Riita rahoista hoitovapaalla
Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.
Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.
Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Sä olet tuollaisen ihmisen kanssa?
Mietin ihan samaa. Miksi olla tuollaisen miehen kanssa?
Olet ap täysin alakynnessä ja todella epäreilussa tilanteessa. Tuli paha mieli puolestasi. Olisiko mahdollista, että kävisitte perheneuvolassa pariterapiassa juttelemassa tilanteesta? Joskus auttaa kun perheen ulkopuolinen avaa tilannetta ja ehkä mieskin ymmärtää kuinka epäreilusti käyttäytyy sinua kohtaan.
Kotihoidontuki on sinun "palkkaa" vaikka onkin todella pieni. Hoidat lasta kotona yhteisestä sopimuksesta. Joten sen voisit käyttää omiin menoihisi. Lapsilisä lapsen menoihin ja se nyt ei riitä, joten miehen kuuluu maksaa lapsen vaatteista, lääkkeistä, vakuutuksista, ruuasta ja asumisesta.
Meillä mies maksaa samassa tilanteessa minulle joka kuu 800 e, koska hänen mielestä me ollaan yhteinen yksikkö ja olemalla kotona mahdollistan miehen urakehityksen, kun omani on nyt jäissä.
Nyt ole jämäkkä oikeuksiesi puolesta. Voisin olla tässä kohdassa jopa aika tylykin, eikä ero olisi mahdottomuus. Se mahdollistaisi sinulle paljon paremman rahallisen tilanteen. Mutta jos saatte asian sovittua muuten niin se olisi loistavaa. Kyse on nyt miehen typeryydestä ja itsekkyydestä.
Ap:lle: miehesi on varmaan insinööri? Idiootti ainakin. Toivottavasti saat hänet tajuamaan, ettei uusi hieno auto ole niin tärkeä, etteikö hänen kuuluisi maksaa lapsen ja sinun kuluja. Teet tärkeää työtä yhteisen lapsenne hyväksi ja kärsit siitä taloudellisesti - hänen tulisi korvata se sinulle ja mahdollistaa virkistäytymisesi.
Terv. Mies, isä, DI, 47 v.
Ap voisi keskustella miehensä kanssa, että rahatilanne on nyt sellainen, että ap:lla ei ole varaa mennä edes vanhempiensa juhliin eikä leffaan. Että mitä tehdään, koska näin ei voi jatkua.
Onko ratkaisu esimerkiksi se, että pikku-Tellervo-Jaakkimalle on aloitettava hoitopaikan etsintä välittömästi ja ap menee töihin. Tietenkin aletaan jakaa myös vuoroja, miten mies vie hoitoon ja hakee ja käy kaupassa, kotitöiden jakaminen, siivousvuorot.
Vai voisiko olla muita ratkaisuja?
Vierailija kirjoitti:
Säästin rahaa jemmaan ennen lapsen syntymää. Säästöillä elin hoitovapaan. Mies maksoi asumisen, auton ja vakuutukset. Minä ruoat ja lasten ja omat vaatemenot.
Siis miksi te suostutte tällaiseen? Ensinnäkin klassinen typeryys maksaa kaikki arkimenot, samalla kun mies maksaa omaisuuttaan kerryttäen asuntoa ja autoa. Toiseksi miksi sinun piti säästää yhteisiä lapsia varten? Miksi ette säästäneet yhdessä tai eläneet miehesi kustannuksella, jos palkka kerta olisi riittänyt? En ymmärrä miten olette päätyneet lasta yrittäessä tällaiseen ratkaisuun?
Mies: Haluaisin lapsen kanssasi
Nainen: Minäpä alan säästämään, ettei sinun lapsesi syntymästä aiheudu sinulle mitään muutoksia elämässä. Minä synnytän, jään minimituloille ja hoidan lapsen, voisin vielä maksaakin koko lystin, jos oikein nyt pihistelen!
Mies: Kuulostaa hyvältä, minäpä säästän parempaan autoon itselleni ja älä sitten vaan kuvittele, että ostan lapselle tai sinulle mitään. Pitäisikö hankkia useampi lapsi?
Kissa pöydälle vaan. Ongelma esiin ja miettimään ratkaisuja. Miehet eivät yleensä huomaa tällaisia epäkohtia, jos niitä ei tuo esille.
Klassikkokamaa. Tälläkin palstalla uliulimiehet kertoo narratiivia lompakkoloisnaisista, vaikka ihan tutkitusti parisuhteessa nainen on se, joka ruokkii ja vaatettaa lapset. Mies satsaa omat rahansa itseensä ja ah niin tarpeellisiin harrastuksiinsa, kuten amerikanrautojen rakenteluun. Sitten kun ero tulee, ukko vinkuu elareista ja toppahaalarin hinnasta, kun siihen asti ollut free loader.
Heitin juuri itsekin ukon pihalle. Kylmän viileästi laskin tositteiden nojalla, että olen jo vuosikausia maksanut 70-80 % meidän perheen menoista, vaikka ukko on se parempituloinen. Käppyrä kuvittelee että kun maksaa lapsen hoitolaskun ja silloin tällöin tuo kaupasta halvinta rainbow-juustoa paketin, homma menee tasan. Totesin, että halvemmaksi mulle tulee elättää pelkkä mukula. Lokki etsiköön uuden kortteerin. Minä pärjään, olenhan maksanut lainat tähänkin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se mies maksaisi ap:lle 100 e elareita ja muistuttaisi, että tämä saa asua ilmaiseksi miehen maksamassa kodissa. Miksi se eka lapsi muka tulee hoidettua muutamalla satasella, jos ap saa tähän omaansa kulumaan 400 e/kk?
Tai mitä jos ap pakkaa lapsen kainaloon ja muuttaa oman katon alle? Ei tarvitse olla kiitollisuuden velassa omalle puolisolle yhteisen lapsen hoitamisesta. Pääsee leffaankin kyselemättä lupaa keneltäkään.
Meillä (miehen ehdotus) mies maksaa puolet mun ansionmenetyksestä + lomarahat + eläkertymä (sijoitettu osakkeisiin) ja se kotihoidontuki on mun omaa rahaa, joka on korvaus lasten (2) hoidosta ja kun teen enemmän kotitöitä päivällä perheen hyväksi. Tosin kun mies tulee töistä, ottaa vastuu vapaa-ajalla lastenhoidosta ja kotitöistä.
Ja jos tarvitsen enemmän rahaa johonkin omiin juttuihin, siirrän rahaa miehen tililtä, kun on käyttöoikeus miehen tiliin ja asia on vain ilmoitusluonteinen asia. Ollaanhan perhe.
Kaikki kulut laitetaan puoliksi ja omaisuus on yhteistä, paitsi mun osakkeet ja palkkataso saman suuruinen, kun olin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin rahaa jemmaan ennen lapsen syntymää. Säästöillä elin hoitovapaan. Mies maksoi asumisen, auton ja vakuutukset. Minä ruoat ja lasten ja omat vaatemenot.
Siis miksi te suostutte tällaiseen? Ensinnäkin klassinen typeryys maksaa kaikki arkimenot, samalla kun mies maksaa omaisuuttaan kerryttäen asuntoa ja autoa. Toiseksi miksi sinun piti säästää yhteisiä lapsia varten? Miksi ette säästäneet yhdessä tai eläneet miehesi kustannuksella, jos palkka kerta olisi riittänyt? En ymmärrä miten olette päätyneet lasta yrittäessä tällaiseen ratkaisuun?
Mies: Haluaisin lapsen kanssasi
Nainen: Minäpä alan säästämään, ettei sinun lapsesi syntymästä aiheudu sinulle mitään muutoksia elämässä. Minä synnytän, jään minimituloille ja hoidan lapsen, voisin vielä maksaakin koko lystin, jos oikein nyt pihistelen!
Mies: Kuulostaa hyvältä, minäpä säästän parempaan autoon itselleni ja älä sitten vaan kuvittele, että ostan lapselle tai sinulle mitään. Pitäisikö hankkia useampi lapsi?
Tämä! Miksi nainen yksin säästää rahaa yhteisen lapsen hankintaa? Ja miksi nainen yrittää tasoittaa tien miehelle lapsen saamiseen mahdollisimman helpoksi?
Sitten mies oppii helppoon, menee vuosi ja mies ei osallistu mihinkään ja naisella palaa hermot. Sitten mies on ihan hoomoilasena, että mitä tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Kissa pöydälle vaan. Ongelma esiin ja miettimään ratkaisuja. Miehet eivät yleensä huomaa tällaisia epäkohtia, jos niitä ei tuo esille.
Suurin osa miehistä kyllä elättää puolisonsa ja lapsensa ihan automaattisesti näissä tilanteissa. Sitten on erikseen näitä pihejä ukkeleita, jotka haluavat lapsia, mutta vain paperilla.
Ja tuo miehen säästäminen hienompaan autoon, on ihan sama, kuin säästäisi parempaan sohvakalustoon samalla kun toinen laskeskelee riittääkö rahat lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä (miehen ehdotus) mies maksaa puolet mun ansionmenetyksestä + lomarahat + eläkertymä (sijoitettu osakkeisiin) ja se kotihoidontuki on mun omaa rahaa, joka on korvaus lasten (2) hoidosta ja kun teen enemmän kotitöitä päivällä perheen hyväksi. Tosin kun mies tulee töistä, ottaa vastuu vapaa-ajalla lastenhoidosta ja kotitöistä.
Ja jos tarvitsen enemmän rahaa johonkin omiin juttuihin, siirrän rahaa miehen tililtä, kun on käyttöoikeus miehen tiliin ja asia on vain ilmoitusluonteinen asia. Ollaanhan perhe.
Kaikki kulut laitetaan puoliksi ja omaisuus on yhteistä, paitsi mun osakkeet ja palkkataso saman suuruinen, kun olin töissä.
Hm, hyvältä kuulostaa, mutta onko miehellä omaa vapaa-aikaa ollenkaan?
”kun mies tulee töistä, ottaa vastuu vapaa-ajalla lastenhoidosta ja kotitöistä”.
Meillä oli itsestäänselvyys, että miehen palkka ja minun tuet lyödään yhteen ja niillä maksetaan kaikki kulut, yhteistä perhettä kun olemme. Ja yhteisistä säästöistä otetaan, jos on tarvetta extralle. Miksi minun olisi pitänyt yksin kantaa taloudellinen vastuu yhteisestä lapsesta? Kuka nainen edes haluaisi lapsen, jos se tarkoittaisi, että vain naisen elintaso kärsii samalla kun mies jostain syystä saa jatkaa entiseen malliin?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”kun mies tulee töistä, ottaa vastuu vapaa-ajalla lastenhoidosta ja kotitöistä”.
Onko sillä naisella vapaa-aikaa ollenkaam, jos mies ei työpäivän jälkeen hyppää puikkoihin? Eiköhän yleensä tuo tarkoita käytännössä muutamaa tuntia lapsen kanssa ja yleensä äiti vielä siinä vieressä auttamassa. Täytyyhän sen äidinkin saada edes hetken tauko tai muuten hoitotyö jatkuu kellonympäri.. Ja kotityöt tietysti puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun nainen on taas työelämässä, niin mitä se nainen tekee palattuaan töistä kotiin? Niin, ottaa vastuun lastenhoidosta ja kotitöistä. Eikä kenellekään tule mieleen pohtia, onko sillä naisella yhtään vapaa-aikaa.
Tämä ketju on malliesimerkki siitä, miksi ne naiset, jotka teoreettisesti saattaisivat lapsen haluta, eivät sitä tee. Monet naiset varmaan mielellään olisivat iseinä lapsille, mutta äidin rooli on olla yksi roskatynnyrinä. Kärsit fyysiset muutokset ja synnytyksen tuskat, imetät ja kehosi muuttuu lopullisesti, valvot yöt ja menetät hetkellisesti minuutesi, hoidat lapset kiitoksetta ja arvostuksetta vuosia (saat kyllä arvostelua senkin edestä) ja vielä pitäisi maksaa koko kärsimysnäytelmä, ettei sille isukille vain aiheudu mitään vaivaa näistä omista jälkeläisistään! Minulle ainakin kelpaisi tuo miehen osa, saat vielä hurraahuutoja, jos teet ruokaa ja viet lapsen kerran viikossa leikkipuistoon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö hälytyskellojen jo pitäisi soida, kun kirjoitit tuon kommentin? Miehesi porskuttaa entiseen malliin, maksamatta euroakaan lapsen kuluista. Ja oikein käytit säästösi, jotta voit hoitaa lasta...
Sun asema teidän perheessä on vielä huonompi, kuin olisit yksinhuoltaja, joka sentään saa lapsilisään yh-korotuksen ja lapsen elatusmaksun, joka on jo useampi satanen kuussa.
Eikö nykyään edes äitiysneuvolaassa neuvota turvaamaan äidin ja vauvan taloudellinen asema ja turva. Ainakin jo 70-luvulla naisia valistettiin rahasta ja taloudellista turvasta ja neuvottiin kuinka kaikki omaisuus tulee laittaa molempien nimiin.
Missä on nykyään perheen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus.
En voi uskoa näitä kommenteja todeksi, kun eletään v.2019 ja tietoa on kaikkialla saatavilla, eikä nainen edes ymmärrä omaa, saati lapsen etua. Luulisi tuossa tilanteessa äidin vaalivan lapsen etua ja oikeutta.
Entä sitten, kun lapsen menot kasvavat ja pelkkä hoitomaksu voi olla 300€ tai myöhemmin lukionkirjat 2000€. Ja sinä maksat kaiken itse ja mies on vain vapaamatkustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hälytyskellojen jo pitäisi soida, kun kirjoitit tuon kommentin? Miehesi porskuttaa entiseen malliin, maksamatta euroakaan lapsen kuluista. Ja oikein käytit säästösi, jotta voit hoitaa lasta...
Sun asema teidän perheessä on vielä huonompi, kuin olisit yksinhuoltaja, joka sentään saa lapsilisään yh-korotuksen ja lapsen elatusmaksun, joka on jo useampi satanen kuussa.Eikö nykyään edes äitiysneuvolaassa neuvota turvaamaan äidin ja vauvan taloudellinen asema ja turva. Ainakin jo 70-luvulla naisia valistettiin rahasta ja taloudellista turvasta ja neuvottiin kuinka kaikki omaisuus tulee laittaa molempien nimiin.
Missä on nykyään perheen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus.
En voi uskoa näitä kommenteja todeksi, kun eletään v.2019 ja tietoa on kaikkialla saatavilla, eikä nainen edes ymmärrä omaa, saati lapsen etua. Luulisi tuossa tilanteessa äidin vaalivan lapsen etua ja oikeutta.
Entä sitten, kun lapsen menot kasvavat ja pelkkä hoitomaksu voi olla 300€ tai myöhemmin lukionkirjat 2000€. Ja sinä maksat kaiken itse ja mies on vain vapaamatkustaja.
Samaa ihmettelen! Yleensä nämä pihimiehet ovat avoliitossa ja omistavat perheen kodin ja auton jne omaisuuden. Nainen käyttää kaikki säästönsä lapsen hoitoon ja lopulta tilanne on se, että naisella ei ole varaa maksaa edes takuuvuokraa omaan asuntoon, jos olisi tarvetta erolle. Mies kerryttää omaisuuttaan ja nainen jää köyhyysloukkuun ja täysin riippuvaiseksi miehestä, joka taas voi laittaa naisen pellolle asunnostaan koska vain.
Älkää hyvät naiset suostuko tällaiseen!
Tämä on vain jotenkin niin käsittämätöntä että jos yhdessä ollaan ja lapsia yhdessä tehdään niin rahat ei silti vahingossakaan ole mitenkään yhteisiä! En vain voi ymmärtää.
Kyllä meillä on alusta asti kaikki rahat olleet yhteisiä, myös kaikilla hoitovapailla kun olen ollut kotona lapsia hoitamassa. Yhteiset menot ja yhteiset tulot. Säästöön menevät rahatkin tottakai yhteisiä. Jos joskus ero tulisi ne tottakai jaettaisiin.
Tai mitä jos ap laskuttaisi 10 000e mieheltään tämän lapsen synnyttämisestä (erittäin halpa hinta, jos vertaatte sijaissynnytyspalkkioihin) ja vielä 2500 e kuussa hoitopalkkaa (jälleen erittäin halpaa ympärivuorokautisesta hoitamisesta sisältäen kodinhoidon). Tähän voidaan vielä lisätä korvaus eläkemenetyksestä ja mikäli tarvetta on korjausleikkauksille raskauden jälkeen, niin miehen laskuun tietysti.