Hampaat hajoaa suuhun, ja ihan naurettavaa tahtia
Ikää on alle 30, mutta hampaani varmaan samassa kunnosaa kuin mummorakkaallani oli ennen kuolemaansa. Pelkkää reikää, paikkaa, ja lohkeilemaa on koko suu täynnä, vaikka joka vuosi kävin lääkärillä.
Nyt on tilanne tosin vielä "hauskempi", sillä muutin uudelle paikkakunnalle ja vakituinen hampilääkärini ei ole täällä joten häpeän enkä uskalla mennä edes uudelle. Sillä tiedän että siellä on taas se 5-10 reikää odottamassa. Pari viikkoa sitten hampaistani lohkesi iso pala, kun söin ruuan jälkeen ksylitolipurkkaa! Kuinka säälittävää tuo on jo kerta kaikkiaan... 2-3 kertaa päivässä olen viimeiset kymmenen vuotta hampaita jynssännyt, mutta tilanne on kuin hyttysiä yrittäisi läiskiä kärpäslätkällä keskellä metsää. Vääjäämätön täystuho on edesse ennenkuin olen edes 40v, eikä minulla ole mitään käsitystä että mitenkä saan suuni jotenkin oikeaan malliin. :( varmaan sitesittäytyy vaan imeä pillillä keittoa pienien mustien viirujen läpi elämäni viimeiset 30-40 vuotta...
Kommentit (25)
Oletteko siis tutkituttaneet hampaitanne lainkaan? Uskomatonta että kärsitte noin huonoista hampaista ilman tutkittua tietoa tilanteesta. Sehän vaikuttaa mm. hoidon maksuihin yms.
itselläni on diagnosoitu perinnöllinen hammaskiilteen häiriö, ja olen ikäni saanut maksuttoman hammashuollon, sekä neljä vuotta sitten koko hampaiston kruunutuksen.
Ap, luin tekstisi 8-vuotiaalle pojalleni ja hän nauroi vedet silmissä :D Kirjoitat hauskasti.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 20:08"]
Ap, luin tekstisi 8-vuotiaalle pojalleni ja hän nauroi vedet silmissä :D Kirjoitat hauskasti.
[/quote]
Ehkä tuo vähän edes ilahduttaa aloittajaa:)
Aiheeseen varmaan sopii kysyä, että mikä särkylääke auttaa parhaiten hammassärkyyn? Hammastani särkee mutta ajan sain lääkärille vasta ensi viikoksi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 20:03"]
Varatkaa aika suuhygienistille kotohoidon opetukseen ja hammaskiven poistoon ihan aluksi yksityiselle tai kunnalliselle puolelle. Moni luulee harjaavansa hyvin mutta totuus on monesti eri. Välienpuhdistus on ensiarvoisen tärkeää, pelkkä lanka harvoin riittää siis väliharjat käyttöön. Olen suuhygienisti ja usein kysyttäessä välienpuhdistuksesta potilas sanoo et ei voi käyttää lankaa kun ahtaat välit. Kuitenkin kun hammaskivi väleistä postetaan väliharja mahtuu ja ja usein pieni väli harja on ok ennen hkp. Säännölliset ruokailu ajat 5-6 ateriaa /päivä, juomat lasketaan mukaan mutta ei vesi. Säännöllinen ksylitolituotteiden käyttö. Ja lisäksi aamuin illoin fluoripurskuttelu josta moni jo mainitsikin esim elmex karies suoja suuvesi. Taisi olla prismassakin myynnissä, ainakin apteekista saa. Ja ei harjausta ruokailun jälkeen! hyvä pitää tunti väliä eli aamulla harjaus ensimmäiseksi! Ja käyttäkää SÄHKÖHARJAA ja harjatkaa huolellisesti...
[/quote]
No niin just! Mutta kun ei tuokaan riitä! Ärsyttää!