Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikko ja Anna ostivat tunkkaisen talon 70-luvulta ja remontoivat itse katosta lattiaan

Vierailija
16.03.2019 |

Mun mielestä lopputulosta on aika...kauhea. Sekamelska, esim. lattiat erilaisia joka huoneessa, tapetit ja tehosteseinät aika karseat. Mutta toisaalta, itsellehään rakensivat ja näemmä itse tykkäävät.
En vaan tajua, miksi tästä piti joku juttu tehdä?
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/84254dd1-6e09-4b37-8511-6ba…

Kommentit (219)

Vierailija
81/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi ulko-ovi on ihan ok, vaikka tuulikaappi on purettu, sillä nykypäivän uudet ovet ovat u-arvoltaan parempia kuin tuon talon ulkoseinän U-arvo. Joten ainakaan ovesta ei falskaa.

Vaan kun siitä ovesta olisi tarkoitus kulkeakin...

Ajattelitko, että tästä uudesta ovesta ei pääse kulkemaan vai?

Vierailija
82/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi ulko-ovi on ihan ok, vaikka tuulikaappi on purettu, sillä nykypäivän uudet ovet ovat u-arvoltaan parempia kuin tuon talon ulkoseinän U-arvo. Joten ainakaan ovesta ei falskaa.

Vaan kun siitä ovesta olisi tarkoitus kulkeakin...

Ajattelitko, että tästä uudesta ovesta ei pääse kulkemaan vai?

Et tiedä tuulikaapin ideaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kohdin rikottu rakennusmääräyksiä, kuten tuulikaapin purku ei ole laillista tuossa tönössä

Vierailija
84/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella teistä oli parikymppisenä pettämätön tyylisilmä? Itselläni ei ainakaan, vaan se kehittyy yleensä ajan myötä. Ei tuo varmaan jäänyt parin viimeiseksi remontiksi. Nyt oli tätä, ensi kerralla ehkä jotain muuta.

28-vuotias on kolmekymppinen.

Mulla oli jo parikymppisenä pettämätön tyylisilmä. Olisi vaan pitänyt rohkeammin jo silloin karsia miehen koristeluita. Yksinkertaistaa. Mies taas osasi tehdä kodikkaampaa. Eli mun maku olisi ollut ehkä liiankin kliinistä ja tyyliteltyä. Kodikkuus kannattaa muistaa aina.

Ihan vinkiksi: samaa väriä mahdollisimman paljon seiniin, leikitellä voi sitten esim. laatoituksilla tai tekstiileillä. Ei yksittäisiä mustia tehosteseiniä tai räikeitä koristekuvioita seinille, ellei ole reipasta miestä, joka maalaa ne sitten ensi vuonna piiloon. Lattioiden ei tarvitse olla samaa materiaalia, vaan kohteen mukaan, mutta mielellään samanväriset. Ei levottomia tapetteja. Tyyli pitää pitää samanlaisena läpi talon ja talon tyyliin. Eli yhteen taloon ei vaan saa mahtumaan kaikkia ideoitaan.

Itse olisin miettinyt, miten noin matalaan taloon saa tarpeeksi valoa. Keittiössä oli onnistuttu siinä.

Olisiko tiiliseinät voinut maalata ulkoa valkoisiksi?

Jutun mies osaa kyllä tehdä siistiä työnjälkeä. Siitä pointsit.

Vierailija
85/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/767dcf37-8ff8-48b8-a47d-0714b567e34f

Ja tuo sauna... Ihan järkyttävä sekin!

Odotin otsikon perusteella, että talo olisi jotenkin todella erikoisella tavalla kaunis ja upea, mutta kuvissa näkyi vain synkkä ja mauton kokonaisuus. Kommenteista päätellen moni muu on samaa mieltä. Ei tuo minusta ole millään tavalla lehtijutun arvoinen remppa muuten kuin että pariskunta teki sen itse alusta loppuun. Välillä en edes erottanut kuvista kumpi on ennen ja kumpi jälkeen, kun molemmat tyylit ovat niin mauttomia.

No niin. Syyllinen löytyi. Tyttöystävä. Noi aaltoilevat lauteet on ihan karseat. Tulee pahoinvointi jo katsellessa.

Vierailija
86/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa kohdin rikottu rakennusmääräyksiä, kuten tuulikaapin purku ei ole laillista tuossa tönössä

Tuulikaappi ei ole nykyään enää pakollinen. Ja ulko-ovi laitetaan lämmöneristeen ja seinärungon kohdalle, ei ulkoverhouksen tasalle. Kysyin mun rakennustarkastaja mieheltä.

Vierailija
87/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on niin ihmettelyä herättävää? Tuollaisia suomalaisten kodit ovat, vähän keskimääräistä originellimpi maku tällä pariskunnalla.

Ei. Tuo ei ole originelli eli yksilöllinen, persoonallinen. Sekamelska ei tarkoita boheemia tai omaperäistä. Tämä on vain sekava ja täysin ilman sisustussilmää tehty kyhäelmä.

Sisustus voi olla erikoinen tai boheemi, mutta sellainenkin sisustus tehdään tyylillä, eikä vain heitellä eri tyylisiä, värisiä ja yhteensopimattomia tavaroita huoneisiin.

Vierailija
88/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyylillisesti melkoinen sekasotku mutta itselleen tekivät ja hyvä jos tykkäävät.

Minua hieman ihmetyttää täällä paljon peukkuja saaneet kommentit siitä kuinka talosta olisi ilmeisesti pitänyt tehdä 70-luvun museo ja säästää ja kunnostaa kaikki tapetteja myöten. Käsi ylös kuinka moni tällaisessa haluaisi oikeasti asua. Ja pitäisikö samalla logiikalla myös uudempien vuosikymmenien talot entisöidä; 90-luvun kämppään boordia joka seinään ja 80-luvun mäntypuinen puolipaneeli jätetään paikoilleen?

Tunnustan häpeämättä että olen remontoinut hieman vanhemman talon ja en kunnostanut sen kellastunutta ja paikoin puhki kulunutta mosaiikkiparkettia. Se jätettiin kuitenkin laminaatin alle jos joku haluaa sen myöhemmin kunnostaa. Kun on sellaista joutunut elämänsä ensimmäiset 20 vuotta katselemaan ei vaan jaksaisi enää vaikka tulevia muotivirtauksia ennakoivat sanoisi mitä.

Keittiö ja tapetit oli onneksi vaihdettu 90-luvulla joten niiden uusiminen ei sitten kai ollut ihan niin suuri synti.

Moni 70-/80-/90-luvun taloon muuttava ei välttämättä muuta sinne siksi että sen aikakauden talot olisi niin ylitsepääsemättömän hienoja tyylillisesti. Me päädyttiin 70-luvun alun koppiin siksi että hinta ja sijainti oli hyvä ja halusin isot ikkunat. Uusia taloja ei vaan ollut meidän budjetilla saatavilla ja näin lienee tuonkin pariskunnan kanssa.

Vierailija
89/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytin kuvia miehelle, ja valitin kuinka kauhea on. Miehen mielestä lopputulos oli "ihan tavallinen" eli hän ei ollut niin kriittinen kuin minä. Hän tosin luuli, että kyse oli naisparista eli Mikko, vaihda hyvä mies kampausta.

Vierailija
90/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella teistä oli parikymppisenä pettämätön tyylisilmä? Itselläni ei ainakaan, vaan se kehittyy yleensä ajan myötä. Ei tuo varmaan jäänyt parin viimeiseksi remontiksi. Nyt oli tätä, ensi kerralla ehkä jotain muuta.

Taiteellinen lahjakkuus on lahjakkuutta, jota joko on, tai ei ole. Jonkin verran sitä voi toki opiskella. Osa meistä erottaa värit tarkasti, näkee symmetriat, osaa sommitella ja asetella. Osa ei. Kyse on eräästä lahjakkuuden muodosta, verrattavissa vaikkapa matemaattiseen/musikaaliseen/kineettiseen älykkyyteen.

Vierailija
91/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytin kuvia miehelle, ja valitin kuinka kauhea on. Miehen mielestä lopputulos oli "ihan tavallinen" eli hän ei ollut niin kriittinen kuin minä. Hän tosin luuli, että kyse oli naisparista eli Mikko, vaihda hyvä mies kampausta.

Näytti että sillä olisi ollut jotain silmämeikkiä? Guylineria ehkä..

Vierailija
92/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko ap edes otsikkoa, varmaan katsoit vain kuvat? Jo otsikossa luki, että "remontoivat mieleisekseen". Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä..

Niin, kaksi nuorta yritteliästä ja eteenpäin haluavaa ihmistä ostaa talon ja remontoi sen OMAN mielensä mukaiseksi. Tottahan se kirveltää!

Hienoa että löytyy vielä reippaita yritteliäitä nuoria ihmisiä jotka katsovat eteenpäin! Näitä Suom itarvitsee, ja tuntuu että nousevasta polvesta on heräämässä fiksua porukkaa. Hienoa!

Asukaa ja olkaa onnellisia, OMASSA KODISSANNE!

Silmiä! Se kirveltää vain silmiä!

Vierailija
93/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen sen sisustuksen sitten pitäisi olla, ettei tulisi lähes sataa haukkuviestiä?

Lisäksi on varsin typerää kommentoida kenenkään ulkonäköä, se kun ei liity remonttiin mitenkään. Toisaalta, mitäpä muuta mammoilta voi odottaakaan kuin negatiivista ulinaa aiheeseen liittymättömistä asioista.

Ihan normaalisti remontoitu koti, käyttivät materiaaleja, joista pitävät. Uskon vakaasti, että tuo koti on kauniimpi kuin valtaosan tähän ketjuun osallistuneiden kodeista.

Antakaa alapeukkuje sataa, arvon mammelit.

Vierailija
94/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ongelma ei ole heidän kämpän lopputulos vaan se että sitä tuputetaan lehdessä jonain upeana juttuna ja remonttina että joku pinnoittaa kotiaan muovilla loppuunpalamisen kynnyksellä vuosia.

Vierailija
95/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuulikaappi ei ole nykyään enää pakollinen. Ja ulko-ovi laitetaan lämmöneristeen ja seinärungon kohdalle, ei ulkoverhouksen tasalle. Kysyin mun rakennustarkastaja mieheltä.

Ongelma ei ole eristeet tai runko, vaan Suomen olosuhteissa sisäilmaan tulee valtavasti kylmää ja kosteutta joka kerta kun avataan ovi. Suomessa suurin osa vuodesta lämpötila on miinus asteista. Ja tuulikaappi pysäyttää sen. Eli on todellinen energiasyöppö.

Vierailija
96/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikki saavat toki asua niin kuin haluavat, mutta sitä en ymmärrä miksi tästä on tehty juttu. Esim. tuo makuuhuoneen muutos on aivan naurettava. Ovat vaihtaneet tumman tapetin vaaleaan, mutta lattia, katto ja ikkunapokat ovat edelleen tummaa puuta, nyt vain kaikki vähän eri sävyistä. Kontrasti tuon valkoisen tapetin ja tumman puun välillä ei ole tässä kauhean kiva, eikä koko huoneessa ole mitään muuta kuin sänky ängettynä nurkkaan. Plus vielä tuo yksi takaseinä on musta, joka lisää huonoa kontrastia entisestään.

Olisin itse varmasti maalanut katot, vaihtanut ikkunat vaaleapokaisiin ja valinnut samaa lattiaa kaikkialle (paitsi kylppäriin). Se olisi raikastanut ja yhtenäistänyt ihan eri lailla kuin mikään tämän perheen tekemä muutos. Kaikki huoneet ovat jotenkin keskeneräisen ja sotkuisen näköisiä.

Vierailija
97/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole eristeet tai runko, vaan Suomen olosuhteissa sisäilmaan tulee valtavasti kylmää ja kosteutta joka kerta kun avataan ovi. Suomessa suurin osa vuodesta lämpötila on miinus asteista. Ja tuulikaappi pysäyttää sen. Eli on todellinen energiasyöppö.

Mutta ei ole pakollinen.

Vierailija
98/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat tietenkin makukysymyksiä. Tuo puinen terassi on hieman naurettavan näköinen. Talo vaikuttaa pieneltä mökiltä ja sen yhteyteen vedetty terassi, joka sopisi ehkä johonkin isoon kaksikerroksiseen huvilaan. Sisällä vähän keskeneräisen tunnelma paikoitellen. Osa talon rakennusaikana olleista elementeistä jätetty silleen, mutta edelleen ositain isketty jotain modernia siiheen sekaan.  Hieman värisokeita ovat noiden kirkuvan neonvihreiden ja sinisten kuvioiden kanssa seinissä ja verhoissa. Kovaa mustaa/ tummaa versus vaaleaa ja ruskeaa. Kontrasteja on, mutta ikävällä tavalla. Itse asiassa osa 70-luvun tapeteista näyttää ainakin omaan silmään paremmilta kuin nuo, mitä pariskunta on valinnut. Tosin tässähän pointti on nimenomaan halpuus.

Vierailija
99/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuulikaappeja ei juuri Euroopassa tunneta, mutta siellä olosuhteet ja kulttuuri on eri.

Oven U-arvolla ei ole paljon merkitystä, jos ovea pidetään auki. Samoin Suomessa on märkää ja lunta suurimman osa vuodesta, jolloin kengistä pahimmat jäljet jää tuulikaapin mattoon. Suomessahan riisutaan aina ulkokengät, toisin kuin Euroopassa, siellä talkustellaan samoissa kengissä sisätiloissa kuin kadulla.

Ehkö pariskunta on saanut vaikutteita Euroopasta, mutta unohtaneet kulttuuri - ja sääolosuhteet.

Vierailija
100/219 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olohuoneen harmaita sävyjä vasten tuo katto näyttää ihan pissankeltaiselta. Katto kannattaa maalata valkoiseksi.