Tyttöjen äidit, pitäkää pentunne pois
muiden ovelta kerjäämästä. Sama koskee poikia, mutta heille täällä oli tämä ohje jo, joten tässä vielä sama ohje tyttöjen äideille.
En ymmärrä kuka on niin köyhä että laittaa lapsensa julkisesti kerjäämään ovelta ovelle. Tämä perinne on jäänne ajalta jolloin köyhyyttä todella oli paljon. Lisäksi tällaiset vanhemmat usein vaarantavat lastensa turvallisuuden; jos käy vierailla ovilla, ei ikinä tiedä kuka sieltä oven avaa ja millä mielellä..
Minä haluan viettää vapaa-aikani ilman kerjäläisiä; en myöskään kaipaa risuja pöydälleni. Omille lapsilleni ostan herkkuja ja annan rahaa, heidän ei tarvitse kerjätä. Voi kunpa muutkin huolehtisivat omistaan.
Kommentit (38)
Tämä on kamalan vaikea asia, kun lapsi niin haluaisi lähteä virpomaan. Olen tarjoutunut ostamaan vastaavat karkit, koska kyse ei ole siitä, etteikö meillä olisi varaa ostaa karkkeja. Kyse on siitä, että tytöstä on hauskaa käydä virpomassa ihmisiä. Hän ajattelee ilahduttavansa sillä:(
Ja sitten on olemassa ap:n kaltaisia ihmisiä, joille en halua lastani altistaa. En pelkää pedofiilejä tai vastaavia, vaan just ap:n kaltaisia ilkeitä ja sydämettömiä ihmisiä, joilta ei pienille tytöille hetkeä riitä.
Miksi ap:n perheessä annetaan joululahjoja? Onhan se aivan hirveää, että ensin lapselta kielletään viikkotolkulla kaikki ihanuudet, joita lapsi näkee kaupassa ja mainoksissa, ja sitten vanhemmat kinuvat sukulaisilta nuo tavarat lapselleen jouluaattona avattaviksi.
On olemassa sellainen asia kuin perinne. Surullista, että ap:n ja kakkosenkin perheessä hylätään suomalaiset perinteet.
:-D Laittakaa tosiaan lappu oveen: "Ei virpojia tänne, kiitos" tms.
Meidän seuduilla lapset kyllä aina ekana kysyvät "Saako virpoa". Siihen voi vastata, että ei kiitos. Ei ole mikään pakko antaa yhtään mitään yhdellekään virpojalle.
Olen lapsesta asti ihmetellyt tätä vihamielisyyttä, mitä jotkut ihmiset tuntevat virvontaperinnettä kohtaan. Mistä se juontaa juurensa? Ettekö lapsena saaneet virpoa?
Kysehän ei tietenkään ole kerjäämisestä, vaan tavallaan vaihtokaupasta tai palveluksesta. Siinähän virpoja toivottaa virvottavalle tuoreeks terveeks tulevan vuoden.
Niissä perheissä, joiden lapset lähtevät virpomaan, varataan aina myös palkat virpomaan tuleville. Toki yhtä hyvin omat lapset voisivat syödä kotiin varatut palkkiot, mutta eipä se olisi yhtä hauskaa.
Eli pitäkää vaan happamat asenteenne ja vastatkaa ystävällisesti "Ei kiitos" virpojille ja laittakaa ovi kiinni. Tai älkää avatko ollenkaan. Kyllä meidän lapset sen kestävät ;-D Mutta kestättekö te itsejänne? Siksikö olette niin vihaisia, että joudutte kohtaamaan kerran vuodessa oman happamuutenne?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 11:36"]
Miksi ap:n perheessä annetaan joululahjoja? Onhan se aivan hirveää, että ensin lapselta kielletään viikkotolkulla kaikki ihanuudet, joita lapsi näkee kaupassa ja mainoksissa, ja sitten vanhemmat kinuvat sukulaisilta nuo tavarat lapselleen jouluaattona avattaviksi.
On olemassa sellainen asia kuin perinne. Surullista, että ap:n ja kakkosenkin perheessä hylätään suomalaiset perinteet.
[/quote]
Näistä perinneasioista. Kun olin lapsi, meilläpäin ei ollut tapana virpoa, minä eikä kukaan ystävistänikään ei käyty virpomassa. Tämä tapa alkoi yleistyä täällä, Tampereella, vasta 80-luvulla.
Kyse ei kai siis voi olla perinteen hylkäämisestä, jos sitä ei ennenkään ole harrastettu?
Suomalaiseen perinteeseen kuuluu paljon sellaista josta olen valmis luopumaan; kerjääminen on yksi niistä. Meillä ei myöskään kasvateta lapsia pelkäämään mustalaisia, kaivossa asuvaa peikkoa, järvessä asuvaa hirviötä.. meillä ei uskota että "kuka vitsaa säästää, se lastaan vihaa".
Minusta tässä ei ole mitään surullista.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:19"]
Suomalaiseen perinteeseen kuuluu paljon sellaista josta olen valmis luopumaan; kerjääminen on yksi niistä. Meillä ei myöskään kasvateta lapsia pelkäämään mustalaisia, kaivossa asuvaa peikkoa, järvessä asuvaa hirviötä.. meillä ei uskota että "kuka vitsaa säästää, se lastaan vihaa".
Minusta tässä ei ole mitään surullista.
[/quote]
Sinä et varmaan ottanut vastaan myöskään äitiysavustusta, lapsilisää, opintotukea, ensiasunnon korkovähennysoikeutta jne.?
Terveyden taikominen, pääsiäisvitsan antaminen ja siitä palkan saaminen ei ole kerjäämistä. Kerjääminen on sitä, että istutaan kadulla kertakäyttömukin kanssa ja ulistaan kovaan ääneen ja haistaan paskalta ja odotetaan, että joku idiootti tulee antamaan lantin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 11:47"]
[/quote]
Näistä perinneasioista. Kun olin lapsi, meilläpäin ei ollut tapana virpoa, minä eikä kukaan ystävistänikään ei käyty virpomassa. Tämä tapa alkoi yleistyä täällä, Tampereella, vasta 80-luvulla.
Kyse ei kai siis voi olla perinteen hylkäämisestä, jos sitä ei ennenkään ole harrastettu?
[/quote]
Tämä on eri asia. Virpominen on tosiaan aluekohtainen perinne, samoin kuin nuutipukit. Toisaalta, se on vanha suomalainen perinne ja on kiva, kun se on leviämässä muuallekin kuin rannikkoalueille muuttojen seurauksena. Nythän voitkin sitten opetella tämän asian, kun et kerran ole aiemmin tästä ollut tietoinen: jos pääsiäisenä lähtee virpomaan, pitää pukeutua NOIDAKSI, tehdä hieno pajunvitsa, opetella oikea runo (eikä laulaa mitään Tuiki tuiki tähtöstä), antaa vitsa lahjaksi ja odottaa pääsiäismunaa palkaksi. Jos et halua virpojia ovellesi, laita siitä oveen lappu tai älä avaa ovea, jollet odota ketään kylään.
Pohjoisessa ei myöskään virvottu. Oli minulle aivan outo tapa, kun muutin Tampereelle opiskelemaan. Olin aivan ihmeissäni kun outoja lapsia tuli aamulla heiluttelemaan pajunoksia. Nuorena löin oven kiinni paniikissa :)
Ja omat lapset eivät virvo ja en tykkää vieläkään virpojista. Koen ne tunkeilijoina, jotka rynkyttää ovea, eikä anna minun viettää vapaapäivää rauhassa.
Ja en ymmärrä, miksi juuri minun pitäisi ruuvata ovikello irti teidän lastenne takia.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No taas meillä, täällä TAMPEREELLA on käyty virpomassa kaveriporukalla 60- ja 70-luvulla. Onko siis sinun ystäväpiirisi sitä valtaväestöä vai minun? Hmmm...
Virpominen loppuu siihen, kun joku lapsi syö myrkkumakeisen.
Joku sairas yksilö kyllästyy riehuviin kakaroihin ja panee rotanmyrkyt suklaaseen.
En ymmärrä muutenkaan, miten uskallatte antaa lastenne kerjätä outojen ihmisten ovilla.
Sääli, ettei ap:lla ole kiinnostusta askarrella lasten kanssa tai laittaa rahaa askartelutarvikkeisiin, kun haluaa päästä halvemmalla ostamalla itse lapsilleen munat. Niin ja muuten, sokeri on pahasta. Ihan turhaa opettaa lapset suklaamunia syömään. Keitätte perinteiseen malliin vaan niitä kananmunia ja värjäätte ne niilla sipulinkuorilla. Kaunista, halpaa ja ah, niin vaivatonta...
Ja muista nyt sitten sanoa niille omilla ipanoille, että eivät niitä rumia risuja kotiin tuo valkoista sisustusta pilaamaan. Pois tuollaiset turhuudet.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 11:20"]
muiden ovelta kerjäämästä. Sama koskee poikia, mutta heille täällä oli tämä ohje jo, joten tässä vielä sama ohje tyttöjen äideille.
En ymmärrä kuka on niin köyhä että laittaa lapsensa julkisesti kerjäämään ovelta ovelle. Tämä perinne on jäänne ajalta jolloin köyhyyttä todella oli paljon. Lisäksi tällaiset vanhemmat usein vaarantavat lastensa turvallisuuden; jos käy vierailla ovilla, ei ikinä tiedä kuka sieltä oven avaa ja millä mielellä..
Minä haluan viettää vapaa-aikani ilman kerjäläisiä; en myöskään kaipaa risuja pöydälleni. Omille lapsilleni ostan herkkuja ja annan rahaa, heidän ei tarvitse kerjätä. Voi kunpa muutkin huolehtisivat omistaan.
[/quote]
Meidän muksut käy virpomassa vain sukulaisille ja sovitusti naapurissa. Mutta meidän ovemme taa ovat kyllä tervetulleita ihan kaikki virpojat.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:36"]
Joku sairas yksilö kyllästyy riehuviin kakaroihin ja panee rotanmyrkyt suklaaseen.
En ymmärrä muutenkaan, miten uskallatte antaa lastenne kerjätä outojen ihmisten ovilla.
[/quote]
No, tämä on tällaista vanhaa asuma-aluetta meillä päin. Täällä on asunut vuosikymmenet samoja eri-ikäisiä perheitä ja uusia lapsiperheitä tullut välillä vanhusten tilalle. Kaikkien lapset käyvät virpomassa ja lapset käyvät samaa tarhaa ja koulua ja naapurusto tunnetaan vähintäänkin ulkonäöltä. Ei täällä tarvitse pelätä mitään mielenvikaisia myrkyttäjiä niin kuin jossain epämääräisissä kaupungeissa, joissa ei tunneta edes omaa seinänaapuria.
Minua on taas aina harmittanut kun täällä länsirannikolla virpominen ei ole perinne. En ole koskaan kuullut, että yksikään lapsi olisi käynyt virpomassa. Toki täällä on tuo nuuttaaminen mutta sekin on kuolemassa oleva perinne. Hädin tuskin muutama muksu käy tällä suunnalla nuuttamassa. Omassa lapsuudessani kaikki lapset lähtivät aina liikkeelle. Jopa minä, joka olin todella ujo lapsi.
Meille on kyllä virpojat ja nuutipukit tervetulleita. Veisin varmaan omatkin lapset nuuttamaan tai virpomaan, mutta kuopus on siihen liian pieni vielä ja esikoinen ei vain halua.
Tyypillinen aaveemamma. Kun meidän perheellä on tällainen tilanne, se ei ole sitten mahdollista ja kaikilla on sitten samoin kuin meillä :D
Kun meillä on mumumuumuummuussssssss..........se kumoaakin kaikkien muiden tilanteet
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:36"]
[/quote]
No, tämä on tällaista vanhaa asuma-aluetta meillä päin. Täällä on asunut vuosikymmenet samoja eri-ikäisiä perheitä ja uusia lapsiperheitä tullut välillä vanhusten tilalle. Kaikkien lapset käyvät virpomassa ja lapset käyvät samaa tarhaa ja koulua ja naapurusto tunnetaan vähintäänkin ulkonäöltä. Ei täällä tarvitse pelätä mitään mielenvikaisia myrkyttäjiä niin kuin jossain epämääräisissä kaupungeissa, joissa ei tunneta edes omaa seinänaapuria.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 11:39"]
Meidän seuduilla lapset kyllä aina ekana kysyvät "Saako virpoa". Siihen voi vastata, että ei kiitos. Ei ole mikään pakko antaa yhtään mitään yhdellekään virpojalle.
Olen lapsesta asti ihmetellyt tätä vihamielisyyttä, mitä jotkut ihmiset tuntevat virvontaperinnettä kohtaan. Mistä se juontaa juurensa? Ettekö lapsena saaneet virpoa?
Kysehän ei tietenkään ole kerjäämisestä, vaan tavallaan vaihtokaupasta tai palveluksesta. Siinähän virpoja toivottaa virvottavalle tuoreeks terveeks tulevan vuoden.
Niissä perheissä, joiden lapset lähtevät virpomaan, varataan aina myös palkat virpomaan tuleville. Toki yhtä hyvin omat lapset voisivat syödä kotiin varatut palkkiot, mutta eipä se olisi yhtä hauskaa.
Eli pitäkää vaan happamat asenteenne ja vastatkaa ystävällisesti "Ei kiitos" virpojille ja laittakaa ovi kiinni. Tai älkää avatko ollenkaan. Kyllä meidän lapset sen kestävät ;-D Mutta kestättekö te itsejänne? Siksikö olette niin vihaisia, että joudutte kohtaamaan kerran vuodessa oman happamuutenne?
[/quote]
Minun kohdalla vastustus johtuu lapsuudesta. Virpojia oli yksinkertaisesti aivan liikaa. Ovikello alkoi soimaan aamu yhdeksältä ja sitä kesti myöhäiseen iltapäivään. Virpojia ravasi n. 3 hengen porukoissa parinkymmenen minuutin välein. Lapsirikkaan lähiön ihanuuksia. Meitä ei virpominen koskaan kiinnostanut, eikä meidän perheellä ollut varaa ostaa kilotolkulla karkkia vieraille.
Virpominen on kaunis tapa, jonka tarkoitus on myös ilahduttaa virvottua. Emme aio luopua tästä tavasta, mutta ikinä emme laittaisi lapsiamme virpomaan tuntemattomia. Ja lapsemme kysyvät ensin, saako virpoa. Joka vuosi saa lukea näiden virpomisen vihaajien tekstejä, mutta enpä usko heitä todellisuudessa paljon olevan. Toki jossain aina on niitäkin, jotka virpovat vailla hyvän mielen tuottamisen tarkoitusta karkin ahneudessa pelkästään, mutta suurin osa meilläpäin liikkuvista virpojista on kyllä parhaan taitonsa mukaan hyvässä tarkoituksessa askarrellut virpomavitsat ja hoitaa rituaalin hienosti. Täm ei mielestäni ole kummankaan sukupuolen yksinoikeus eikä esimerkiksi pelkästään ortodoksien asia.
Minäkin törmäsin virpomiseen ensimmäisen Varsinais-Suomessa asuessani (olen kotoisin Pohjois-Suomesta). Törkkäsin virpojille vastaleivotut sämpylät kun en muuta keksinyt (en tiennyt, että olisi voinut antaa rahaakin). Seuraavin avuosina ei sitten avattu ovea.
Kun muutettiin Helsinkiin ja saatiin omia lapsia, ostin palkat ja avasin virpojille oven. Ja kun omat lapset näkivät sen, alkoivat hekin kinuta virpomaan. Kun oli riittävästi ikää, päästin. Nyt he ovat jo teinejä ja virpomiset ovat takana päin. Minulla on kyllä jo odottamassa pussillinen pieniä suklaapupuja ensi sunnuntaita :-)
Näin juuri. Asuimme ennen kerrostalossa, missä asui lapsiperheitä paljon ympärillä. Kello alkoi soida klo 8, että varhaisimmat ehti eniten kiertää. Koko päivän ovikello soi iltaan asti. Parhaat kävi jo toisella kierroksella. Vittuakin haistateltiin välillä, jos ei ollut kaikille isoja suklaamunia (opettakaa niille kultamussukoillenne tapoja)
Jos jokaiselle olisi alkanut ostamaan isoja munia, olisi siihen mennyt seuraavan viikon ruokarahat. Ei todellakaan kiinnosta panna sellaisia rahoja outoihin kakaroihin. Anteeksi vain.
Onneksi nyt asumme rauhallisemmalla seudulla ja virpojia ei käy kuin kymmenkunta porukkaa. Ekat tulee vasta klo 11.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 11:39"]
[/quote]
Minun kohdalla vastustus johtuu lapsuudesta. Virpojia oli yksinkertaisesti aivan liikaa. Ovikello alkoi soimaan aamu yhdeksältä ja sitä kesti myöhäiseen iltapäivään. Virpojia ravasi n. 3 hengen porukoissa parinkymmenen minuutin välein. Lapsirikkaan lähiön ihanuuksia. Meitä ei virpominen koskaan kiinnostanut, eikä meidän perheellä ollut varaa ostaa kilotolkulla karkkia vieraille.
[/quote]
mediän lapset eivät käykään virpomassa kuin isovanhemmilla ja kummeilla sekä naapurissa, jossa kysellään jo kuukautta ennen palmusunnuntaina, että onhan virpojia taas tulossa. meillä kyllä vanhemmat ovat taustalla valvomassa virpomista ja vitsojen koristeluun uhrataan aikaa, vaivaa ja koristeita.
Menkää reissuun palmusunnuntaina, jos noin kiree vanne on.