Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

apua!isä tyhjensi lapsen säästötilin!

Vierailija
20.03.2013 |

Ei taida olla mitään tehtävissä?Kyse useista tuhansista...

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:27"]

Tililtä saa nostaa rahaa kummankin vanhemman suostumuksella eli pitää olla valtakirja puolisolta allekirjoituksen kanssa. Ilmeisesti tämä äijä on myös tehnyt väärennöksen, onko näin AP?

[/quote]

Kuka enää käy pankin tiskillä tileja tyhjentelemässä, kun nettipankissa se käy parilla klikkauksella. Vai mitä AP?

Vierailija
22/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä:( alaikäisen tilillä olevat rahat on vanhemman täysin käytettävissä, jos kyseessä on huoltaja. Kyseessä ei ole mikään ikos todellakaan. Siinä vaiheessa, jos toinen vanhemmista on kuollut ja lapsella on asianhoitaja, lupa varojen käyttöön tarvitaan sieltä. Eli ap:lle: oletteko molemmat lapsen huoltajia? JOs olette, niin voi voi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies maksoi vahingossa ison laskun lapsen tililtä. lasten tilit näkyy verkkopankissa, siinä missä omatkin. Onneksi huomasin ja mies palautti rahat.

Vierailija
24/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:18"]

Numero 6 on niin pihalla etten viitsi edes yrittää kertoa hänelle totuutta.=D

[/quote]

Miten niin pihalla? Siis eikö yleensä lapselle tiliä avatessa tarvita molempien vanhempien suostumus? Eikö yleensä lapselle tiliä avatessa tehdä sopimus tilin käyttö-oikeuksista?

Jos äidillä/isällä on käyttö-oikeus tiliin, niin silloin äidillä/isällä on oikeus sitä tiliä käyttää.

[/quote]

Mullakin on käyttöoikeus mun äidin tiliin, mutta ei se silti tarkoita että saan ottaa sieltä rahat itselleni =)

Tai jos on vaikka työpaikan tileihin oikeus, niin ei ne silti mun rahoja ole!!

Vierailija
25/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:34"]

Voi teitä:( alaikäisen tilillä olevat rahat on vanhemman täysin käytettävissä, jos kyseessä on huoltaja. Kyseessä ei ole mikään ikos todellakaan. Siinä vaiheessa, jos toinen vanhemmista on kuollut ja lapsella on asianhoitaja, lupa varojen käyttöön tarvitaan sieltä. Eli ap:lle: oletteko molemmat lapsen huoltajia? JOs olette, niin voi voi...

[/quote]

Voi voi sinua tietämätöntä =)

Vierailija
26/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua Rouva 15. Pikkurahojen kanssa kun näpertää rahat toki ovat vanhempien käytettävissä vapaasti, mutta kun puhutaan tuhansista vanhemmat ovat tilinpitovelvollisia maistraatille, sekä verottajalle. t. lapsilleen sijoittavat vanhemmat, jotka ovat ihan molemmat hengissä.

Vierailija
27/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varkaus, ja sillä selvä. Ne on lapsen rahoja. Tee rikosilmoitus. Ethän sä lapsen perintörahojakaan saa ottaa, vaikka sulla olisi tiliin käyttöoikeus.

Vierailija
28/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:40"]

[/quote]

Miten niin pihalla? Siis eikö yleensä lapselle tiliä avatessa tarvita molempien vanhempien suostumus? Eikö yleensä lapselle tiliä avatessa tehdä sopimus tilin käyttö-oikeuksista?

Jos äidillä/isällä on käyttö-oikeus tiliin, niin silloin äidillä/isällä on oikeus sitä tiliä käyttää.

[/quote]

Mullakin on käyttöoikeus mun äidin tiliin, mutta ei se silti tarkoita että saan ottaa sieltä rahat itselleni =)

[/quote]

Toi työpaikan tili on eri asia, koska se työpaikka ei ole ihminen vaan yritys.. Veikkaan kuitenkin, ettei nyt kyse ole lapsen tilistä, vaan miehen tekemästä säästötilistä, jonka on tarkoittanut lapsen säästötiliksi.

Mun äidillä on käyttöoikeus mun tiliini, ja kyllä se sieltä voi rahaa ottaa. On ottanutkin monta kertaa, kun en itse ole voinut sitä sieltä nostaa.

Vierailija
29/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraatti.fi:

Alaikäisen taloudellisten asioiden hoitamisesta säädetään holhoustoimesta annetussa
laissa (442/1999).

Holhoustoimilain mukaan alle 18 -vuotiaat ovat alaikäisiä ja sen vuoksi vajaavaltaisia.
Vajaavaltaisella ei ole oikeutta itse määrätä omaisuudestaan eikä tehdä tärkeitä
sopimuksia tai muita merkittäviä oikeustoimia. Alaikäinen, joka on täyttänyt 15
vuotta, saa kuitenkin itse määrätä siitä, minkä hän on omalla työllään ansainnut.
Alaikäinen voi myös tehdä olosuhteisiin nähden tavanomaisia ja merkitykseltään
vähäisiä oikeustoimia.

Alaikäisen taloudellisia ja muita holhoustoimilaissa tarkoitettuja asioita hoitaa
edunvalvoja. Aikaisemmassa laissa ollutta holhooja-nimikettä ei enää käytetä. Alaikäisen
edunvalvojia ovat lapsen syntymästä lähtien hänen huoltajansa. Alaikäinen
lapsi on edunvalvojansa päämies.
Silloin kun kumpikin vanhemmista on lapsen huoltaja, he ovat myös yhdessä
edunvalvojia riippumatta siitä, kumman vanhemman luona lapsi asuu. Jos lapsella
on kaksi edunvalvojaa, heidän tulee yhdessä huolehtia edunvalvojalle kuuluvista
tehtävistä.
KUKA VALVOO EDUNVALVOJAN TOIMINTAA?
Holhousviranomainen valvoo edunvalvojien toimintaa. Valvonta kuuluu ensisijaisesti
sille maistraatille, jonka toiminta-alueella alaikäisen kotikunta sijaitsee. Ahvenanmaan
maakunnassa holhousviranomaisena toimii Ahvenanmaan valtionvirasto.
Tässä esitteessä käytetään holhousviranomaisesta yksinkertaisuuden vuoksi
nimitystä maistraatti.

MITEN LAPSEN OMAISUUTTA TULEE HOITAA?
Alaikäisen omaisuus on lailla suojattu. Alaikäisen omaisuutta, josta edunvalvojan
tulee huolehtia, ovat muun muassa alaikäiselle annetut lahjat, hänen osuutensa jakamattoman
kuolinpesän varoista, hänelle maksettu vakuutuskorvaus, eläketulot,
vahingonkorvaus, sijoitus sekä omaisuudesta saatu tuotto, kuten korko-, osinko- ja
vuokratulot.

Alaikäisen varoja hoitaessaan edunvalvojat ovat velvollisia noudattamaan holhoustoimilain
määräyksiä. Näin ollen lapsen taloudellisia asioita koskevat päätökset eivät
ole täysin vanhempien vapaan harkinnan varassa. Tehtävässään lapsensa
edunvalvojana vanhemman tulee tunnollisesti pitää huolta lapsen oikeuksista ja
edistää hänen parastaan.

Edunvalvojan on säilytettävä sellainen omaisuus, jota lapsi edunvalvonnan kestäessä
tai myöhemmin tarvitsee tai jolla muutoin on tälle erityistä arvoa.
Lapsen omaisuutta voidaan alaikäisyyden aikana käyttää vain lapsen omaksi hyödyksi
ja tyydyttämään hänen henkilökohtaisia tarpeitaan. Muu lapsen omaisuus on
sijoitettava siten, että sen säilymisestä on riittävä varmuus ja että sille saadaan kohtuullinen
tuotto. Alaikäisen varat on aina sijoitettava hänen nimissään olevalle
pankkitilille tai muuhun hänen nimissään olevaan sijoituskohteeseen, eikä niitä saa
sekoittaa toisten varoihin.

Alaikäisen rahat katsomaan vähintään lahjaksi, kun kyse on tuhansista euroista. Kun rahaa nostaa omaan käyttöön, se on varkaus.

Vierailija
31/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tän takia meillä on sopimus, että lapsen tililtä saa nostettua vain jos molemmat huoltajat on fyysisesti paikanpäällä antamassa suostumuksensa. Ihan suoraan ollaan sanottu pankissa, että jos erotaan niin ei haluta, että toinen lähtee uuden kumppaninsa kanssa lasten rahoilla Kanarialle! =D

Vierailija
32/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliseen tiliinhän saa pankkitunnukset ja kortinkin mut jos kyse oli jostain sellaisesta tilistä jota ei pitäisi käyttää niin oudolta kuulostaa.

Mies on todennäköisesti siirtänyt rahat omalle tililleen tai nostanut automaatilta.

Vierailija
33/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Toi työpaikan tili on eri asia, koska se työpaikka ei ole ihminen vaan yritys.. Veikkaan kuitenkin, ettei nyt kyse ole lapsen tilistä, vaan miehen tekemästä säästötilistä, jonka on tarkoittanut lapsen säästötiliksi.

Mun äidillä on käyttöoikeus mun tiliini, ja kyllä se sieltä voi rahaa ottaa. On ottanutkin monta kertaa, kun en itse ole voinut sitä sieltä nostaa.

[/quote]

Siis lapsen tililtä EI SAA ottaa noin vain rahaa. Ne on lapsen rahoja ja jos ne ottaa ja käyttää itse niin se on kavallus. Toki jos viranomaiset eivät sitä tiedä niin eihän siitä joudu vastuuseen mutta jos siitä jää kiinni niiin kyllä siitä saa syytteen ja rangaistuksen.

Täytyy myöntää että tätä ketjua luettuani olen todella ihmeissäni siitä kuinka vähän porukka tuntuu tietävän lakiasioista jne. Ja perustelut on aivan ihmeellisiä kuten kyllä äitinikin on ottanut tililtäni rahaa ja se on ok. Joopa joo.

Vuosia olen palstaillut mutta aina välillä vieläkin yllättyy siitä kuinka tyhmiä ja tietämättömiä monet tuntuvat olevan.

Vierailija
34/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle

Ekaksi oletko lapsen isän kanssa parisuhteessa edelleen ? Mihin isä käytti lapsen rahat ? Miten perusteli sen että otti ne ?

Tilanteesta riippuen pyrkisin neuvottelemaan isän kanssa ja saamaan hänet ymmärtämään ettei voi varastaa lapsensa rahoja. Jos käytti ne jo itseensä niin tehkää velkakirja ja isä sitoutuu maksamaan summan takaisin lapsen tilille esim. 100 euroa kuukaudessa. Jos ei vielä käyttänyt niin palauttaa rahat.

Jos isä ei suostu palauttamaan rahoja sano että joudut sitten tekemään rikosilmoituksen asiasta. Ja jos miehen mielestä asiassa ei ole mitään väärää niin eihän se haittaa vaikka poliisi tutkii asian. Saatte virallisen mielipiteen asiasta.

Vierailija
35/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisen lapsen rahoja voi käyttää jos siitä on hyötyä lapselle itselleen. Esimerkiksi ystäväni sai nostaa neljä vuotiaan lapsensa tililtä 5000 euroa ostaakseen auton jolla kuskaa lasta päiväkotiin jne. Ihan laillista. Lapsen tilin rahoja voi käyttää myös mm. harrastusten maksuun. Veljeni myi hätätilanteessa lapsilleen säästämät osakkeet jotta talo jossa he asuivat pysyi heidán omaisuutenaan eikä vouti vienyt. Tämäkin oli lapsen hyväksi laskettavaa toimintaa jossa vastuullisena tietenkin myös pankki. Tarvittaessa pitää tietysti osata selvittää mihin raha on mennyt. Kaikkia pankkitilejä ei tarvitsee hoitaa netin kautta. Meillä esimerkiksi säästötili näkyy nettipankissa ja sille siltä voi siirtää rahaa tavalliselle tilille, suoran noston voi suorittaa vain pankissa käyden. 

Vierailija
36/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan onnistu rahojen siirtely netin kautta. Pitää nostaa  pankista se raha. Lasten tilitiedot  kyllä nähdään, mutta tilejä ei pysty käyttämään. En kyllä muista miten asia hoidettiin, kun nuorin on jo 9v. Meillä siis ainakaan ei väärinkäyttö onnistu.

T.13

Vierailija
37/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kysyin pankissa asiaa sanoivat että vanhemmilla käyttöoikeus.

Sinne meni.Ei auta itkut.ap

Vierailija
38/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 14:23"]

Siis kysyin pankissa asiaa sanoivat että vanhemmilla käyttöoikeus.

Sinne meni.Ei auta itkut.ap

[/quote]

Olis kannattanut tehdä sopimukset kunnolla tiliä avatessa. Nyt on kyllä vikaa sinussa itsessäkin Ap.

Vierailija
39/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että on käyttänyt rahoja mm.ulkomaanmatkoihin tod.näköisesti uuden puolison kanssa ja asia tuli ilmi kun aloin epäillä, mistä sitä rahaa onkin yhtä äkkiä niin paljon.

Kävin siis pankissa enkä edes ollut yllättynyt.

Mutta pankissa sanoivat että molemmilla käyttöoikeus.Sama siis vaikka oisin itse tilin tyhjännyt, mikä ei edes mieleeni tullut!!

ap

Vierailija
40/66 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 14:30"]

Lisään vielä että on käyttänyt rahoja mm.ulkomaanmatkoihin tod.näköisesti uuden puolison kanssa ja asia tuli ilmi kun aloin epäillä, mistä sitä rahaa onkin yhtä äkkiä niin paljon.

Kävin siis pankissa enkä edes ollut yllättynyt.

Mutta pankissa sanoivat että molemmilla käyttöoikeus.Sama siis vaikka oisin itse tilin tyhjännyt, mikä ei edes mieleeni tullut!!

ap

[/quote]

Tuosta voi edelleenkin tehdä rikosilmoituksen. Vaikka isällä on käyttöoikeus, se ei tarkoita että hän voi käyttää rahat miten haluaa. Ne pitää käyttää lapsen hyväksi (tuolla yhdessä viestissä tulikin jo esimerkkejä).