Riita rahoista hoitovapaalla
Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.
Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.
Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.
Kommentit (502)
Huh, luin vain aloituksen, mutta ikävä mies TAI sitten miehellä ei tosiaankaan ole ylimääräistä. Meneehän hänellä jo hurjasti rahaa monenlaiseen ja jos tulot eivät ole suuret niin ymmärrän. Varmasti ottaa päähän, ettei koskaan pääse minnekään ja nytkin jää leffailta väliin. No, jos teillä on noin tiukkaa niin ehdotan, että jos joskus harvoin teette jotain speciaalia niin menkää perheenä, vaikka ravintolaan tms. että kaikki perheenjäsenet saavat vähän hemmottelua. Ja jos tosiaan on noin tiukkaa niin olisi jo ehkä aika mennä töihin, ettei tarvitse riidellä rahasta. Kyllä se alkaa olla lapsenkin etu.
Todellakin mieheni antaa minulle rahaa leffaan ym. kun hoidan meidän molempien lapsia, eikä hänen täydy mm. maksaa päivähoitomaksuja, tehdä itse päivällistä, olla jäämättä ylitöihin koska lapset pitää hakea pk:sta ja mitä näitä muita etuja nyt on, kun lapsia hoitaa äiti kotona.
Miehesi on aika yksinkertainen, jos kuvittelee ettei nykyinen tilanne palvelisi hänenkin etua.
Ala perimään mieheltäsi 50% hoitomaksua sitten, jos teillä menee kaikki 50-50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi päiväkotiin ja menet töihin. Harmillinen vaihtoehto, mutta jos ei rahaa ole, niin eipä paljon muuta voi.
Me molemmat haluamme, että lapsi voi olla vielä kotona, koska on vasta 11 kk ikäinen. Mies senkin takia, että hän haluaa tehdä pitkiä työpäiviä, ja minun kotonaolo mahdollistaa ne, kun hän ei joudu hakemaan tai viemään päiväkotiin. Miehen palkasta jää siis joka kuukausi menojen jälkeen vähän rahaa yli, mutta hän haluaa, että ne laitetaan kaikki säästöön uutta autoa varten. Eli periaatteessa rahaa olisi, jos niitä ei pitäisi kaikkea säästää. Minun mielestä meidän nykyinen auto on riittävä, vaikka ei tietenkään mikään aivan uusi. Ap
Mutta jos lapsi laitettaisiin hoitoon niin miehen vastuullako ne hakemiset ja viemiset olisivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi päiväkotiin ja menet töihin. Harmillinen vaihtoehto, mutta jos ei rahaa ole, niin eipä paljon muuta voi.
Me molemmat haluamme, että lapsi voi olla vielä kotona, koska on vasta 11 kk ikäinen. Mies senkin takia, että hän haluaa tehdä pitkiä työpäiviä, ja minun kotonaolo mahdollistaa ne, kun hän ei joudu hakemaan tai viemään päiväkotiin. Miehen palkasta jää siis joka kuukausi menojen jälkeen vähän rahaa yli, mutta hän haluaa, että ne laitetaan kaikki säästöön uutta autoa varten. Eli periaatteessa rahaa olisi, jos niitä ei pitäisi kaikkea säästää. Minun mielestä meidän nykyinen auto on riittävä, vaikka ei tietenkään mikään aivan uusi. Ap
Mutta jos lapsi laitettaisiin hoitoon niin miehen vastuullako ne hakemiset ja viemiset olisivat?
Puoliksi hänen vastuulla, puoliksi minun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tietysti keskustelit raha-asioista miehesi kanssa jo ennen kuin aloit tehdä lapsia? Ja sitten mies yhtäkkiä vain muutti mielensä, etkä sinä voinut sille mitään?
Tietenkin keskustelimme etukäteen, ja sovittiin, että mies maksaa vuokrat ja ruoat jne. Mutta ei puhuttu yksityiskohtaisesti kaikista vaipoista, lääkkeistä jne, koska ei tiedetty, että lapsi tulee olemaan allerginen ja tarvitsemaan eräitä lääkkeitä. Kuinka moni oikeasti puhuu ennen raskautta siitä, että maksaako mies jonkun yksittäisen leffalipun?? Ap
Mun mies maksaisi tuossa tilanteessa. Maksaisi kyllä muutenkin.
Meillä ei tuijotella omaa napaa ja yritetä pärjätä paremmin kuin toinen osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon teidän tuloilla hoitomaksu on? Puolet siitä kuuluisi miehen maksettavaksi, jos palaat töihin. Muistuta miestä myös siitä, miten hänen elämä muuttuu, kun kotityöt ja lapsenhoito menee sitten puoliksi.
Jos olisit oma lapsi, niin ilman muuta me vanhemmat maksaisimme sinun ja lapsen matkakulut, hotellin ja ruuat. Lahjaa ei edes odotettaisi, jo teidän paikalle saapuminen käy lahjasta. Vävy voi miettiä, tuleeko vai ei, mutta omakustanteisesti.
Meidän molempien työssä ollessa hoitomaksu on se isoin maksu. Mies tietää, että elämä muuttuisi ja olisi ne hoitoon kuljetukset ja kotityöt ja kaikki hänellä sitten, ja siksikin haluaa, että hoidan lasta kotona.
Minun vanhemmat eivät auta taloudellisesti eivätkä halua maksaa sitä hotelliyötä minulle. Ja odottavat lahjoja esim. joulunakin. Kaikilla ei ole auttavia vanhempia. Ap
No miksi niiden vanhempien luokse edes pitää sitten mennä.
Jos olisit ystäväni, niin kustantaisin sinun leffa lippusi ja syömisesi.
Kyllä tämä nykymeno on sairasta, ei ihme ettei ihmiset tee enää lapsia kun asenne on tämä mun rahat sun rahat....te olette PERHE, sinun työsi on hoitaa lasta ja kotia tällä hetkellä kunnes menet töihin. Miehesi pitäisi arvostaa sitä onhan se arvokkainta työtä maailmassa.
Jos miehellä ei ole hääppöiset tulot, niin miksi ihmeessä pitää alkaa säästämään johonkin autoon, kun on pieni vauva kotona?? Vauvaa tuskin kiinnostaa, onko uudessa hienossa autossa vai vanhemmassa autossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä nykymeno on sairasta, ei ihme ettei ihmiset tee enää lapsia kun asenne on tämä mun rahat sun rahat....te olette PERHE, sinun työsi on hoitaa lasta ja kotia tällä hetkellä kunnes menet töihin. Miehesi pitäisi arvostaa sitä onhan se arvokkainta työtä maailmassa.
Samaa mieltä! Järkyttävää lukea miten mies saisi mielivaltaisesti päättää raha-asioista koska hän sattuu käymään töissä. Äidin pitäisi istua kotona päivät pitkät tekemättä mitään koska hänellä ei ole rahaa. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen perhe, yhteiset tulot. Ainoa toimiva malli. Lapsen kulut tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa, kuka silloin maksaa? Sinä? Mies?
Jos kerran yhdessä on kotihoitoon päädytty, niin myös miehen tulee osallistua siihen - joko taloudellisesti tai sitten jäämällä itse vuorostaan kotiin.
Sinun tilanteessa lähtisin töihin ja lapsi hoitoon. Ikävä juttu, mutta en noinkaan voisi elää jos mies ei kerran halua tulla tilanteessa yhtään vastaan.
Ja ennen kun joku tulee syyttelemään miehen lompakolla loisimisesta, niin meillä on molemmat loisinut toistensa lompakoilla - vuorollaan.
Seuraavaksi voidaan lukea ku mies jää hoitovapaalle ja Apn 1800 netot ei riitä kaikkiin pakollisiin kuluihin, vaikka mies käyttää hoitovapaa rahansa vauvan kuluihin.
En ymmärrä mitä lääkkeitä tai allergiamaitoja tässä oikein on.
Täytyy jättää juhlat väliin ja juhlia sitten kun on rahaa ts kun menet töihin. Eihän tuossa palkassa oo kehumista ja asuvat vuokralla. Suu säkkiä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on semmonen asia ku kela korvaus.
Musta on hassu ajatus että sitoutuneessa parisuhteessa (kuten jos on lapsi...) olisi niin tarkasti "sun rahat ja mun rahat". Perhe on yhteinen yritys eli tulot on yhteisiä ja menot on yhteisiä. Meillä tämä on ollut itsestäänselvää molemmille, toisaalta meillä on hyvin samanlaiset kulutustottumukset sekä aika samantasoiset tulot (paitsi silloin kun olin hoitovapaalla).
Mies maksaa vuokran, laskut ja ruoat.
Painaa hiki hatussa ylitöitä, että saa 2800 nettona.
Ootpa sä kiittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Musta on hassu ajatus että sitoutuneessa parisuhteessa (kuten jos on lapsi...) olisi niin tarkasti "sun rahat ja mun rahat". Perhe on yhteinen yritys eli tulot on yhteisiä ja menot on yhteisiä. Meillä tämä on ollut itsestäänselvää molemmille, toisaalta meillä on hyvin samanlaiset kulutustottumukset sekä aika samantasoiset tulot (paitsi silloin kun olin hoitovapaalla).
Tää koko keskustelu on varmasti vaan miesviha provo.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa vuokran, laskut ja ruoat.
Painaa hiki hatussa ylitöitä, että saa 2800 nettona.
Ootpa sä kiittämätön.
Samaa mieltä.
Mikset vain mene töihin ja alatte maksaa kaiken 50-50.
Tähän päälle muistat mahdollistaa miehen ylityöt, jotta tulotasonne säilyy hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vauvallamme on maitoallergia, ja siksi hän joutuu käyttämään apteekista ostettavia erikoiskorvikkeita. Omia ja vauvan sairauksia en aio tähän nyt kirjoittaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki tulot menee samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki. Molemmat saa joka kuukausi omaa rahaa omiin menoihin ja sitä ei ole pakko käyttää eli voidaan säästää myös tuo raha jotain isompaa varten.
Lue hieman taloudellisesta väkivallasta. Mies käyttää sitä nyt sinuun päättämällä yksin rahoista.
Se, että mies pitäisi itsellään korkeamman elintason olisi väkivaltaa. Tuo mitä ap:n mies tekee ei ole, koska hänhän antaa vaimolleen samat mahdollisuudet kuin mitä hän itseensä käyttää rahaa.
Ap saa siis käyttää puolet säästöistä?
Sitten mietitään miksi suomalaiset naiset eivät halua lapsia. :D
Hankit lapset, isket sen päivähoitoon ja käyt töissä = olet huono äiti joka ei huolehdi lapsestaan itse
Hankit lapset, olet kotona miehen tukemana = Loinen!!1