Miten aloittaa romaani?
Kommentit (70)
Oli pimeä ja myrskyinen yö..
Jo muinaiset roomalaiset..
Vierailija kirjoitti:
Oli synkkä ja myrskyinen yö.
Käsi pystyyn, kuinka monelle tuli tämä jo otsikosta mieleen? :D
Jos on vaikeuksia päästä alkuun, aloita kirjoittaminen romaanin keskivaiheilta. Se yleensä tepsii.
Oli myrskyä ja pimiää, niin ettei eteensä nähnyt. Seuraava muistikuva oli kun olin pudonnut johonkin selälleni. Ojan pohjalle?
Ole omaperäinen ja paljasta loppuratkaisu heti ensimmäisellä sivulla. Sitten kerrot miten siihen päästiin.
Vuokaavio miten kirja etenee. Mitä tapahtuu, henkilöt paikat. Sitten kirjoittaa.
Ehkä ap:n olisi parasta kirjoittaa vain "Sen pituinen se"
Ja sillä hyvä.
Elipä kerran mammojen valtakunnassa, kiltt.imies ja 7 rölliä...
Mä olen aina haaveillut aloittavani jollain henkilöhahmon repliikillä. Siis lainauksella. Ja pitää olla sitten semmoinen lainaus, joka herättää lukijan mielenkiinnon.
Aloita harjoittelemalla kokonaisten lauseiden muodostusta.
Onnettomuus tapahtui juuri kun olin vastaamassa puhelimeen.
Olipa kerran, jos toisenkin..he menivät naimisiin ja elivät onnellisina elämänsä loppuun asti. Sen pituinen Se.
Yritä ensin saada hyvä tarina vaikkapa yhdelle sivulle valitsemassasi tekstinkäsittelyohjelmassa. Tee näitä yhden sivun tarinoita vaikka 100 tänä vuonna ja lue 31.12.2019 ensimmäisin ja viimeisin. Näet varmasti ison eron laadussa.
Ap, mene kansalaisopistoon kirjoittajakurssille tai luovan kirjoittamisen kurssille, sellaisia on oikeastaan kaikissa kansalaisopistoissa. Vilpittömästi ja veetuilematta suosittelen. Siellä on vertaistukea ja hyviä vinkkejä.
Oma vinkkini on, että mieti aihe ja synopsis ensin. Mieti, millaisia henkilöitä on mukana, mikä aikakausi ja miljöö. Hanki niistä tietoja. Ja sitten aloita. Pyri pitämään rytmiä ja rutiinia eli kirjoittamaan vaikka viisi sivua päivässä, useampana päivänä. Älä edes kuvittele kirjoittavasi valmista tekstiä, osan joudut heittämään roskiin suurin piirtein saman tien, loput ainakin jossakin vaiheessa JA kirjoittamaan uusiksi. Kustannustoimittajan kanssa viimeistään...
Muista ottaa varmuuskopioita ja suhtaudu kirjoittamaasi tekstiin keskeneräisenä projektina, jota hiotaan moneen kertaan ja PITKÄÄN!
Äläkä masennu, vaikka et saisi kirjaasi ikinä julkaistua. Valtaosalle romaaneista käy niin. Tärkeää toivon mukaan on kirjoittamisen prosessi!
Once upon time pienessä yksiössä eli yksinäinen mies, kiltti mies. Hänellä oli kaikkea muuta paitsi rakkautta elämässä. Häneltä naiset olivat rakkauden evänneet. Vuosien saatossa kiltti mies vaipui epätoivoon sillä kuka voisi koskaan rakastua kilttiin mieheen?
Tässä on vielä musiikki kappale mikä lisää immersiota.
Lue paljon kirjallisuutta ja mieti sen perusteella.