Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.
Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.
Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.
Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".
Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.
Kommentit (543)
maanantai -iltana lapseni harrastaa leivontaa. Ei tietenkään meillä kotona (tulee sotkua ja kuluu rahaa kalliisiin tarvikkeisiin) vaan yhdellä kaverillaan.
Tiistaina lapseni pelaa jalkapalloa. Menee kaverin kyydissä, koska siinähän se menee samalla.
Keskiviikkona on askartelukerho. Tiedän että yksi lapsenkaverin äiti tilaa askartelutarvikkeita niin laitan aina laspen keskiviikkoisin sinne.
Torstaisin lapseni käy elokuvissa. Yhdellä perheellä on kotiteatteri niin lapseni aina kertoo etukäteen minkä elokuvan haluaa nähdä.
Perjantaisin lapseni pakkaa kamppeet ja menee mummolaan. Mummo palauttaa lapsen sitten sunnuntaina.
Lasten hoitaminen on sitten tosi raskasta! Kun meille tulee kaveri, tai jos lapsi on kotona, niin laitan ne ulos. Yleensä löytyy aina joku jonne voi mennä!
Tämä taas todistaa sitä, että hevosten ja ponien harrastajat ovat ilkeimpiä ikinä tapaamiani ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 01:29"]
Tämä taas todistaa sitä, että hevosten ja ponien harrastajat ovat ilkeimpiä ikinä tapaamiani ihmisiä.
[/quote]
Millä tavalla?
[/quote]
Millä tavalla? Onko sinusta ok, että minä myyn meidän mökin kun saan tietää että teillä on hienompi, niin lainaan sitä aina kun tarvitsen?
Kun huomasin että teillä on 2 autoa, niin möin omani pois, kun eihän me tarvita enää autoa!!! Voidaan lainata teiltä kun huomasin että toinen seisoo pihassa niin päästään molemmat sillä töihin (käydäänsamalla suunnalla miehen kanssa töissä).
Meillä ei tarvita lapsille mtiän leluja pihaan tai sisälle myöskään, tulee iso säästö. Hehän voivat leikkiä muiden tavaroilla. Kun he menevät omaan pihaan, kiellän kaiken tekemisen pihassa, tai varoittelen koko ajan minun pihapensaista, niin äkkiä ne siitä jonnekin poistuvat. Ihan sama mulle minne, kunhan vaan mulle ei tule katsos kustannuksia!!! Kyllähän nykyiset pienet omakotipihat lasten leikeistä kärsivät. Ja ei meillä ole varaa uusia istutuksia tai talon pintaa kun lasten leikeistä tulee kulumia.
Näin kun mun lapset on mulle ilmaisia, (onhan mummolat, koulut, ja muut perheet keksitty) niin mulle jää rahaa niihin autoihin ja taloon ja lomamatkoihin ja omaan aikaan! Ja kun minä käyn töissä, niin enhän minä voi laittaa ruokaa tai hoitaa lasteni menoja kun minä käyn töissä!!!
[/quote]vai oletko vain kateellinen jostain?
Maksatko muuten lapsesi kaverin luisteluharrastuksen? Miksi et?
Anna kaverin äitineen mennä menojaan. Lapsesi ei menetä mitään, jos kaveri olettaa ilmaispalvelut kuuluvan ystävyyteen. Kohta vaaditaan mukaan etelänmatkoille, korvauksena, että kantaa matkalaukut.
Ja tämä aikaisempi jankutus ratsastusajoista, Mitä se meille muille kuuluu montako tuntia poneilla ratsastetaan viikottain..Ei ne ole meidän yhteisiä,kylläpähän omistajat huolehtii niistä
Oikeastaan kaikista näistä aloittajan mollaamista kirjoittelijoista paistaa läpi se, että heillä ei ole hajuakaan siitä, minkälainen harrastus on kyseessä. Ja paljonko siihen uhrataan omaa aikaa, rahaa ja resursseja. Näille "miksi ihmeessä kaveri nyt ei voisi aina ratsastella tyttären kaverina kun kerran auttaa ponin harjaamisessa" - tyypeille tiedoksi että tämä ei ole nyt verrattavissa siihen että tytär lainaisi kaverilleen toista polkupyöräänsä kun hänellä niitä kerran kaksi on : )
Ymmärrän viestin aloittajaa täysin. Hevosettomat ei taida tajuta sitten yhtään miten kallista on hevosen pitäminen. Myös hevosella pitää olla vapaapäiviä, perheen ei kuulu joutua joustamaan omista ratsastuskerroistaan, jotta kaikenmaailman kaveritkin pääsee ratsastamaan.
Sama tilanne jos ostaisi pojalle crossipyörän, mutta se pitäisi antaa kaikkien kavereidenkin käyttöön, maksaa bensat kun ne ajelee ja huoltaa omaan piikkiin kun jotain aina hajoaa, sattuu ja tapahtuu. Miettikääs nyt vähän!
Ymmärrän, että kukaan ei voi automaattisesti olettaa, että toisen hevosilla voi ratsastaa koska vaan ja maksutta. Ja on outoa, että ratsastustunnit perutaan sillä oletuksella, että teidän hevosilla voi ratsastaa maksutta.
Kysyn silti, että mitä haittaa olisi, jos kaveri ratsastaisi toisella ponilla? Onko oman perheen ratsastusta niin paljon, että heppa ei jaksa enempää? Aiheuttaako toisen tytön ratsastus teille jotain ylimääräistä vaivaa? Onko siinä jotain riskejä, joista te olette vastuussa?
Omalle tytöllenne voisi olla kiva, jos seurana olisi hyvä kaveri. Muuten into koko harrastukseen saattaa jossain vaiheessa lopahtaa.
Mä oon ajatellu myydä meidän auton pois. Oon katellu, että naapurin eläkeläispariskunnalla seisoo mersu lähes koko ajan pihassa, käyvät tosi harovin missään, joten me voitais hyvin ajaa sillä autolla.
Sit mä ajattelin myydä myös jääkaapin turhana vehkeenä, koska naapurilla on sellainen ja niillä on siellä aina ruokaa. Voidaan käydä siellä syömässä.
Lapselle on ihan turha ostaa suksia tai luistimia tai pyöriä, koska naapurin saman ikäisellä lapsella on jo ne kaikki. Me voidaan hyvin käyttää niitä.
Unohda koko juttu, ja jatka samaan malliin. Sivistymätän white trach kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Unohda koko juttu, ja jatka samaan malliin. Sivistymätän white trach kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Täällä tuntuu vastailevan kaikki sellaiset jotka eivät ole koskaan ratsastustallilla käyneetkään tai sellaiset joiden lapsi käy ratsastamassa ratsastustallin tuntihevosella.
Kenenkään omaa hevosta ei voi verrata ratsastustallin tuntihevoseen jota hoitamalla voi saada silloin tällöin ratsastustunnin. Meidänkin tallilla saa auttamalla alkeiskurssilaisia ja taluttamalla talutusratsastuskessa ilmaisia ratsastustunteja, mutta tämä onkin ratsastuskoulun pitäjän bisnestoimintaa ja siksi täysin eri asia.
Meillä on myös hevonen ja tyttärelläni kavereita jotka käyvät saman tallin tutntihevosilla vakiotunnilla. Ei tulisi mieleenikään, että antaisimme kavereiden ratsastaa vakituisesti meidän hevosella ja se ei ole mitään leveilyä.
Hevonen on eläin, ei esine jota lainataan kuin puseroa kenelle tahansa.
Yksi pointti on se, että mitäs sitten, jos jotain sattuu. Normaalistihan käsittääkseni osa ratsastustunnin hinnasta menee vakuutusmaksun kattamiseen, eli ratsastajat ovat vakuutettuja. Kuka maksaa jos tyttö loukkaa itsensä ilmaiseksi ratsastaessaan? Tai jos tyttö onnistuu aiheuttamaan ponille vahinkoa.
Pahimmillaan se ilmaiseksi ratsastavan tytön äiti olisi vaatimassa jotain vahingonkorvausta ponien omistajilta.
Voi teitä sossuyhteiskunnan pohjattomaan pussiin tuudittautuneita. Kyllä hyvintoimeentulevat jo riittävästi elttävät teidän reppanamukeloita.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 19:29"]
Voi teitä sossuyhteiskunnan pohjattomaan pussiin tuudittautuneita. Kyllä hyvintoimeentulevat jo riittävästi elttävät teidän reppanamukeloita.
[/quote]
Just näin. Kun päästät sossusakin kukkarollesi, he tyhjentävät sen.
Onhan sekin vähän eri asia, jos saa ratsastaa naapurin hevosia maalla, jotka omassa pihapiirissä ja naapureita on vain vähän ja hevoset tulevat halvaksi kun ne hoidetaan itse omassa pihassa ja kasvatetaan itse ruoat.
Kun taas ap maksaa itse hevostensa täysihoidon joka on 1000 euroa.
Yleensä on normaalia että kaverit saavat käydä kokeilemassa, kuten aloittajankin lapsen kaveri oli saanut, mutta säännöllisen harrastamisen maksavat ja kustantavat jokaisen lapsen omat vanhemmat,oli se harrastus sitten mitä tahansa maksullista.
Maalla ratsastaminen taas ei ennen maksanut paljon mitään, hevoset ovat halpoja, jos ei kyseessä kilparatsu, ja jos hoito tapahtuu oman perheen voimin, hevosten pito on halpaa.