Jotain rajaa hei! Ihmiset "oikaisee" meidän pihan läpi!
Meillä on siis kulmatontti ja pihaan kulku kahdesta kohdasta. Nyt tänä talvena ollaan huomattu että ihan vieraat ihmiset kulkee meidän pihan kautta, muka oikaisee (todellisuudessa tien kautta kulkien matka on yhtä pitkä). Tietysti ärsyttää todella paljon, myös se että siinä oikaistessa heitellään karkkipaperit ja tupakan tumpit pitkin pihaa, räitään ja syljeskellään. Muutaman oikaisijan mies on käännyttänyt keskeltä pihaa takaisin ja pakottanut kulkemaan tien kautta, mutta kaikki ei usko eikä tietenkään joka hetki voida olla vahtimassa. Ihan selkeästi kyseessä on meidän piha, yksityisalue, ei sitä kukaan voi luulla yleiseksi kulkutieksi. Loukkaa ja inhottaa ajatus että pihassa kulkee vieraita ihmisiä omin lupineen. Millä tuon kulkemisen saisi loppumaan? Suljettavia porttejakaan ei haluttaisi kun autoilla kuljetaan molemmista "porteista" monta kertaa päivässä.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 09:03"]
Suomalaiset ottavat näköjään liiankin kirjaimellisesti jokamiehenoikeuden. Ei tulisi meillä kuuloonkaan noin härski käyttäytyminen. Palstalta joskus olen lukenut, että koiranpaskojakin tai muita omia roskia laitetaan surutta vieraisiin roskapönttöihin, jos sopivasti ovat matkan varrella. Huhhuh...
t. ulkosuomalainen
[/quote]
no tuohan on ihan hyvä tapa, kenenkään maailmaa ei mullista muutama ylimääräinen kakkapussi tai roska omassa roskiksessa - parempi siellä kuin luonnossa.
Suomessahan on ihan tarrakin, joka liimataan oman roskikseen kylkeen, mikäli annetaan lupa kakkapussien laittoon. Äärimmäisen fiksua.
Minä tein viime talvena aloituksen tänne, jossa kerroin, että vieras lapsi oikaisee pihamme läpi. Ei edes pihan reunaa, vaan ihan keskeltä, eikä pihan rajoista voinut erehtyä. Sain av-mammoilta kuulla olevani ääliö ja idiootti kun en pidä siitä, että vieraat tulevat pihaamme, oli lapsi tai aikuinen.
"Yksityisalue"-kyltti voisi toimia.
Itse laittaisin vaikka pensasaidan, joka rajaa tontin selkeästi. Tuli vain mieleen tästä kun entiset naapurit saivat kunnalta luvan istuttaa nurmikon kävelytien tilalle. Kävelytie oli heidän tontin jatkona ja vähän alempana, jolloin heitä ärsytti kun lasten pallot tippuivat aina tielle pelatessa. Kunta antoi luvan sillä ehdolla, että kävelytietä saa edelleen kaikki käyttää, eli kävellä nurmikon poikki. Sehän sitten naapureita rupesi rassaamaan kun nurmikko menee huonoon kuntoon, yllätys yllätys. Ilmestyi aita ja kyltti:yksityisalue.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:29"]
Minä tein viime talvena aloituksen tänne, jossa kerroin, että vieras lapsi oikaisee pihamme läpi. Ei edes pihan reunaa, vaan ihan keskeltä, eikä pihan rajoista voinut erehtyä. Sain av-mammoilta kuulla olevani ääliö ja idiootti kun en pidä siitä, että vieraat tulevat pihaamme, oli lapsi tai aikuinen. "Yksityisalue"-kyltti voisi toimia.
[/quote]
Maa on rajallinen resurssi, jota ei mistään tule lisää. Millä oikeudella sinä alat laittaa kylttejä, joilla rajaat toisten ihmisten elintilaa pois? Ajattele, jos minä ostaisin kaiken juomaveden ja laittaisin sinulle kyltin, että yksityisomaisuutta, älä juo. Joisitko silti?
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:40"]
Minä tein viime talvena aloituksen tänne, jossa kerroin, että vieras lapsi oikaisee pihamme läpi. Ei edes pihan reunaa, vaan ihan keskeltä, eikä pihan rajoista voinut erehtyä. Sain av-mammoilta kuulla olevani ääliö ja idiootti kun en pidä siitä, että vieraat tulevat pihaamme, oli lapsi tai aikuinen. "Yksityisalue"-kyltti voisi toimia.
[/quote]
Maa on rajallinen resurssi, jota ei mistään tule lisää. Millä oikeudella sinä alat laittaa kylttejä, joilla rajaat toisten ihmisten elintilaa pois? Ajattele, jos minä ostaisin kaiken juomaveden ja laittaisin sinulle kyltin, että yksityisomaisuutta, älä juo. Joisitko silti?
[/quote]
Juuri tällaiset vasurit luulevat voivansa tehdä toisten omaisuudella mitä vain. Painu Kim Jong Unin seuraksi, jos niin tuota yhteisomistusta ihannoit.
Vanhempani asuvat omakotitalossa ja kerran keski-ikäinen ison koiran kanssa tuli pokkana pihatietä pitkin puutarhaan ja kusetti koiransa kukkapenkissä. Kun hänelle sanottiin asiasta, hän sanoi luullensa että tämä on yleinen tie. Aika erikoinen yleinen tie, missä ihmiset istuu ulkona grillin ympärillä syömässä. Ei voi muutakuin ihmetellä joidenkin tyhmyyttä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 08:48"]
Ansakuoppia? Omalla vastuulla jalkansa taittaa jos teilllä on joku "remonttikaivanto" pihassa..
Ihmiset osaavat olla uskomattoman tyhmiä.
[/quote]Tuollaiseen kun joku loukkaa itsensä niin joudut vankilaan.
[/quote]
Vankilaan? Kai omalla pihallaan saa kaivaa vaikka sata kuoppaa, onko se pihan omistajan vika jos ulkopuoliset änkee tontille ja tippuu kuoppiin? En ole ensimmäisen kommentin kirjoittaja.
Miten noin alkeellisia tyyppejä voi ollakaan! Jos minun pihani läpi (pihaa tosin ei ole, mutta jos olisi) kuljeskelisi tuollaisia röyhkimyksiä, ja verekseltään jäisivät kiinni, niin ihan heti ei tyyppi unohtaisi sitä busted -kokemusta. Ihan sama minkä kylähullun maineen minä siitä saisin.
Niin... ja siis voihan ihminen omalla pihallaan esim. harrastaa kaikenlaista kivaa, siis tarkoitan ihan sellaistakin, mistä saattaa livetä jotain satuttavaa ja ikävää ilmassa kohti luvatonta tunkeilijaa... Degeneroitunutta ja tavatonta kansaa, ei voi muuta sanoa, jos tuollainen sikailu on ihan yleistäkin! Ei tulisi mieleenikään alkaa toisten pihojen läpi oikomaan, ei oikeastaan edes taloyhtiöiden, jos en siellä asuisi tai olisi menossa kyläilemään.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:40"]
[/quote]
[/quote]
Sillä oikeudella, että minä olen sen rajatun alueen ostanut, mikä tarkoittaa sitä, että voin itse päättää kuka sen alueen sisällä saa olla.
Vertauksesi on niin huono, että en ota siihen kantaa.
Meillä köllöttää pihassa aivan helevetin iso koiranpaska... meillä itsellämmekin on koira, mutta se ei tee pihaan vaan metsään, ei siis edes polun tai kävelytien varrelle, koska se on siihen opetettu. Siksi ärsyttää kun se on ihan selkeästi meidän pihassa, ei siis edes jossain rajamailla vaan ihan melkein talon vieressä. Ei kyllä tulis mieleenkään paskattaa elukoita toisen pihaan tai jos edes olisi epäily, että onkohan tuossa jonkun piha... tai sitten kuljetaan se ämpäri ja lapio mukana.
Joo, tuttu tunne. Meillä talo uudella asuinalueella päättyvän kadun päässä. Varsinkin aikaisemmin kun uudet kadut olivat monelle outoja niin joku aina erehtyi luulemaan että katumme kautta pääsisi oikaisemaan lähistön leikkikentälle. Ei päässyt, välissä oli muutama sata metriä metsää. Parhaimmillaan tuosta pihan nurkalta on menny lauma mammoja lastenrattaiden kanssa mättäikössä vaunujaan rettuuttaen.
Nuorisolaumoille olen joskus huomauttanut että ei tosten pihoilla saa kulkea eikä niiden läipi voi oikaista. Vanehmmille ihmisille olen huikkaillut että etsivätkö he jotain ja voinko auttaa jotenkin. Kerran yllätin erään harmaapäisen herrasmiehet penkomassa tavaroitamme pihan nurkalla.
Sijoittelin myös kottikärryjä ja muuta rekvisiittaa niin että ne joutui kiertämään pusikoiden kautta niin ei pääse niin helposti kulkemaan ja muodostuvaan alkaneelle polulle pistin pari kaatunutta puuta esteeksi jne.
Ongelma on kyllä nyt vuosien saatossa helpottanut kun ihmiset ovat oppineet järkevät reitit.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 08:48"]
Ansakuoppia? Omalla vastuulla jalkansa taittaa jos teilllä on joku "remonttikaivanto" pihassa..
Oon heittäny roskia toisten roskiksiin. Sori jos oon loukannu teitä.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 08:48"]
[/quote]
Tuskin.
"On kai tonttine rajat selkeät?"
Meillä on umpikadun viimeinen talo ja tonttimme vieressä on kyllä viereiseen suureen tonttiin kuuluen 10m metsäkaistale, mutta eihän kukaan siellä halua kulkea mättäiden, risujen ja kivien seassa, vaikka se ei häiritsisi ketään. Luonnolisesti he kulkevat meidän pihaliittymästä autojen parkkipaikan ohi ja meidän talon vierustan kulkuväylää takapihalle, josta sitten jatkavat metsään. Takapihamme kohdalta metstä on harvempaa ja helppokulkuisempaa.
Joskus olen kyllä hieman korottanut ääntä kun joku on ollu tunkemassa pihaamme pysäköityjen autojen väliin pyörän tai rattaiden kanssa.
Joku taas innostunut nostelemaan vanhoja ketjuja.