Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.
Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.
Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.
Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".
Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.
Kommentit (543)
Sun hevoset , sun säännöt. päätät itse annatko toisen mukulan ratsastaa omilla poneillasi , ei kukaan voi suuttuu siit et sää et anna ratsastaa poneillasi .... Ostais omat ponit..
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:39"]
No eihän ne nyt oo ylimielisiä leveilijöitä jos ne sattuu omistamaan kaksi ponia! Se että jossain av-mammassa tuli instant kateus-reaktio jos toinen kertoo poneista ei kerro mitään siitä kuinka ylimielisiä ap:n perhe on.
Mun mielestä ap teki ihan oikein, ei kalliit kilpaponit voi olla mitään kaikkien kavereiden säännöllisiä ratsastusheppoja. Toki joskus saa kaveri hoitaa tai ratsastaa mutta se että perutaan omat ratsastustunnit kun halutaan (asiasta erikseen sopimatta!) käyttää toisten omistamia ja maksamia poneja, nii huhhuh vaan.
Sinuna varmaan vielä lähestyisin kaverin äitiä asiallisella viestillä siitä kuinka asian koitte, miksi kaveri ei voi säännöllisesti ratsastaa teidän ponilla ja miten toivoisit että lasten ystävyys säilyy jne.
[/quote] Samaa mieltä!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:39"]
No eihän ne nyt oo ylimielisiä leveilijöitä jos ne sattuu omistamaan kaksi ponia! Se että jossain av-mammassa tuli instant kateus-reaktio jos toinen kertoo poneista ei kerro mitään siitä kuinka ylimielisiä ap:n perhe on.
Mun mielestä ap teki ihan oikein, ei kalliit kilpaponit voi olla mitään kaikkien kavereiden säännöllisiä ratsastusheppoja. Toki joskus saa kaveri hoitaa tai ratsastaa mutta se että perutaan omat ratsastustunnit kun halutaan (asiasta erikseen sopimatta!) käyttää toisten omistamia ja maksamia poneja, nii huhhuh vaan.
Sinuna varmaan vielä lähestyisin kaverin äitiä asiallisella viestillä siitä kuinka asian koitte, miksi kaveri ei voi säännöllisesti ratsastaa teidän ponilla ja miten toivoisit että lasten ystävyys säilyy jne.
[/quote] Samaa mieltä!
olispa kiva tietää missäpäin ap asuu.
Jahas tämä ketju vaan jatkuu:)
Mä muistan lapsena kun joku sai ponin, niin kaikki alkoi siipeillä heti sen lapsen kanssa, ajatuksena jotenkin siitä ponista hyötyä, vaikkei kaveri olis kiinnostanut ollenkaan. Tai ehkä se oli myös aika eksoottista. Vähän sama kuin ihmiset haluavat repiä hyötyä esim. julkisuudest tai julkkiksista tänä päivänä. Puuttuu toisen kunnioitus ja ymmärrys siitä että se oma elämä on se mikä itselle kuuluu ja mitä elellä- jos se ei tyydytä niin sitten sille omalle elämälle pitäisi jotain tehdä eikä yrittää repiä lisäarvoa toisesta. En sitä lapsena ymmärtänyt, mutta onhan se aika kohtuuton ajatus jos jollekin perheelle ostettiin poni ja oletusarvo on että joku perheenjäsen pitää päivät ponikerhoa ja talutusratsastusta. Harva kai ostaa ponin jotta voisi kuluttaa loppuelämänsä kivana hepanomistaana viihdyttämässä muiden lapsia. Jos tajuaa kunnioittaa itseään ja toista, ei mitään ongelmaa edes olisi. Jokaiselle kuuluu OMA elämä. Sen kanssa voi tehdä mitä haluaa. Elämä on siitä epäreilu että kaikki ei saa kaikkea, joku on taitavampi, rikkaampi, suositumpi. Silti pitäis pysyä siinä omassa elämässään eikä yrittää hyödyntää muita. Joistakin ihmisistä haistaa jo kauas, että he haluavat kaveerata vain silloin kuin on jotain hyötyä tiedossa, ihminen on varakas, kuuluisa tms, mikä muka nostaa heidän omaa arvoaan. Selvästi tässä ketjussa huomaa myös sen, että ne joilla ei ole hajua ratsastuksesta tai muustakaan kalliista/pitkäjänteisestä hommasta joka vaatii syventymistä, eivät osaa kunnioittaa toistenkaan pyrkimyksiä. Että kun itseä ei kiinnosta niin kaikki muutkin pitäisi vetää sinne samaan päämäärättömyyteen. Tuli mieleen kauan sitten sukulaiseni jolla oli kunnia-asia se ettei hän lähde mukaan tähän kännykkätouhuun, eikä sellaista hanki. Koko ajan hänen kanssaan ollessani hänen piti soittaa sinne ja tänne- mun kännykällä. Toivottavasti ap on jo saanut mielenrauhasa takaisin, ja asian selvitettyä. Erilaisuuden ymmärrys, toisten kunnioitus, oman rajallisen tonttinsa tajuaminen, niillä pääsis jo pitkälle, mutta aika harvinaisia taitoja näkyvät olevan.
Itselläni on vuokraponi, siis poni, jota ratsastan muutaman kerran viikossa ja maksan siitä omistajalle rahaa. Tunneillakin käyn ja maksan nekin ihan itse. Ponin omistajasta on vuosien varrella tullut ystävä ja touhutaan muutakin yhdessä, kun vaan hevosjuttuja. Ei kuitenkaan missään nimessä tulisi mieleen pyytää ponia ilmaiseksi käyttöön.
Jos joku erikseen pyytää minua liikuttamaan hevostaan, niin oletan, etten joudu siitä mitään maksamaan, mutta jos omaksi ilokseni haluan ratsastaa, niin kyllä siitä jotain omistajallekin pitää jäädä.
Viime vuokrahevosen kanssa hoidin tallin. Niin siis kolmen hevosen tallin (ruokin, lapoin paskat, hoidin ja tarkastin, että ovat kaikki kunnossa). Joskus en edes ratsastanut ollenkaan vaan puuhastelin muuta (juoksutin, ohjasajoin yms). Pointtina kuitenkin se, että omistajalle tästäkin jäi jotain "rahanarvoista" käteen: vapaapäivä.
Aika monta ponia saa harjailla, että siitä kertyisi yhden ratsastustunnin verran vastiketta :D
Ohoh, vieläkin tämä ketju puhuttaa. Tilanne on nyt se, että tyttö ratsastaa edelleen, mutta nyt eri tallilla. Äitinsä oli näin päättänyt. En aivan ymmärrä hänen logiikkaansa, tytöt kun nyt ovat edelleen kavereita ja on tämä tyttö meillä käynytkin. Tämän tytön isä viimeksi tyttöä meiltä hakiessaan pahoitteli vaimonsa käytöstä ja sanoi, ettei itse olisi ikinä kehdannut ilmaisia ratsastuksia pyytää. Omalle tyttärelleni tämä kaveri oli myös sanonut olevansa vähän häpeissään äitinsä puolesta. Muuten kaikki hyvin, mutta harmillista, että äiti halusi viedä tyttärensä toiselle tallille.
T. Aloittaja
Kyllä ratsastuskouluissa tuntilaisilla tulee olla rats.seuran jäsenyys, jolloin on tapaturmavakuutus voimassa. Ei kai hiihtokeskuksen yrittäjä ole vastuussa siitä jos kaadut suksillasi?? Yrittäjillä omat tapaturmavakuutukset, jos vahinko sattuu yrittäjästä johtuvasta syystä (laskettelurinteessä lumeton kohta).
Ymmärrän ALOITTAJAA hyvin. Meidän perheellä on useita hevosia ja poneja. Jokaiselle yksilölle oma käyttötarkoituksensa. Aivan sama onko poneja 2 kuten aloittajalla (tai 20 kuten meillä), mutta aina on näitä jotka haluavat tulla ilmaiseksi hoitamaan ja ratsastamaan!
Itse annan sukulaisten ja tuttujen lasten tulla silloin tällöin maksutta hoitamaan ja ratsastamaan. Juuri viikko sitten eräs isä kysyi, voisiko tuoda tyttönsä meille ilmaiseksi hoitamaan (meillä oli juuri alkanut maksullinen, edullinen, hoitokurssi). Jouduin kieltäytymään ja kerroin, että ponit joita käytämme kursseilla, maksavat 1500-3000 €/kpl (näitä poneja siis 5kpl toiminnassa) ja lisäksi maksan tallirakennuksen ja maa-alueiden vuokran, aitausten korjauskulut, kuivikkeet, lantalan tyhjennyksen, heinät, lisärehut, kengityksen, eläinlääkärikulut, varusteet, tallin sähkön, tallin jätekulut.. JOTEN MIKSI ANTAISIN VIERAIEN LASTEN HARRASTAA ILMAISEKSI?
Minäkin haluaisin että poikani pääsisi ajamaan cartingia ilmaiseksi !! kun ei tuo ratsastus kiinnosta, vaikka oma poni olisi pihassa..
huh, tallinpitäjä on puhunut..
Ei ole leveilyä tai jos on niin tällä logiikalla sinun pitäisi tarjota ponejasi kaikille kenellä ei ole varaa ratastustunteihin. Vai pitäisikö ratastuskoulujen tarjota ilmaistunteja? Typerää. On maalaistalleja joilla työtä vastaan voi saada ilmaista maastoratsastusta tms. sinne siis.
Itse en antaisi vieraan lapsen ratsastaa omalla hevosella/ponilla. Kyllä minkä tahansa ratsun voi pilata huonolla ratsastustaidolla. Jos oma lapsesi kilpailee ja käy valmennuksessa on turhaa päästää ponin selkään vähemmän taitavaa ratsastajaa.
Heheh! Mulle tulee ap:sta ja koko keskustelusta mieleen Hyasinth Bucket: "my sister has swimming pool, sauna and room for a pony". :-)
Mutta voisiko olla, jos kyseinen tyttö on tyttäresi hyvä ystävä, että oma tyttäresi "hyötyisi" joskus myöhemmin. Jos perhe esim lomailee kesällä saaristossa mökillään ja ottavat tyttäresi mukaa. Tai tyttäresi sairastuu äitinä ja ystävä tulee lastenhoitospuun tms. Elämää ei voi aina mitata rahassa. Ja ystävyys on enemmän kuin yksi poni, tai kaksi ponia.
Moni ei ymmärrä hevosurheilua, jos ei ole sitä itse harrastanut/ollut muuten tiiviisti mukana. Tuntemani ratsastaja ei antanut edes serkkunsa (useamman vuoden hänkin ratsastanut) kertaakaa ratsastaa kilpahevosellaan. Eli tässä kohtaa oli tiivis sukulaissuhde kyseessä. Riskien määrä oli vaan liian suuri, tapaturman (pienenkin) sattuessa olisi ollut inhottava ajatella että vika on toisen kun oma kisakausi meni reisille. Kyse ei ole leuhkimisesta vaan realistisesta ajattelusta, joka tulkitaan leuhkimiseksi aina silloin kun toisella on jotain hienompaa kuin muilla mutta ei kenenkään ole pakko omaansa lainata, kenellekään.
Hevosen pito on kallista ja tuntuu käsittämättömälle, että joku on kuvitellut voivansa viikottaisesti hyödyntävän toisten pitkän ajan sijoitusta häikäilemättömästi.
Itse olen huono lainamaan mitään, koska usein muut eivät kohtele tavaroitani samalla tavalla kuin itse. Ja mikäli hevosen itse omistaisin niin kyllä tarkkaan katsoisin että kuka pääsisi kyytiin ja kuka ei (niin korvausta vastaan kuin ilmaiseksi).
Onneksi asia tosiaan ratkesi edes jotenkin ja tytöt on sentään kavereita. :)
Niin, ihmiset ovat erilaisia.
itselleni ainoa riittävän hyvä syy KAHDEN ponin hankkimiseen olisi, että lapseni voisi harrastaa yhdessä jonkin sellaisen kaverin kanssa, jonka perheellä ei ole varaa ko. harrastukseen.
varsinkin, jos se kaveri myös hoitaisi toista ponia, edes kohtalaisen säännöllisesti.
Mielestäsi tytön siis pitäisi saada ratsastaa meidän poneilla? Vai pitäisikö meidän vaohtoehtoisesti myydä ponit pois, ettei varmasti tule paha mieli kenellekään, jolla ei ole samoja mahdollisuuksia?
Voi luoja, ilmeisesti teitä on enemmänkin...
No jos tyttö hoitaa poneja, voisi siitä antaa palkkana ratsastaa. Näin oli vielä omassa lapsuudessa (hoidettiin hevosia, siivottiin pilttuut jne. ja palkkana saatiin ratsastaa esim. puoli tuntia-tunti).
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:33"]
Mielestäsi tytön siis pitäisi saada ratsastaa meidän poneilla? Vai pitäisikö meidän vaohtoehtoisesti myydä ponit pois, ettei varmasti tule paha mieli kenellekään, jolla ei ole samoja mahdollisuuksia?
Voi luoja, ilmeisesti teitä on enemmänkin...
[/quote]
nyt hei sisälukutaitoa!
kirjoitin, että ITSELLENI ainoa syy kahden ponin hankintaa olisi tuo, että lapseni kaveri voisi ratsastaa toisella. TEIDÄN perheen syitä kahden ponin hankintaan en tiedä, enkä lähde niitä arvailemaan.
Meillä on kaksi kissaa, ja kyllä niitä saa molempia silittää ja leikittää lasten kaveritkin.
Kirjoituksestasi saa kyllä sen vaikutelman, että leveilyä varten ne ponit on hankittu...
jos lapselleni olisi luotettava kaveri joka tarvitsisi autoa lainaksi, niin harkitsisin ainakin. Tämä siis niitä varten, jotka vetoavat, että poni on kalliimpi kuin kissa.
voiviko tuo tyttö saada ratsastaa hoitamista vastaan ?
näinhän useilla talleilla tehdään, kun hoidat säännölisesti, tunnollisesti ja hyvin hevosta/ponia , niin tiettyä hoitokertaa vasaant saat ratsastustunnnin.
eli mikäli teitä ei ole jo niin monta perheessä, etttä hoitoapua ei tarvita, niin eri asia
mielestäni ei voi ketään oletta, et saisi ilmaiseksi ratsastaa
kallista on hevosten pito ja hoito yms
pianhan sitä tosiaan olisi koko kylän lapset teillä ratsastamassa
entäpä, jo kaveri on tosi hyvä kaveri, niin eikö voisi saada ratsastaa kohtuullista, mutta edullisepaa hintaa vastaan ?
toki tietty on sit kaikki vastuu yms asiat
ei ole ihan helppo tilanne
EI tarvitse tytön puhdistaa karsinoita tai tehdä mitään tallitöitä, ponit ovat täysihoitotallilla. Apua emme ponien hoitoon tarvitse, mutta totta kai tyttö saa poneja harjailla ja touhuilla kun on sitä itse pyytänyt. Hän siis ei missään nimessä ole ponien hoitaja, mitään vastuuta hänen ei niistä tarvitse ottaa.
Ei hevosenomistajilla ole mikään velvollisuus antaa eläimiään kaikkien haluavien käyttöön. Mistä näitä ilmaista ratsastelua kitiseviä ihmisiä aina löytyykin?
Ei äidillä ole tietysti oikeutta huutaa sinulle tai olla törkeä. Eikä hän voi olettaa mitään oman lapsensa puolesta. Mutta en mä myös ymmärrä miksei se kaveri saa ratsastaa sun tyttären seurana? Et sinäkään mitenkään kovin mukavalta vaikuta, kieltää lasta ratsastamasta jotta ei lapsi saa jotain hyötyä siitä?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:54"]
Miksi teillä on kaksi ponia, jos ette muka ole ylimielisiä leveilijöitä?
[/quote]
Miks teillä on kaks lasta? Kato, joku voi kokea senkin ylimielisenä leveilynä, kun heillä on varaa ruokkia vain yksi.