Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotain rajaa hei! Ihmiset "oikaisee" meidän pihan läpi!

Vierailija
24.03.2013 |

Meillä on siis kulmatontti ja pihaan kulku kahdesta kohdasta. Nyt tänä talvena ollaan huomattu että ihan vieraat ihmiset kulkee meidän pihan kautta, muka oikaisee (todellisuudessa tien kautta kulkien matka on yhtä pitkä). Tietysti ärsyttää todella paljon, myös se että siinä oikaistessa heitellään karkkipaperit ja tupakan tumpit pitkin pihaa, räitään ja syljeskellään. Muutaman oikaisijan mies on käännyttänyt keskeltä pihaa takaisin ja pakottanut kulkemaan tien kautta, mutta kaikki ei usko eikä tietenkään joka hetki voida olla vahtimassa. Ihan selkeästi kyseessä on meidän piha, yksityisalue, ei sitä kukaan voi luulla yleiseksi kulkutieksi. Loukkaa ja inhottaa ajatus että pihassa kulkee vieraita ihmisiä omin lupineen. Millä tuon kulkemisen saisi loppumaan? Suljettavia porttejakaan ei haluttaisi kun autoilla kuljetaan molemmista "porteista" monta kertaa päivässä.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko aidata. Toiset ei usko edes kylttiä. Älä valita vaan  suunnittele ja toimi. Lisäksi tuo vain aiheuttaa riitaa. Olen kyllä puolellasi, mutta aitaus on ainoa ratkaisu tai tiivis havuaita.

Vierailija
42/56 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 14:01"]

Pakko aidata. Toiset ei usko edes kylttiä. Älä valita vaan  suunnittele ja toimi. Lisäksi tuo vain aiheuttaa riitaa. Olen kyllä puolellasi, mutta aitaus on ainoa ratkaisu tai tiivis havuaita.

[/quote]Meilläkin kaava kieltää aitojen rakentamisen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, pakko on aidata, tai laittaa ainakin portti toiselle kulkuväylälle. Ihmiset eivät tällaisissa asioissa useinkaan osaa ajatella sitä niin, että paljonko porukkaa pihan läpi saattaa yhtenä päivänä rampata, vaan helposti tulee tekosyynä, että no eihän se mitään haittaa jos minä tästä menen nopeasti ohi. Talvella yksi keino olisi myös jättää korkea ja syvä aurauspenkka toiselle kulkuväylän päälle, sekin saisi varmaan ihmiset kiertämään.

Vierailija
44/56 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiden takapihan puolella on "puisto" = luonnontilaista metsää. Huomaisin että tonttimme rajalle on alkanut ilmestymään polku. Aloin seuraamaan tilannetta ja näin että joku rouva oli alkanut kävelyyttä koiraansa tuolla metsässä kiertäen lähes hiipimällä tonttien rajalla iltahämärissä. En keksinyt tuolle touhulle muuta selitystä kuin sen että sieltä näki talojen takapihan puolen ikkunoista sisälle kun ulkona oli jo hämärää ja sisällä valot. Ilmeisesti oli vähän sairaaloisen utelias kyttääjä.

Tunkeuduin hänen reviirilleen, aloin myös itse käyttää koiraa iltahämärässä tuolla metsässä ja kun olin pari kertaa kohdannut tämän rouvan tontirajalla pälyilemässä niin otti opikseen ja siirtyi jonnekkin muualle kyttäämään.

Vierailija
45/56 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 10:48"]

On kai tonttine rajat selkeät? En tiedä miten maallaa, mutta täällä pk- seudulle moni kulmatontinostaja on ikäänkuin  ajatellut kaiken ympärillä kuuluvan olevan heidän tonttiaan. Todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole, vaan piiirustuksissa tonttien yntymäkohdassa on n 2-4 metrin kauounginkaista, josssa kulkee jo entuudestaan luonnollinen kulkuväylä Ts vanha polku. Näitä polkuja on toki lupa käyttää, mutta itsekin olen saanut huutia uuden talon rakentajalta, että kulkisin heidän maillaan.

No aika asiallisesti siinä sitten pyrittiin käymään läpi nää tontin rajat ja miksi tuo " kaupungin kaistale on siihen kaavaan jätetty. E iole tarkoituksen mukaista täällä ruuhkasuomessakaan  asvaltoida kaikkia teitä, mutta nämä luonnolliset kulkuväylät on syytä pitää auki.

[/quote]

Itseasiassa ei kaupungin maillekaan ole mitään oikeutta tehdä mitään luonnollisia kulkuväyliä. Kaupunki merkitsee karttoihin ns. viralliset kulkuväylät ja ne joita ei siinä kartassa ole eivät ole mitään yleisiä kulkuväyliä. Tiedän tämän koska olen itse tukkinut tälläisen itsetehdyn oikaisureitin. Kulkijat siitä yritti valittaa kaupungille, mutta sieltä vastattiin ettei siinä ole mitään polkua. Joten valitus kulkureitin tukkimisesta meni hukkaan. Ei se että joku maakaistale on kaupungin tarkoita sitä, että siihen voi omavaltaisesti tehdä kulkuväylän. Kaupunki voi hyvinkin kieltää sellaiset, ihan vaan siksi että niistä on asukkaille haittaa. Ihmisillä on omituinen luulo, että kaupungin mailla voi tehdä mitä huvittaa.

Vierailija
46/56 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa ei kaupungin maillekaan ole mitään oikeutta tehdä mitään luonnollisia kulkuväyliä. Kaupunki merkitsee karttoihin ns. viralliset kulkuväylät ja ne joita ei siinä kartassa ole eivät ole mitään yleisiä kulkuväyliä. Tiedän tämän koska olen itse tukkinut tälläisen itsetehdyn oikaisureitin. Kulkijat siitä yritti valittaa kaupungille, mutta sieltä vastattiin ettei siinä ole mitään polkua. Joten valitus kulkureitin tukkimisesta meni hukkaan. Ei se että joku maakaistale on kaupungin tarkoita sitä, että siihen voi omavaltaisesti tehdä kulkuväylän. Kaupunki voi hyvinkin kieltää sellaiset, ihan vaan siksi että niistä on asukkaille haittaa. Ihmisillä on omituinen luulo, että kaupungin mailla voi tehdä mitä huvittaa.

Nykyajan kerrostalokaroilta on kokonaan tainnut hävitä jo sellainen käsitys että kaikki metsät on jonku omistamia. Ja taitaa se olla vähän hämärää jo monille aikuisillekkin. Kuvitellaan että jos joku pusikko ei ole selkeästi jonku pihaa, niin siellä voi tehdä mitä lystää koska se ns. ei kenenkään maata. Olen aika monesti komentanut vieraita kakaroita keräämään roskansa joita ovat heitelleet metsikköön ohi kulkiessaan ja tässä tilanteessa olen käskenyt laittamaan ne meidän roskiskikseen.

Vierailija
47/56 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 14:42"]

Nykyajan kerrostalokaroilta on kokonaan tainnut hävitä jo sellainen käsitys että kaikki metsät on jonku omistamia. Ja taitaa se olla vähän hämärää jo monille aikuisillekkin. Kuvitellaan että jos joku pusikko ei ole selkeästi jonku pihaa, niin siellä voi tehdä mitä lystää koska se ns. ei kenenkään maata. Olen aika monesti komentanut vieraita kakaroita keräämään roskansa joita ovat heitelleet metsikköön ohi kulkiessaan ja tässä tilanteessa olen käskenyt laittamaan ne meidän roskiskikseen.

Eihän tuossa ongelmana ole omistajuus vaan roskaaminen.

Vierailija
48/56 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vedettiin takapihalle lippusiima siksakkiin eli kun mikään kyltti, kielto tai aita ei auttanut, vedettiin lippusiima kulkureitille ristikkoon. Nyt on helppo tökkiä ne kepit hankeen ja oikeasti aika harva kehtaa sitä viritystä ryhtyä rikkomaan. Kaave kieltää aidan tekemisen/istuttamisen, joten ainoaksi keinoksi tulee jäämään joku vastaava tilapäinen ratkaisu.

Vierailija
49/56 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontin rajat on selkeät ja koko piha aidattu. Toisella "portilla" on roskis ja postilaatikko, toisella autotalli ja pari autopaikkaa. Kyllä tämä on niin selkeästi yksityisalue kuin vaan voi olla. Molemmilla "porteilla" on kyltti "Yksityisalue". Mitään koiravaroituksia ei viitsitä laittaa kun ei ole koiraakaan. Kai tässä täytyy keväällä harkita porttia edes toiseen väylään... Inhottava tilanne kaiken kaikkiaan.

ap

Vierailija
50/56 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä muuta vaihtoehtoa ole kun sule toinen laita jo aidalla tai lukittavalla portilla, jos haluatte kulkemisen lopettaa.

Vierailija
51/56 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orapihlaja-aita on toimiva. Ei ole läpikulkijoita. T.kulmatontilla asuva.

Vierailija
52/56 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, orapihlajaa tai jotain jumalattoman piikikästä kurtturuusua tms. Ehkäpä joku kulkualueen sulkeva "leikkimökin" seinä auttaisi?

Pieni "miinoitettu" alue vaikkapa koiranpaskaa voisi myös toimia :D

Vierailija
53/56 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No laittakaa kyltti "yksityisalue, läpikulku kielletty".

Ei tuo ole riittävä. Sehän on oikeasti vain kehoitus, ei laillinen kielto. Ainoa mahdollisuus on käyttää aitaa ja porttia.

Vierailija
54/56 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän aidatulle mökkipihalle pystytti saksalaispariskunta teltan, ihan kaivon viereen lähelle rantaa ja laituria. Olivat jostain lukeneet jokamiehenoikeuksista ja käsittäneet vähän väärin. Aikamoinen neuvonpito saatiin käydä ennen kuin suostuivat lähtemään. No, ulkomaalaisia kai pitää ymmärtää.

Vierailija
55/56 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käydään mustikassa takapihalla. Siis ihan kaksi metriä ikkunoista.

Mies kerran ajoikin yhden eukon kauemmaksi kun seiso ämpärin kansa meidän grillin vieressä.

Siis niin uskomatonta!

Minun olisi varmaan tehnyt mieli ottaa ne mustikatkin pois siltä ämmältä.

Vierailija
56/56 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa kyltit missä parin rottiksen kuva ja teksti "kulkeminen omalla vastuulla"....ei kukaan täyspäinen uskalla ottaa riskiä....

Jokainen täyspäinen tietää, että täysin laittomia kylttejä tuollaiset.