apua!isä tyhjensi lapsen säästötilin!
Ei taida olla mitään tehtävissä?Kyse useista tuhansista...
Kommentit (66)
En ole koskaan kuullut että vanhempi olisi joutunut maksamaan alaikäiselle lapselleen perustamastaan tililtä ottamiaan rahoja takaisin. Ihan toinen asia on jos tilin on perustanut joku muu tai kyse on perinnöstä. Ainoastaan lapsen itse tienaamia rahoja eivät saa vanhemmat käyttää. Vanhemmat voivat myös lopettaa tilin ennen kuin lapsi on aikuinen.
Miksi lapsella pitäisi edes olla oma tili ja tuhansien eurojen omaisuus? Jos sattuu olemaan vastuuton lapsi, niin tuhlaa koko omaisuutensa 18-vuotiaana turhuuksiin.
AP:lle. Voit tehdä asiasta rikosilmoituksen. Aloita kertomalla miehelle, että jos rahat eivät ole takaisin lapsen tilillä päivään X mennessä, teet rikosilmoituksen. Jos niin ei tapahdu, teet sen. Miehellä EI ole oikeutta käyttää lapsen rahoja omiin menoihinsa, ei, vaikka hänellä olisi käyttöoikeus tiliin.
Yleensä molemmilla huoltajilla on käyttöoikeus lapsen nimellä olevaan tiliin, ELLEI tiliä ole erikseen rajoitettu siten, että tililtä voi nostaa rahaa vain MOLEMPIEN huoltajien yhteisellä sopimuksella. Tällaisella rajoituksella voidaan estää juuri tuo tapahtunut tilanne, jossa luottamusta ei ole ja lapsen omaisuus halutaan suojata siltä, että toinen vanhempi vie lapsen tililtä rahat.
Lapsen tilillä olevat rahat ovat lapsen omaisuutta, ja huoltajien velvollisuus on pitää lapsen omaisuudesta huolta, he ovat tässä asiassa lapsen edunvalvojia.
Jos toinen vie lapsen rahat ja käyttää ne omiin menoihinsa, kysymyksessä ON rikos.
Meillä on takana ero, lapsen isä ei ole laittanut lapsen tilillä koskaan mitään. Olisi ollut hyvä, jos minulla olisi ollut hätävara, eli todella tiukassa paikassa olisin voinut lainata lapsen tililtä (se olisi ollut lapsenkin etu), mutta siinä tapauksessa myös etäisällä olisi pitänyt olla oikeus tiliin. Lapsella oli kuitenkin varallisuutta jo niin paljon ja lapsen isä hieman epävakaa. Siksi suojasin lapsen tilin sillä rajoituksella, että tililtä voivat nostaa vain molemmat huoltajat yhdessä. Se estää isää käyttämästä lapsen omaisuutta esim. suutuspäissään, mutta samalla tietysti suljin itseltäni mahdollisuuden esim. hankkia lapselle jotain tai tiukan paikan tullen vaikka lainata vaikka lääkärikuluihin...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:43"]
Voi sinua Rouva 15. Pikkurahojen kanssa kun näpertää rahat toki ovat vanhempien käytettävissä vapaasti, mutta kun puhutaan tuhansista vanhemmat ovat tilinpitovelvollisia maistraatille, sekä verottajalle. t. lapsilleen sijoittavat vanhemmat, jotka ovat ihan molemmat hengissä.
[/quote]
kuinka monia tuhansia siellä lapsen tilillä sitten pitää olla? Meillä on jokaisen lapsen tilillä yli 10 000 euroa, eikä maistraatilla ole mitään tietoa niistä. Molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus, eli käytännössä meistä kumpi vaan voisi verkkopankissa siirtää säästöt omalle tililleen. Mitä maistraatti sitten tekisi?
Ei tästä taida olla aineksia rikosilmoitukseen asti, tai rikosilmoituksen voi aina tehdä mutta sen pidemmälle ei taida mennä.. Hieman tarkkanäköisyyttä lain tulkitsemiseen.
pankintäti vastaa teille
jos lapselle avataan tili, tilinkäyttöoikeuden haltijat saavat vapaasti tyhjentää vaikka koko tilin
maistraatti kiinnostuu lapsen varoista vasta sit, kun lapsella on rahaa tai omaisuutta yli 15000 euron edestä.
Rikosilmoituksen voi silti tehdä, ei lapselta saa viedä tuhansia.
No ihan saatanan yhdentekevää mihin käytti rahat. Millainen mulkero ryövää oman lapsensa? ![quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:18"]
Riippuu vähän mihin käytti. Ilmeisesti teillä ei ole raha-asiat kunnossa. Oletteko jutelleet asiasta?
[/quote]
Nyt rikosimlmoitusta kehiin ja vähän äkkiä! En vaivautuisi tuossa tilanteessa edes sanomaan miehelle mitään, vaan kävelisin suoraan poliisin luokse. Asiahan on päivänselvä, mies on kavaltanut lapsen rahat. Joutaakin saada sakkoja ja sen lisäksi maksamaan käytetyt rahat lapselle takaisin.
Siis paljonko mies on tililtä nostanut? Jos 4000€ tai yli, niin sitten saa jo verottajakin vetää lahjaveron välistä. Tilisiirrothan näkee. Onko isä muuten laittanut tilille rahaa?
Suojatkaa lapsenne tilit.
Minun äitini on kääntänyt minun tilini -oltuani tällöin hieman alle 18-vuotias. Vanhempieni avioeron yhteydessä. Ainakin tuolloin, 1990-luvulla, asialle ei voinut yhtään mitään johtuen siitä että olin vielö alaikäinen ja äidilläni käyttöoikeus tiliin.
Jotta historia ei toistaisi itseään olemme yhteistuumin mieheni kanssa tehneet pankin kanssa suojauksen jolla emme kumpikaan pysty pääsemään käsiksi lastemme säästötileihin ilman että olemme molemmat fyysisesti pankissa paikan päällä. Toisen täytyy siis tappaa toinen että pääsee käsiksi ko rahoihin. Kuolemantapauksessa tilien haltijuus jää eloonjäävälle kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.
Mä olen tuon tuosta nostanut lasten tileiltä rahaa, milloin talvipukua varten milloin fillaria.. eikä koskaan ole kukaan sanonut mitään. Käyttötileiksihän ne on perustettu, että sukulaiset voi laittaa rahaa tarpeisiin. < näin meillä. Ja muuten, mummo avasi alunperin tilitkin yksin, pelkillä sotuilla paperilappusella.
Jos asia olisi noin, etteivät ole perheen rahoja, niin olishan tässä ollut jo poliisit oven takana monesti.
Sossu ja kelakin katsoo lasten tilit perheen rahoiksi, miksei sitten omat vanhemmatkin. So simple.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:13"]
Soita poliisit. Kyseessä on petos tai varkaus tai jotain sinnepäin siinäkin tapauksessa kun isällä on tilinkäyttöoikeus.
Sä varmaan asut jatkossakin tollasen miehen kanssa eiks niin?
[/quote]
Siis mitä vit. Et voi olla tosissas? Kai sä ymmärrät, että lapsilla ei ole mitään rahoja, vaan ne on kaikki loppujen lopuksi vanhempien omaisuutta siihen asti, kunnes lapsi täyttää 18v.
[/quote]
Kyllä ne on lapsen rahoja. Vanhemmilla ei ole niihin mitään oikeuksia. Kai sä ymmärrät että lapsella on tasan samat oikeudet rahoihinsa kuin aikuisillakin. Kysypä vaikka maistraatista, sieltä ne sulle varmaan ihan mielellään kertoo että se on kavallus jos tyhjentää lapsensa pankkitilin.
Sossu ja kela tekee muutenkin kaikenlaisia lainvastaisia päätöksiä...maan tapa.
Eihän niihin väärinkäytöksiin voi puuttua kuin edunvalvojat ja lapsi itse. Ja jos edunvalvojat vetää yhteistuumin tilin tyhjäksi, niin kuka ne ilmiantaisi?
Ap:lla on nyt toisena edunvalvojana velvollisuus huolehtia päämiehensä edusta, eli tehdä se rikosilmoitus. Maistraatti kun ei ole kiinnostunut alle 15000€ (vai nousiko raja jo 20000) omaisuuksista.
Tiliehdot kantsii myös käydä päivittämässä, jotta tulevat säästöt on turvassa.
Minä olen tehnyt rikosilmoituksen tällaisessa tapauksessa. Minun alaikäiseltä lapseltani toisin isä vei palkkatulot. Juttu on vielä kesken, mutta ei poliisilaitoksella yhtään emmitty kun ilmoitusta menin lapsen kanssa tekemään.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:42"]
Jos asia olisi noin, etteivät ole perheen rahoja, niin olishan tässä ollut jo poliisit oven takana monesti.
[/quote]
Ei poliisit tule ovien taakse, jollei joku erikseen tee ilmoitusta, että rahoja on väärin käytetty
Nimenomaan näin. Maistraatti ei ole kiinnostunut kuin isoista summista, sillä silloin petos jo mittava. Mutta vanhemman velvollisuus on nimenomaan tehdä rikosilmoitus pienemmistä summista.
Tee ihmeessä rikosilmoitus. Heti!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 14:23"]
Siis kysyin pankissa asiaa sanoivat että vanhemmilla käyttöoikeus.
Sinne meni.Ei auta itkut.ap
[/quote]
Ei menneet, otat nyt vaan ja marssit poliisilaitokselle ja teet sen rikosilmoituksen. Ei se isä saa niitä rahoja noin vaan ottaa ja käyttää, ei vaikka olisi käyttöoikeus. Lapsen rahoja EI saa käyttää. Siihen ei pankki voi antaa mitään käyttöoikeuksia. Tilille ne voi antaa käyttöoikeuden, mutta ei rahoille.
Itse asiassa on sun velvollisuus lapsen huoltajana tehdä se rikosilmoitus tai olet vastuussa niistä rahoista sen isän kanssa. Huoltajan velvollisuus on hoitaa lapsen asioita niin ettei tämän omaisuutta hukata. Jos rahoja puuttuu on sun homma selvittää mihin ne on menneet ja tehdä tarvittaessa ilmoitus poliisille. Muuten olet osallinen kavallukseen.
Säästötili on pikkuisen eri asia kuin ns käyttötili...
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:42"]
Mä olen tuon tuosta nostanut lasten tileiltä rahaa, milloin talvipukua varten milloin fillaria.. eikä koskaan ole kukaan sanonut mitään. Käyttötileiksihän ne on perustettu, että sukulaiset voi laittaa rahaa tarpeisiin. < näin meillä. Ja muuten, mummo avasi alunperin tilitkin yksin, pelkillä sotuilla paperilappusella.
Sossu ja kelakin katsoo lasten tilit perheen rahoiksi, miksei sitten omat vanhemmatkin. So simple.
[/quote]
Onpa kamala isä, mutta isä sitten vaan vaikka ottamaan lainaa ja maksamaan rahat lapsen tilille.