Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita rahoista hoitovapaalla

Vierailija
13.03.2019 |

Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.

Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.

Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.

Kommentit (502)

Vierailija
261/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne. Mene edes osa-aikatöihin.

Miten aiotte hoitaa raha-asiat jatkossa? Esim. Miehesi neton perusteella maksatte korkeinta maksuluokkaa lastenhoidosta.

Valitetettavaa, mutta totta, että raha-asioista useimmiten riidellään perheessä.

Millainen luonne miehelläsi muuten on? Onko todella kyse siitä, että mies haluaa säästää rahaa vai eristää sinut ystävistäsi? Tätä kannattaa miettiä ihan jo suhteen jatkon kannalta.

Esim. Meidän perheessä olemme molemmat tienanneet nettona saman verran koko 20-vuotisen yhdessäolon ajan. Vuoden alusta nettotuloni muutuivat ja ovat vain puolet miehen nettotuloista. Silti harrastan ja teen haluamiani asioita omilla rahoillani. Ruoka ja asuminen menee edelleen puoliksi. Yhteiselle tilille laitamme kumpikin 50 e ylimääräistä per kk huvituksiin. Ja koska tienaan nerkittävästi vähemmän nuo ovat minun rahojani. Mies maksaa omistaan huvinsa.

Mielestäni mies ei voi olla noin joustamaton yhdestä leffa- ja ravintolaillasta.

Vierailija
262/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinänsä minusta oikea ratsaisu mutta suostuisiko mies lainaamaan korotta sulle esim 100€?

Ymmärrän kummankin kannan asiassa mutta joku kompromissi teidän on yhdessä löydettävä. Sinä haluat rahaa huvitteluun ja mies säästöön; kummankin pitää luovuttaa myös jostain periaatteesta.

Ps. Eikö sulla itselläsi tosiaan ole yhtään säästöjä?

No on se jännä et miehen pitäis saada säästöönkin tällaisessa tilanteessa. Mitäs jos ap haluaisi säästää? Eihän hänellä ole mistä säästää, koska yhteisestä päätöksestä lasta hoidetaan kotona. Rahaa säästetään sitten kun molemmat ovat taas tienaamassa. Ihmettelen suuresti tätä, miten osa hyväksyy tuollaisen taloudellisen vallankäytön. Ei ole toisen kunnioittamista tuollainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihit työnarkomaanit on oma rotunsa. En usko, että mies haluaa estää ap:ta tapaamasta ystäviä. Mies vain ei halua, että rahaa käytetään mihinkään. 

Vierailija
264/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ap saanut muka mitään säästöön vanhempainrahakaudella? Silloinhan käteen jää lähes normi palkka kun ei ole mitään työ kuluja 10kk ajan eli vasta 1 kk sitten päättynyt tuo. Minä ainakin pistin silloin rahaa sivuun plus lomarahat etc joita käytin itseeni sitten hoitovapaalla.

"Lähes normi palkka" joooopa joo, itsehhän sain vanhenpainvapaalla käteen reilu 50% normipalkasta. Ei paljon säästöön jäänyt kulujen jälkeen. Et ei voi kyl yleistää et sillon jää ruhtinaallisesti säästöön rahaa.

Vierailija
265/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nyt hoitovapaalla ei kannata säästää siihen uuteen autoon vaan käyttää rahaa elämiseen. Siis, että jotain erilaista voisi kanssa joskus tehdä.

Kummallinen mies kyllä, autoon NYT säästää mut mihkään ei sua voi päästää hengähtään kodin pyörittämisestä. Tekee vain hallaa suhteellenne.

Vierailija
266/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M*lkk* ukko.

"Yhteisestä" sopimuksesta vois (ja kannattais) päättää myös se, että miten mies kompensoi aloittajan tulon menetykset nyt ja tulevaisuudessa (eläkekertymä). Jos yhteisesti sovitaan, niin sovitaan reilusti eikä alisteta toista taloudelliseen riippuvuuteen toisesta.

Eihän tuosta tuu muuta kuin paha mieli jos ei jää yhtään käyttörahaa pieneen arjen "luksukseen" samaan aikaan kun toinen "yhteisestä" sopimuksesta tekee pitkää päivää ja säästää uuteen autoon.

Minä (mies) olin yhteisestä sopimuksesta hoitamassa kotona lasta niin kauan kuin perse (lompakko) kesti, vaikka minun tuloni olisivat olleet suuremmat. Tämä ratkaisu, koska minulla oli vakituinen työsuhde, avovaimolla määräaikainen ja tarvitsi työkokemusta vakinaistamiseen.

Ps. Moniko siellä kotona lapsiaan "yhteisestä" sopimukseta hoitava äiti on miettinyt, paljonko eläke pienenee jos esim. kolmen lapsen kanssa on yhteensä 6 vuotta pois työelämästä....

Vierailija
267/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi tuollaiseen, ettekö keskustelleet asiasta ennen lasta/hoitovapaata?

Kun itse olin hoitovapaalla, mies maksoi kaiken. Myös minun vapaa-ajan riennot ja harrastukset.

Meillä perheen talous on ollut aina ns. Yhteinen yritys. Vaikka eri jäsenillä on eri tehtävät ja eri tulovirta, se mitä viivan alle jää kuuluu kaikille osakkaille, ei siinä aleta katsomaan kuka tienasi mitä ja mistä. Yhteinen talous, yhteinen elintaso, olemme aina myös halunneet toisille hyvää. Jos toinen kokee tarvitsevansa irtiottoa (henkisen hyvinvoinnin edellytys), se hänelle suotakoon, ei se parisuhde ja yhteinen talous mikään vankila ole.

Kun minulla kaatui hoitovapaalla seinät päälle, mies käski mennä viihteelle ystävien kanssa, että on jotain muutakin.

Vierailija
268/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä ostelet kaikki lapselle pakolliset asiat? Miksi mies ei osta niitä? Tai edes maksa niitä? Edes puoliksi?

Miksi te naiset teette lapsia aina mu.lkkujen kanssa? Kun mehiäkin on olemassa...

Vierailija
269/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kodinhoitotuki

Ei hele...

Vierailija
270/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies säästää oman työnsä palkasta ison summan, pystyy ostamaan auton. Miehellä on sitten mahdollisen eron jälkeen uusi omistusauto ja sulla ei edes säästöjä kun olet laittanut kaikki rahasi lapsen ja sun kuluihin.

Kyllä pitäisi miettiä kunnolla että menisit töihin. Jos se ei miehelle kelpaa eikä sulla silti oo muutamaa sataa enempää rahaa ni vakavasti harkitsisin eroa tai ainakin parisuhdeterapiaa.

Vierailija
271/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi päiväkotiin ja menet töihin. Harmillinen vaihtoehto, mutta jos ei rahaa ole, niin eipä paljon muuta voi.

Me molemmat haluamme, että lapsi voi olla vielä kotona, koska on vasta 11 kk ikäinen. Mies senkin takia, että hän haluaa tehdä pitkiä työpäiviä, ja minun kotonaolo mahdollistaa ne, kun hän ei joudu hakemaan tai viemään päiväkotiin. Miehen palkasta jää siis joka kuukausi menojen jälkeen vähän rahaa yli, mutta hän haluaa, että ne laitetaan kaikki säästöön uutta autoa varten. Eli periaatteessa rahaa olisi, jos niitä ei pitäisi kaikkea säästää. Minun mielestä meidän nykyinen auto on riittävä, vaikka ei tietenkään mikään aivan uusi. Ap

Aivan. Nyt sanot miehellesi, että sinä lähdet töihin ja lapsi lähtee joko pph:lle tai päiväkotiin. Lapsi on myös sinulle tärkeä, mutta niin on myös sinun oma hyvinvointisi ja muu perheesi ovat myös tärkeitä. Joko niin tai näin, sinä lähdet sinne leffaan ja sukuloimaan.

Tuo ei yksinkertaisesti ole oikein. Ei sinua, eikä miestäsi kohtaan. On mielestäni ihan ok laittaa rahaa jompaan kumpaan tai kumpaankin yhtä aikaa silloin tällöin, vaikka kuinka säästäisi. 

Vierailija
272/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat n. 500 kuussa ja sen saat kulumaan lääkkeisiin, vaippoihin ja hammastahnaan ja tamponeihin?

Mitähän jätät nyt kertomatta?

Miksi pitää valehdella, aloituksessahan luki hieman alle 400 euroa. Allergiamaidot "unohdit" myös.

Meillä meni 100€/kk vastasyntyneen keskosmaitoon, liki 10v sitten, kelakorvauksen jälkeen.

Vuotta vanhempi juo määrällisesti enemmän eikä hinnatkaan varmasti ole laskeneet vuosien myötä. Eikä allerginen vaihda 1-vuotiaana valio arkimaitoon tai muuhun x-tra maidokkeeseen.

Yksivuotias voi alkaa juoda kauramaitoa, tai soijamaitoa. Ei meillä ainakaan ole koskaan juotu lehmänmaitoa, vaikka ei ole allergiakaan.

Ne sun soija- ja kauramaidot voi olla lapselle kohtalokkaat, jos on maitoallerginen.

Ja tiedän mistä puhun, kun lapsella maitoallergia. Ja 11kk ikäiselle ei edes tehdä testejä, vaan vasta 3-ikävuoden jälkeen.

Maitoallerginen on allerginen maidon proteiinille. Eihän kauramaidossa ole maitoproteiinia, sillä se ei ole maitoa.

Vierailija
273/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat n. 500 kuussa ja sen saat kulumaan lääkkeisiin, vaippoihin ja hammastahnaan ja tamponeihin?

Miksi pitää valehdella, aloituksessahan luki hieman alle 400 euroa. Allergiamaidot "unohdit" myös.

Meillä meni 100€/kk vastasyntyneen keskosmaitoon, liki 10v sitten, kelakorvauksen jälkeen.

Vuotta vanhempi juo määrällisesti enemmän eikä hinnatkaan varmasti ole laskeneet vuosien myötä. Eikä allerginen vaihda 1-vuotiaana valio arkimaitoon tai muuhun x-tra maidokkeeseen.

Yksivuotias voi alkaa juoda kauramaitoa, tai soijamaitoa. Ei meillä ainakaan ole koskaan juotu lehmänmaitoa, vaikka ei ole allergiakaan.

Ne sun soija- ja kauramaidot voi olla lapselle kohtalokkaat, jos on maitoallerginen.

Ja tiedän mistä puhun, kun lapsella maitoallergia. Ja 11kk ikäiselle ei edes tehdä testejä, vaan vasta 3-ikävuoden jälkeen.

Maitoallerginen on allerginen maidon proteiinille. Eihän kauramaidossa ole maitoproteiinia, sillä se ei ole maitoa.

Allergiset ovat usein allergisia useammalle kuin yhdelle asialle. Noin pienen kanssa ei kannata alkaa uhkapelaamaan, esim. soija-allergia ei ole edes kovin harvinainen, vilja-allerginen ei kestäisi kauraakaan.

Vierailija
274/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n mies on pihi ja ne harvoin muuttuvat. Sairaushan se on. Jossain kohtaa huomaa maksavansa elareita kahdesta lapsesta....

Ihmettelen kyllä erikoiskorvikkeen korkeaa hintaa? Itselläni lapsi oli maitoallerginen. Lapsi testattiin noin 5kk. iässä (ei vasta 3v, kuten joku aikaisemmin väitti). Saimme reseptin ja sillä apteekista ostettu erikoiskorvike maksoi noin 2€/purkki. AP:n lapsi alkaa olemaan niin vanha että korvikkeesta voi  jo luopua ja alkaa kokeilemaan ei-maidollisia tuotteita (kaura, soija, riisi, manteli jne). AP laittaa myös aika isot rahat lääkkeisiin, joten eiköhän lääkekatto tule jossain kohtaa vastaan sekä AP:lla että lapsella? Tämä on myös yksi syy, että se lapsivakuutus kannattaa hankkia!

Siitä autosta vielä. Kenen nimissä se uusi auto tulee olemaan? AP:na vaatisin että auto on 50% hänen nimissään, koska hänkin on siihen joutunut säästämään.

Vierailija
275/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi jäänyt hoitovapaalle ellei olisi yhtään puskuria.

Ehkä isäsi järjestää matkan ja majoituksen sinulle ja lapselle syntymäpäivilleen? Ja toki kerrot myös miehen äidille sopivsn tilaisuuden tullen millaisen helmen hän onkaan kasvattanut ;)

Älkää hankkiko enempää lapsia.

No ei ole kyllä sen vanhan isäpapan tehtävä maksella aikuisen kakaransa hotelli ja matkustuskuluja!

Tässä taas huomataan mikä on se vastuullisuus kun lapsia aletaan tekemään, eikä ole enää varaa mennä edes oman isän synttäreille.

Mikäli ap ei ole provo, niin miten on mahdollista että noista asioista ei keskusteltu ennen lisääntymistä?

Terveisin asiansa hoitanut vela.

Vierailija
276/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies hoitovapaalla kirjoitti:

Hei, ymmärrän että tämä asia pohdituttaa sinua. Nyt on sinun vuorosi todeta miehellesi miten asiat menevät: hoitovapaan aikana rahaa ei säästetä autoa varten vaan käytetään elämiseen siinä määrin mitä tarvitsette. Ylijäävä laitetaan säästöön ja säästön kohde pohditaan sitten kun hoitovapaa päättyy ja palaat työelämään, jolloin päätätte jatkatteko yhteisillä rahoilla vai onko molemmilla (osittain) omat rahat.

Tämä ei todennäköisesti käy miehellesi. Siinä tapauksessa keskustelette, mikä on teille sopiva malli ja jos ette löydä yhteistä ratkaisua, otatte asian puheeksi esim. neuvolassa. On aivan selvää että kukaan ei tule tukemaan tuota nykyistä rahankäyttömallianne ja miehesi tulee sen huomaamaan.

Ongelma on varmaan meillä se, että miehen mielestä ns. huvitteluun tai vaatteisiin ei tarvitse käyttää rahaa, koska huvittelu on tarpeetonta (hän on pihi työnarkomaani). Ennen lapsen saamista minä käytin paljon omaa palkkaani huvitteluun (eli leffat, kahvilat, erilaiset heräteostokset jne). Mies ei. Hänen mielestään hän maksaa meidän perheen elämisen eli vuokran ja ruoat ja se on kaikki mitä ihminen tarvitsee elämäänsä.

Voin vaatia miehen mukaan neuvolaan ja yrittää siellä puhua asiasta, jos se neuvolan terkkari osaisi sitten auttaa. Ap 

Ette ole ymmärtäneet, että parisuhteessa pitää tehdä kompromisseja. Sinä lopetat ylenpalttisen tuhlaamisen huvitteluun ja vaatteisiin, ja mies lopettaa ylenpalttisen pihistelyn. 

Jos on näin 2 ääripään edustajaa raha-asioissa yhdessä (+lapset) niin ongelmia tulee. Toinen haluaisi vähän humputellakin ja toinen ei pesoakaan koskaan edes yhteen kahvikupilliseen ABC:llä. Tuosta on käytännössä mahdoton saada kompromissia, molemmat ainakin kärsii todella paljon.

Miten olette päätyneet yhteen, 2 näin erilaista ihmistä?

Kumman linjan mukaan lapsi kasvatetaan? Pääseekö koskaan Kotieläinpuistoon, kiskalle jädelle tai peräti ulkomaan matkalle? Kumpi sen päättää? Luokkaretket?

Seurustelin joskus 5kk miehen kanssa joka keräsi joka euron talteen ja jopa suuttui mulle kun käytin OMIA rahojani johonkin kahvilaan/leffaan/siiderille joskus. Vedin kyllä johtopäätökset että nyt ei kannata jatkaa. En siis ole mikään huithapeli, omat kämpät ja autot jne on kyllä mutta haluan joskus käydä jossain hiukan tuulettumassa. Miesystäväni mielestä ainoa sallittu tuuletus olisi ollut se kun hän pieraistuaan autossa avaa ikkunan.

Ei riittänyt mulle. Jätin sen sian.

Vierailija
277/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

o tempora o mores kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi jäänyt hoitovapaalle ellei olisi yhtään puskuria.

Ehkä isäsi järjestää matkan ja majoituksen sinulle ja lapselle syntymäpäivilleen? Ja toki kerrot myös miehen äidille sopivsn tilaisuuden tullen millaisen helmen hän onkaan kasvattanut ;)

Älkää hankkiko enempää lapsia.

No ei ole kyllä sen vanhan isäpapan tehtävä maksella aikuisen kakaransa hotelli ja matkustuskuluja!

Tässä taas huomataan mikä on se vastuullisuus kun lapsia aletaan tekemään, eikä ole enää varaa mennä edes oman isän synttäreille.

Mikäli ap ei ole provo, niin miten on mahdollista että noista asioista ei keskusteltu ennen lisääntymistä?

Terveisin asiansa hoitanut vela.

Näin aikuisten lasten äitinä totean, että me kyllä maksamme enemmän kuin mielellämme lastemme vierailut meidän luo. Eikä me olla edes mitenkään harvinaisia tapauksia tuon suhteen. Sellaista tilannetta ei saa tulla, että lapsi ei pääse meidän luo rahapulasta johtuen. Aikahan se on arvokasta eikä sitä pysty taikomaan.

Vierailija
278/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsella oli n.3v asti maitoallergia ja ainoa mikä pysyi sisällä oli apteekin maitokorvike. Maksoi maltaita, vaikka Kela korvasi osan. Ja lääkärin kehoituksesta jouduin lopettamaan imetyksen, vaikka kaikin tavoin vältin maitotuotteita, myös soija-, kaura-ja muita maitoa. Ja maitovalmisteita lisätään lähes kaikkeen elintarvikkeisiin, jostakin syystä.

Mun lapsi sai jo pienestä määrästä voimakkaan allergisen reaktion ja joutui useamman kerran teholle hoitoonn ja kun selvitettiin allergioita, kun hoitajat eivät millään uskoneen ja jatkoivat vain testin tekemistä. Onneksi lääkärit uskoivat ja viimeiset testit tehtiin aina kääkärin valvonnassa. Kerrankin lapsi meinasi kuolla ja vain lääkärin ripeä toiminta esti sen.

Maitoallergia meni itsekseen ohi n.5v.

Vierailija
279/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies hoitovapaalla kirjoitti:

Hei, ymmärrän että tämä asia pohdituttaa sinua. Nyt on sinun vuorosi todeta miehellesi miten asiat menevät: hoitovapaan aikana rahaa ei säästetä autoa varten vaan käytetään elämiseen siinä määrin mitä tarvitsette. Ylijäävä laitetaan säästöön ja säästön kohde pohditaan sitten kun hoitovapaa päättyy ja palaat työelämään, jolloin päätätte jatkatteko yhteisillä rahoilla vai onko molemmilla (osittain) omat rahat.

Tämä ei todennäköisesti käy miehellesi. Siinä tapauksessa keskustelette, mikä on teille sopiva malli ja jos ette löydä yhteistä ratkaisua, otatte asian puheeksi esim. neuvolassa. On aivan selvää että kukaan ei tule tukemaan tuota nykyistä rahankäyttömallianne ja miehesi tulee sen huomaamaan.

Ongelma on varmaan meillä se, että miehen mielestä ns. huvitteluun tai vaatteisiin ei tarvitse käyttää rahaa, koska huvittelu on tarpeetonta (hän on pihi työnarkomaani). Ennen lapsen saamista minä käytin paljon omaa palkkaani huvitteluun (eli leffat, kahvilat, erilaiset heräteostokset jne). Mies ei. Hänen mielestään hän maksaa meidän perheen elämisen eli vuokran ja ruoat ja se on kaikki mitä ihminen tarvitsee elämäänsä.

Voin vaatia miehen mukaan neuvolaan ja yrittää siellä puhua asiasta, jos se neuvolan terkkari osaisi sitten auttaa. Ap 

Ette ole ymmärtäneet, että parisuhteessa pitää tehdä kompromisseja. Sinä lopetat ylenpalttisen tuhlaamisen huvitteluun ja vaatteisiin, ja mies lopettaa ylenpalttisen pihistelyn. 

Jos on näin 2 ääripään edustajaa raha-asioissa yhdessä (+lapset) niin ongelmia tulee. Toinen haluaisi vähän humputellakin ja toinen ei pesoakaan koskaan edes yhteen kahvikupilliseen ABC:llä. Tuosta on käytännössä mahdoton saada kompromissia, molemmat ainakin kärsii todella paljon.

Miten olette päätyneet yhteen, 2 näin erilaista ihmistä?

Kumman linjan mukaan lapsi kasvatetaan? Pääseekö koskaan Kotieläinpuistoon, kiskalle jädelle tai peräti ulkomaan matkalle? Kumpi sen päättää? Luokkaretket?

Seurustelin joskus 5kk miehen kanssa joka keräsi joka euron talteen ja jopa suuttui mulle kun käytin OMIA rahojani johonkin kahvilaan/leffaan/siiderille joskus. Vedin kyllä johtopäätökset että nyt ei kannata jatkaa. En siis ole mikään huithapeli, omat kämpät ja autot jne on kyllä mutta haluan joskus käydä jossain hiukan tuulettumassa. Miesystäväni mielestä ainoa sallittu tuuletus olisi ollut se kun hän pieraistuaan autossa avaa ikkunan.

Ei riittänyt mulle. Jätin sen sian.

Tässä tapauksessahan mies kyllä tuhlaa turhuuteen (hienompi auto), mutta hän myös yksinvaltiaana päättää mikä turhuus on hyväksyttävää (hienompi auto) ja mikä ei (leffalippu). Hämmentävää kyllä, näillä turhuuksilla on huomattavan iso hintaero!

Tilanne on sama, kuin jos ap säästäisi perheen kustannuksella LV:n laukkuun ja kieltäisi miestä menemästä lätkäpeliin kavereiden kanssa, koska se on kallista ja turhaa.

Vierailija
280/502 |
14.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ehdotat että mies isänä maksaa lapsen kuluja niinkuin tekee ekastakin lapsestaan elatusmaksuna? Olen myös hoitovapaalla, jo toista kertaa, ja nytkin sen 3 vuotta mitä saa olla eikä meillä ole riitaa rahasta. Mieheni arvostaa yhteistä päätöstä lapsen ja myös kodin eteen. Olen myynyt tavaraa kirpparilla niin siitä olen saanut vähän ekstrarahaa vaikka ulkonasyömiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän