ei haissut miltään. Ja oli tosi mielenkiintoinen näyttely. 5-vuotiaalle kerroin, että ovat muovista tehtyjä malleja, ja siltä todella näyttävätkin. Ei minusta millään muotoa järkyttävää materiaalia, ei ainakaan aikuiselle eikä tuonikäiselle lapselle, jolle voi asian selittää vähän "kaunistellen". Pienessä koululaisessa ehkä herättää enemmän kysymyksiä.
[/quote]
Kiitos tiedosta. :) Olen vaan itse niin herkkä aisteiltani... Mutta sittenhän sinne uskaltaa mennäkin.
8
Mä kyl mietin et miten raskaana oleva nainen on oikeasti testamentannut ruumiinsa tuonne? onko kuolema siis ollut jotenkin odotettavissa jo raskausaikana, vai onko muuten vaan raskaana ollessaan tehnyt tällaisen päätöksen? Vai onko joskus ennen raskautta päättänyt että haluaa kuollessaan tuollaiseen näyttelyyn, vai onko testamentannut ruumiinsa "tieteelliseen käyttöön" tietämättä mihin kaikkeen se saattaa päätyä? Nuohan oli tosiaan kiinalaisia, joten sekin herättää pieniä epäilyksiä, kun tietää mitä kaikkea siinä maassa voi tapahtua.
Raskaana olevan naisen kuolema on niin traaginen ja kamala juttu, että mun on vain jotenkin vaikea kuvitella, että kukaan oikeasti haluaisi että oma ja syntymättömän lapsen ruumiis laitettaisiin tuollain näytille. Vaikka onhan se tietty mielenkiintoista nähdä..
oon menossa, mä tykkään katsella ruumiita, aina kattelen jos vaan on tilaisuus, on myös kiva kosketella, käännellä sormia ja luukuttaa ripsiä, ruumiit on kyllä siitä ovelia että on niin jäykkiä ja kylmiä.
En ole käynyt, mutta tarpeeksi olen nähnyt materiaalia tästä näyttelystä. Se riittää. Lapsia en veisi, enkä suosittele nuorillekaan.
Lastenlääkärimme oli käynyt ja oli melko tyrmistynyt. Ei suositellut.
Lisäksi olen tutustunut netissä siinä määrin näyttelykuviin ympäri maailmaa, että boikotoin senkin takia. Tuli sen verran törkykamaa esiin. Ruumiilla tehtyjä erinäisiä seksiasentoja, yhdessä sitten elävä mies sahaavinaan naista, joka on miehen päällä.. Ja tämän opetustarkoitus oli??
Ja ei kun Suomessa hehkutetaan kuinka ainutlaatuinen ja hieno ja OPETTAVAINEN näyttely on. (onneksi toisenlaisiakin mielipiteitä löytyy).
Kuka kysyy lapsilta, jotka sinne viedään, haluatko nähdä?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 22:27"]
Kuka kysyy lapsilta, jotka sinne viedään, haluatko nähdä?
[/quote]
Mun ei tarvinnut edes kysyä, lapseni (9v ja 13v tytöt) pyysivät ihan itse sinne.
Ei tee mieli mennä. Johtuisikohan siitä, että olen käynyt aidoissa ruumiinavauksissa hajuine kaikkineen. En ole edes utelias näkemään.
Kyllä se oli ehdottomasti käymisen arvoinen näyttely. Ja mulla oli sama ajatuskulku kuin joillakin aiemmillakin vastaajilla, eli sitä pysähtyi taas ajattelemaan vähän enemmän, että itsestään täytyy yrittää pitää hyvää huolta, ja muistakin, eli heistä jotka jollakin tapaa ovat omallakin vastuulla, lisää siis huomiota terveelliseen ravintoon kotona, kohtuullisena pysyvään stressin määrään jne.
En oikein käsitä millainen ihminen voi nähdä kyseisen näyttelyn jotenkin rumana, halventavana ja epämääräisenä, kuten jotkut tässä ketjussa kirjoitti, vaikka itse kyllä olen hyvinkin herkkä ihminen. Minusta se oli hienosti tehty ja paikoin todella liikuttava (mm. alkiot, sikiöt, nainen joka oli kuollut raskaana ollessaan.)
Päästäisitkö/oletko päästänyt lapsesi yksin tai opettajan mukana sinne? (Tosin open mukanaolo ei paljoa auta, jos näyttely on rakennettu polun muotoon, ja lapsilla on siellä vapaat jalat kierrellä omaan tahtiin.)