Miksi joku ei äänestä? Jos siis poisluetaan nämä täysin aivottomat "ei kiinnosta politiikka" -tapaukset
Miten tuon perustelee itselleen jos päässä liikkuu yhtään mitään?
Kommentit (111)
Äänestäminen on yleensä vain ja ainoastaan ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Äänestämättä jättäminen tarkoittaa hyväksyntää korruptoituneille puolueille, jotka häikäilemättömästi ajavat omaa etuaan ja valehtelevat surutta päin näköä.
Korjasin kirjoitusvirheen.
Lisäyksenä voisin harkita äänestäväni, jos aidosti sitoutumattomat ehdokkaat asetettaisiin edes samalle lähtöviivalle. Nyt heillä ei ole mitään jakoa ilman puolueen tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestämättä jättäminen tarkoittaa hyväksyntää korruptoituneille puolueille, jotka häikäilemättömästi ajavat omaa etuaan ja valehtelevat surutta päin näköä.
Korjasin kirjoitusvirheen.
Kaikki puolueet ovat de facto korruptiopesiä.
En äänestä enkä ole äänestänyt koskaan.
Olen ulkomailla asuva suomen kansalainen, ja minulla on äänioikeus Suomessa. Mutta koska Suomen asiat eivät minua koske eivätkä kiinnosta, en äänestä enkä ole äänestänyt. En edes tunne ehdokkaita niin että voisin jonkun etusijalle valita. Sen verran tiedän, mitä puoluetta en IKINÄ äänestäisi jos Suomessa asuisin, mutta jääkööt se nyt sanomatta.
Ja ei, en tule Suomeen vanhuudenpäiviäni viettämään. Sinne vanhustenhoidon Paratiisiin! Älkää pelätkö.
Juu ja nämä ihmiset jotka sanovat, että politiikka ei kiinnosta niin..... hoh hoijaa. Samaan aikaan valittavat pienistä lapsilisistä, verotuksesta, lääkärille pääsyn heikkoudesta, kalliista toisen asteen koulutuksista, huonosti hoidetuista teistä jne. Nämä kaikki ovat poliittisia päätöksiä. Kyllä täytyy tavallisen tyhmä olla jos ei ole yhdeksässä vuodessa koulussa oppinut miten valtio ja yhteiskunta toimii.
Kumppanini on sellainen että häntä on ollut todella vaikea saada vaaliuurnalle. Hänellä suurin syy taitaa olla ettei niin seuraa politiikkaa, häntä ei niin kiinnosta kuka mitä ja missä , ja nyt sanoi kun jo muistuttelin vaaleista että lähtee äänestämään jos löytyy sopiva ehdokas. Hän on aiemmin sanonut että ehdokkaat jäävät etäisiksi ja on vaikea löytää henkilöä jota äänestää. Hänellä on vahvat mielipiteet tietyistä asioista jopa saarnaamiseen asti mutta ei sitten lähde äänestämään niin on tehnyt mieli sanoa ettei ne asiat muutu kotona paasaamalla. Ehkä joku laiskuus on myös takana ettei oikein tunne energiaa lähteä äänestämään. Hankala tapaus.
Ihmisiä kiinnostaa eri asiat. Ei se tarkoita, että olisi aivoton.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sinuun liittyvät yhteiskunnalliset asiat ovat poliittisen päätöksen takana. Miten voi olla, että ne eivät sinua kiinnostaisi?
No siis toki mä äänestän, mutta vähän niin kuin velvollisuudentunnosta. Yhteiskunnalliset asiat kyllä kiinnostavat, mutta en näe, että sillä äänestämisellä olisi oikeasti enää kauheasti vaikutusta. Suuryrityksillä on todellinen valta, Suomen poliitikot päättävät sitten niistä asioista, joista heidän annetaan päättää. Se on sellaista näpertelyä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin näihin kiinnostuksen kohteisiin vaikuttaa se, kuka on hallituksessa. Eli on outoa, jos ei äänestä. Varsinkin jos sitten valittaa kaikesta. "Ei minun yksittäinen ääneni merkitse" ajattelee miljoona yksittäistä ihmistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sinuun liittyvät yhteiskunnalliset asiat ovat poliittisen päätöksen takana. Miten voi olla, että ne eivät sinua kiinnostaisi?
No ei mun niistä tarvitse päättää, menee miten menee. Hengissä olen pysynyt tähän asti 😀
Harkitsen vakavasti, että jättäisin äänestämättä, koska tarjolla ei ole yhtään sellaista ehdokasta, eikä sellaista puoluetta, jota haluaisin tai oikeastaan edes voisin äänestää.
Vierailija kirjoitti:
No siis toki mä äänestän, mutta vähän niin kuin velvollisuudentunnosta. Yhteiskunnalliset asiat kyllä kiinnostavat, mutta en näe, että sillä äänestämisellä olisi oikeasti enää kauheasti vaikutusta. Suuryrityksillä on todellinen valta, Suomen poliitikot päättävät sitten niistä asioista, joista heidän annetaan päättää. Se on sellaista näpertelyä.
Johtuu siitä, että Kokoomus ajaa vain ja ainoastaan suuryritysten asiaa ja heidän aktiiviset äänestäjänsä äänestää heidät hallitukseen. Muut ei sitten edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin näihin kiinnostuksen kohteisiin vaikuttaa se, kuka on hallituksessa. Eli on outoa, jos ei äänestä. Varsinkin jos sitten valittaa kaikesta. "Ei minun yksittäinen ääneni merkitse" ajattelee miljoona yksittäistä ihmistä...
No ei kyllä vaikuta mun kiinnostuksen kohteisiin mitenkään.
Joku tyyppi kirjoitti lehdessä, että henkilöiden sijasta tulisi äänestää puolueohjelmaa.
Ruotsissa esimerkiksi puolueohjelmat ovat hyvin esillä ennen vaaleja, toisin kuin Suomessa, jossa on etupäässä yksittäisiä irtiottoja.
Äänestämättä jättäminen voi olla kannanotto myös! Vaikka siitä ettei luota k-edustajien edustavan itseään. Eihän niitä kiinnosta mikään muu kuin oman pankkitilin saldo! Siinä edustavat kansaa hyvin, että pikkujouluissa yms. hillutaan kuten wt-jengi.
Eiköhän siinä ole taustalla se kuvitelma, että äänestämättä jättäminen olisi vastalause vallitseville oloille, vaikka oikeasti asia on päinvastoin. Äänestämättä jättämisellä teet vain palveluksen oloja kurjistaville valtaapitäville.
Koska vaalijärjestelmä on täysin vastuuton. Aänestäjiä huijataan antamaan äänensä vailla mitään takuuta ja vastuuta siitä, että edustaja todella pitää sen minkä lupaa tässä vaalisrikuksesta. Sirkuksessa, jossa edustajat esittelevät omia näkemyksiään ja antavat omia kukkaislupauksiaan siitä miten hoitavat asioita eduskunnassa. Näitä lupauksia ei ole kuitenkaan tarkoituskaan pitää, sillä vaalien jälkeen voidaan vedota mihin tahansa tekosyyhyn ryhmäpaineesta mielipiteen tarkentumiseen, jne...
Äänestäminen tarkoittaa hyväksyntää korruptoituneille puolueille, jotka häikäilemättömästi ajavat omaa etuaan ja valehtelevat surutta päin näköä.