Tyttöjen äidit, pitäkää pentunne pois
muiden ovelta kerjäämästä. Sama koskee poikia, mutta heille täällä oli tämä ohje jo, joten tässä vielä sama ohje tyttöjen äideille.
En ymmärrä kuka on niin köyhä että laittaa lapsensa julkisesti kerjäämään ovelta ovelle. Tämä perinne on jäänne ajalta jolloin köyhyyttä todella oli paljon. Lisäksi tällaiset vanhemmat usein vaarantavat lastensa turvallisuuden; jos käy vierailla ovilla, ei ikinä tiedä kuka sieltä oven avaa ja millä mielellä..
Minä haluan viettää vapaa-aikani ilman kerjäläisiä; en myöskään kaipaa risuja pöydälleni. Omille lapsilleni ostan herkkuja ja annan rahaa, heidän ei tarvitse kerjätä. Voi kunpa muutkin huolehtisivat omistaan.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:27"]
Tämä on eri asia. Virpominen on tosiaan aluekohtainen perinne, samoin kuin nuutipukit. Toisaalta, se on vanha suomalainen perinne ja on kiva, kun se on leviämässä muuallekin kuin rannikkoalueille muuttojen seurauksena. Nythän voitkin sitten opetella tämän asian, kun et kerran ole aiemmin tästä ollut tietoinen: jos pääsiäisenä lähtee virpomaan, pitää pukeutua NOIDAKSI, tehdä hieno pajunvitsa, opetella oikea runo (eikä laulaa mitään Tuiki tuiki tähtöstä), antaa vitsa lahjaksi ja odottaa pääsiäismunaa palkaksi. Jos et halua virpojia ovellesi, laita siitä oveen lappu tai älä avaa ovea, jollet odota ketään kylään.
[/quote]
Voisit itse ensin opetella ne oikeat perinteet ennen kuin toisia neuvot. Virpojien EI TODELLAKAAN kuuluisi pukeutua noidiksi, vaan tavallisiin, mieluummin vähän parempiin vaatteisiin. Kyseessä on idästä ortodokseilta levinnyt tapa, ei siis rannikkoalueilta, sanakin tulee venäjän kielestä. Kyse on läheisten siunaamisesta, ja tapana ei myöskään ollut kulkea tuntemattomien ovilla. Noidat eli trullit kuuluvat eri perinteeseen ja ovat pahan asialla, aikoinaan ovat jotkut oikeastikin tehneet ilkeyksiä.
Kyllä se on kiva perinne kun minun Nico-Petteri haluaa spiderman puku päällä kerjätä karkkia ja kyllä kaikkien pitää ymmärtää, kun minun Nico-Petteri haluaa tulla kerjäämään outojen ihmisten oville heti aamuvarhaisella.
Hyh, miten epämiellyttäviä ihmiset ovat. Virpominen on vanha perinne ja lapsikerjäläisiä oli jo ennen Jeesuksen syntymää. He jopa möivät itseään, mutta tätä perinnettä ei ehkä vielä ihan ole Suomeen tullut.
Hakeudu sunnuntaiksi osastolle. Kuvauksesta päätellen ei pitäisi olla vaikeaa.
Pohjoisessa ei myöskään virvottu. Oli minulle aivan outo tapa, kun muutin Tampereelle opiskelemaan. Olin aivan ihmeissäni kun outoja lapsia tuli aamulla heiluttelemaan pajunoksia. Nuorena löin oven kiinni paniikissa :)
Minä olen elänyt lapsuuteni Keminseudulla ja kyllä me kävimme 70-luvun lopussa virpomassa. Sitä en tietenkään muista että mistä tähän on idea saatu.
Nyt asun Turussa ja täällä pieni noitia vilisee palmusuntaina paljonkin. Näyttäisi tosin vaihtelevan aika paljon eri vuosien välillä. Mahtaako johtua siitä että mitä koulussa on aiheesta puhuttu tai mitä telkkarista on tullu.
Jos pienet noidat ahdistaa, niin ottakaa ovi kello irti älkääkö menkö avaamaan ovea. Kannattaa ehkä kertoa tästä myös lääkärille.
Ei meillä ole mitään pentuja.
Virpooko koirat ja kissat siellä päin?
Miten aikuisen ihmisen on niin vaikeaa olla vaan avaamatta ovea ja jatkaa sitä omaa kurjaa elämää ja se siitä? Saatikka esittää pyyntönsä asiallisesti.... Ja jos kaikesta huolimatta avaat sen oven, kohtelias virpoja kysyy; "Saako virpoa?" Johon sinulla on edelleenkin mahdollisuus vastata; "Ei.".
Oletko nyt tarpeeksi ohjeistettu tulevaan sunnuntaihin vai ahdistaako vielä? :)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 19:37"]
Itäinen virpomisperinne on ihan eri asia kuin läntinen. Itäinen perinne on ortodokseilta. Länsirannikolla taas on ollut nimenomaan pikkunoitia, jotka ovat virponeet keväisillä koristetuilla oksilla terveyttä taloon. Suomessa on muutenkin kulttuuri monessa asiassa jakautunut itäiseen ja läntiseen.
[/quote]
En ole koskaan kuullut länsinoitien oksien heiluttelusta (ennen toista maailmansotaa siis), mutta virpomista se ei ainakaan ole ollut. Päinvastoin olen lukenut, ettei sitä tunnettu ollenkaan ennen evakkojen tuloa. Sana siis tulee venäjästä, ja tietääkseni se ei ole ollut kovin puhuttua lännessä (ehkä jossain varuskunnissa). Silloinkin se osuisi kyllä samalle päivälle kuin muuallakin.
"Virpominen ja virpomavitsa tulevat venäjän kielen pajua tarkoittavasta sanasta ”verba”. Venäjäksi palmusunnuntai onkin ”pajusunnuntai” (Вербоное воскресение / verbnoje voskresenie). " http://www.ortodoksi.net/index.php/Virpominen
onko ap ortodoksi?- ostodoksit ei tykkää virpomisesta- ja pitivät virpomista kerjäämisenä ja noitia kartettiin
t. ortodoksi-suvun perillinen
Minusta on hauskaa kun on perinteitä, siitähän tässä on kyse.
Toisista on kiva elää elämänsä karut vuosikymmenet kotona, sälekaihtimet alas vedettynä. Ap:lle voi sopia mutta itseäni moinen alkaisi ahdistaa!
Olen muuten vartavasten laittanut lapseni kolkuttelemaan katumme erakkomamman ovella, jotta tämäkin saisi purettua sosiaalista debrivaatiotaan!
Älä ihmeessä! Miten voit suhtautua noin kevyest pedofiileihin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 11:35"]
Tämä on kamalan vaikea asia, kun lapsi niin haluaisi lähteä virpomaan. Olen tarjoutunut ostamaan vastaavat karkit, koska kyse ei ole siitä, etteikö meillä olisi varaa ostaa karkkeja. Kyse on siitä, että tytöstä on hauskaa käydä virpomassa ihmisiä. Hän ajattelee ilahduttavansa sillä:(
Ja sitten on olemassa ap:n kaltaisia ihmisiä, joille en halua lastani altistaa. En pelkää pedofiilejä tai vastaavia, vaan just ap:n kaltaisia ilkeitä ja sydämettömiä ihmisiä, joilta ei pienille tytöille hetkeä riitä.
[/quote]
Sitten kun saan omia lapsia, meille saa ilman muuta tulla virpomaan ja lupaan suhtautua hyväntahtoisesti. Nyt vielä en viitsi, kun olen lapseton ja paljon omaa rauhaa kaipaava ihminen, joten en vain avaa virpojille ovea.
Mutta muistan hyvin omasta lapsuudestani sen, kuinka minulla oli aluksi vaikeuksia uskaltaa lähteä virpomaan, vaikka kovasti halusinkin niin tehdä (nähtyäni miten muut lapset saivat äidiltäni kaikkea hyvää koreihinsa). Lopulta sitten kun uskalsin parilla ovella käydä, se alkoi sujua jo helpommin. Vitsoja olin tehnyt koko joukon, suurella vaivalla ja huolellisuudella. Kun huomasin, miten saalis karttui, onnittelin itseäni kun olin uskaltanut lähteä kiertelemään.
Arvatkaapa mammat, mitä tuosta opin? Että vaikka 15-vuotiaana keikkatöiden tekeminen tuntuikin aika jännittävältä ja haastavalta, se kuitenkin kannattaa. Uskaltauduin mm. vapputorille palloja myymään vaikka olinkin luonteeltani arka tyyppi, ja pärjäsin oikein hyvin! Sen myönteisen kokemuksen voimalla uskaltauduin sitten myöhemmin hakemaan jo koko kesäksi töihin tehtaaseen, jossa viihdyin vielä seuraavankin kesän. Sieltä saaduilla säästöillä rahoitin ensimmäiset opiskeluvuoteni yliopistossa ja sen jälkeen tein mielelläni opintojen ohessakin töitä jne.
Kaikki eivät toki ole luonteeltaan samalla tapaa arkoja kuin minä, mutta toisaalta minä en ole ainoa kaltaiseni. Jos en olisi lapsena käynyt virpomassa ja saanut konkreettista myönteistä kokemusta yrittämisestä, kontaktin ottamisesta vieraisiin ihmisiin ja työnteosta (joo, kyseessä ei ole palkkatyö, mutta prosessina kuitenkin lapsen näkökulmasta siihen verrattava: lapsi "myy" loitsujaan ja vitsoja, "palkaksi" saa yleensä karkkia), en välttämättä olisi uskaltanut vanhempana mennä torille myymään. Oli se sen verran korkea kynnys itselleni ylitettäväksi. Saati sitten vielä vanhempana tavarataloon myyjäksi. Lopulta olin oikein hyväkin myyjä, minun piti vain muutamaan kertaan ensin ylittää itseni ja oma arkuuteni. Virpominen oli ihan olennainen pala siinä palapelissä.
Omasta puolestani kiitokset kaikille tällaisia hauskoja tapoja ylläpitäville vanhemmille, ja etenkin heille jotka silloin 80-luvulla ottivat minut sydämellisesti vastaan!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 14:53"]
onko ap ortodoksi?- ostodoksit ei tykkää virpomisesta- ja pitivät virpomista kerjäämisenä ja noitia kartettiin
t. ortodoksi-suvun perillinen
[/quote]
Koko virpomisperinne on juuri ortodokseilta peräisin! Puoli sukuani on ortodokseja ja itsekin olen Itä-Suomesta kotoisin. Ortodoksit eivät vain tykkää siitä, että noidat virpovat tai siitä, että virpominen on muuttunut kerjäämiseksi monien mielestä. Tuossahan on juuri linkkikin asiasta.
Älä avaa ovea, tai kysyttäessä saako virpoa, vastaa "ei kiitos". Näin me sivistyneet ihmiset selviäisimme tällaisesta.
Meille tosin ovat kaikki virpojat tervetulleita.
Keskustelun aloittaja on oimeä. En edes tajunnut ensin, että joku vertaa virpomisen kerjäämiseen. Väitänpä, että niiden lasten vanemmat, jotka pukevat lapsensa virpomaan, ei tarvii kerjätä. Ne lapset jotka eivät pääse virpomaan, vanhemmat eivät välitä ja nähdä sitä vaivaa. Anna toisten elää, jos et itse jaksa.
Mä olen myös Itä-Suomesta ja ihan tavis-tapaluterilainen. Meilläpäin se virpominen on ja oli nimenomaan sitä tuttujen ihmisten (mummot, kummit, läheiset naapurit) virpomista. virpojat ovat ihan tavallisisa vaatteissa, tai ehkä vielä vähän paremmissa sunnuntaivaatteissa.
Tarkoituksena on tuoda hyvää mieltä tutuille ja rakkaille ihmisille, ei kiertää summamutikassa ovelta ovelle. Ja se vitsa annetaan tietenkin virvottavalle siinä samalla.
Nyt asutaan Helsingissä ja lapsi kinuaa noidaksi pukeutumista. Musta se on vaan tosi vastenmielinen ajatus eikä mitenkään liity virpomiseen, joka on mulle ainakin hyvää toivottamista, vaikkei edes olisi uskonnollinen. Trullihommelit on pohjalaista pakanameininkiä ja taikauskoa.
Kyllä meille ainakin saa tulla virpomaan, ilonen perinnehän se on :) Jos ap:n kaltaiset ihmiset ei voi sietää vieraita lapsia kerran vuodessa oven takana, voi vaikka olla sinä yhtenä aamuna avaamatta ovea tai laittaa jonkun lapun siihen.
En ole ikinä päästänyt lapsiani kerjäämään karkkeja naapureilta, kotoa ovat hekin saaneet tarpeeksi suklaanmunia ja muutakin karkkia.
Pistä ovellesi lappu, että täällä asuu oikea noita-akka
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 02:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:27"]
Tämä on eri asia. Virpominen on tosiaan aluekohtainen perinne, samoin kuin nuutipukit. Toisaalta, se on vanha suomalainen perinne ja on kiva, kun se on leviämässä muuallekin kuin rannikkoalueille muuttojen seurauksena. Nythän voitkin sitten opetella tämän asian, kun et kerran ole aiemmin tästä ollut tietoinen: jos pääsiäisenä lähtee virpomaan, pitää pukeutua NOIDAKSI, tehdä hieno pajunvitsa, opetella oikea runo (eikä laulaa mitään Tuiki tuiki tähtöstä), antaa vitsa lahjaksi ja odottaa pääsiäismunaa palkaksi. Jos et halua virpojia ovellesi, laita siitä oveen lappu tai älä avaa ovea, jollet odota ketään kylään.
[/quote]
Voisit itse ensin opetella ne oikeat perinteet ennen kuin toisia neuvot. Virpojien EI TODELLAKAAN kuuluisi pukeutua noidiksi, vaan tavallisiin, mieluummin vähän parempiin vaatteisiin. Kyseessä on idästä ortodokseilta levinnyt tapa, ei siis rannikkoalueilta, sanakin tulee venäjän kielestä. Kyse on läheisten siunaamisesta, ja tapana ei myöskään ollut kulkea tuntemattomien ovilla. Noidat eli trullit kuuluvat eri perinteeseen ja ovat pahan asialla, aikoinaan ovat jotkut oikeastikin tehneet ilkeyksiä.
[/quote]
Itäinen virpomisperinne on ihan eri asia kuin läntinen. Itäinen perinne on ortodokseilta. Länsirannikolla taas on ollut nimenomaan pikkunoitia, jotka ovat virponeet keväisillä koristetuilla oksilla terveyttä taloon. Suomessa on muutenkin kulttuuri monessa asiassa jakautunut itäiseen ja läntiseen.