Riita rahoista hoitovapaalla
Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.
Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.
Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä (miehen ehdotus) mies maksaa puolet mun ansionmenetyksestä + lomarahat + eläkertymä (sijoitettu osakkeisiin) ja se kotihoidontuki on mun omaa rahaa, joka on korvaus lasten (2) hoidosta ja kun teen enemmän kotitöitä päivällä perheen hyväksi. Tosin kun mies tulee töistä, ottaa vastuu vapaa-ajalla lastenhoidosta ja kotitöistä.
Ja jos tarvitsen enemmän rahaa johonkin omiin juttuihin, siirrän rahaa miehen tililtä, kun on käyttöoikeus miehen tiliin ja asia on vain ilmoitusluonteinen asia. Ollaanhan perhe.
Kaikki kulut laitetaan puoliksi ja omaisuus on yhteistä, paitsi mun osakkeet ja palkkataso saman suuruinen, kun olin töissä.
Hm, hyvältä kuulostaa, mutta onko miehellä omaa vapaa-aikaa ollenkaan?
”kun mies tulee töistä, ottaa vastuu vapaa-ajalla lastenhoidosta ja kotitöistä”.
Miehellä omaa vapaa-aikaa ollenkaan?????
Me molemmat haluttiin lapsia ja kun niitä saatiin, niin kaikki vapaa-aika halutaan olla heidän seurassaan, niin paljon kun mahdollista. Me ollaan perhe. Ja näin ajattelee myös mies ja tekee töitä mahdollisimman vähän ja harrastukset ovat vaihtuneet lapsiin, kun se aika mitä lapset meitä tarvitsevat on todella lyhyt. Ja nyt on aika olla lasten kanssa ja keskittyä heihin.
Ja joka ilta, kun lapset menevät illalla 8-9 nukkumaan, meille jää omaa ja parisuhdeaikaa riittävästi. Jopa ehditään käydä lenkillä tai valmistaa kynttiläillallinen. Eikä meistä kumpikaan muuta kaivata.
Menet töihin. Ei hoitovapaalle jäädä jos ei rahaa ole.
Hassua että aina kun kerron jossain ketjussa että meillä menee palkat yhteiselle tilille, saan kymmeniä alapeukkuja. Ei ole kuulemma nykyaikaa eikä tätä päivää ja voi kauhea jään puille paljaille jos ja kun ja hurlumhei. Meillä ei sattumalta ole lainkaan tällaisia ongelmia, koska kaikki on aidosti yhteistä. Meillä on kyllä lisäksi omia rahastoja ja säästöjä mihin toisella ei ole viralista käyttöoikeutta, mutta koemme kaiken silti yhteiseksi. Yhteinen elämä, yhteinen omaisuus, sama elintaso, aina.
Tuntuu että olet orjan asemassa. Ei tuollaista tarvi sietää. Ota siitä 400 eurosta itsellesi 100 euroa omiin menoihisi ja sano miehelle että ostaa lapsen tarvitsemat lääkkeet. Lähde pois jos ei asia muutu tai mene töihin ja lapsi tarhaan. Tuntuu että olet jo yksinhuoltajan asemassa. Älä anna alistaa itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä (miehen ehdotus) mies maksaa puolet mun ansionmenetyksestä + lomarahat + eläkertymä (sijoitettu osakkeisiin) ja se kotihoidontuki on mun omaa rahaa, joka on korvaus lasten (2) hoidosta ja kun teen enemmän kotitöitä päivällä perheen hyväksi. Tosin kun mies tulee töistä, ottaa vastuu vapaa-ajalla lastenhoidosta ja kotitöistä.
Ja jos tarvitsen enemmän rahaa johonkin omiin juttuihin, siirrän rahaa miehen tililtä, kun on käyttöoikeus miehen tiliin ja asia on vain ilmoitusluonteinen asia. Ollaanhan perhe.
Kaikki kulut laitetaan puoliksi ja omaisuus on yhteistä, paitsi mun osakkeet ja palkkataso saman suuruinen, kun olin töissä.
”kun mies tulee töistä, ottaa vastuu vapaa-ajalla lastenhoidosta ja kotitöistä”.Sitten kun nainen on taas työelämässä, niin mitä se nainen tekee palattuaan töistä kotiin? Niin, ottaa vastuun lastenhoidosta ja kotitöistä. Eikä kenellekään tule mieleen pohtia, onko sillä naisella yhtään vapaa-aikaa.
Jos nyt lähtisi kuitenkin siitä kauniista ajatuksesta, että molemmilla olisi omaa aikaa.
Tässä ratkaisussa mies tekee päivätyön + ottaa kotivastuun työpäivän jälkeen. Jos se ei ole oikein kuin nainen joutuu tekemään niin, niin miksi se olisi oikein kun mies joutuu tekemään niin?
Ei kannata lisääntyä jos ei ole varaa.
Jos sulla on työpaikka odottamassa niin mene ihmeessä töihin. Mies käyttää sinua hyväkseen ja luistelee lastenhoidosta. Ilmoita että menet yksin syntymäpäiville ja mies hoitaa lapsen sillä aikaa. Orjuutta ei ole ollut enää vuosisatoihin. Nyt olet kotiorja ja taloudellisen kiristyksen kohde. Arvosta itseäsi ja ala vaatia omaa aikaa ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”kun mies tulee töistä, ottaa vastuu vapaa-ajalla lastenhoidosta ja kotitöistä”.Sitten kun nainen on taas työelämässä, niin mitä se nainen tekee palattuaan töistä kotiin? Niin, ottaa vastuun lastenhoidosta ja kotitöistä. Eikä kenellekään tule mieleen pohtia, onko sillä naisella yhtään vapaa-aikaa.
Jos nyt lähtisi kuitenkin siitä kauniista ajatuksesta, että molemmilla olisi omaa aikaa.
Tässä ratkaisussa mies tekee päivätyön + ottaa kotivastuun työpäivän jälkeen. Jos se ei ole oikein kuin nainen joutuu tekemään niin, niin miksi se olisi oikein kun mies joutuu tekemään niin?
Miksi vain jommankumman pitää olla ilman vapaa-aikaa? Ja lähtökohtaisesti miehen. Eiköhän sen miehenkin pidä hoitaa tiskinsä (kuten ennen lapsiakin) ja ne ikiomat lapsensa! Jos mies ei hoida lapsia töiden jälkeen, niin koska sitten? Onko samassa taloudessakin elävä mies vain viikonloppuisä?
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen. Ap. tapauksessa mies vaatii hoitamaan lasta kotona vai meinasitko 11kk ikäisen pärjäävän yksin kotona? Ja ap. taloudellinen tilanne voi mennä vielä heikommaksi, kun perheen tulot lasketaan yhteen ja hoitomaksu voi olla 300€/kk ja ansion menetykset sairaan lapsen hoidosta
Tuossa tapauksessa ap. töihin meno ei ole ratkaisu, vaan ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain jommankumman pitää olla ilman vapaa-aikaa? Ja lähtökohtaisesti miehen. Eiköhän sen miehenkin pidä hoitaa tiskinsä (kuten ennen lapsiakin) ja ne ikiomat lapsensa! Jos mies ei hoida lapsia töiden jälkeen, niin koska sitten? Onko samassa taloudessakin elävä mies vain viikonloppuisä?
Korjaan: lähtökohtaisesti naisen.
Miksi se mies hankkii lapsia, jos ei koskaan hoida niitä?
Haluaisinpa nähdä sen kommentin, jossa ehdotetaan, ettei työssäkäyvien äitien tarvitse hoitaa kotitöitä ja lapsiaan töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun sitä rahaa olisi, jos mies ei piheilisi oman luksustuotteensa takia.
Mistä ihmeestä näitä miehiä (ja naisia) löytyy. Todellako sinä omalla rahallasi ostat kaiken lapseen liittyvän vaipoista lähtien? Miksi ihmeessä?
Meillä on sama tilanne. Minä hoitovapaalla ja mies "elättää". Toisaalta meidän menot on pienet, kun ei ole autoa ja asunto on kohtuuhintainen, mutta ei meillä koskaan lasketa, kuka maksaa mitäkin. Se oli päivänselvää, että lapsen kanssa ollaan kotona ja meidän tilanteessa oli järkevämpää, että se olin minä. Kaupassa maksaa se, kenellä on silloin kortti esillä ja tilillä rahaa. Ei niitä vaippoja ja tamponeja jätetä kapulan taakse, että minä maksaisin ne. Ihan naurettavaa. Usein siis voin maksaa "huvitteluni" ja vaatteeni ihan itse, koska pidetään huoli, että minulla on myös omaa rahaa. Toki jos tulisi yllättävä meno, niin mies ehdottomasti maksaisi sen minulle, tai yhdessä miettisimme, mistä sen voisi säästää jne.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä näitä miehiä (ja naisia) löytyy. Todellako sinä omalla rahallasi ostat kaiken lapseen liittyvän vaipoista lähtien? Miksi ihmeessä?
Meillä on sama tilanne. Minä hoitovapaalla ja mies "elättää". Toisaalta meidän menot on pienet, kun ei ole autoa ja asunto on kohtuuhintainen, mutta ei meillä koskaan lasketa, kuka maksaa mitäkin. Se oli päivänselvää, että lapsen kanssa ollaan kotona ja meidän tilanteessa oli järkevämpää, että se olin minä. Kaupassa maksaa se, kenellä on silloin kortti esillä ja tilillä rahaa. Ei niitä vaippoja ja tamponeja jätetä kapulan taakse, että minä maksaisin ne. Ihan naurettavaa. Usein siis voin maksaa "huvitteluni" ja vaatteeni ihan itse, koska pidetään huoli, että minulla on myös omaa rahaa. Toki jos tulisi yllättävä meno, niin mies ehdottomasti maksaisi sen minulle, tai yhdessä miettisimme, mistä sen voisi säästää jne.
Tämä on kyllä uskomatonta, että nainen synnyttää ja hoitaa miehen lapsen ja mies ei yksiä tamponeja voi maksaa! Vielä uskomattomampaa on, että ko. nainen jää tuohon tilanteeseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä oletus, että kun nainen haluaisi edes silloin tällöin hetken vapaata 24/7 työstä, niin ainut vaihtoehto tämän kirjoittajan mielestä on kaikki tai ei mitään. Mies siis ei voi yhtenäkään iltana vaikka viikossa töidensä jälkeen ottaa vastuuta omista lapsistaan ja oman kotinsa silloisista kotitöistä puolisoltaan sillä perusteella, että silloin miehen pitäisi ottaa se vastuu jatkossa joka päivä ja koko illaksi nukkumaan menoon saakka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko miehesi tienaa?
Netto noin 2600 € kuussa. Ap
Tuo on jo hyvä palkka Suomessa, moni saa haaveilla tuollaisesta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi päiväkotiin ja menet töihin. Harmillinen vaihtoehto, mutta jos ei rahaa ole, niin eipä paljon muuta voi.
Me molemmat haluamme, että lapsi voi olla vielä kotona, koska on vasta 11 kk ikäinen. Mies senkin takia, että hän haluaa tehdä pitkiä työpäiviä, ja minun kotonaolo mahdollistaa ne, kun hän ei joudu hakemaan tai viemään päiväkotiin. Miehen palkasta jää siis joka kuukausi menojen jälkeen vähän rahaa yli, mutta hän haluaa, että ne laitetaan kaikki säästöön uutta autoa varten. Eli periaatteessa rahaa olisi, jos niitä ei pitäisi kaikkea säästää. Minun mielestä meidän nykyinen auto on riittävä, vaikka ei tietenkään mikään aivan uusi. Ap
Tässähän käy niin että kun miehesi on ostanut tuon uuden auton, niin sitten alkaa uusi säästäminen uutta autoa varten. Toivottavasti olet työelämässä siinä vaiheessa, että saat rahaa elämiseesi.
Kun yhteistä elämää eletään, niin silloinhan kaikki on yhteistä. Näin ainakin meillä. Ei ole minun tai sinun rahoja. Yhteiseen hiileen on puhallettu näin jo monta vuosikymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullahan ei ole tällä hetkellä rahaa lapsen elatukseen. Miehen kuuluu lain mukaan maksaa lapsen kulut (= vanhemmat osallistuvat kykynsä mukaan, sulla ei yhteisen sopimuksen takia ole nyt elatuskykyä).
Tarkoitat siis niitä lapsen lääkkeitä ja allergiamaitoja ja sellaisia, johon se minun hoitovapaaraha kuluu nyt? Ap
Voithan sinä sanoa miehelle, ettet aio pariin seuraavaan kuukauteen yksinkertaisesti maksaa noita vauvan pakollisia juttuja. Nyt on miehen vuoro. Käytät ylijäävät rahat noihin omiin menoihisi. Pitää sinullakin olla oikeus käyttää välillä osa rahoistasi muuhunkin kuin vauvaan, varsinkin kun miehelläsi kuitenkin jää joka kuukausi rahaa säästöön.
Käytän siis siitä hoitovapaarahasta itseenikin osan, ostan sillä omat lääkkeet (eivät ikävä kyllä halpoja), maksan omat tamponit ja muut hygieniajutut jne. Mutta täytyy sanoa nyt sitten, että pariin kuukauteen en maksa mitään vauvan asioita. Miehen mielestä ne ei jää hänelle säästöön ne hänen rahat, vaan hän käyttää ne sitten meidän yhteiseen uuteen autoon, jotta minullakin on sitten käytössä uusi hieno auto. Ap
Missä välissä sinä ajelisit tuolla uudella, hienolla autolla? Et voi hoitaa lasta samalla kun ajat autoa. Miehesi tarkoitti, että sinä olet lapsen kanssa takapenkillä ja tuo Miesten Mies hoitaa ajamisen.
Minä ymmärrän erilliset rahat lapsettomilla ja ökyrikkailla, mutta ihan tavallisessa lapsiperheessä kotihoidontuen aikana en. Jos lapsi olisi yksin naisen, niin sitten voisin jotenkin käsittää elintasoerot puolisoiden välillä, mutta uskoisin, että 99,999% tapauksissa lapsi on myös miehen...