Kohtuullinen määrä liikuntaa onkin tarpeeksi, ihanaa!
Olen stressannut sitä, kun en ehdi enkä jaksa liikkua ihan kamalasti. Minulle sopiva annos liikuntaa olisi n. tunnin kävelylenkki/päivä. Pari kertaa viikossa uinti, ohjattu jumppa, tms. Etsin hyviä ohjeita, joilla kotonakin voisi jumpata.
Mutta olen kokenut ahdistusta siitä, että ympäristö painostaa liikkumaan enemmän. Mies on nuorempana harrastanut ohjatusti hyvinkin rankaa, tavoitteellista urheilua. Hän on edelleen kova urheilemaan ja väittää, että minun kävelylenkkini ovat yhtä tyhjän kanssa.
Samoin nyt hyvä ystäväni on yhtäkkiä saanut jonkun fitness-kärpäsen puraisun. Hän on alkanut treenata maratonia varten ja ahdistelee minuakin rääkkiliikuntaan. Josta en nauti yhtään.
Mies sanoo aina, että eihän se liikunta kivaa ole. Mutta jos se on kivaa, siitä ei ole mitään hyötyä.
Tästä kaikesta olen ahdistunut niin, ettei ole tehnyt mieli liikkua yhtään. Kaikki lehdetkin on vain täynnä jotain tosi vaikeita liikuntaohjeita sellaisile, jotka on jo tosi hyvässä kunnossa. Niistäkin vaan tulee paha mieli ja halu jymähtää sohvannurkkaan.
Mutta, nyt löysin lääkäri Heikkilän lausunnon, että liika liikunta ja maratonit ovat pahasta! http://www.studio55.fi/lahipiirivoimavarana/artikkeli.shtml/1636834/laakari-tyrmaa-pitkat-lenkit-ja-maratonit-liika-liikkuminen-sairastuttaa
Ja sitten löysin selkäliiton sivuilta ihan yksinkertaisia jumppaohjelmia. http://www.selkaliitto.fi/24 Jee! Noita mä pystyn hahmottamaan ja eivät ole fyysisesti liian haastavia. Ja ihan tuolla asiantuntijat sanoo, että noista helpommistakin jumpista ja kävelystä on hyötyä.
Innostaa uudelleen liikkumaan!
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:30"]
1. Kaikki liikunta on höydyllistä
2. Liian rankka liikunta voi johtaa vammoihin
3. Toisaalta liian löysä liikunta ei kasvata kuntoa. Jos kunto pääsee laskemaan ja liikkuu vian niin, ettei tule kuuma eikä syke nouse (lue kävelee) niin silloin liikunnan sovittaa laskeneeseen kuntoon ja kierre jatkuu.
4. Hienoa, taas Antti Heikkilä. Hän tietää kaikesta kaiken.
[/quote]
Eli mun kävelyistä ei ole mitään hyötyä? Olen nyt ollut 2 viikkoa kipeenä, kunto laskenut entisestään, enkä jaksa MITÄÄN. Jostain pitäisi taas aloittaa. Sano nyt sinäkin, ettei kävelystä ole mitään hyötyä. :(
Mä INHOAN sitä, kun alkaa huohottaa ja hiki valua. En tykkää YHTÄÄN. A gentleman will walk but never run. :) Kävelemisestä NAUTIN. Miten saisin itseni sitten tykkäämään siitä epämukavasta huohotuksesta ja hikoilusta?
Tuntematon mulle muuten tuo Heikkilä. Eli onko hän sit väärässä?
[/quote]
Et sitten jaksa lukea edes neljää kohtaa. Kohta 1 - kaikki liikunta on hyödyllistä. Kävely on liikuntaa - eli se on hyödyllistä ja siitä saa niitä terveyshyötyjä, joita liikuntaan nyt yleisesti liitetään. Mutta, sinun kunto ei nouse, jos et koskaan hengästy tai hikoile - riipumatta tymistä herrasmiehiä koskevista lausumista. Sitten kun kunto on tarpeeksi heikko, niin sitä hengästyy ja hikoaa jo kävelemisestä, sitten varmaan lopetat senkin?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 11:23"]
Mies sanoo aina, että eihän se liikunta kivaa ole. Mutta jos se on kivaa, siitä ei ole mitään hyötyä.
[/quote]
Kumallisimpia lauseita joita ikinä kuullut.
[/quote]
Lauseessa on totuuden siemen. Liikunta, joka tapahtuu fyysisellä epämukavuusalueella, kehittää. Tämä on fakta. Muu on terveysliikuntaa.
[/quote]
Mutta kun mä en tykkää olla siellä fyysisellä epämukavuusalueella. :( Se on... epämukavaa. :( :(
Ja siksi en ikinä jaksa harrastaa mitään vaativampaa liikuntaa niin pitkään, että siitä alkaisi tulla hyvä olo ja tuloksia. :(
ap
[/quote]
Olet pullamössö-luuseri, jos pää ei kestä rääkkiä. Ja sille, joka sanoi nauttivansa epämukavuusaluetreenistä: kyse oli fyysisestä epämukavuusalueesta.
[/quote]
Niin niin, nimenomaan kyse on fyysisestä epämukavuudesta, pää kyllä kestää enemmän kuin kroppa kestäisi.
[/quote]
Mä en nyt ihan hahmota tätä juttua pään kestävyydestä. Mutta kun mua ei vaan KIINNOSTA. Se liikunta ei tunnu millään lailla kiehtovalta tai innostavalta tai älyllisesti haastavalta.
Olin tosi laiha, kun asuin kolme vuotta Roomassa. Oli ihania, tuoreita, hyvänmakuisia kasviksia ja hedelmiä. Oli hyviä säitä olla ulkona, ei juurikaan kylmä eikä lunta ja jäätä. Ja oli loputtomasti mielenkiintoisia paikkoja! Kävelin lähes kaikkialle ja tutkin vanhoja paikkoja ja museoita. Kävelin varmaan 3-4 tuntia/päivä.
Suomessa suurin osa vuodesta ulkona ei voi oikein liikkua. Vihannekset ja kasvikset ja hedelmät maistuu hyviltä vain muutaman kuukauden kesäaikaan. Ja ei ole tarpeeksi mielenkiintoisia paikkoja, joita tutkia kävellen. Rooman kauden jälkeen olenkin lihonut tuon 40 kg.
Tarvitsisin liikuntamuodon, joka olisi älyllisesti kiiinnostava ja innostava. Sellainen, johon liittyisi esim. aivotutkimuksen uusia tuloksia tai historiaa tai arkeologiaa. Mikä sellainen laji olisi?
Kuten jo sanoin ap, älä stressaa tuon liikunnan kanssa, se ei edes ole se ratkaisu jos sinulla on paljon ylipainoa. Lähde sen ruokailun kauttaa tekemään laihdutusta, liikunta on hyvin pieni osa painonhallintaa. Tsemiä, ja jätä nämä pullamössö-kommentit omaan arvoonsa! :)
T: se himotreenaaja
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 13:29"]
Kuten jo sanoin ap, älä stressaa tuon liikunnan kanssa, se ei edes ole se ratkaisu jos sinulla on paljon ylipainoa. Lähde sen ruokailun kauttaa tekemään laihdutusta, liikunta on hyvin pieni osa painonhallintaa. Tsemiä, ja jätä nämä pullamössö-kommentit omaan arvoonsa! :)
T: se himotreenaaja
[/quote]
Joo, taidat olla oikeassa. Pitäisi jättää nuo herkut pois. Ja lisätä niitä Suomessa kaamealta maistuvia vihanneksia. :(
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 13:18"]
Voi ap, minä niin tiedän tuon tunteen. Itsekin lähinnä vihaan liikuntaa enkä tykkää yhtään hengästymisestä ja hikoilemisesta. Miehen on pakko pysyä kunnossa, jotta voi jatkaa työssään, joten hänellä on treenaamisessa hitusen suorittamisen makua (ei kuitenkaan niin paljon kuin sinun miehelläsi).
Liikkuminen silkan liikunnan takia on vain niin tylsää! Olen yrittänyt nyt tehdä kävelylenkkejä säännöllisesti, koska odotan esikoistamme ja haluaisin pysyä kunnossa, mutta se on välillä tavattoman itsekurin ponnistuksen takana.
Tanssiminen on yksi sellainen laji, jota minäkin mielellään harrastan. Se on hauskaa ja siinä tulee hiki ja hengästyminen ikään kuin hauskanpidon sivutuotteena. Toinen asia, minkä olen huomannut, on se että SEURA on tärkeää. Uiminen on tylsää yksin, mutta kaverin kanssa jutellessa pitkänkin matkan uiminen menee huomaamatta. Sama koskee kävelemistä. Kävisin kävelemässä huomattavasti useammin, jos minulla vain olisi lenkillä joku jonka kanssa juttu luistaa. Silloin siihen ajan kulumiseen ei kiinnitä niin paljon huomiota.
[/quote]
En siis ole yksin! Lohduttavaa kuulla.
Seura todella auttaa. No, uinnissa ei ehkä niinkään. Mutta kävelylenkkiä on kyllä kivempi tehdä, jos on juttuseuraa!
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 13:18"]
Suomalaiset on kyllä kummallisen kuntoiluhullua kansaa. Tuskin missään muualla ihmistä paheksutaan siitä, jos ei harrasta mitään hiki/kuntoliikuntaa. Sellainen on lähes kaikkialla muualla vain pienen ryhmän harrastus, useimmille riittää arkiliikunta.
Ja nuo laihaläskijutut, heh heh. Ei laiha voi olla läski kertakaikiaan. Esim. Ranskassa naisten kuntoliikunnan harrastaminen on varsin harvinaista, silti ihmisistä suurempi osa on hoikkia kuin täällä - ai niin muttta ne on niitä rumia laihaläskejä ;-)
[/quote]
No, Ranskassa niiden on helppo olla laihempia. Säät suosii enemmän kävelemällä paikasta toiseen liikkumista. Itsekin yritin eilen lähteä kävelemään - kaikki paikat niin jäässä, että eihän siellä pysy pystyssä! Ja kun jäätä on sellainen 10-15 cm kerros näköjään joka pyörätiellä, niin menee varmaan kuukausi, ennen kuin se on sulanut.
Ja Ranskassa on myös hyvät vihannekset ja hedelmät. Mä en ymmärrä, miten Suomeen tuodaan jotain sekundahedelmiä, ihan raakoja, ei kypsy koskaan ja maistuu vaan pahalta. Sama vihanneksissa. Esim. tomaateissa ei mitään makua!
Tanssi on ainakin älyllisesti haastetta tarjoava. En tunne itse kamppailulajeja, mutta niissäkin on henkinen puoli, joten arvelen, että nekin voisivat olla hyvä vaihtoehto. Tuntemiani älykkäitä ihmisiä kyllä miellyttää myös juoksu, luultavasti siksi, että se poistaa hyvin stressiä ja juoksun aikana voi nauttia lenkistä ja ajatella omia ajatuksiaan.
Jos ap olet nyt rapakunnossa, et voi olettaa, että olet välittömästi sellaisessa kunnossa, jossa voit harrastaa niitä mielekkäitä lajeja eli mielestäni joudut asennoitumaan jonkin verran siihen, että jos haluat lisätä liikuntaa viikkoihisi, tarvitset motivaation lisäksi myös pitkäjänteisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 13:56"]
Tanssi on ainakin älyllisesti haastetta tarjoava. En tunne itse kamppailulajeja, mutta niissäkin on henkinen puoli, joten arvelen, että nekin voisivat olla hyvä vaihtoehto. Tuntemiani älykkäitä ihmisiä kyllä miellyttää myös juoksu, luultavasti siksi, että se poistaa hyvin stressiä ja juoksun aikana voi nauttia lenkistä ja ajatella omia ajatuksiaan.
Jos ap olet nyt rapakunnossa, et voi olettaa, että olet välittömästi sellaisessa kunnossa, jossa voit harrastaa niitä mielekkäitä lajeja eli mielestäni joudut asennoitumaan jonkin verran siihen, että jos haluat lisätä liikuntaa viikkoihisi, tarvitset motivaation lisäksi myös pitkäjänteisyyttä.
[/quote]
Joo, no, minulta löytyy pitkäjänteisyyttä kyllä muiden asioiden suhteen - mutta liikunnan osalta se tuntuu olevan pahasti hukassa,
Jos juoksen, en pysty ajattelemaan mitään. Sama muun hikiliikunnan osalta. Kaikkia ajatukset takoo vain sitä, että tämä on KAMALAA ja TYLSÄÄ, mutta jos vielä pääsen tuon kulman taakse. No, jos vielä jatkan 20 minuuttia, sitten voin kai lopettaa.
En ikinä vaihtaisi paljoa treenaamista pariin kävelylenkkiin. Ihan sama, onko terveellistä vai epäterveellistä. Sama kai se on minkä tahansa nautinnon kanssa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 13:13"]
Ap taitaa olla skinny fat-hiiri, joka valittaa "en tykkää mistään, missä tulee paha olo(fyysinen)."
[/quote]
Mä en tiedä, mitä tarkoitat skinny fat-hiirellä. Skinny en ole, minulla on 40 kg ylipainoa, josta 20 kg tullut viime kesän jälkeen, kun olen sairastellut eikä liikunta ole houkutellut enää yhtään.
Joo, ja en tykkää siitä, että tulee hiki, että huohotuttaa, että tulee paha olo. En vaan tykkää.