Miten aloittaa romaani?
Kommentit (70)
Itse tykkään eniten suoraan aiheeseen ja / tai suoraan teemaan menemisestä.
Suoraan sekä aiheeseen että teemaan menemisestä esimerkkinä Fay Weldonin Naispaholaisen elämä ja rakkaudet -romaanin ensimmäinen kappale:
"Mary Fisher asuu Korkeassa tornissa meren rannalla: hän kirjoittaa paljon rakkauden olemuksesta. Hän valehtelee."
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
treffit kirjoitti:
Mä olen aina haaveillut aloittavani jollain henkilöhahmon repliikillä. Siis lainauksella. Ja pitää olla sitten semmoinen lainaus, joka herättää lukijan mielenkiinnon.
"Haluan rakastella kanssasi!"
Jatka siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli synkkä ja myrskyinen yö.
Käsi pystyyn, kuinka monelle tuli tämä jo otsikosta mieleen? :D
*Nostaa käden*
Vierailija kirjoitti:
Alussa oli suo, kuokka ja Jussi.
Tuo on jo käytetty. Pitää vaihtaa Jussi vaikka Matiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Nostaa käden*
Minä myös.
Polkupyörän vanne vipatti ikävästi levittäen ympärilleen siihen takertuneen koiran ulosteen hajua. Majuri Rantala kirosi hiljaa mielessään: "Tämänkin ne minulta vievät. Saatana!"
Heitin älypuhelimeni seinään, kaivoin laatikon pohjalta kynän ja lehtiön, ja aloin kirjoittaa. Tämä tapahtui maanantaina. Tiistaina revin kaiken kirjoittamani ja kävelin pääpainuksissa puhelinliikkeeseen ostamaan uutta laitetta.
Sunnuntaihin mennessä oli kirjoittanut seitsemänkymmentäkolme erilaista aloitusta vauva.fi-sivuston aihe vapaa -keskusteluihin. Olin päättänyt vankasti, että tuo sivusto olisi paras ja edullisin kirjoittajakoulu.
"Hän sulloi vehkeensä suuhuni, torttuni värähteli hänen lenkkinsä suihkuttaessa rakkauden liemiä naamalleni. Sitten vein lapset tarhaan ja menin töihin sihteeriksi."
Aaarrgghh, karjaisu järisytti tärykalvojani, olin pudota polvilleni...,
Päähenkilö näkee unta ja herää siihen.
Aloituslauseena: Alussa oli suo, kuokka ja Jussi...
Mikään ei voi mennä pieleen :)
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Alat vain kirjoittaa lauseita heti. Et mieti sekuntiakaan.
Tunsin tämän jo surkastuneella emättimelläni...
Romaanin alun pitää olla ensimmäisestä lauseesta lähtien kiinnostava. Ihminen päättää sen perusteella haluaako jäädä lukemaan kirjaasi vai valitseeko rajoitetun vapaa-aikansa ratoksi muuta ajanvietettä. Ei siis jaarittelua eikä henkilöhahmojen tai maiseman yksityiskohtaista kuvaamista alkuun. Ei liian löysiä lauserakenteita tai kädenlämpöisiä ilmaisuja. Imaise lukija kirjasi maailmaan ensimmäisestä lauseesta lähtien. Vaikka sanoisit, että Inkeri III laskeutui alas Kaivopuiston merenpuoleisia kallioita ja piiloutui mangrovepuiden suojaan, voit jättää selittelyn myöhemmäksi. Lauseen absurdius tai sen aiheuttamat kysymykset ovat vain hyvä asia lukijan kiinnostuksen kannalta. Alun täytyy tietysti olla mielekäs kirjan sisällön kannalta, ja sen täytyy antaa esimakua siitä, mitä on odotettavissa sisällöllisesti ja tyylillisesti. (Ja mitään ilmastonmuutos-dystopiaa en muuten suosittele tyylilajiksi kenellekään, paitsi ehkä liiasta luppoajasta kärsiville ilmastotutkijoille.)
Jotkut suosittelevat kirjoittamaan kirjan tai muun kaunokirjallisen tekstin alun viimeiseksi. Jotkut, kuten esimerkiksi minä, haluavat määritellä muun tekstin tyylin nimenomaan alun perusteella. Älä kuitenkaan jumitu tuohon vaiheeseen. Romaanin koko teksti muuttuu ja hioutuu koko kirjoitusprosessin ajan. Jos aloitus tuntuu vaikealta, aloita vaikka keskeltä ja työstä tekstiä luku tai juonen vaihe kerrallaan. Työskentelytapa on vapaa. Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa vastaamaan juuri noilla sanoilla, mutta joku jo oli ehtinyt ennen minua....
Hopeakettu kirjoitti:
Aloituslauseena: Alussa oli suo, kuokka ja Jussi...
Mikään ei voi mennä pieleen :)
Paitsi kielioppi. Linna osasi suomea ja aloitti romaaninsa: Alussa olivat suo, kuokka ja Jussi.
https://areena.yle.fi/1-4195983
"Kenen pelkoja, kipuja ja luonteenpiirteitä kirjailija teoksiinsa tallentaa ja millä suomalaiskirjailija elää? Muun muassa näihin kysymyksiin saatiin vastaus, kun Kysy mitä vaan -ohjelman vieraaksi saapui kirjailija ja käsikirjoittaja Katja Kallio."
Mikä oli se hetki, jona Juha havahtui tajuamaan surkean elämänsä täydellisen tyhjyyden? Silloin kesällä, tehdessään lentokoneellaan uu-käännöksen pilvettömällä taivaalla Juha oli pienen hetken miettinyt, ketä hän luuli huijaavansa, mutta sitten hän muisti äänestäjänsä ja naurahti.
Aloita se romaani vaikka, että
"Ensin oli Allan ja sitten oli Siri , ja kohta oli koko heimo "
18:n vinkki on hyvä varsinkin novellikirjailijalle. Pitkän romaanin tekemistä ei noin voi harjoitella, pitkässä muodossa on omat erityishaasteensa - mutta kirjallista ilmaisua muuten toki oikein mainiosti.
19