Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis häh! Poikaystävä haluaa että maksan vuokraa!

Vierailija
11.03.2019 |

Ollaan muuttamassa yhteen poikaystävän kanssa. Minulla on nyt kiva vuokrakaksio Vantaalla, poikaystävällä velaton 3h+k omistusasunto Helsingissä.
Hän sanoikin yllättäen, että minun pitäisi maksaa jonkjn verran vuokraa. Sius mitä ihmettä! Eihän omasta asunnosta muutenkaan makseta vuokraa.
Nyt olenkin alkanut miettimään, että jatkan omassani asumista.

Silkkaa ahneutta haluta vuokraa, poikaystävällä on kuitenkin hyvät tulot ja varallisuuttakin kivasti. Hän on 28v.

-N22-

Kommentit (543)

Vierailija
221/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mul oli aikanaan yks mikä maksatti parkkisakostakinnpuoöet mulla koska olin kyydissä (en siis ajanut). Ei myöskään antanut palaakaan omasta suklaalevystään koska se oli hänen.

Ymmärrettävistä syistä tämä mies edelleen ilman puolisoa.

Sinua oli kuitenkin kuskaamassa eli ihan aiheellista.

Vierailija
222/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun pitää maksaa puolet vastikkeesta ja vesimaksusta 2/3 - naiset kuluttaa paljon miehiä enempi vettä tukan ja p*llun pesuun.

Riippuu kyllä täysin yksilöistä, pitääkö tämä paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ilmeisesti kukaan omista itse mitään. Minulla mökki, auto ja omakotitalo. Kaikissa on juoksevat kulut ja sen lisäksi päälle tulevat merkittävät huoltokulut sekä arvonalenemat. Ja mitä enemmän käyttöä sitä nopeammin arvo alenee ja nopeammin tulee huoltokuluja. Kun asukkaita enemmän on käyttöä enemmän ja tämän myötä näitä kaikkia kuluja enemmän. Ei kasva pelkästään vesimaksu vaan myös lattiat, huonekalut, ovet ihan kaikki kuluu nopeammin ja vaatii uusintaa nopeammin. Autossa tämä konkretisoituu tietenkin näkyvämmin kun huolto-, pesu, ja renkaanvaihtokulut kasvavat kun tarve väli tihenee. Tämän lisäksi autoon tulee kilometrejä enemmän joka tarkoittaa että joudut vaihtamaan auton uuteen aiemmin. Talossa ihan vastaavia kuluja... Jatkuvasti saat huoltaa vaikka onkin oma ja varata tuleviin huoltoihin rahaa. Tietyillä alueilla myös asunnon arvo alenee merkittävästi etenkin käytön myötä.

Siinä vaiheessa, kun puoliso alkaa vaatia korvausta lattian ja saranoiden kulumisesta, on aika äänestää jaloillaan...

Vierailija
224/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän eri tilanne, kun muutettiin yhteen. Molemmilla oli oma asunto joista lainaa. Muutettiin siihen joka oli lähempänä työpaikkoja. Toinen laitettiin vuokralle. Muutin siis miehen nurkkiin.

tehtiin paljon exeleitä jotta saatiin sovittya kuka maksaa mitä.

ukolla lainanlyhennys ja vastike noin 800 mulla 750. vuokra kuussa 700e. 

Sit laskettiin, miten menee kulut puoliksi.

Miun kk-summat

+700 vuokra

-750 laina ja vastike

-150 verot

-300 miehelle

minä maksan 500 € kk-kuluja. 

Mies:

+ 300 minulta

-800 lainat ja vastike

Sekin maksaa 500 € kk-kuluja. Molempien lainat lyhenee samaan tahtiin kun ennenkin. 

Vierailija
225/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ilmeisesti kukaan omista itse mitään. Minulla mökki, auto ja omakotitalo. Kaikissa on juoksevat kulut ja sen lisäksi päälle tulevat merkittävät huoltokulut sekä arvonalenemat. Ja mitä enemmän käyttöä sitä nopeammin arvo alenee ja nopeammin tulee huoltokuluja. Kun asukkaita enemmän on käyttöä enemmän ja tämän myötä näitä kaikkia kuluja enemmän. Ei kasva pelkästään vesimaksu vaan myös lattiat, huonekalut, ovet ihan kaikki kuluu nopeammin ja vaatii uusintaa nopeammin. Autossa tämä konkretisoituu tietenkin näkyvämmin kun huolto-, pesu, ja renkaanvaihtokulut kasvavat kun tarve väli tihenee. Tämän lisäksi autoon tulee kilometrejä enemmän joka tarkoittaa että joudut vaihtamaan auton uuteen aiemmin. Talossa ihan vastaavia kuluja... Jatkuvasti saat huoltaa vaikka onkin oma ja varata tuleviin huoltoihin rahaa. Tietyillä alueilla myös asunnon arvo alenee merkittävästi etenkin käytön myötä.

Siinä vaiheessa, kun puoliso alkaa vaatia korvausta lattian ja saranoiden kulumisesta, on aika äänestää jaloillaan...

Ei kannata kommentoida jos ei selvästi omista mitään. Itse juuri osin tein osin teetätin 10 v asumisvuoden jälkeen pintarempan asuntoon. Mm kaikki kodinkoneet, laminaatit, maalit ym piti uusia. Jos olisin ollut ainut käyttäjä olisivat kestäneet taatusti vähintään 20 v. Remppa vaati aikaa, rahaa ja hartiavoimia ihan älyttömästi.

Vierailija
226/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä porukat todella pieni tuloisia, jos pienen korvauksen maksaminen asunnon käytöstä tuntuu niin vaikealta ja haluttaisiin maksaa vain puolet kuluista ja asua ilmaiseksi? 

Se joka omistaa asunnon niin maksaa YKSIN rahoitusvastikkeen jos sellainen on, muuten puoleksi hoitovastike, sähkö ja vesi. Ei oo kysymys siitä on iso vai pienituloinen vaan siitä että se mikä on oikein ja kohtuus. Ero vkun tulee jos oot maksanut rahoitusvastiketta niin et saa sitä takaisin. Eli kannattaa omassa asua jos sellainen on tai sitten yhdessä asuntovelkaa maksetaan puoleksi sun muut menot puoleksi, omat henkilökohtaiset menot yksin. 

Ei niitä taloyhtiön remontteja se omistaja päätä. Jos putkiremontti tulee, niin ei osakkeenomistajalta kysytä haluatko osallistua vai et. Joko se OTTAA LAINAA maksaakseen sen heti pois, tai ottaa lainaa taloyhtiön kanssa, ja maksaa sitä sitten sen 10 vuotta. Siitä melkoinen osuus on korkoja ja lainanhoitokuluja, eikä jäljelle jäävä osuus siirry suoraan asunnon arvoon. Ja sen aikaa mitä siinä asunnossa asutaan, remontit hyödyttävät kaikkia asukkaita. Putkiremontin myötä yleensä uusitaan vähintään kylpyhuoneet. Jos se toinen ei halua osallistua sen maksamiseen, että putket toimii ja että saa suihkutella uudessa kylppärissä, niin joutakoon pihalle moinen pummi.

Vierailija
227/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No maksetaan siitä omasta yhtiövastike.

En ehkä vastaavassa tilanteessa käyttäis sanaa vuokra, mut pitää olla selvät pelisäännöt kulujen jakamisesta.

Onkohan miehen kämppä ihan oikeasti oma vai omistusasunto? Harva oikeasti omistaa oman asuntonsa vaan maksaa siitä lainaa korkoineen joka kuukausi, newsflash! Kokonaan maksettuja asuntoja on lähinnä rikkailla perijöillä tai vanhuksilla.

Ihan naurettavaa ajatella että voisi muuttaa toisen asuntoon osallistumatta kuukausittaisiin asumiskustannuksiin.

Ja muuten, vastineen lisäksi ikiomastakin maksetaan mm vakuutusmaksuja jos vesi ja sähkö kuuluisivatkin vastikkeeseen.

Vierailija
228/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata kommentoida jos ei selvästi omista mitään. Itse juuri osin tein osin teetätin 10 v asumisvuoden jälkeen pintarempan asuntoon. Mm kaikki kodinkoneet, laminaatit, maalit ym piti uusia. Jos olisin ollut ainut käyttäjä olisivat kestäneet taatusti vähintään 20 v. Remppa vaati aikaa, rahaa ja hartiavoimia ihan älyttömästi.

Kyllä minä kommentoin ja kommentoin vielä uudestaankin. Ihan oikeasti: jos mies alkaisi vaatia korvausta lattioiden kulumisesta, niin äänestäisin todellakin kantapäilläni. Sitä paitsi meillä maksetaan juoksevat kulut puoliksi ja se tarkoittaa, että jos kodinkoneita pitää uusia tai tehdä pintaremppaa niin se nimenomaan maksetaan puoliksi.

Vierailija
229/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vähän eri tilanne, kun muutettiin yhteen. Molemmilla oli oma asunto joista lainaa. Muutettiin siihen joka oli lähempänä työpaikkoja. Toinen laitettiin vuokralle. Muutin siis miehen nurkkiin.

tehtiin paljon exeleitä jotta saatiin sovittya kuka maksaa mitä.

ukolla lainanlyhennys ja vastike noin 800 mulla 750. vuokra kuussa 700e. 

Sit laskettiin, miten menee kulut puoliksi.

Miun kk-summat

+700 vuokra

-750 laina ja vastike

-150 verot

-300 miehelle

minä maksan 500 € kk-kuluja. 

Mies:

+ 300 minulta

-800 lainat ja vastike

Sekin maksaa 500 € kk-kuluja. Molempien lainat lyhenee samaan tahtiin kun ennenkin. 

Sinä häviät tällä tavalla. Mies saa joka kk 50 euron edun sinuun nähden, koska pystyy lyhentämään sillä summalla lainaa enemmän pois.

Ennen maksoit asumiskuluja vähemmän kuin mies ja nyt saman verran. Sinua on vedätetty.

Vierailija
230/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen! Nainen maksaa miehelle miehen omistamaa asuntoa. Ja sitten kun mies haluaa naisen lähtevän, on miehen omaisuus karttunut (lainoja lyhennetty naisen maksamana) eikä naiselle jää siitä ilosta mitään.

Tee sopimus, että lyhennät lainaa ja joka lainanmaksusta siirtyy vastaava osuus asunnosta sinun nimiisi.

Huoh.

Vaikka olisi velaton kerrostaloasunto, niin siitä menee kuitenkin vastike, sähkö ja vesi - nämä ovat todennäköisesti n.300€/kk. Miehenkö pitäisi koko asuminen maksaa? Millä tavalla nainen kartuttaa miehen omaisuutta jos maksaa puolet juoksevista kuluista?

Eri asia tietenkin jos mies yrittäisi maksattaa lainaansa tyttöystävällään. Silloin mies kannattaisi pistää vaihtoon.

Yksi vaihtoehto, mikä voisi olla mahdollinen: jos toinen tarjoaa täysin omasta pussistaan hulppean asumisen, toinen tarjoaa hulppeat ruoat, myös kokonaan omasta pussistaan.

Mutta sopia näistä pitää aina.

Provohan aloitus tietysti on.

Mahdollinen, jos molemmilla on yhtä hyvä ”pussi”. Jos on itse suhteessa se osapuoli, jolla on parempi ”pussi” kuin toisella, on syytä hyväksyä että jossakin määrin sitä omaa hyvää on jaettava perheensä kanssa. Nykypäivänä ei sentään yleensä myönnetä rouvalle rajattoman luoton rinnakkaisvisaa, kuten joskus ennen ehkä, mutta ei sekään toimi, että parempiosaisena kadehditaan toisen saamaa ”suurempaa hyötyä” jos itsellekin järjestely on kumminkin jollain tapaa edullinen.

Jos sitten haluaa sentilleen jakaa kulut puoliksi, on parempituloisen pakko alistua elämään pienempituloisen elintason mukaan. Sitten ei laiteta leivälle kinkkua ja juustoa ja junaan tehdään eväsvoileivät itse. Lomamatka suuntautuu Tallinnaan, siis jos nyt on varaa löhteä ollenkaan, ja loppukuusta illaliseksi voi olla hyvää ravitsevaa puuroa, koska alkukuusta puolison piti ostaa kengät.

Tai sitten voi pariutua suunnilleen samanlaisesta elintasosta tykkäävän kanssa. Vuosien varrella voi tulla tilanteita, kun toinen tai vuoroin molemmat ovat taloudellisesti toisesta riippuvaisia, mutta itse en muunlaiseen suhteeseen olisi ikinä lähtenyt kuin sellaiseen, missä rahat ovat omia ja kulut maksetaan puoliksi.

Ei tässä ollut kyse siitä, mistä elintasosta tykkää. Kaikkihan tykkäävät elintasosta. Kyse oli siitä, mihin on varaa. Pienempituloiselle puolet ison asunnon kuluista plus leveämmän elämän kulut siihen päälle ovat aika usein liikaa. Niinpä parempituloisen pitää valita, jakaako hyvän elintasonsa kumppaninsa kanssa vai laskeeko oman elintasonsa kumppanin tuloihin sopivaksi.

Kauhean monien mielestä on jotenkin väärin, jos pienempituloisen elintaso nousee parisuhteen vuoksi. Se on kuulkaa ihan normaalia, jos aiotaan elää perheenä. Jos on itse hyväosainen, niin miksi ei jakaisi onneaan rakkaansa kanssa?

Vierailija
231/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmset muuttaa yhteen jos toisella ei ole varaa siihen. Ostaa kämpän ja toinen joutuu maksaa esim 70% kaikesta tulojensa takia. Mun tyttöystävä haaveilee kaikenlaista ja valittaa, kun en asu sen kanssa yhdessä. Koska sillä ei ole varaa elää siinä sen haaveessa ja minä en suostu maksamaan siitä pelleilystä, kun mulla on maksettu asunto ja sijoitukset ja talous omalta osalta kunnossa. Olen kaiken tehnyt itse, niin en mä jaa sitä sen takia, koska toisella ei ole. Heti kun oppii käyttää rahaa ja saa rahaa sivuun, niin voin muuttaa. Täysin holtiton rahankäyttäjä ja tiedän mitä se tarkoittaa jos nyt muuttaisin sen kanssa. Voin asua yksinkin aivan loistavasti. Mulle toi yhdessä asuminen ei ole välttämätöntä.

Ilmaisen seksinkö takia roikutat "tyttöystävääsi" "suhteessa" ilman mitään yhteisen tulevaisuuden toivoa? Reipas poika! En mäkään holtitonta rahankäyttöä kumppanilta katselisi, mutten pitäisi häntä kyllä tyttö- tai poikaystävänä myöskään.

Vierailija
232/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M41 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa oikea on se että huoltovastike puokkiin ja se joka omistaa asunnon maksaa rahoitusvastikkeen, vesimaksu per lurjus, sähkö puoliksi.

Kuulostaa ihan samalta kuin joku persaukisen auton lainaus. Kuviosi on sama kuin jos käyttäisi toisen omistamaa autoa 50% ajasta, mutta maksaisi vain puolet bensoista. Autoon sidottu pääoma, isot korjaukset, verot ja vakuutukset jäisivät kaikki omistajan niskoille.

Aikamoista reppanameininkiä.

Auto on huono vertaus asuntoon verrattuna, auton arvo alenee iän myötä aina, kun taas saa olla todella tyhmä asunnon omistaja jos asunnon arvo laskee ajan myötä. Ap:n poikaystävällä oli kolmio Helsingissä, sen myyntiarvo melkeinpä takuuvarmasti kasvaa liki automaattisesti useita prosentteja joka vuosi. Hyvillä alueilla hinta liki kaksinkertaistuu 10-15 vuodessa.

Vierailija
233/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuhan se maksamaan siitä kaikki vastikkeet, sähköt, vedet, mahdollisen parkkipaikan, nettiliittymän yms. maksut. Sustako olis ok että hän kustantaisi nuo sinulle?

Vierailija
234/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokihan sinä maksat jotakin.

Paljonko sinun nykyinen vuokra on? Esim 800€? Eikö olisi kohtuullista maksaa edes 400 poikaystävälle, jos asunnossa on sinulle tilaa ja sinun elo siellä otetaan huomioon?

Asuminen ei ole ilmaista. Harva pystyy asua 300-400 missään...

Kokonaisuus ratkaisee. Sen oman yksiön vuokra voi Helsingin keskustassa olla 800, mutta sähkölasku on mitätön, kävellen pääsee joka paikkaan, ruokaan menee hyvin vähän rahaa ja tavaroita on vähän.

Siitä kun muuttaa poikkiksen hulppeaan sähkölämmitteiseen rivariin ja maksaa ensin tuon 400 ”vuokraa”, niin maksaminen ei todellakaan lopu siihen. Sähkölasku puolitetaan, ja sehän on satasia kuussa. Tulee vesimaksu. Ruoka maksetaan ”reilusti” puoliksi, mutta se katoaa ääntä nopeammin poikkiksen pohjattomaan vatsaan. Poikkis tykkää syödä pihviä ja muita kalliita liharuokia, niin niitä tehdää reiluna kompromissina puolet päivistä. Poikkis ei tykkää porkkanakeitosta tai linsseistä. Pitää ostaa bussilippu ja osallistua auton kustannuksiin. Rahat loppuvat kesken.

Vierailija
235/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kartuttaa miehen omaisuutta, just joo.

niin,mies ottaa suuren riskin kun ottaa lainat yms ja sitoutuu niihin.

pienellä vuokralla nainen saa hyvän paikan asua, ja voi lähteä vaikka samana päivänä ja unohtaa kaiken.

paljon suuremmat stressit sillä joka lainaa makselee.

se myös omistaa, tietenkin voi tehdä niin että vuokralle miehen huusholli ja mennään asumaan naisen vuokra-asuntoon ja vuokra puokkiin. Ei niin että maksetaan myös miehen asuntoa. Tietyt kulut puokkiin. 

Vierailija
236/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuhan se maksamaan siitä kaikki vastikkeet, sähköt, vedet, mahdollisen parkkipaikan, nettiliittymän yms. maksut. Sustako olis ok että hän kustantaisi nuo sinulle?

Ap puhui vuokran maksamisesta. Totta kai kulut maksetaan aina puoliksi. Mutta pitääkö myös maksaa vuokraa kulujen lisäksi?

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa, ja päätin jatkaa asumista omassa vuokra-asunnossani.

Vierailija
237/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä porukat todella pieni tuloisia, jos pienen korvauksen maksaminen asunnon käytöstä tuntuu niin vaikealta ja haluttaisiin maksaa vain puolet kuluista ja asua ilmaiseksi? 

Se joka omistaa asunnon niin maksaa YKSIN rahoitusvastikkeen jos sellainen on, muuten puoleksi hoitovastike, sähkö ja vesi. Ei oo kysymys siitä on iso vai pienituloinen vaan siitä että se mikä on oikein ja kohtuus. Ero vkun tulee jos oot maksanut rahoitusvastiketta niin et saa sitä takaisin. Eli kannattaa omassa asua jos sellainen on tai sitten yhdessä asuntovelkaa maksetaan puoleksi sun muut menot puoleksi, omat henkilökohtaiset menot yksin. 

Ei niitä taloyhtiön remontteja se omistaja päätä. Jos putkiremontti tulee, niin ei osakkeenomistajalta kysytä haluatko osallistua vai et. Joko se OTTAA LAINAA maksaakseen sen heti pois, tai ottaa lainaa taloyhtiön kanssa, ja maksaa sitä sitten sen 10 vuotta. Siitä melkoinen osuus on korkoja ja lainanhoitokuluja, eikä jäljelle jäävä osuus siirry suoraan asunnon arvoon. Ja sen aikaa mitä siinä asunnossa asutaan, remontit hyödyttävät kaikkia asukkaita. Putkiremontin myötä yleensä uusitaan vähintään kylpyhuoneet. Jos se toinen ei halua osallistua sen maksamiseen, että putket toimii ja että saa suihkutella uudessa kylppärissä, niin joutakoon pihalle moinen pummi.

eihän kukaan niin hullu ja epätoivoinen oo että maksaa toisen putkiremonttia, ikkunaremonttia ja mitä niitä onkaan. Mulla kyllä katoaisi rakkaus ja vähän äkkiä. Omistaja maksaa remontit ja sillä sipuli. 

Vierailija
238/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun pitää maksaa puolet vastikkeesta ja vesimaksusta 2/3 - naiset kuluttaa paljon miehiä enempi vettä tukan ja p*llun pesuun.

tottkai hoitovastike puokkiin ja omistaja maksaa rahoitusvastikkeen, sähkö ja vesi puokkiin. Ei kaikki naiset läträä veden kanssa tuntikausia, mulla menee 2 minuuttia jos ei tarvi pestä hiuksia, muuten n 15 min. Plus siihen menee hoitoaineen imeytyminen muutama minuutti. Miehet syö ku hevoset joten mies saa maksaa enemmän syömisestä. 

Vierailija
239/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhui vuokran maksamisesta. Totta kai kulut maksetaan aina puoliksi. Mutta pitääkö myös maksaa vuokraa kulujen lisäksi?

Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa, ja päätin jatkaa asumista omassa vuokra-asunnossani.

Tuliko tosiaan edullisemmaksi maksaa edelleen vuokraa vuokranantajalle? Minä maksoin oikein mielelläni miehelle kulujen lisäksi pientä kulukorvausta, joka oli murto-osa vuokrastani.  Olisi ollut tyhmyyttä jäädä kalliiseen vuokra-asuntoon. 

Vierailija
240/543 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä omistat kodin niin sinä maksat remontin. Onneksi ei tarvi tuollaisia pohtia.