Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.
Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.
Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.
Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".
Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.
Kommentit (543)
Olen oheisen kirjoittajan kanssa aivan samaa mieltä.
(Itse olen köyhä, mutta inhoan pummeja yli kaiken. Joku roti ja ylpeys!)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:51"]
Ymmärtäisin, jos tämä lapsi saisi aina välillä ratsastaa ponilla ilmaiseksi, koska on oman lapsen kaveri, mutta en ymmärrä lainkaan miten joku voi edes ajatella saavansa säännöllisen, ilmaisen edun ratsastamisesta, ja vielä kehtaavan vaatia tätä etua itselleen äänekkäästi. En ikipäivänä kehtaisi käyttäytyä noin ahneesti ja moukkamaisesti kuin ilmaista ratsastusta vaativa lapsen äiti. Että oikein peruu lapsensa ratsastustunnit, huokaus,
Ja mitä tulee hevosen hoitoon, niin sehän on etu sekin tuon ikäiselle lapselle, hevosille löytyy aina enemmän hoitajia kuin mitä tarve on, ainakin suurissa keskuksissa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 17:13"]
[/quote]
Oliko se ok jos joku lopetti säännölliset ratsastustuntinsa ja kävi paukutelemassa silloin tällöin monta kertaa viikossa?
[/quote]
Mä en muista lopettiko nuo hevosillani ratsastaneet ihmiset tuntinsa vai ei - kun asia ei minua kiinnostanut pätkääkään. Minulle asia oli tosiaan win-win tilanne, hevoset sai kaipaamaansa liikuntaa, hevosilla oli ihan kivaa kun saivat mennä vapaammassa muodossa, itse sain valmiiksi verrytellyn ja lämmitellyn hevosen alleni jne.
[/quote]
Eli siis annoit omat hevosesi huoletta jollekin pikkukakrulle lämmiteltäväksi ja itsenäisesti käsiteltäväksi?
Kannatan kommunismia, silloin kaikki on yhteistä. Ei tule tällaisia ongelmia!
Meillä on pari vuokrahuoneistoa, nyt tuntuu pahalta, kun ollaan pyydetty vuokraa niistä. Otan heti ensi viikolla yhteyttä vuokralaisiin ja palautan rahat. Maksan yhtiövastikkeet jos vaan asutte edelleen siellä huoneistoissa.
Ensi kesänä ei keretä joka viikko kesämökille, laitan kohta osoitteen ja vapaat viikot tänne teille, saatte mennä sinne ihan vapaasti. Samalla jätän toisen auton teille sinne, kun mennään lomalle sillä toisella. Avaimet on oikean eturenkaan päällä, tankissa bensaa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 17:13"]
[/quote]
Oliko se ok jos joku lopetti säännölliset ratsastustuntinsa ja kävi paukutelemassa silloin tällöin monta kertaa viikossa?
[/quote]
Mä en muista lopettiko nuo hevosillani ratsastaneet ihmiset tuntinsa vai ei - kun asia ei minua kiinnostanut pätkääkään. Minulle asia oli tosiaan win-win tilanne, hevoset sai kaipaamaansa liikuntaa, hevosilla oli ihan kivaa kun saivat mennä vapaammassa muodossa, itse sain valmiiksi verrytellyn ja lämmitellyn hevosen alleni jne.
[/quote]
Eli siis annoit omat hevosesi huoletta jollekin pikkukakrulle lämmiteltäväksi ja itsenäisesti käsiteltäväksi?
[/quote]
Joo, kyllä annoin. Itse saatoin olla samalla kentällä toisella hevosella - tai sitten en. Selvät pelisäännöt oli mitä saa tehdä ja mitä ei (yhtään estettä ei saanut hypätä, ei edes mennä maapuomien yli). Muutoinkin piti ratsastaa "järkevästi", ei mitään hullun karauttelua edestakaisin. Joskus saatoin itsekin pitää hevosellani hänelle tuntia, silloin sai vaovonnassani hypätä myös pikkuesteiden yli.
En jaksanut lukea kuin ensimmäiseltä sivulta muutaman vastauksen ja vastaukset ovat taas niin taattua av- kamaa. Meillä on hevosia. Asumme maalla ja hevoset ovat omaan harrastuskäyttöön, omassa tallissa. En ikimaailmassa päästäisi vieraita pikkutyttöjä hoitamaan tai ratsastamaan hevosillamme. Enkä tee sitä ilkeyttäni, vaan vastuuntunnosta. Hevonen on iso eläin (kuten ponikin) ja pikkutytön osaamattomissa käsissä voi tulla pahaa jälkeä,jos hevonen pelästyy esim. ratsastusreissulla. Vaikka hevoset (myös meidän) yleensä ovat lempeitä ja kilttejä elukoita, ovat ne silti eläimiä, ja säikkyjä sellaisia.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:22"]
En jaksanut lukea kuin ensimmäiseltä sivulta muutaman vastauksen ja vastaukset ovat taas niin taattua av- kamaa. Meillä on hevosia. Asumme maalla ja hevoset ovat omaan harrastuskäyttöön, omassa tallissa. En ikimaailmassa päästäisi vieraita pikkutyttöjä hoitamaan tai ratsastamaan hevosillamme. Enkä tee sitä ilkeyttäni, vaan vastuuntunnosta. Hevonen on iso eläin (kuten ponikin) ja pikkutytön osaamattomissa käsissä voi tulla pahaa jälkeä,jos hevonen pelästyy esim. ratsastusreissulla. Vaikka hevoset (myös meidän) yleensä ovat lempeitä ja kilttejä elukoita, ovat ne silti eläimiä, ja säikkyjä sellaisia.
[/quote]
Kyse olikin tutusta tytöstä, ei vieraasta :)
Nythän ap. voisi pyytää sen tyttären kaverin äidin sinne aina silloin seuraksi, kun se kaveri ratsastaa, ei tulisi ongelmaa, että sattuu jotain ilman valvontaa!! Vastuu olisi ratsastajan äidin ja saisi se äitikin liikuntaa!!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:33"]
Mielestäsi tytön siis pitäisi saada ratsastaa meidän poneilla? Vai pitäisikö meidän vaohtoehtoisesti myydä ponit pois, ettei varmasti tule paha mieli kenellekään, jolla ei ole samoja mahdollisuuksia?
Voi luoja, ilmeisesti teitä on enemmänkin...
[/quote]
On . Meitä on enemmänkin.
Mm. minä, jolla on neljä hevosta eikä tulisi mieleenkään kieltää lasten ystäviäkin ratsastamasta. Jos kuulisin jostain kahden ponin omistajatsa jonka mielestä ratsastavan lapsen ratsastava ystävä ei saa ratsastaa, koska ei osallistu ponin kuluihin, pitäisin omistajia moukkina.
Nousukasmeininkiä ja häpeä lapsellekin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 20:21"]
Aloitus on ihan selvä provo.
Itse en takertuisi siihen, että toinen on päättänyt lopettaa ratsastustuntinsa, se on joka tapauksessa heidän oma päätöksensä. Eri asia, jos ap olisi luvannut ratsastusta heidän poneillaan ja toinen sen takia lopettaa tunnit ja sitten ap sanoisikin, että jekku jekku jee, eipäs käykään! (Mistä me tiedämme, ettei tilanne ole sen suuntainen? Jokin väärinkäsitys?)
Toinen seikka ap:n ketjussa pisti silmään; vauva-foorumille aivan epätavallisen suuri peukutusten määrä. Sattumalta vielä ap:tä puolustamaan :D. Milläköhän hevosihmisten foorumilla oli tätä ketjua mainostettu, että kaikki hevosten omistajat nyt puolustamaan mua ;)
Viimeisenä, ei se minustakaan kauhean suurelta liikutusmäärältä vaikuta, jos kolme kertaa viikossa ratsastaa molemmilla poneilla ja äiti ja poika sen lisäksi satunnaisesti.
[/quote]
Ja täällä punotaan jo salaliittoteorioita. :D
[/quote]
Muutenkin tällä palstalla tykätään ymmärtää asioita ihan omalla tavalla ja keksiä jutun jatkoksi asioita, joita alkuperäisessä viestissä ei ole edes kerrottu :D
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:29"]
Mielestäsi tytön siis pitäisi saada ratsastaa meidän poneilla? Vai pitäisikö meidän vaohtoehtoisesti myydä ponit pois, ettei varmasti tule paha mieli kenellekään, jolla ei ole samoja mahdollisuuksia?
[/quote]
Mm. minä, jolla on neljä hevosta eikä tulisi mieleenkään kieltää lasten ystäviäkin ratsastamasta. Jos kuulisin jostain kahden ponin omistajatsa jonka mielestä ratsastavan lapsen ratsastava ystävä ei saa ratsastaa, koska ei osallistu ponin kuluihin, pitäisin omistajia moukkina.
[/quote]
Siis sinusta on ihan ookoo että lapsesi kaverit käy teillä säännöllisesti, harrastamassa?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:21"]
------ Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.
Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".
[/quote]
Itse en olisi puhunut kaverille noin vaan malttanut mieleni, sillä hyvästä kaveruudesta kannattaa ´´maksaakin´´ hiukan. Olisin painottanut ratsastustuntien tärkeyttä ettei vahinkoja tapahdu niin helposti ja siinä tapauksessa antanut ratsastaa omani kanssa ehkä kerran viikossa. Olisit välttänyt olemasta hyväksikäytetty kuten nyt tapahtui. Toki ymmärät, että kaveri tallilla on kullan arvoinen!
[/quote]
Tämä juuri on minunkin pointtini ap:n valituksen suhteen. En jaksa uskoa sen toisen äidin ajatelleen ihan niin kuin ap on ymmärtänyt.
Tuttavan poni kuoli kun lainaaja kaatui sen kanssa soramontulla kivikkoon.
Olisipa ollut hyvä kun olisi ollut vastuista mustaa valkoisella.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:35"]
[/quote]
[/quote]
Siis sinusta on ihan ookoo että lapsesi kaverit käy teillä säännöllisesti, harrastamassa?
[/quote]
Tietenkin on. Vain ensimmäisen polven nousukkaat kyttäävät muita siinä pelossa, että saavat parempiosaisilta jotain hyötyä ilman vastinetta. PIdempään pärjänneet osaavat arvostaa mahdollisuutta jakaa ja tuottaa yhteistä hyvää vähäosaisimmillekin.
Ap on moukka eikä siitä muuksi muutu.
Lapsensa tilanne sen sijaan säälittää. Ilmeisesti osaa jo äitiään hävetä.
10 vuoden päästä häpeä saattaa olla ylitsepääsemätön. Toivottavasti saa silloin hyvää terapiaa ja kykenee selkeään irtiottoon.
Kyllästyin ketjuun enkä jaksa lukea juttujanne:
Ap:lle valittanut äiti oli olo.
Ap on nolompi.
Toivottavasti lapsensa selviävät jaloilleen .
Kummankin ennuste on huono.
Moni unohtaa tässä sen SÄÄNNÖLLISYYDEN idean, minkä tytön äiti siis esitti; lapsen omat ratsastustunnit pois ja säännöllisesti ilmaiseksi ratsastamaan näillä kahdella ponilla.
Satunnaisestihan tämä on kaiketi tähän asti sujunut ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tietenkin on. Vain ensimmäisen polven nousukkaat kyttäävät muita siinä pelossa, että saavat parempiosaisilta jotain hyötyä ilman vastinetta. PIdempään pärjänneet osaavat arvostaa mahdollisuutta jakaa ja tuottaa yhteistä hyvää vähäosaisimmillekin.
10 vuoden päästä häpeä saattaa olla ylitsepääsemätön. Toivottavasti saa silloin hyvää terapiaa ja kykenee selkeään irtiottoon.
[/quote]
Siis kaikilla kaikkien omaisuus on yhteistä, tai ainakin pitäisi olla?
Jos perheessämme on kaksi autoa, niin autoton naapuri saa käyttää toista aina kun me ei sitä tarvita? (Ja me tietty maksamme kuitenkin bensat jne)
Ja jos meillä on kesämökki, niin kaveri jolla ei ole mökkiä saa sitä käyttää aina kun emme ole siellä? (Ja me tietty maksamme sähköt, lämmitykset ja vedet)
Sinähän olet valmis näin toimimaan toki?
Meillä otetaan aina kaverit avosylin vastaan. Meillä on aina yövieraita, viedään kaverit elokuviin, luistelemaan, museoihin, teatteriin, uimaan, kaupungill ekauppoihin, ihan minne vaan omatkin menee ja minä olen mukana!!
En oikein osaa samaistua ap.n ongelmaan. Minusta lapsellani on aina paljon hauskempaa, kun saa olla kavereidensa kanssa.
Lapseni sitten menee vuorollaan kavereiden perheiden mukana milloin minnekin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:50"]
Meillä otetaan aina kaverit avosylin vastaan. Meillä on aina yövieraita, viedään kaverit elokuviin, luistelemaan, museoihin, teatteriin, uimaan, kaupungill ekauppoihin, ihan minne vaan omatkin menee ja minä olen mukana!!
En oikein osaa samaistua ap.n ongelmaan. Minusta lapsellani on aina paljon hauskempaa, kun saa olla kavereidensa kanssa.
Lapseni sitten menee vuorollaan kavereiden perheiden mukana milloin minnekin.
[/quote]
Juuri näin. Paitsi ap:n perheessä. Siellä kytätään ja kyräillään.
Lapsia käy kovin sääliksi!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sua ei sitten hyväksikäyttäjät haittaa? Se että joku kartuttaa omaa omaisuuttaan sinua hyödyntämällä? Et todennäköisesti ole itse omaisuudestasi senttiäkään tehnyt. Perittyä ehkä ja siksi halveksitkin nousukkaina pitämiäsi ihmisiä.
Meillä hevosia on neljä ja lasten ystävät savata todellakin ratsastaa.
Elämämme ei mene pilalle siitäkään, jos naapuri lainaa peräkärryä.
Meillä myytiin peräkärry pois, kun se alkoi olla enemmän muiden tonteilla kuin omalla. Useimmat maksoi sen lainaamisestä kympin pari, mutta se ei korvaa sitä vitutusta, kun huomaa että lamppu on peruutettu rikki tai rengas on puhki edellisen lainaajan jäljiltä, kun sitä olisi tarvinnut itse.
Kyllä se on parasta että jokainen hankkii ihan oman elämän itselleen elettäväksi.
Vanehmmilla oli aikoinaan yhteisomistuksessa oleva kesämökki ja se on sellaista puuhaa että siihen en ikimaailmassa ryhtyisi.
Asiat ei yleensä muutu paremmiksi kun kerätään kimpaan muita köyhiä ja osaamattomia.
[/quote]
[/quote]