Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(Lähes) alkoholittomat häät. Mitä mieltä, pettyisitkö?

Vierailija
12.03.2013 |

Olemme tässä miehen kanssa päätymässä sellaiseen ratkaisuun, että tarjoamme häissä ainoastaan alkumaljat, muuten juhlisimme ilman alkoholia. Vieraat tietävät ettemme kumpikaan sylje lasiin, luultavasti meiltä jopa odotetaan alkoholitarjoilua. Kummankin suvusta löytyy useampikin henkilö, jolle ilmainen viina tarkoittaa että sitä juodaan sitten urakalla, kaksin käsin. Samoin kavereista. Emme haluaisi kustantaa ilmaista kaatokänniä liki puolelle vieraista. Jos kaikki tai edes suurin osa tyytyisivät muutamaan tunnelmaa kohottavaan, tilanne olisi toinen.

Pettyisittekö, jos huomaisitte vasta häissä, ettei tarjolla ole mitään prosenttipitoista (alkumaljaa lukuunottamatta)? Lähtisittekö nopeasti jonkun tekosyyn nojalla? Pitäisikö tällaisesta ratkaisusta kertoa jo kutsussa, että känniä kaipaava voisi ottaa oman pullon? Vai riittäisivätkö alkoholittomat tarjoilut, mahdollisesti pari erilaista boolia ym?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäkää vieraita varten baari josta voivat ostaa mieleisiään  alkoholijuomia.

Toinen vaihtoehto olisi aloittaa juhlat aikaisin 11-12 aikaan niin että loppuisivat jo 6 aikaan. Vieraat voisivat viettää illan sitten omien halujensa mukaan, baarissa, kotona tai vaikka jossain sukulaisella virallisilla " hääjatkoilla". Näin toimien hääparilla olisi myös oikeasti aikaa ja mahdollisuuksia viettää ihana romanttinen ilta ja hääyö yhdessä ilman kiirettä.

Useimmilla pareilla kalliit hääsviitti menevät hukkaan kun huoneeseen saavutaan  kolmelta yöllä kaatokännissä ja uni maittaa ennenkuin ehtii hääpukua riisua ;)

Vierailija
42/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä määrä riittää, tyyliin alkumaljat, pari lasia viiniä ruuan kanssa ja kahvin kanssa naukku. Jos joku vieras on niin alkoholisti, ettei yhtä päivää tällä satsilla pärjää, ottakoon oman pullon mukaan. Kyllä se tunnelmaa vapauttaa jos jotain juomaa on tarjolla. Ja jos vieraat yhtään ymmärtää, eivät he voi olettaa että hääpari tarjoaa tyyliin 50 vieraalle korillisen kaljaa per naama. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettyisin. Tuntuisi köyhäilyltä. Ymmärtäisin jos morsiuspari olisi jotenkin traumatisoitunut alkoholista, esim. juoppojen lapsia.

Vierailija
44/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, riippuu tosi paljon tuttavapiiristä. Meillä ei ole kaksinkäsin alkoa kiskovia tuttuja (yhtä rapajuoppoa lukuunottamatta mutta se ei tietenkään ollut häissä), ja häissämme oli alkoholitarjoilu, mutta selvinpäinkin olevilla oli tunnelma katossa. Jos tuttunne osaavat juhlia ilman rohkaisevia niin hyvin menee.

Minulle ei olisi mikään ongelma olla vieraana häissä joissa ei ole alkoholitarjoilua, koska mielestäni hääpari saa itse päättää millaiset häät he haluavat, se on heidän päivänsä. Jos joku ei viihdy häissä se lähtee sitten pois aiemmin. Toisaalta se että jätätte koko alkoholitarjoilun pois siksi että osa on törppöjä, on vähän tympeää niitä kohtaan jotka ottavat alkoholia vain juhlan kunniaksi ja hillitysti. 

Jos riskinä on että hääpari joutuu järjestyksenvalvojiksi omissa häissään niin ehdottomasti ei alkoholitarjoilua.

Vierailija
45/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on täysin hääparin valinta, ja olisi typerää ärsyyntyä/loukkaantua siitä. Mä kyllä tykkään juoda muutaman lasillisen koska se alentaa estoja ja vapauttaa tunnelmaa. Lisäksi väsyn herkästi jos en juo lainkaan, joten joutuisin ehkä lähtemään aiemmin. Mutta en missään nimessä loukkaantuisi tms.

Mutta voisittehan (riippuen järjestelyistä) tarjota esim. alkumaljan, 3 kaatoa ja avecin kahvin kanssa ja sitten maksullinen baari? Jos häät ravintolassa niin pitäisi onnistua ainakin, miksei pitopalvelunkin kanssa?

Vierailija
46/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 18:47"]

Oikeasti aika järkyttävä ketju. Joku kirjoittaa ihan suoraan, että hänestä juhlassa ei juhlita, jos ei ole alkoholia. Ja aika moni on sitä mieltä, että lähtee sitten aikaisemmin pois. Ja ettei voi olla mukavaa ilman alkoholia. Ei kyllä ihan vahvasti silloin mene. Kannattaisi kokeilla jonkinlaista nenänvalkaisua. Voin kyllä itse kertoa, että todella hauskaa voi olla ihan pikkutunneille ja vesiselvänä. On kymmenien vuosien kokemus.

[/quote]

Siis kun sinulle ei alkoholi maistu, se ei VOI maistua kenellekään muullekaan, tai ainakin niillä muilla on joku paha ongelma sitten?

Haloo. Minä olen arkisin oikein mielelläni ilman alkoholia. Mutta juhla erottuu arjesta myös sikäli, että ruuan kanssa on viiniä, ei väljähtänyttä vaarinkaljaa tai haaleaa kevytmaitoa.

Lisäksi se nyt vaan ON niin, että kun joutuu pöytäkaveriksi jonkun vanhapiikaisotädin ja sulhasen uppo-outojen koulukaverien kanssa, puhe luistaa ventovieraassa sakissa PALJON sukkelammin parin lasillisen jälkeen. Kyse ei ole siitä, etten saisi suutani auki vieraassa seurassa, vaan että se on vähän väkinäistä, ja se on väkinäistä KAIKILLE.

Häissä on vieraiden kirjavan taustan takia muutenkin vähän kiusallista ja vaikeaa viihtyä, joten jos siellä ei edes alkoholia tarjota, niin kyllä: söisin ruuan ja lähtisin kotiin.

Minä en ainakaan puhunut lärvien vetämisestä. Jos ap:n sukulaisilla on hankaluuksia pitää juomista muutamassa naukussa, voi juotavien tarjoilua rajoittaa, vaikkapa niin, että ruokajuomat tarjoillaan pöytiin, max 2 lasia per vieras tai vieraille jaetaan juomalipukkeet.

Tai jätetään ne seiniin törmäilijät vaan kutsumatta.

Mutta ei niiden dokaamalla dokaavien takia tarvitse kaikkia muita kiusata.

78

Vierailija
47/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran juhlat on tarkoitettu lapsiystävällisiksi ja alkoholitarjoilu minimissään, niin miksette järjestäisi häitä ihan päiväjuhlana? Aloitus klo 12 ja lopetus klo 18 tms. Ohjelmaan keksitte vain paljon sellaista, mitä suomalainenkin kehtaa selvin päin tehdä. En itse järjestäisi ihan perinteisen ohjelman häitä, jos vieraita ei vauhdittaisi edes pieni boolitarjoilu tms. Morsiamenryöstöt, puheet ja muut hölmöt leikit ovat tosi vaivaannuttavia ja niitä ns. "kestää" vain jos on saanut kitattua edes ne muutamat viinilasilliset. Tosi tylsää on myös istua pöytäjärjestyksen mukaan pitkää päivää, varsinkin jos sattuu jotkut tyypilliset tuppisuut vieruskavereiksi, eikä edes ne viinilasilliset irrota kielenkantoja.

Eli itse järjestäisin "vähä-alkoholilliset" häihin buffet-tarjoilun ja vieraille tilaisuuden minglailla vapaasti keskenään. Vaikkapa muutama erillinen, erilainen ruokapiste, niin tulee vähän ohjelmaa siitäkin, että kiertelee salaattipöydästä alkuruokapöytään ja pääruokapöytään. Ja vaikkapa joku "tee-se-itse" -jälkiruokatarjoilu.

Päivän vetäjäksi joku kunnon supliikkimies ja ohjelmaan tavallisten puheiden ja vaivaannuttavien leikkien sijasta jotain stand up -komiikkaa tms. Serkkuni häissä oli esim. ihan kiva tulennielijän esitys. Ja lapsille oma leikkinurkkaus ihan ehdottomasti!

Vierailija
48/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pettyisin jos olisi iltajuhlat ja ei tarjolla alkoholia. Päiväjuhlissa asia ei ihmetyttäisi. Olen ollut kahdesti uskovaisten häissä joissa ei tarjottu alkoholia, ja oli kyllä tosi kuivakoita juhlia... 

En muutenkaan ymmärrä tätä suomalaista juttua ettei lapset voisi olla mukana jos juhlissa otetaan alkoholia. Yleensä kautta maailman lukuun ottamatta muslimimaita joissa alko kiellettyä, ottavat juhliessaan alkoholia, ja siellähän ne lapset pyörii mukana menossa ilman mitään ongelmia. Kesäkuussa veljeni meni Italiassa naimisiin paikallisen naisen kanssa, ja kyllä siellä pienessä hönössä useimmat oli, paitsi raskaana olevat, mutta mitään tappeluita, lasten heitteille jäämisiä tms ei ollut, hyvä fiilis.

Ja useimmissa porukoissa se onnistuu kyllä Suomessakin. Tosin kyllä joka suvussa melkein on omat alko-ongelmaisensa, mutta sinne ne juhlahumuun uppoaa, ja onneksi harvoin näillä liikaa juovilla on omia lapsia mukana. Lisäksi nämä tapaukset kyllä sitten ottaa omat juomat mukaan ja juovat kumminkin, jos tietävät ettei tarjoilua talon puolesta ole.

Vierailija
49/102 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, ketjuni on näköjään kaivettu esiin. Juhlat on jo juhlittu ja voin kai nyt kertoa miten toimittiin.

Ruokajuomaksi ei haluttu viiniä, koska se ei mielestämme sopinut ruokiin tai tarjoiluun. Ruokalajeja sen kummemmin listaamatta tarjoilu oli enemmän tyyppiä rosvopaisti kuin pippuripihvi. Siis ei mitään perinteistä tai tyylikästä juhlaruokaa, joten viini olisi ollut tyylitön ja naurettava valinta. Kotikalja teki kauppansa ja näkyi maitokin kelvanneen, sitä en vahtinut joivatko maitoa lapset vai aikuiset.

Alkoholitarjoiluongelman ratkaisimme miedolla boolilla, mikä toisin kuin yleensä, hiukan laimeni loppua kohden. Yhdestä satsista unohtui viina kokonaan, eikä sitä kai kukaan huomannut. :) Kyllä he joiden juomista eniten pelkäsimme olivat loppuillasta kännissä, mutta eivät sentään konttaamis- ja örveltämiskuosissa. Juhlat jatkuivat puolilleöin, improvisoituja jatkoja oli tiettävästi kolmessa eri kapakassa. Mukava päivä, ihanat muistot jäi.

Ketjun ap

Vierailija
50/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes huomaisi, koska en itse juo alkoholia. Tai huomaisin sen verran, että ottaisin alkumaljan mehulla. 

Jos olisin keskittynyt valokuvaamiseen, niin jättäisin ehkä koko alkumaljankin väliin.

Vierailija
51/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen absolutisti, joten minua ei haittaisi.

Miten toimisi kompromissi? Hankkisitte hyvin kohtuullisesti boolia / muuta. Epäilemättä se loppuisi kesken, mutta eipä olisi kukaan kaatokännissä.

Vierailija
52/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. En osaa sanoa. En juo itsekään kännejä, mutta pidän viinistä ja se mielestäni kuuluu juhlaan. Jos pari olisi "juomarihenkinen" (anteeksi tyhmä ilmaisu) niin olettaisin kyllä, että alkoholia tarjottaisiin. Pärjäisin kyllä ilmankin:D

Vierailija
53/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan haittaisi. Enemmän mua ällöttää häät, joissa osa ryyppää rajusti ja sitten nähdään sarja "tunnelmaa ylläpitäviä" kohtauksia perhe-elämästä kun pariskunnat ja muut saa kännikilareita.

Kompromissina kaksi kaatoa viiniä/vieras ruoan yhteydessä + mahdollinen jälkiruokakonjakki.

Alkoholittomat suku- ja perhejuhlat on tyylikkäät.

Vierailija
54/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä suunnitelma. Olen ollut ainoastaan sellaisissa häissä, joissa tarjotaan alkumaljat tai ei niitäkään. Kertaakaan en ole nähnyt ketään päihtyneenä häissä.

Vierailija
55/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..

No, rehellisesti sanottuna hieman ehkä latistaisi tunnelmaa kyllä. Olen ollut häissä joissa "nipotettiin" alkoholin tarjoilun suhteen, oli esim. pikku mini-pikarit boolia varten, ja se näytti jo naurettavalta.. Viinipulloja pidettiin piilossa ettei vaan kukaan juo liikaa, yksi lasillinen jokaiselle..jne.

En itsekään pidä örveltämisestä missään nimessä, mutta omissa häissä kyllä tarjottiin alkuun maljat ja ruoan kanssa viinit, ja sen jälkeen vieraat saivat itse ostaa juotavaa mielensä mukaan. Eikä kukaan ollut kaatokännissä ja tunnelma leppoisa.. Mutta itse tiedätte tietysti paremmin..riski on olemassa että juhlat sitten päättyvät hyvin lyhyeen "virallisen" ohjelman jälkeen.

Vierailija
56/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole absolutisti, mutta ei yhtään haittaisi, päin vastoin, inhoan katsella ja kuunnella tyhmien känniläisten typeriä juttuja. Kyllä tietty porukka lähtee, joillekkin se viikonloppukänni on se kohokohta viikosta. en usko että oikeat kaverit lähtee. 

Vierailija
57/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä pettynyt. Itse en käy ulkona oikeastaan ikinä (pienet lapset) ja sen kerran kun pääsisin johonkin, haluan muutaman lasillisen. Häät, joissa ei ole alkoholia, voivat olla tylsiä, jos porukka ei ole kovin tuttua toisilleen. Kukaan ei uskalla/viitsi jutella toisilleen eikä kukaan halua lähteä leikkimään, tanssimaan jne.

Vierailija
58/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä oli viinaa niin paljon kuin ihmiset jaksoivat juoda. Ei mitään riitoja yms. ongelmia. Osa lähti aikaisempaa, osa bailasi neljään asti. Emme sylje lasiin itse mutta emme myöskään vedä perskännejä. Mielestäni alkoholi kuuluu häihin ja jos itse järjestän vapaan vkonlopun töistä ja lapsista että pääsisin häihin, niin odottaisin että saisin viiniä/siideriä juoda sen mitä itse aikuisena pystyn juomaan ilman että alan riitelemään. 

Mutta kysehän on siitä mitä itse haluatte. Häät ovat hääparin juhla. Mutta omalla kohdallani arvostaisin, että alkoholittomista häistä olisi maininta kutsussa jos sitä ei muuten odottaisi (esim. pariskunnan ollessa absolutisteja) En ottaisi omaa pulloa mukaan, mutta osaisin asennoitua niin että kyseessä ovat rauhalliset juhlat joissa ruokajuomana on ilmeisesti vettä ja varaisin seuraavalle päivällä työvuoron.

Vierailija
59/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 18:20"]

Vieraat tietävät ettemme kumpikaan sylje lasiin. ..

Emme haluaisi kustantaa ilmaista kaatokänniä liki puolelle vieraista. J

[/quote]

Koska itse ette sylje lasiin ja se tiedetään kutsuvieraiden toimesta, niin tuohan on niin selvää köyhäilyä.  Jokin kompromissi lienee paras. Esim pöytää kohden muutama pullo viiniä ruoan kanssa Viron tuomisina, ei kovin paljoa kustantaisi 

Vierailija
60/102 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 18:32"]

Hmm..

No, rehellisesti sanottuna hieman ehkä latistaisi tunnelmaa kyllä. Olen ollut häissä joissa "nipotettiin" alkoholin tarjoilun suhteen, oli esim. pikku mini-pikarit boolia varten, ja se näytti jo naurettavalta.. Viinipulloja pidettiin piilossa ettei vaan kukaan juo liikaa, yksi lasillinen jokaiselle..jne.

En itsekään pidä örveltämisestä missään nimessä, mutta omissa häissä kyllä tarjottiin alkuun maljat ja ruoan kanssa viinit, ja sen jälkeen vieraat saivat itse ostaa juotavaa mielensä mukaan. Eikä kukaan ollut kaatokännissä ja tunnelma leppoisa.. Mutta itse tiedätte tietysti paremmin..riski on olemassa että juhlat sitten päättyvät hyvin lyhyeen "virallisen" ohjelman jälkeen.

[/quote]

"Ostaa"? Vieraat joutuivat maksamaan juomistaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi