Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis häh! Poikaystävä haluaa että maksan vuokraa!

Vierailija
11.03.2019 |

Ollaan muuttamassa yhteen poikaystävän kanssa. Minulla on nyt kiva vuokrakaksio Vantaalla, poikaystävällä velaton 3h+k omistusasunto Helsingissä.
Hän sanoikin yllättäen, että minun pitäisi maksaa jonkjn verran vuokraa. Sius mitä ihmettä! Eihän omasta asunnosta muutenkaan makseta vuokraa.
Nyt olenkin alkanut miettimään, että jatkan omassani asumista.

Silkkaa ahneutta haluta vuokraa, poikaystävällä on kuitenkin hyvät tulot ja varallisuuttakin kivasti. Hän on 28v.

-N22-

Kommentit (543)

Vierailija
241/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuhan se maksamaan siitä kaikki vastikkeet, sähköt, vedet, mahdollisen parkkipaikan, nettiliittymän yms. maksut. Sustako olis ok että hän kustantaisi nuo sinulle?

Ap puhui vuokran maksamisesta. Totta kai kulut maksetaan aina puoliksi. Mutta pitääkö myös maksaa vuokraa kulujen lisäksi?

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa, ja päätin jatkaa asumista omassa vuokra-asunnossani.

Tuliko tosiaan edullisemmaksi maksaa edelleen vuokraa vuokranantajalle? Minä maksoin oikein mielelläni miehelle kulujen lisäksi pientä kulukorvausta, joka oli murto-osa vuokrastani.  Olisi ollut tyhmyyttä jäädä kalliiseen vuokra-asuntoon. 

Jos mies on tyypillinen mies niin aina riidan tultua uhkailee ja kiristää asunnolla. Siksi oma kämppä paras kämppä.

Vierailija
242/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun pitää maksaa puolet vastikkeesta ja vesimaksusta 2/3 - naiset kuluttaa paljon miehiä enempi vettä tukan ja p*llun pesuun.

Älä valehtele. Meillä mies kulutti vettä eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ilmeisesti kukaan omista itse mitään. Minulla mökki, auto ja omakotitalo. Kaikissa on juoksevat kulut ja sen lisäksi päälle tulevat merkittävät huoltokulut sekä arvonalenemat. Ja mitä enemmän käyttöä sitä nopeammin arvo alenee ja nopeammin tulee huoltokuluja. Kun asukkaita enemmän on käyttöä enemmän ja tämän myötä näitä kaikkia kuluja enemmän. Ei kasva pelkästään vesimaksu vaan myös lattiat, huonekalut, ovet ihan kaikki kuluu nopeammin ja vaatii uusintaa nopeammin. Autossa tämä konkretisoituu tietenkin näkyvämmin kun huolto-, pesu, ja renkaanvaihtokulut kasvavat kun tarve väli tihenee. Tämän lisäksi autoon tulee kilometrejä enemmän joka tarkoittaa että joudut vaihtamaan auton uuteen aiemmin. Talossa ihan vastaavia kuluja... Jatkuvasti saat huoltaa vaikka onkin oma ja varata tuleviin huoltoihin rahaa. Tietyillä alueilla myös asunnon arvo alenee merkittävästi etenkin käytön myötä.

Miksi ihmeessä ihmiset muuttavat yhteen jos toinen on pelkkä kuluerä? Eikö olisi vaan helpompi asua erikseen, ettei saranat kulu? (Ja kyllä: on velaton talo ja mökki ja ihan toisenlainen ajatusmaailma)

Vierailija
244/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä omistat kodin niin sinä maksat remontin. Onneksi ei tarvi tuollaisia pohtia. 

Ei se ole noin yksinkertaista. Osallistuin lattioiden hiontakuluihin kahden koirani takia vaikka ei niistä mitään jälkiä jäänyt juuri yhtään. Ihan normaalia kulumista, mutta kulumista kuitenkin. Vastaavassa tapauksessa vuokranantajalle ei olisi tarvinnut maksaa mitään, mutta halusin osallistua kustannuksiin rakkaan kumppanini takia. 

Vierailija
245/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulo- ja menoarvio on laskelma, jolla arvioidaan oman talouden tasapainoa esimerkiksi vuoden ajalta.

Vierailija
246/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuhan se maksamaan siitä kaikki vastikkeet, sähköt, vedet, mahdollisen parkkipaikan, nettiliittymän yms. maksut. Sustako olis ok että hän kustantaisi nuo sinulle?

Ap puhui vuokran maksamisesta. Totta kai kulut maksetaan aina puoliksi. Mutta pitääkö myös maksaa vuokraa kulujen lisäksi?

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa, ja päätin jatkaa asumista omassa vuokra-asunnossani.

Tuliko tosiaan edullisemmaksi maksaa edelleen vuokraa vuokranantajalle? Minä maksoin oikein mielelläni miehelle kulujen lisäksi pientä kulukorvausta, joka oli murto-osa vuokrastani.  Olisi ollut tyhmyyttä jäädä kalliiseen vuokra-asuntoon. 

Jos mies on tyypillinen mies niin aina riidan tultua uhkailee ja kiristää asunnolla. Siksi oma kämppä paras kämppä.

No onneksi eksä ei ollut tuollainen. Hän ei halunnut minun maksavan mitään ekstraa, mutta itse ehdottomasti halusin. Ero tuli ihan muista syistä kuin asuntoasiosta. 

Vierailija
247/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä luki että ap maksaa puolet asunnon kuluista? Voisi olettaa että vuokra on juurikin kattamaan yleisesti ap:n osuutta asumiskuluista.

Suoraan sanottuna toivon että mies jättää ap:n, koska hän selvästikin on ainut tässä suhteessa jolla on realistisuutta talousasioista. Aivan järkyttävän törkeää olettaa että voi muuttaa toisen nurkkiin ilmaiseksi. Maksetaan sitä asuntolainaakin yhdessä ja vuokraa samaten normaalissa suhteessa.

Vierailija
248/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai maksat. Ilmaiseksiko ajattelit hänen nurkissaan asua?

No ei parisuhteessa mitään vuokria toiselle makseta jos yhdessä asutaan! Eihän silloin olla toisella vuokralla jos asutaan YHDESSÄ, parisuhteessa!

Vierailija
249/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrkikää tekemään sellaisia sopimuksia, että suostuisitte olemaan sopimuksen kumpi tahansa osapuoli.

Jos vaikuttaa hyvältä diilitä laittaa 500000 e asuntoon ja maksaa sen jälkeen juoksevat kulut puoliksi, niin senhän voi tehdä kumpi tahansa! Teette etukäteen sopimuksen asiasta ja sitten arvotte, kumpi laittaa pääoman asuntoon.

Vierailija
250/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap kertoa onko poikkiksen asunto kokonaan pois maksettu vai onko kyseessä normaali omistusasunto jonka lainaa lyhennetään kerran kuussa?

Vierailija
251/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh?? Ihanko oikeasti joku ottaa asuntoonsa siipeilijän joka on aiemmin maksanut vuokranantajalleen kaksiostaan 800 € nimellistä esim 200 € korvausta vastaan? Eiköhän ole vähintäänkin kohtuullista maksaa asumisestaan reilummin mutta tietenkin reilusti vähemmän kuin aiempi oma vuokra. Oman miesystäväni vuokra pienestä huonolla sijainnilla olevasta kaksiosta oli 900 €. Hän muutti omakotitalooni hyvällä sijainnilla, eli asumismukavuus parani todella paljon. Mielestäni kohtuullinen korvaus oli 500€/kk. Tietenkin väliaikaisesti niin että kun suhde vakiintunut niin ostetaan yhteinen asunto, mutta siihen asti näin.

Vierailija
252/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M41 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa oikea on se että huoltovastike puokkiin ja se joka omistaa asunnon maksaa rahoitusvastikkeen, vesimaksu per lurjus, sähkö puoliksi.

Kuulostaa ihan samalta kuin joku persaukisen auton lainaus. Kuviosi on sama kuin jos käyttäisi toisen omistamaa autoa 50% ajasta, mutta maksaisi vain puolet bensoista. Autoon sidottu pääoma, isot korjaukset, verot ja vakuutukset jäisivät kaikki omistajan niskoille.

Aikamoista reppanameininkiä.

minun ei tarvi mennä vuokralle koska asun velattomassa omistusasunnossa Hgissä. Silloinko asutaan yhdessä niin eihän se oo vuokrasuhde, se on tietenkin ok että hoitovastike puoleksi plus sähkö ja mahdollinen vesilasku, mulla sisältyy hoitovastikkeeseen. Mulla on vakuutus, kellä on auto niin maksakoot autovakuutuksen. 

Ja sulle kävisi että mies muuttaa sun asuntoon eikä maksa kuin puolikkaan hoitovastikkeen (+puolet muista juoksevista kuluista) ? Entä jos miehellä olisi samanlainen asunto naapurissa jonka laittaisi vuokralle kun muuttaisi sinun luoksesi?

Vierailija
253/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on asia sovittu yhteenmuuttaessamme. Ennen muuttoa mies asui vuokra-asunnossa, vuokra oli 650 € / kk + sähkö n. 25 € / kk (kaukolämpö, joten sähkölasku oli aika pieni. Vesi kuului vuokraan). 

Mun asumiskulut on lainanlyhennys 580 € josta noin 80 € on korko- ja lainanhoitopalkkioita, sähkönkulutus keskimäärin 100 € / kuussa + yhtiövastike 100 € + vesi n. 15 €/ kk / hlö. Lisäksi kotivakuutus, joka ei montaa kymppiä maksa. 

Yhteenlasketut asumiskulumme (ilman lainanlyhennysosuutta) oli ennen yhteenmuuttoa siis n. 1000€, joista miehen osuus oli n. 65 %. Yhteenmuuttamisen jälkeen meidän asumiskulut olivat n. 300 €. Jaoimme tuon säästyneen potin, eli meidän tapauksessa 700 € puoliksi, ja se on summa, jonka mies maksaa minulle. Miehen asumiskulut laskivat 675 € - 350 € = 325 €, tämän säästyneen rahan hän saa sijoittaa haluamallaan tavalla. 

Minä sain "helpotusta asumiskuluihini" 350 €. Kai tuon voisi ilmaista niin, että mies maksaa minulle puolikkaiden asumiskulujen lisäksi vuokraa 200 € / kk, mutta emme ajattele sitä niin. 

Teemme kotitöitä yhdessä, sekä sisähommat että ulkotyöt (nurmikon leikkaus, lumityöt). Maksan kaikki asunnon remontit. Asunto on nimissäni, miehelle kertyy vuodessa 3 900 € säästöön. 

Meillä oli vähän eri tilanne, kun muutettiin yhteen. Molemmilla oli oma asunto joista lainaa. Muutettiin siihen joka oli lähempänä työpaikkoja. Toinen laitettiin vuokralle. Muutin siis miehen nurkkiin.

tehtiin paljon exeleitä jotta saatiin sovittya kuka maksaa mitä.

ukolla lainanlyhennys ja vastike noin 800 mulla 750. vuokra kuussa 700e. 

Sit laskettiin, miten menee kulut puoliksi.

Miun kk-summat

+700 vuokra

-750 laina ja vastike

-150 verot

-300 miehelle

minä maksan 500 € kk-kuluja. 

Mies:

+ 300 minulta

-800 lainat ja vastike

Sekin maksaa 500 € kk-kuluja. Molempien lainat lyhenee samaan tahtiin kun ennenkin.

Tässähän oli pari ihan hyvää kompromissia. Eikä ne niin pennilleen ole, pääasia että kummallakaan ei ole sellainen olo että joutuu hyväksikäytetyksi.

Vierailija
254/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten  asunut miesystävän 3k+k keskustan asunnossa, joka on arvoltaan vajaa milli. Maksoin hieman vajaa 400 euroa kaikkinensa kuluinensa, mikä oli todella vähän luxus asumisesta. Mukava sinne oli muuttaa  yöksiöstä, josta maksoin yli kaksi kertaa enemmän. Jotain suhteellisuuden tajua siis. 

Vierailija
255/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten  asunut miesystävän 3k+k keskustan asunnossa, joka on arvoltaan vajaa milli. Maksoin hieman vajaa 400 euroa kaikkinensa kuluinensa, mikä oli todella vähän luxus asumisesta. Mukava sinne oli muuttaa  yöksiöstä, josta maksoin yli kaksi kertaa enemmän. Jotain suhteellisuuden tajua siis. 

Ja ihan itse halusin maksaa eikä mitään pyydetty. 

Vierailija
256/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko asutaan omillaan tai sitten yhteinen asuntolaina ja maksetaan kaikki puokkiin ja omat menot itse maksaa. 

Vierailija
257/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bersaukisen kanssa tulee vaan vaikeuksia. 

Vierailija
258/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin että mulle jäi 45 000e taskuun 6 vuoden avoliitosta, kun mies ei suostunut ottamaan enempää rahaa asumisestani kuin pelkän vastikkeen. Laitoin siis säästyneet vuokrat alusta lähtien talteen, sillä ajatuksella että ostetaan seuraava yhdessä mutta eipä sitten tarvinnutkaan yhteistä ostaa, oman toki ostin. Vähän hymyilytti se ajatus että kyseinen mulkku tavallaan maksoi vielä viime töinään mulle ison siivun tästä nykyisestä kaksiosta :D

Vierailija
259/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siinä viilataan törkeästi asunnon omistajaa linssiin jos tyttis tulee asumaan hulppeaan taloon ja saa käyttää omasta vuokrastaan säästyvät 800 € vaatteisiin ja meikkeihin samalla kun kuluttaa poikaystävänsä asuntoa ja ajelee ilmaiseksi tämän autolla. Koska parisuhteessa ei saa ajatella rahaa... Jep jep... Kyllä jossain kohden alkais toi hyväksikäyttö ottaa pattiin asunnon ja auton omistajaa ihan taatusti ja millä ikinä tohon tottunut tyttis pystyis myöhemmin maksamaan puolet ison yhteisen omakotitalon kuluista kun on tottunut käytännössä ilmaiseen asumiseen ja kulkemiseen??? Todennäköisesti jäisikin nopeasti mammalomalle sitten yhteisessä asunnossa ja haluaisi viettää kotona lasten kanssa seuraavat 10 v miehen raataessa niska limassa kaikesta selvitäkseen. Sitten palaisi töihin mutta jäisi puolen vuoden päästä burnout vapaalle ja aloittaisi uuden suunnan etsimisen. Kävisi nlp ja kaiken maailman meditaatiokurssit. Joogaamassa yksin Intiassa. Perustaisi elämäntapavalmennusyrityksen ja mies edelleen maksaisi kiltisti kaiken. Onnea mies puolisostasi! Olisit vaatinut alunperin osallistumaan kaikkiin kuluihin puoliksi. Rakkaus on tasapuolista rahantienaamista ja käyttöä. Ei toisen loppuu kuluttamista ja hyväksikäyttämistä.

Vierailija
260/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskeskelin että mulle jäi 45 000e taskuun 6 vuoden avoliitosta, kun mies ei suostunut ottamaan enempää rahaa asumisestani kuin pelkän vastikkeen. Laitoin siis säästyneet vuokrat alusta lähtien talteen, sillä ajatuksella että ostetaan seuraava yhdessä mutta eipä sitten tarvinnutkaan yhteistä ostaa, oman toki ostin. Vähän hymyilytti se ajatus että kyseinen mulkku tavallaan maksoi vielä viime töinään mulle ison siivun tästä nykyisestä kaksiosta :D

Ja tämä. Onko tämä sitten reilua? Eiköhän kummankin kuulu hyötyä yhteisasumisesta taloudellisesti yhtälailla! Niin että toinen olisi saanut lyhennettyä asuntoaan 22.500 € ja toinen saanut säästöön 22.500 €. Mikä tästä tekee epäreilua?