Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita rahoista hoitovapaalla

Vierailija
13.03.2019 |

Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.

Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.

Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.

Kommentit (502)

Vierailija
21/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat miehelle että palaat töihin koska tarvitset rahaa. Mies saa sitten itse päättää, jääkö hoitovapaalle vai meneekö lapsi päiväkotiin.

Vierailija
22/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, ihan normaali terve ajatteleva mies MAKSAISI leffalipun. MIksi olet tuollaisen ihmisen kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko miehesi tienaa?

Netto noin 2600 € kuussa. Ap

Noin köyhän miehen ei olisi pitänyt tehdä kahta lasta.

Vierailija
24/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ongelmaa ollut meillä. Minun ansiosidonnainen vanhempainrahani on noin 1400€/kk plus lapsilisä. Siitä laitan ison osan säästöön ja lopulla ostan lapsen vaatteita ym tarvikkeita jos tarvitsee, ja kaikkea muuta "ei-pakollista". Mies maksaa asumisen, autot, ruuat, päivittäistavarat, laskut, eli kaikki pakolliset menot.

No hoitovapaalla tulot on ihan eri luokkaa.

Vierailija
25/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan ei ole tällä hetkellä rahaa lapsen elatukseen. Miehen kuuluu lain mukaan maksaa lapsen kulut (= vanhemmat osallistuvat kykynsä mukaan, sulla ei yhteisen sopimuksen takia ole nyt elatuskykyä).

Tarkoitat siis niitä lapsen lääkkeitä ja allergiamaitoja ja sellaisia, johon se minun hoitovapaaraha kuluu nyt? Ap

Voithan sinä sanoa miehelle, ettet aio pariin seuraavaan kuukauteen yksinkertaisesti maksaa noita vauvan pakollisia juttuja. Nyt on miehen vuoro. Käytät ylijäävät rahat noihin omiin menoihisi. Pitää sinullakin olla oikeus käyttää välillä osa rahoistasi muuhunkin kuin vauvaan, varsinkin kun miehelläsi kuitenkin jää joka kuukausi rahaa säästöön.

Vierailija
26/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon teidän tuloilla hoitomaksu on? Puolet siitä kuuluisi miehen maksettavaksi, jos palaat töihin. Muistuta miestä myös siitä, miten hänen elämä muuttuu, kun kotityöt ja lapsenhoito menee sitten puoliksi.

Jos olisit oma lapsi, niin ilman muuta me vanhemmat maksaisimme sinun ja lapsen matkakulut, hotellin ja ruuat. Lahjaa ei edes odotettaisi, jo teidän paikalle saapuminen käy lahjasta. Vävy voi miettiä, tuleeko vai ei, mutta omakustanteisesti.

Meidän molempien työssä ollessa hoitomaksu on se isoin maksu. Mies tietää, että elämä muuttuisi ja olisi ne hoitoon kuljetukset ja kotityöt ja kaikki hänellä sitten, ja siksikin haluaa, että hoidan lasta kotona. 

Minun vanhemmat eivät auta taloudellisesti eivätkä halua maksaa sitä hotelliyötä minulle. Ja odottavat lahjoja esim. joulunakin. Kaikilla ei ole auttavia vanhempia. Ap

Vierailija
27/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on itsekäs ja ankea. Eikö sinulla ole yhtään säästöjä, että voisit tehdä jotain kivaa joskus? Nuo mitä haluaisit tehdä on pieniä juttuja joiden pitäisi kuulua normaaliin elämään. En todella pystyisi elämään noin. Kauhea tilanne, sinuna menisi hyvin pian takaisin töihin.

Vierailija
28/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa, että se ylimääräinen raha pannaan puoliksi. Mies saa tehdä omalla osallaan mitä haluaa, ja sinä omallasi mitä haluat. Toki tuolla tavalla säästetty auto on sitten miehen ikioma, ja hänellä aina etuoikeus sen käyttöön.

Vierailija
29/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko miehesi tienaa?

Netto noin 2600 € kuussa. Ap

Noin köyhän miehen ei olisi pitänyt tehdä kahta lasta.

Jos netto on tuon verran niin brutto on varmaan reilu 4000e.

Vierailija
30/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämmöinen tyhmä ukko. Minäkin jään hoitovapaalle tästä seuraavasta ja miehen tuloilla eletään sitten ja minun miehelle se on sanomattakin selvää että pääsen omiin juttuihin ihan kuin ennenkin.

Niin minäkin luulin, ja etukäteen puhuttiin, että tietenkin pääsen. En vain tajunnut etukäteen puhua euroista, kun en tajunnut, että mies tarkoittaa vain sitä, että hän kyllä on sitten esim. illalla lapsen kanssa että pääsen.  Ennen lapsen saamista meillä oli erilliset rahat, niin mies ei edes tiennyt paljonko kulutan siinä jos käyn vaikka kavereiden kanssa ravintolassa. Ap

Vierailija
31/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä tietysti keskustelit raha-asioista miehesi kanssa jo ennen kuin aloit tehdä lapsia? Ja sitten mies yhtäkkiä vain muutti mielensä, etkä sinä voinut sille mitään?

Tietenkin keskustelimme etukäteen, ja sovittiin, että mies maksaa vuokrat ja ruoat jne. Mutta ei puhuttu yksityiskohtaisesti kaikista vaipoista, lääkkeistä jne, koska ei tiedetty, että lapsi tulee olemaan allerginen ja tarvitsemaan eräitä lääkkeitä. Kuinka moni oikeasti puhuu ennen raskautta siitä, että maksaako mies jonkun yksittäisen leffalipun?? Ap

Tottakai puhuttiin myös sellaisesta mahdollisuudesta, että lapsi on sairas, tai minä sairastun, ja myös siitä, että kummallakin on oikeus käyttää rahaa omaan virkistymiseensä riippumatta siitä, että minä joudun jäämään pois töistä. En olisi edes jäänyt kotiin, jos olisin hetkeäkään epäillyt, että mieheni pihtaa jostain leffalipun hinnoista. Yhteinen perhe, yhteiset rahat, ei niistä toinen puoliso voi vain määrätä mihin ne käytetään. Enkä edes huolisi miestä, jolle uusi auto on tärkeämpi kuin lapsen lääkkeet.

Vierailija
32/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap, ihan normaali terve ajatteleva mies MAKSAISI leffalipun. MIksi olet tuollaisen ihmisen kanssa?

Nämä asiat paljastuivat vasta lapsen syntymän jälkeen. Sitä ennen ei koskaan ollut mitään rahaan liittyvää ongelmaa, vaan molemmat välillä tarjosi toiselle esim. illallisia jne. Ap

Vierailija
33/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ongelmaa ollut meillä. Minun ansiosidonnainen vanhempainrahani on noin 1400€/kk plus lapsilisä. Siitä laitan ison osan säästöön ja lopulla ostan lapsen vaatteita ym tarvikkeita jos tarvitsee, ja kaikkea muuta "ei-pakollista". Mies maksaa asumisen, autot, ruuat, päivittäistavarat, laskut, eli kaikki pakolliset menot.

Luitko aloituksen? Olen hoitovapaalla, en vanhempainvapaalla. Ap

Vierailija
34/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuossa tapauksessa sun kannattaa mennä töihin. Tai tienata rahaa ns. yllätysmenoihin/huvimenoihin keikkatöillä. 

Ne keikkatyöt ei tuota minulle tuloa, koska se lapsenvahdin palkka on sama kuin minun palkka. Mies tekee pitkää päivää itse, eli en pääse töihin siten, että mies olisi lapsen kanssa silloin kotona, ja minun alalla ei ole ollenkaan viikonloppukeikkoja. Ja jos mies maksaisi sen lapsenvahdin niin paljon helpompi olisi, jos hän antaisi minulle sen saman rahan suoraan eikä tarvisi palkata ketään. Ap

Sano miehelle, että järjestää itselleen vapaata siksi aikaa, kun sinä olet töissä. Muuten miehen kuuluu maksaa puolet lapsevahdin palkasta, ei kai mies kuvittele, että se on vain sinun oma kulu?

Vierailija
35/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämmöinen tyhmä ukko. Minäkin jään hoitovapaalle tästä seuraavasta ja miehen tuloilla eletään sitten ja minun miehelle se on sanomattakin selvää että pääsen omiin juttuihin ihan kuin ennenkin.

Niin minäkin luulin, ja etukäteen puhuttiin, että tietenkin pääsen. En vain tajunnut etukäteen puhua euroista, kun en tajunnut, että mies tarkoittaa vain sitä, että hän kyllä on sitten esim. illalla lapsen kanssa että pääsen.  Ennen lapsen saamista meillä oli erilliset rahat, niin mies ei edes tiennyt paljonko kulutan siinä jos käyn vaikka kavereiden kanssa ravintolassa. Ap

No niille joillekkin miehille pitää se erikseen sanoa. Meillä on aina ollut yhteiset rahat niin ei tule yllätyksiä myöskään lasten hoitovapaiden aikana.

Vierailija
36/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan ei ole tällä hetkellä rahaa lapsen elatukseen. Miehen kuuluu lain mukaan maksaa lapsen kulut (= vanhemmat osallistuvat kykynsä mukaan, sulla ei yhteisen sopimuksen takia ole nyt elatuskykyä).

Tarkoitat siis niitä lapsen lääkkeitä ja allergiamaitoja ja sellaisia, johon se minun hoitovapaaraha kuluu nyt? Ap

Voithan sinä sanoa miehelle, ettet aio pariin seuraavaan kuukauteen yksinkertaisesti maksaa noita vauvan pakollisia juttuja. Nyt on miehen vuoro. Käytät ylijäävät rahat noihin omiin menoihisi. Pitää sinullakin olla oikeus käyttää välillä osa rahoistasi muuhunkin kuin vauvaan, varsinkin kun miehelläsi kuitenkin jää joka kuukausi rahaa säästöön.

Käytän siis siitä hoitovapaarahasta itseenikin osan, ostan sillä omat lääkkeet (eivät ikävä kyllä halpoja), maksan omat tamponit ja muut hygieniajutut jne. Mutta täytyy sanoa nyt sitten, että pariin kuukauteen en maksa mitään vauvan asioita. Miehen mielestä ne ei jää hänelle säästöön ne hänen rahat, vaan hän käyttää ne sitten meidän yhteiseen uuteen autoon, jotta minullakin on sitten käytössä uusi hieno auto. Ap

Vierailija
37/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei hyvin mene. Maksa visalla, jos sellaista ei ole, niin hanki se. Tuohan on aivan järkyttävää.

Vierailija
38/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niille joillekkin miehille pitää se erikseen sanoa. Meillä on aina ollut yhteiset rahat niin ei tule yllätyksiä myöskään lasten hoitovapaiden aikana.

Jälkiviisaus ei tässä nyt auta. Ja mies itse ei käy koskaan missään (töissäkin syö eväitä eikä käy työkavereiden kanssa lounaalla), niin hän ei ymmärrä, että normaalisti ihmiset kuluttaa esim. sosiaaliseen elämään aika paljon rahaa. Ap 

Vierailija
39/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei hyvin mene. Maksa visalla, jos sellaista ei ole, niin hanki se. Tuohan on aivan järkyttävää.

Pakkohan ne visalaskut on sitten kuitenkin maksaa, ei niitä voi vuosia roikottaa maksamatta 10 % korolla. Ap

Vierailija
40/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hoitovapaalla tulot on ihan eri luokkaa.

Niin? Sitten varmaan vähenee se säästöön laitettava osa, mutta kuten sanoin, en maksa mitään pakollisia menoja nytkään. Tässä kaupungissa hoitovapaalla saa 2v asti noin 670€ plus lapsilisä ja sekin on huomattavasti parempi kun ollessani opiskelija ennen lapsen syntymää. Meillä on silti aina ollut yhteiset rahat, vuorotellen ollaan opiskeltu ja toinen sillä aikaa töissä. Ongelmia ei ole kun yhteen hiileen puhaltaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi