Riita rahoista hoitovapaalla
Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.
Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.
Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.
Kommentit (502)
Eli kaikkien mielestä mieheni on epäreilu? Sitä olen hänelle sanonut. Hänen mielestä hän on järkevä rahankäyttäjä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei hyvin mene. Maksa visalla, jos sellaista ei ole, niin hanki se. Tuohan on aivan järkyttävää.
Pakkohan ne visalaskut on sitten kuitenkin maksaa, ei niitä voi vuosia roikottaa maksamatta 10 % korolla. Ap
Ai niinkö? En tiennytkään. Märehdi siellä surkeudessa ja odottele sitä uutta autoa. Se pelastaa kaiken, jos saat siihen joskus koskea. Hei, nyt ryhdistäydy ja herää tuosta. Ei kukaan tule sinua auttamaan, tee se itse. Tai tyydy osaasi, se on toinen vaihtoehto.
En minä täältä varsinaisesti apua pyytänyt vaan kysyin miten muut hoitaa rahajutut hoitovapaalla. Ja kysyin onko muiden mielestä mieheni epäreilu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan ei ole tällä hetkellä rahaa lapsen elatukseen. Miehen kuuluu lain mukaan maksaa lapsen kulut (= vanhemmat osallistuvat kykynsä mukaan, sulla ei yhteisen sopimuksen takia ole nyt elatuskykyä).
Tarkoitat siis niitä lapsen lääkkeitä ja allergiamaitoja ja sellaisia, johon se minun hoitovapaaraha kuluu nyt? Ap
Voithan sinä sanoa miehelle, ettet aio pariin seuraavaan kuukauteen yksinkertaisesti maksaa noita vauvan pakollisia juttuja. Nyt on miehen vuoro. Käytät ylijäävät rahat noihin omiin menoihisi. Pitää sinullakin olla oikeus käyttää välillä osa rahoistasi muuhunkin kuin vauvaan, varsinkin kun miehelläsi kuitenkin jää joka kuukausi rahaa säästöön.
Käytän siis siitä hoitovapaarahasta itseenikin osan, ostan sillä omat lääkkeet (eivät ikävä kyllä halpoja), maksan omat tamponit ja muut hygieniajutut jne. Mutta täytyy sanoa nyt sitten, että pariin kuukauteen en maksa mitään vauvan asioita. Miehen mielestä ne ei jää hänelle säästöön ne hänen rahat, vaan hän käyttää ne sitten meidän yhteiseen uuteen autoon, jotta minullakin on sitten käytössä uusi hieno auto. Ap
Sanot sille miehelle, että silloin ei ostella uusia hienoja autoja, jos perheessä ei ole rahaa lapsen ja äidin lääkkeisiin. Kalliita ostoksia tehdään silloin kun siihen on perheessä yhdessä rahaa.
Juuri näin, pitää huomioida perheen sen hetkinen tilanne eikä vain että kun mä haluun! Mies olisi voinut ennen perheen perustamista kerätä rahaa autoon.
Ja yleensähän vanha auto myydään ennen uuden ostoa.,Ja osamaksullahan ne kaupat yleensä tehdään, ei kai mies könttösummana maksa kerralla koko auton hintaa.
Tai sitten mies ottaa lainaa ja säästää aina osamaksuosuuden ,muu osuus perheen kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan ei ole tällä hetkellä rahaa lapsen elatukseen. Miehen kuuluu lain mukaan maksaa lapsen kulut (= vanhemmat osallistuvat kykynsä mukaan, sulla ei yhteisen sopimuksen takia ole nyt elatuskykyä).
Tarkoitat siis niitä lapsen lääkkeitä ja allergiamaitoja ja sellaisia, johon se minun hoitovapaaraha kuluu nyt? Ap
Voithan sinä sanoa miehelle, ettet aio pariin seuraavaan kuukauteen yksinkertaisesti maksaa noita vauvan pakollisia juttuja. Nyt on miehen vuoro. Käytät ylijäävät rahat noihin omiin menoihisi. Pitää sinullakin olla oikeus käyttää välillä osa rahoistasi muuhunkin kuin vauvaan, varsinkin kun miehelläsi kuitenkin jää joka kuukausi rahaa säästöön.
Käytän siis siitä hoitovapaarahasta itseenikin osan, ostan sillä omat lääkkeet (eivät ikävä kyllä halpoja), maksan omat tamponit ja muut hygieniajutut jne. Mutta täytyy sanoa nyt sitten, että pariin kuukauteen en maksa mitään vauvan asioita. Miehen mielestä
ne ei jää hänelle säästöön ne hänen rahat, vaan hän käyttää ne sitten meidän yhteiseen uuteen autoon, jotta minullakin on sitten käytössä uusi hieno auto. Ap
Eli miehelle on uusi hieno auto tärkeämpää kuin pienen kotihoito.... Sanon uudelleen: älkää hankkiko enempää lapsia
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitovapaalla kirjoitti:
Hei, ymmärrän että tämä asia pohdituttaa sinua. Nyt on sinun vuorosi todeta miehellesi miten asiat menevät: hoitovapaan aikana rahaa ei säästetä autoa varten vaan käytetään elämiseen siinä määrin mitä tarvitsette. Ylijäävä laitetaan säästöön ja säästön kohde pohditaan sitten kun hoitovapaa päättyy ja palaat työelämään, jolloin päätätte jatkatteko yhteisillä rahoilla vai onko molemmilla (osittain) omat rahat.
Tämä ei todennäköisesti käy miehellesi. Siinä tapauksessa keskustelette, mikä on teille sopiva malli ja jos ette löydä yhteistä ratkaisua, otatte asian puheeksi esim. neuvolassa. On aivan selvää että kukaan ei tule tukemaan tuota nykyistä rahankäyttömallianne ja miehesi tulee sen huomaamaan.Ongelma on varmaan meillä se, että miehen mielestä ns. huvitteluun tai vaatteisiin ei tarvitse käyttää rahaa, koska huvittelu on tarpeetonta (hän on pihi työnarkomaani). Ennen lapsen saamista minä käytin paljon omaa palkkaani huvitteluun (eli leffat, kahvilat, erilaiset heräteostokset jne). Mies ei. Hänen mielestään hän maksaa meidän perheen elämisen eli vuokran ja ruoat ja se on kaikki mitä ihminen tarvitsee elämäänsä.
Voin vaatia miehen mukaan neuvolaan ja yrittää siellä puhua asiasta, jos se neuvolan terkkari osaisi sitten auttaa. Ap
Nyt on hauska, neuvola ehkä auttaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei hyvin mene. Maksa visalla, jos sellaista ei ole, niin hanki se. Tuohan on aivan järkyttävää.
Pakkohan ne visalaskut on sitten kuitenkin maksaa, ei niitä voi vuosia roikottaa maksamatta 10 % korolla. Ap
Ai niinkö? En tiennytkään. Märehdi siellä surkeudessa ja odottele sitä uutta autoa. Se pelastaa kaiken, jos saat siihen joskus koskea. Hei, nyt ryhdistäydy ja herää tuosta. Ei kukaan tule sinua auttamaan, tee se itse. Tai tyydy osaasi, se on toinen vaihtoehto.
En minä täältä varsinaisesti apua pyytänyt vaan kysyin miten muut hoitaa rahajutut hoitovapaalla. Ja kysyin onko muiden mielestä mieheni epäreilu. Ap
Todella epäreilu. Sano hänelle että sinä meet töihin ja mies saa pärjätä sillä hoitorahalla, sano että itse säästät omiin juttuihin. Jos sittenkin vielä nillittää niin potkisin pellolle moisen.
Laita lapsi hoitoon ja mene töihin. Älä hanki enempään lapsia tuollaisen ukon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon teidän tuloilla hoitomaksu on? Puolet siitä kuuluisi miehen maksettavaksi, jos palaat töihin. Muistuta miestä myös siitä, miten hänen elämä muuttuu, kun kotityöt ja lapsenhoito menee sitten puoliksi.
Jos olisit oma lapsi, niin ilman muuta me vanhemmat maksaisimme sinun ja lapsen matkakulut, hotellin ja ruuat. Lahjaa ei edes odotettaisi, jo teidän paikalle saapuminen käy lahjasta. Vävy voi miettiä, tuleeko vai ei, mutta omakustanteisesti.
Meidän molempien työssä ollessa hoitomaksu on se isoin maksu. Mies tietää, että elämä muuttuisi ja olisi ne hoitoon kuljetukset ja kotityöt ja kaikki hänellä sitten, ja siksikin haluaa, että hoidan lasta kotona.
Minun vanhemmat eivät auta taloudellisesti eivätkä halua maksaa sitä hotelliyötä minulle. Ja odottavat lahjoja esim. joulunakin. Kaikilla ei ole auttavia vanhempia. Ap
Mitäpä jos kasvattaisit pallit. Vaikuttaa, että sinä nöyristelet sekä miehesi, että vanhempiesi edessä. Onko sinut kasvatettu "kiltiksi tytöksi"?
Meillä kaikki tulot menee samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki. Molemmat saa joka kuukausi omaa rahaa omiin menoihin ja sitä ei ole pakko käyttää eli voidaan säästää myös tuo raha jotain isompaa varten.
Lue hieman taloudellisesta väkivallasta. Mies käyttää sitä nyt sinuun päättämällä yksin rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki tulot menee samalle tilille ja siitä maksetaan kaikki. Molemmat saa joka kuukausi omaa rahaa omiin menoihin ja sitä ei ole pakko käyttää eli voidaan säästää myös tuo raha jotain isompaa varten.
Lue hieman taloudellisesta väkivallasta. Mies käyttää sitä nyt sinuun päättämällä yksin rahoista.
Se, että mies pitäisi itsellään korkeamman elintason olisi väkivaltaa. Tuo mitä ap:n mies tekee ei ole, koska hänhän antaa vaimolleen samat mahdollisuudet kuin mitä hän itseensä käyttää rahaa.
Ei se varmaan auta kuin laittaa lapsi hoitoon ja lähteä töihin jos on noin hankalaa. Niin on monet joutuneet tekeen kun ei taloudellinen tilanne anna myöden olla hoitovapaalla.Toki säästäminen johonkin hikiseen peltilehmään tuossa tilanteessa on tyhmintä mitä tiedänkään.
Miehesi on velvollinen elättään sinut ja lapset kun olet hoitovapaalla. Toki miettisin tilanteessasi jo lusinoiden ja Arabia sarjojen jakoa
Yhteinen perhe, yhteiset tulot. Ainoa toimiva malli. Lapsen kulut tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa, kuka silloin maksaa? Sinä? Mies?
Jos kerran yhdessä on kotihoitoon päädytty, niin myös miehen tulee osallistua siihen - joko taloudellisesti tai sitten jäämällä itse vuorostaan kotiin.
Sinun tilanteessa lähtisin töihin ja lapsi hoitoon. Ikävä juttu, mutta en noinkaan voisi elää jos mies ei kerran halua tulla tilanteessa yhtään vastaan.
Ja ennen kun joku tulee syyttelemään miehen lompakolla loisimisesta, niin meillä on molemmat loisinut toistensa lompakoilla - vuorollaan.
Miten ei 11 kk lapsi voi aloittaa vaikka perhepäivähoitajalla? Kohtahan on jo vuoden vanha. Ai niin, paitsi ap sanoi ettei mies jaksa viedä eikä hakea lasta hoidosta...
Ap, sä oot käytännössä YH!!
Sinun tapauksessasi olisi miehen kanssa vakavan keskustelun paikka, pitäisi miettiä lapsen hoitojärjestely uusiksi ja palata töihin tai miehen pitäisi ymmärtää että sinun koko rahasi menee tarpeellisiin menoihin nyt.
Minä olen myös toistaiseksi 1v 1kk ikäisen kanssa kotona, yhteisestä päätöksestä. Tällä hetkellä asuntolainaerät on laitettu jäihin, maksetaan vain korot.
Mies maksaa palkastaan asumisen juoksevat kulut, suurimman osan yhteisistä laskuista ja ruuasta.
Minä maksan oman puhelinlaskuni, nettilaskun ja täydennystä jääkaappiin. Ja lapsen juttuja. Ja jos satun maksamaan tilini tyhjäksi laskuilla niin mies kyllä sitten siirtää rahaa, yhteistä arkea me eletään perheenä ja tunnetaan toisiemme rahankäyttö niin ei oo mitään ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että mies pitäisi itsellään korkeamman elintason olisi väkivaltaa. Tuo mitä ap:n mies tekee ei ole, koska hänhän antaa vaimolleen samat mahdollisuudet kuin mitä hän itseensä käyttää rahaa.
Siis haloo, kyllä ihmisellä pitää olla käyttörahaa. Se, että mies ei halua käydä missään on hänen oma valintansa. Jos kerran yhdessä on sovittu, että vaimo hoitaa kotona lasta, niin ei todellakaan ole reilua, että vaimolla ei koskaan ole varaa käydä yhtään missään tai ostaa esim vaatteita. Mielestäni autoa varten voi säästää sitten kun molemmat on taas työelämässä.
Eikö ap saanut muka mitään säästöön vanhempainrahakaudella? Silloinhan käteen jää lähes normi palkka kun ei ole mitään työ kuluja 10kk ajan eli vasta 1 kk sitten päättynyt tuo. Minä ainakin pistin silloin rahaa sivuun plus lomarahat etc joita käytin itseeni sitten hoitovapaalla.
Eikös lapsi ole miehenkin, mielestäni ainakin ne maidot pitää maksaa puoliksi. Ja muu lapseen liittyvä.
Melkein itku tulee kun miettii omaa tilannettani 2 lapsen kanssa. Meillä koko kotona olo ajan minun piti maksaa yhtälailla puolet kaikista laskuista kun töissä ollessanikin... Puoliso ja lasten isä ei kompensoinut millään tavalla minun kotona oloa tai säästettyjä hoitomaksuja. Ja mun oli pakko olla kotona ykkösen ja kakkosen väli ja sitten vielä odottaa elokuulle että saatiin ne juuri siihen päiväkotiin kun haluttiin. Kyllä tuntui silloin ja edelleen epäreilulta joten kadehdin tuota että mies maksaa koko vuokran ja kaikki ruoat!!! Mun piti tosi tarkkaan laskea etukäteen miten pärjään ja säästää ja laitoin vain mun asuntolainan puolikkaan koroille siksi aikaa etc... Tyhmä olin mutta ei ollut mitään vaihtoehtoja kun mies vain ilmoitti että näin on ja piste. Lapset meni sitten hoitoon 3 v ja 1v4kk iässä.
Mene töihin niin sinulla on päätäntävalta omista kuluistasi. Yksinkertaista.