Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(Lähes) alkoholittomat häät. Mitä mieltä, pettyisitkö?

Vierailija
12.03.2013 |

Olemme tässä miehen kanssa päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että tarjoamme häissä ainoastaan alkumaljat, muuten juhlisimme ilman alkoholia. Vieraat tietävät ettemme kumpikaan sylje lasiin, luultavasti meiltä jopa odotetaan alkoholitarjoilua. Kummankin suvusta löytyy useampikin henkilö, jolle ilmainen viina tarkoittaa että sitä juodaan sitten urakalla, kaksin käsin. Samoin kavereista. Emme haluaisi kustantaa ilmaista kaatokänniä liki puolelle vieraista. Jos kaikki tai edes suurin osa tyytyisivät muutamaan tunnelmaa kohottavaan, tilanne olisi toinen.

Pettyisittekö, jos huomaisitte vasta häissä, ettei tarjolla ole mitään prosenttipitoista (alkumaljaa lukuunottamatta)? Lähtisittekö nopeasti jonkun tekosyyn nojalla? Pitäisikö tällaisesta ratkaisusta kertoa jo kutsussa, että känniä kaipaava voisi ottaa oman pullon? Vai riittäisivätkö alkoholittomat tarjoilut, mahdollisesti pari erilaista boolia ym?

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä tietää etukäteen. Voisi sitten keksiä jatkosuunnitelmia illalle, koska alkoholittomissa bileissä tuskin bailataan myöhään.

Vierailija
62/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en olisi pettynyt. jokaisella on oikeus pitää omanlaiset häät ja tämä koskee myös tarjoilua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kehtaisi pitää illallishäitä ilman ruokajuomia, jos muuten käyttäisin alkoholia. Siitä tulee kyllä kieltämättä vähän merkillinen fiilis. Olen ollut alkoholittomissa häissä ja niissä kyllä juhlat hiipuivat häävalssin jälkeen. 

Tietysti valinta on viime kädessä hääparin, mutta en haluaisi, että ystäväni muistaisivat meidän häät köyhäilyhäinä, vaikka raha ei olisikaan syy vesilinjaan.

Vierailija
64/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään lähtisi sen takia, mutta tuskin kukkuisin loppuunkaan asti.

Musta on hyvä jos on alkumalja ja ruokajuomat, välttämättä muuta ei tartte, ja yleensähän siellä on baari mistä voi ostaa.

tai sitten ilmoitat että viinaa ei tule,  ne ottaavat taskumatin mukaan jos on pakko.

Mutta täysin alkoholittomat juhlat tuppaa loppumaan aika lyhyeen, eli haluatteko että porukka lähtee 'pakollisten' kuvioitten jälkeen pois?

Vierailija
65/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan OK. Maalla perinteisissä häissä ei ole alkoholia tarjolla muualla kuin auton takapaksissa.

Olen ollut muutamissa alkoholittomissa häissä ja niistä puuttui kokonaan humalaisten örvellyt ja kännisten parien kamalat tappelut, joilla pilataan häätunnelma puhumattakaan lapsista, jotka itkevät kauhusta nähdessään isin hakkaavan äitiä.

Vierailija
66/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen olisin pettynyt jos alkoholia ei tarjottaisi eikä olisi mahdollista ostaa baarista. Ei se minua tappaisi, hääparin päivästähän siinä on kysymys, mutta kyllä omasta puolestani olisin pettynyt.

Ei ikipäivänä tulisi pieneen mieleenikään ottaa omaa viinapulloa mukaan häihin, joten jos sellaista mallia harkitsette niin se pitää kyllä kertoa vieraille aika selvästi.

Vierailija
67/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime vuonna kaksissa häissä, joissa oli kirkkovihkiminen klo 17 minkä jälkeen juhlat jatkuivat seurantalolla. Näissä oli vissi ero:

1. Alkoholilliset häät. Viimeiset vieraat lähtivät klo 02.30 yöllä.

2. Alkoholittomat häät. Viimeiset vieraat lähtivät klo 22.30 illalla.

Sen kun jätät alkoholit tarjoamatta, mutta ÄLÄ LOUKKAANNU KUN PORUKKA SITTEN LÄHTEE VÄHIN ÄÄNIN POIS JO ENNEN PUOLTA YÖTÄ.

Vierailija
68/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta omat ja omat vieraiden alkoholisuuntautumiset kannattaa ottaa huomioon jo häiden suunnitteluvaiheessa ja paikan valinnassa.

Meillä miehen perhe, suku ja ystävät ottaa pohjanmaan kautta, mun puolella vähän hillitymmin ja raittiitakin löytyy. Loppuratkaisu oli että varasimme hääpaikan ja pitopalvelun maalla sen mukaan että sinne sai tuoda omat juomat.

Juomia haettiin pakettiautollinen etelänaapurista. Mutta myös etukäteen sovittiin että iltapäivällä on siveemmät juhlat ja vasta klo. 18.00 avataan juomalaatikot ja terävät pistetetään jakoon. Toimi hyvin osa minun puolen vanhemmista sukulaisista ja joitakin lapsiperheitä poistui jo iltapäivällä ennen rajumpaa juomista, mutta tosi kiva että tulivat kumminkin juhlapaikalle aterialle ja skumpalle.

Loppuunasti juhlineet kyllä sammuivat juhlapaikalle.

Vierailija
69/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyvät ja runsaat ruuat niin en pistäisi pahakseni. Kerran olin häissä, joissa ei ollut alkoholia eikä kyllä ruokapuolikaan ollut kovin kaksinen. Taisivat olla vain pihejä.

Vierailija
70/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 18:32"]

Hmm..

No, rehellisesti sanottuna hieman ehkä latistaisi tunnelmaa kyllä. Olen ollut häissä joissa "nipotettiin" alkoholin tarjoilun suhteen, oli esim. pikku mini-pikarit boolia varten, ja se näytti jo naurettavalta.. Viinipulloja pidettiin piilossa ettei vaan kukaan juo liikaa, yksi lasillinen jokaiselle..jne.

En itsekään pidä örveltämisestä missään nimessä, mutta omissa häissä kyllä tarjottiin alkuun maljat ja ruoan kanssa viinit, ja sen jälkeen vieraat saivat itse ostaa juotavaa mielensä mukaan. Eikä kukaan ollut kaatokännissä ja tunnelma leppoisa.. Mutta itse tiedätte tietysti paremmin..riski on olemassa että juhlat sitten päättyvät hyvin lyhyeen "virallisen" ohjelman jälkeen.

[/quote]

"Ostaa"? Vieraat joutuivat maksamaan juomistaan?

[/quote]

Tämä yleistyy koko ajan, järjestetään juhlat jossain mihin ei saa tuoda omia juotavia, ja onhan se nyt itsestäänselvää ettei kukaan tarjoa baarihinnoilla koko seurueelle koko illan, joten ruuan kanssa ehkä lasillinen, pari viiniä ja sitten loput ostetaan itse.

Kaverin häät tuli vähän kalliiksi kun ei ollut mitään mainintaa tällaisesta systeemistä, toisella paikkakunnalla häät joten otettiin hotellihuone. Kyllähän sitä sitten tuli juotua jonkin verran (vaikka olikin törkeän kallis paikka muutenkin...) mutta jos olisin tiennyt ettei ole alkoholitarjoilua en olisi juonut ollenkaan, vaan olisimme ajaneet kotiin yöllä ja säästäneet paaaaljon rahaa.......

Vierailija
71/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kyllä mainita kutsussa, itse teen vuorotöitä ja jos kutsutaan häihin pyydän kyllä viikonlopun vapaaksi.

Olisi hiukan huijattu olo kun häät olisivatkin sitten alkoholittomat, ja olisinkin voinut hyvin mennä sunnuntaina töihin tienaamaan.

Vierailija
72/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittäisi se alkumalja ihan hyvin. Jos sitä ei ole, tai on mehua tjsp niin se on ainoa mikä ihmetyttää vaikka tiedän että Suomessa on absolutisteja jne. jotka haluavat kokonaan alkoholittomat häät.

Vierailija
73/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat loppuu sitten aika tasan hääkakun jälkeen. Juhlimiseen nyt vaan kuuluu se alkoholi, vaikka valitettasti kaikki ei osaa juhlia kohtuudella.

Vierailija
74/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi yhtään. Yksissäkään häissä en ole viinilasillista kummempaa juonut enkä viineistäkään tykkää joten ihan sama mulle. Muuten kyllä yleensä bedän perseet jos ilmaista viinaa on tarjolla mutta en häissä koska ne on sukujuhlat.

Vierailija
75/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli alkoholittomat häät, ja mulle oli ihan yksi ja hailee, olivatko vieraat siihen pettyneitä. :) Meidän kohdallamme syy oli aika pitkälle taloudellinen. Saatiin erittäin kaunis juhlapaikka ilmaiseksi, mutta siellä ei sallittu alokoholitarjoilua. Pelkkä vastaavan tasoinen juhlapaikka, jossa alkoholia olisi saanut tarjoilla, olisi tullut 3000 euroa kalliimmaksi, ja siihen tietenkin juotavat päälle. Meille tuo oli sen verran iso raha, että  jonkun kaverin kuiva kurkku nyt ei vaan tuntuntut sen arvoiselta, varsinkin kun häät muutenkin olivat vähemmän ökyhäät, jossa oli vain toisilleen tuttuja ihmisiä.

Jos joku näistä nyt traumat sai, niin voivoi. :)

Vierailija
76/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaan tätä siihen kylmien ruokien häät -ketjuun. Mielestäni on ihan ok järjestää häät ilman lämmintä ruokaa, alkoholia jne. Siitä on hyvä ilmoittaa tosin kutsun yhteydessä (sen ruokaketjun ap niin aikoi tehdäkin), sillä juhlien luonne muuttuu tietyllä tavalla. Jos vieraanne odottavat alkoholitarjoilua ja juhlintaa pitkän kaavan mukaan myöhäiseen iltaan, on hyvä informoida, että juhlinta loppuu siihen kakkuun.

Vierailija
77/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 19:27"]

Pitäisi kyllä mainita kutsussa, itse teen vuorotöitä ja jos kutsutaan häihin pyydän kyllä viikonlopun vapaaksi.

Olisi hiukan huijattu olo kun häät olisivatkin sitten alkoholittomat, ja olisinkin voinut hyvin mennä sunnuntaina töihin tienaamaan.

[/quote]

En kyllä tajua tätä ollenkaan. Eli jos häissä olisi alkoholia tarjolla niin töihin ei voisi mennä seuraavana päivänä?! Kuningas Alkoholi ilmeisesti määrää sun työvuorotkin...:O

Ja vastaus kysymykseen: ei haittaisi edes alkumaljojen puuttuminen. En itsekään sylje lasiin mutta alkoholilla on niin mitätön merkitys omassa elämässä, etten sen puuttumiseen edes kiinnitä huomiota.

Vierailija
78/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 19:27"]

[/quote]

En kyllä tajua tätä ollenkaan. Eli jos häissä olisi alkoholia tarjolla niin töihin ei voisi mennä seuraavana päivänä?! Kuningas Alkoholi ilmeisesti määrää sun työvuorotkin...:O

Ja vastaus kysymykseen: ei haittaisi edes alkumaljojen puuttuminen. En itsekään sylje lasiin mutta alkoholilla on niin mitätön merkitys omassa elämässä, etten sen puuttumiseen edes kiinnitä huomiota.

[/quote]

Onhan se täysin käsittämätöntä että jos on alkoholia tarjolla, ihminen myös juo sitä, ja juhlii myöhempään. Haluaisitko sinä että viinalle haiseva hoitsu hoitaisi esivalmistelut leikkaustasi varten? Ja on tullut kotiin juhlista 3h sitten?

Juu, jos haluaa juoda ja juhlia häissä, niin sehän tarkoittaa että Kuningas Alkoholi määrää muutenkin kaikesta. LÄhinnä se on siitä kiinni että jos tulee kutsu häihin niin se on harvinaisen hyvä syy hankkia lapsenvahti ja päästä viihteelle, harvinaista herkkua.

Vierailija
79/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en pettyisi, mutta pidän ruuasta ja viinistä, ja kahvi avecista, ja usein ne ovat kuuluneet meillä "parempiin hetkiin". ryyppyhäitä en ymmärrä minäkään, mutta jos tuttavapiirissä on sieppoja, niin ehkä parempi noin. sama se mulle olis, ei ole elämä yhdestä päivästä tai ateriasta kiinni! 

voihan tilaisuus olla muutenkin juhlava, laittakaa vaikka upea jälkiruokapöytä, oikea satumainen buffet makeaa

Vierailija
80/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi, en pettyisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme